inflames 25.01.2007 15:04:59 | |
---|
Toihan vaikuttaa hyvältä kirjalta, ja suomeks vielä. |
kimurantti1 25.01.2007 16:42:26 (muokattu 25.01.2007 17:12:17) | |
---|
Tästä aiheesta Max Tabell sanoo kirjassaan Jazzmusiikin Harmonia... Ja hyvä kirja onkin, omistan ja oon lukenut kyllä. Ei blues-asteikko tietenkään ole yksiselitteinen asia, mutta jos sitä ei sen kummemmin määritellä, on ihan perusteltua olettaa sen tarkoittavan mollipentatonista ylinousevalla kvartilla/vähennetyllä kvintillä. Niin kuin Tabell lainauksessaisi toteaakin sen "yleisesti hyväksytystä" muodosta. Silti ainakin mä yleensä käsitän kuitenkin blue notella sen molli- ja duuriterssin väliin jäävän hämärän alueen, jos ei mitään muuta sanota. Toki se voi tarkoittaa muutakin. Siitähän on se vitsikin: Tumma mies menee työpäivän päätteeksi baarin pianon ääreen, ja soittaa kahta vierekkäistä ääntä monta tuntia putkeen. Baarimikko sitten tulee kysymään, että "mitä ihmettä sinä teet?" Mies vastaa: "Tästä pianostahan puuttuu koskettimia." |
Jucciz 26.01.2007 00:33:08 | |
---|
Bendit ei saa olla löysiä, eikä olla yli eikä ali, eikä vibratot saa kusta. Nyt se marttyyripotikka nollille, kiitos. |
BigPapa 27.01.2007 10:37:28 (muokattu 27.01.2007 10:37:40) | |
---|
Suosittelen Claptonin kuuntelua ja Claptonin ohella voi kuunnella Lonnie Johnsonia, Robert Johnsonia, Son Housea, Slim Harpoa, Lightning Hopkinsia, Robert Lockwood JR:a, Buddy Guyta, Freddie Kingiä, Albert Kingiä, B.B Kingiä, Earl Kingiä, Albert Collinsia, Luther Tuckeria, Eric Galea, Cornell Dupreeta, Mick Tayloria, Peter Greeniä, Johnny Winteriä, Rick Derringeriä, Robben Fordia, Larry Carltonia, Harvey Mandelia, Dave Edmundsia, Jimmie Vaughania, Stevie Ray Vaughania, Robert Craytä, Jimmy Pagea, Jeff Beckiä, Chris Duartea, Duke Robillardia, Ronnie Earlia, Steven Cooleytä, Ron Thompsonia, Doyle Bramhallia, Derek O´Brieniä, Denny Freemania, David Grissomia, Hollywood Fatsia, Roy Buchanania, Danny Gattonia, Wayne Perkinsiä, Duncan Cameronia, Jimmy Johnsonia, jne jne... The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
Ville81 27.01.2007 12:57:43 | |
---|
Ja hyvä kirja onkin, omistan ja oon lukenut kyllä. Ei blues-asteikko tietenkään ole yksiselitteinen asia, mutta jos sitä ei sen kummemmin määritellä, on ihan perusteltua olettaa sen tarkoittavan mollipentatonista ylinousevalla kvartilla/vähennetyllä kvintillä. Niin kuin Tabell lainauksessaisi toteaakin sen "yleisesti hyväksytystä" muodosta. Näin on näreet. Mun mielestä ei kannata opettaa kellekään, että blue note olisi joku sävelten väliin jäävä venytys, se tuo vaan sekaannusta myöhemmin. Eli tritonus perusäänestä. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
Apricot 27.01.2007 21:54:09 | |
---|
Mun mielestä ei kannata opettaa kellekään, että blue note olisi joku sävelten väliin jäävä venytys, se tuo vaan sekaannusta myöhemmin. Eli tritonus perusäänestä. No tuota, jos musiikin tutkijoiden keskuudessa vallitsee yksimielisyys siitä että mitä blue note tarkoittaa, niin miksi asiaa pitäisi vääristellä? Tuo tritonus ei ole se blue note. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Härski 28.01.2007 02:44:32 | |
---|
Suosittelen... Miksi aina näin? Siis... korjaan, jos olen kännissä, mutta ei ketään kiinnosta 50 esimerkkiä hyvästä vibraatosta. Sulle tuli tosta vissiin itelles hyvä mieli, joka on toisaalta ihan jees. Mä komppaan sua, jos osaisin. |
Suosittelen Claptonin kuuntelua ja Claptonin ohella voi kuunnella... jne jne jne... Ihan kaikkein eniten suosittelen kyllä oman itsensä kuuntelua. Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen |
BigPapa 29.01.2007 12:29:08 (muokattu 29.01.2007 12:33:02) | |
---|
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. |
Wahi 29.01.2007 13:06:49 (muokattu 29.01.2007 13:08:01) | |
---|
Tässähän tätä olis. Huomatkaa Buddy Guyn bendit ja vibrat..:- / http://www.youtube.com/watch?v=ixFnMchj0pw Eikös tämä ole SRV:n Tribute konsertista? Hauska nähdä monta hyvää bluesäijää samalla lavalla. Ärsyttävän huono äänenlaatu. |
Umas 29.01.2007 16:35:29 | |
---|
Off topikkina. Mihkä on unohdettu Rory Gallagher? :( |
ushimir 29.01.2007 21:04:12 | |
---|
suosittelen improvisoinnin aloittamiseen blues ja jazz musiikin treenaamista skaaloja voi opetella osoitteesta www.all-guitar-chords.com ja skaalat joita suosittelen ovat bluesia varten:blues pentatoninen ; duuri pentatoninen,molli pentatoninenja jazzia varten näiden lisäksi doorinen ja miksolyydinen. raskaamman musiikin (heavy metal) improvisointia varten suosittelen seuraavia skaaloja: harmoninen molli(ynkän käyttämä),melodinen molli,fryyginen(phrygian),diatoninen,iaoninen,octatonic ja locrian. totta kai on paljon muitakin,,, |
Jucciz 30.01.2007 00:16:43 | |
---|
suosittelen improvisoinnin aloittamiseen blues ja jazz musiikin treenaamista skaaloja voi opetella osoitteesta www.all-guitar-chords.com ja skaalat joita suosittelen ovat bluesia varten:blues pentatoninen ; duuri pentatoninen,molli pentatoninenja jazzia varten näiden lisäksi doorinen ja miksolyydinen. raskaamman musiikin (heavy metal) improvisointia varten suosittelen seuraavia skaaloja: harmoninen molli(ynkän käyttämä),melodinen molli,fryyginen(phrygian),diatoninen,iaoninen,octatonic ja locrian. totta kai on paljon muitakin,,, Kuinka moneen paikkaan nämä samat lätinät pitää oikein kirjoittaa? Noilla mainitsemillasi asioilla ei välttämättä raapaista edes pintaa ja taas toisaalta kovat jätkät soittavat aivan rotupuhdasta jatsi, bluesia tai mitä hyvänsä paljon vähemmilläkin eväillä. Tyylitaju ja korvien käyttö ennen skaaloja. Lisäksi nuo suomennoksesi joillekin asteikoille ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Diatoninen ei lisäksi ole mikään määrätty asteikko. Perusasiat hanskaan, jooko? |
Ambitus 30.01.2007 02:16:35 (muokattu 30.01.2007 02:17:25) | |
---|
suosittelen improvisoinnin aloittamiseen blues ja jazz musiikin treenaamista skaaloja voi opetella osoitteesta www.all-guitar-chords.com ja skaalat joita suosittelen ovat bluesia varten:blues pentatoninen ; duuri pentatoninen,molli pentatoninenja jazzia varten näiden lisäksi doorinen ja miksolyydinen. raskaamman musiikin (heavy metal) improvisointia varten suosittelen seuraavia skaaloja: harmoninen molli(ynkän käyttämä),melodinen molli,fryyginen(phrygian),diatoninen,iaoninen,octatonic ja locrian. totta kai on paljon muitakin,,, ohhoh! On niitä levyjä tehty paljon vähemmilläkin eväillä! Skaalat on yks ja sama ja niitä kelailevat kaverit on jotain muuta kuin muusikoita! Harmoniantaju on se avainsana kaikkeen! Loppujen lopuksi sulla on se yks/kaks asteikkoo mitä pystyy vetää harmonian päälle...sen jälkeen tulee noi hajasävelet. rokrok jatketaan harjoituksia! Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Apricot 30.01.2007 12:23:59 | |
---|
Jätkät haksahti trolliin. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Ambitus 30.01.2007 15:38:08 | |
---|
Jätkät haksahti trolliin. Noi voihan svidu! Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
ushimir 30.01.2007 16:39:19 (muokattu 30.01.2007 16:40:55) | |
---|
Kuinka moneen paikkaan nämä samat lätinät pitää oikein kirjoittaa? Noilla mainitsemillasi asioilla ei välttämättä raapaista edes pintaa ja taas toisaalta kovat jätkät soittavat aivan rotupuhdasta jatsi, bluesia tai mitä hyvänsä paljon vähemmilläkin eväillä. Tyylitaju ja korvien käyttö ennen skaaloja. Lisäksi nuo suomennoksesi joillekin asteikoille ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Diatoninen ei lisäksi ole mikään määrätty asteikko. Perusasiat hanskaan, jooko? olet aivan oikeassa (niin ainakin luulen) {what ever perus asiat? niin kuin ,,,teoria vai soinnut (joo nekin on teoriaa)vai tyyli? vai jotain iha muuta? |
Tasapaino 30.01.2007 22:00:52 (muokattu 30.01.2007 22:01:11) | |
---|
olet aivan oikeassa (niin ainakin luulen) {what ever perus asiat? niin kuin ,,,teoria vai soinnut (joo nekin on teoriaa)vai tyyli? vai jotain iha muuta? Ei toi enää toimi. Voit varmaan jo poistaa nickisi ja keksiä uuden. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
blackorwhite 31.01.2007 08:40:53 (muokattu 31.01.2007 08:41:31) | |
---|
En kyllä itse oo mikään paras neuvomaan, mutta mihin ihmeeseen on jäänyt aivan perus asteikot, Am, Dm, Em, F#m jne? Miksei niitä koskaan kukaan mainitse missään? Miksi nuo pitää edes opetella, jos niitä ei tarvitse? Mä teen sooloja pelkästään noilla ku en oo vielä jaksanu opetella niitä muita hienoja juttuja. Oikeestaan enimmäkseen teen Am, Dm ja Em. Noilla tulee jo hienoja juttuja. Itse ainakin saan tehtyä ihan kivasti ku vaan käyttää erilaisia melodioita. Pelkästään yhellä asteikolla saa mun mielestä tehtyä monen monta erilaista sooloa, kun vaan on melodiatajua. Jucciz tuolla jo mainitsi tyylitajun ja korvien käytön. Itselläni se soolo lähtee tulemaan silleen, että hyräilen itsekseni jotain ja sit käännän sen kitaralle, siis yritän kääntää. Sen verta vielä vähän soittokokemusta ettei aina tahdo saada sitä kitaralle minkä haluais, mutta eiköhän tässä opita. No joo, minä nyt puhunki vaan pienellä kokemuksella. Jatkakaa. Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. |
Jucciz 31.01.2007 14:57:25 | |
---|
Itselläni se soolo lähtee tulemaan silleen, että hyräilen itsekseni jotain ja sit käännän sen kitaralle, siis yritän kääntää. Mulla täysin sama homma. Kaikki mitä soitan, on ensin mun päässä ja sieltä vasta "ulkoistan" ne ajatukset sormiin. Periaatteessa siis pystyn hyräilemään mukana kaiken minkä soitan, äänenmuodostukseni rajoissa: jossain vaiheessa vaan ääniala ja nopeus loppuvat kesken (tosin nopeus loppuu sormistakin aika pian nykyisellä tekniikallani...) En näe mitään järkeä edes yrittää soittaa pelkillä sormilla, koska silloin yleensä tuloksena on juurikin sitä kuuluisaa "aivotonta paskaa" eli asteikkojen ylös/alas kelaamista tai jotain semmoista, joka ei yleensä palvele musiikillista kokonaisuutta kauhean hyvin. Tää homma toimii myös toisinpäin: yleensä semmoinen soolo, jonka mukana ihmiset osaavat (tai vielä parempaa: haluavat!) hyräillä, on väkisin jollain tapaa onnistunut. Slash on rokkipuolella hyvä esimerkki tällaisten soolojen soittajista. Melodia ennen kaikkea. |