Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall JCM800 -soundin salat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
pekurides
28.01.2007 13:52:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihan mukavia klippejä oli kummatkin.
 
Minusta aika ajattelematonta väittää että sormet jotenkin vaikuttaisivat vahvistimen saundiin.
tuli semmoinen fiilis että suoraan viduiltiin kysyjälle kun kehtasi marshallia kritisoida, ja kyllähän kaverilla tuntui kädet ihan hyvin pelaavan:)
 
ei muuta ...älkää pahastuko:)
 
Tunteella päin vittua.
Jucciz
28.01.2007 14:02:01 (muokattu 28.01.2007 14:05:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tuo rektifaieri ku se on käsittääkseni diodilla JCM800:ssa niin onko se kovin olennainen osa hommaa jos vertaa putkitasasuuntaukseen? Ja sitten sellainenkin tuli mieleen, että onko Plexi kovinkin ylivertainen kasisataseen verrattuna? Jos vaikka rakennussarjasta kyhäis. Halut olis sellaiseen hyvään putkimööpeliin jonka eteen voisi pistää purkkeja ja kehitellä inspiroivia soundeja.
 
Diodeilla tasasuunnattu peli reagoi herkemmin transientteihin, eli demppaus- yms. tyyppinen meininki tulee ulos jämäkämmin kuin putkitasasuunnatussa vahvistimessa. Maksimisäädöillä putkitasasuunnaatun vahvistimen tasuriputki saattaa vähän kyykätä, eli vahvistin reagoi vähän pehmeämmin ja hitaammin etenkin äkillisiin bassosäveliin. Tosta putkitasurin kyykkyyn menemisestä johtuvasta efektistä käytetään nimitystä "sag".
 
Putkitasuri oli käytössä Marshalleissa Alkuvuosina, eli 1962-1966, tehdyissä malleissa. JTM50-mallien aikana (1966) tasuriputket vaihtuivat hiljalleen diodeiksi. Vielä JTM45-Marshalleissa oli putkitasuri, mutta 50W Lead- ja 100W Super Lead -koneissa tasasuuntaus tehtiin jo alusta asti diodeilla.
 
http://www.cs.cmu.edu/~ehn/ax84/sounds/Jtm45_2.mp3
Yllä olevasta pätkästä kuulee hyvin, miten tasuriputki menee kyykkyyn bassosävelissä. Siitä sitten tykkää tai ei. Tiukassa hevidemppauksessa tuo tuskin on toivottu efekti, mutta köykäisemmässä menossa kuulostaa varsin hauskalta.
 
Plexin ylivertaisuus, kuten mikä tahansa kahden asian vertaaminen, on makuasia. JCM800 on yleisesti ottaen kuumempi- ja hieman modernisoundisempi kone (melko yllättävää!) kuin 60-luvun mallit ja niiden hengessä tehdyt re-issuet. Kaikki Marshallit ihan ekoista JTM:istä JCM800:aan kyllä syövät aivan mielellään kaikkia mahdollisia efektipurkkeja.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
bliikki
28.01.2007 14:08:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.cs.cmu.edu/~ehn/ax84/sounds/Jtm45_2.mp3
Yllä olevasta pätkästä kuulee hyvin, miten tasuriputki menee kyykkyyn bassosävelissä. Siitä sitten tykkää tai ei. Tiukassa hevidemppauksessa tuo tuskin on toivottu efekti, mutta köykäisemmässä menossa kuulostaa varsin hauskalta.

 
Tuo kuvaa aika hyvin sitä miltä meikäläisen marsu kuulostaa matalammilta kieliltä. Alapää ei nyt ihan noin tukossa ole, mutta demppaamisesta ei kuitenkaan tulee mitään rokkimenossa. Ääni on lähinnä semmoinen "tök". Yläpää ei ole noin kirkas kuin tuossa.
 
Noh, tunnin päästä on reenit, pitää koittaa säätää kaikenlaista ja kokeilla eri juttuja. Kiitoksia kaikille vinkeistä :)
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
svilo
28.01.2007 14:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja mikään ei estä tehdä masterin lisäksi PPIMV modi 800:een, lisää runtua antamaan.
 
/sv
 
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say? A: Yes (R.Aiken)
timppa67
28.01.2007 14:21:31 (muokattu 28.01.2007 21:26:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihan mukavia klippejä oli kummatkin.
 
Minusta aika ajattelematonta väittää että sormet jotenkin vaikuttaisivat vahvistimen saundiin.
tuli semmoinen fiilis että suoraan viduiltiin kysyjälle kun kehtasi marshallia kritisoida, ja kyllähän kaverilla tuntui kädet ihan hyvin pelaavan:)
 
ei muuta ...älkää pahastuko:)

 
Loppupeleissä ne "kädet" vaikuttavat skittasoundiin erittäin paljon. Jos ajatellaan paljon kopioituja soundistandardeja esmes akselilla Henkka/Ynkkä/SRV/Vai, jne. niin soundi tulee mitä suurimmassa määrin maestrojen käsistä... kumma juttu mutta vain Henkka kuulostaa Henkalta vaikka joka tuppukylässäkin on nykyään oma "Pikku Vaughan".. vain siis esimerkkinä ja widduilemati.. wanha viisaus pätee edelleen: Hyvä mies tulee toimeen huonoillakin kaluilla vaan huono ei hyvilläkään..8) Loppukanootti: sormet eivät vaikuta styrkkarin soundiin, ainoastaan siihen mitä ämyristä kuuluu... huh..tai jotain..
 
timppa67
28.01.2007 14:26:10 (muokattu 28.01.2007 21:26:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihan mukavia klippejä oli kummatkin.
 
Minusta aika ajattelematonta väittää että sormet jotenkin vaikuttaisivat vahvistimen saundiin.
tuli semmoinen fiilis että suoraan viduiltiin kysyjälle kun kehtasi marshallia kritisoida, ja kyllähän kaverilla tuntui kädet ihan hyvin pelaavan:)
 
ei muuta ...älkää pahastuko:)

 
Loppupeleissä ne "kädet" vaikuttavat skittasoundiin erittäin paljon. Jos ajatellaan paljon kopioituja soundistandardeja esmes akselilla Henkka/Ynkkä/SRV/Vai, jne. niin soundi tulee mitä suurimmassa määrin maestrojen käsistä... kumma juttu mutta vain Henkka kuulostaa Henkalta vaikka joka tuppukylässäkin on nykyään oma "Pikku Vaughan".. vain siis esimerkkinä ja widduilemati.. wanha viisaus pätee edelleen: Hyvä mies tulee toimeen huonoillakin kaluilla vaan huono ei hyvilläkään..8) Loppukanootti: sormet eivät vaikuta styrkkarin soundiin, ainoastaan siihen mitä ämyristä kuuluu... huh..tai jotain..
 
E: Juccizelle plussaa.. jälleen opimme jotain uutta..
E2: oho
 
battery
28.01.2007 14:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo jucciksen sample kuullosti ihan perkeleen hyvälle, tuosta pierasusta just ite ainakin diggaan..
 
You cant always get what ya want, youll get what you need like..
msormune
28.01.2007 14:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse omistanut muutaman vuoden JCM800 2210-nupin, mutta en ole koskaan kovista yrityksistä huolimatta saanut siitä "sitä kuuluisaa" soundia ulos. Ellei se sitten ole tuhnuinen ja laiska ja räkäinen ikään kuin koittaisi soittaa thrash metallia jollain blues overdriverilla käyttäen kaulamikkiä. Missähän mahtaa olla vika? Ja mainittakoon vielä, että ei ole tavoitteena soittaa sillä tuota trässiä, vaan ihan tavallista demppirokkia, mutta kun ei punch riitä. Ei ole napakkaa vaan laiskaa muusia. Kaikki putket on vaihdettu ammattilaisen toimesta eikä auttanut asiaan.

 
Miten matalalla sulla on kielet siinä kitarassa? Jos on ihan liian kiinni nauhoissa, se tappaa soundin.
 
bliikki
28.01.2007 14:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on tuo meidän suomalaisten jölliköiden mieli sellanen, että niin kauan on helppo syyttää soittajaa kun ei ole omat rahat kiinni :P Siinä kohtaa kun pitäisi kauppoja tehdä ja myyjä ilmoittaa ettei soundaa kovin hyvältä, niin silloinhan vika on ostajan mielestä todennäköisesti kalustossa ;)
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
bliikki
28.01.2007 14:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten matalalla sulla on kielet siinä kitarassa? Jos on ihan liian kiinni nauhoissa, se tappaa soundin.
 
Taitaa olla aika peruskorkeudella. Ei kiinni nauhoissa, mutta ei tarvitse myöskään mitään tonkeja, että saa painettua tarpeeksi. Ihan ok soitettavuus. On tuota muillakin kitaroilla aikojen saatossa kokeiltu.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
mvirta
28.01.2007 14:54:06 (muokattu 28.01.2007 15:10:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiskohan kaiutinkaapilla olla osuutta asiaan? jotkut boxit on semmoisia että napakkaa bassopotkua ei kerta kaikkiaan tule. Kai se kaappi on kuitenkin umpinainen, ettei takaa auki?
 
Ja minä kyllä laittaisin ne pari puuttuvaa pääteputkea takaisin riviin. Se on teho mikä puhuu.
 
EDIT: eekäkö olihan siellä kunnon kaappi. no hemmetti, oisko ne elementit muuten vaan väsähtäneet?
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
svilo
28.01.2007 15:08:17 (muokattu 28.01.2007 15:10:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeiles tällälailla, eq:sta kaikki nollille paitsi middle täysille, keini vaikka klo 12 tai enemmän ,masteria auki, siinä on hyvä lähtökohta. Yleensä useat vääntää liikaa bassoa, pidä bass max klo 10, siitä eteenpäin menee vain tukkoon, koskee aikaa monta Marsallia, plexit mukaanlukien. Alenna lesteristä mikkejä, ei mene tukkoon niiin helposti ja erottelevuus lisääntyy....
 
Kyllä terve kasisatanen kuullostaa hyvältä myös 75:lla, ja itseasiassa luukutetut seiskavitoset on ihan ok elementit, vanhemmat tosin.
 
/sv
 
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say? A: Yes (R.Aiken)
trih
28.01.2007 15:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diodeilla tasasuunnattu peli reagoi herkemmin transientteihin, eli demppaus- yms. tyyppinen meininki tulee ulos jämäkämmin kuin putkitasasuunnatussa...
 
Jaaha. Ei tarvi ainakaan mesan dualrectoa meikän leikkeihin. Singlerecto riittäisi :D. Ei tarvetta tuolle efektille. Käsittääkseni putkitasurit on sitten vintagehenkisemmissä peleissä.
 
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
timppa67
28.01.2007 16:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Marshalls never die.. they just blow your f**kin`head off..-Lemmy Killmister- ..Jos stuidu on väsähtänyt niin ei muuta kun lääkäriin.. onhan noi kasisataset kuitenkin rok..
 
pekurides
28.01.2007 16:39:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loppupeleissä ne "kädet" vaikuttavat skittasoundiin erittäin paljon. Jos ajatellaan paljon kopioituja soundistandardeja esmes akselilla Henkka/Ynkkä/SRV/Vai, jne. niin soundi tulee mitä suurimmassa määrin maestrojen käsistä... kumma juttu mutta vain Henkka kuulostaa Henkalta vaikka joka tuppukylässäkin on nykyään oma "Pikku Waughani".. vain siis esimerkkinä ja widduilemati.. wanha viisaus pätee edelleen: Hyvä mies tulee toimeen huonoillakin kaluilla vaan huono ei hyvilläkään..8) Loppukanootti: sormet eivät vaikuta styrkkarin soundiin, ainoastaan siihen mitä ämyristä kuuluu... huh..tai jotain..
 
Aivan,, nytten tarkoitin itsessään vahvistimen saundia enkä skittasaundia yleensä:)
 
Tunteella päin vittua.
Krice
28.01.2007 16:57:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on tuo meidän suomalaisten jölliköiden mieli sellanen, että niin kauan on helppo syyttää soittajaa kun ei ole omat rahat kiinni :P
 
Tämä on vaan jotenkin kehosta irtauttava keskustelu, kun kalliilla kamoilla ei muka saa hyvää soundia. Siis siinä mielessä, että itse soittelen 77 euron etuputkivahvistimella ja 48 euron säröpedaalilla (ja behkun 20 euron kaikupedaalilla) ja omasta mielestäni soundi on erinomainen. Sitten joku tyyppi tulee valittamaan, että ei saa kunnon soundia noin ziljoonan maksavilla kamoilla.
 
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
-Cale
28.01.2007 17:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla näyttäis oleva JCM 900 suht lähellä Tampereella DLX musiikissa. Mitäköhän tollasesta kannattaisi maksaa? Olen lukenut että säröjen pitäisi riittää tällaiselle "kevyelle" hevimiehelle ilman mitään erillisiä purnukoitakin, pitääkö paikkansa? Negatiivistakin palautetta on ko. vahvarista osunut kohdalle.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=146805
 
Saako tosta 100 wattisesta putkipelistä mitään ulos kotivolilla? Entä pääseekö saundi yhtään oikeuksiinsa suht. halvan kaapin kanssa?
 
Anteeksi kun tuli offtopikkia, en vaan viitsinyt uuttakaan tämän takia aukaista.
 
timppa67
28.01.2007 17:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla näyttäis oleva JCM 900 suht lähellä Tampereella DLX musiikissa. Mitäköhän tollasesta kannattaisi maksaa? Olen lukenut että säröjen pitäisi riittää tällaiselle "kevyelle" hevimiehelle ilman mitään erillisiä purnukoitakin, pitääkö paikkansa? Negatiivistakin palautetta on ko. vahvarista osunut kohdalle.
 

 
Saako tosta 100 wattisesta putkipelistä mitään ulos kotivolilla? Entä pääseekö saundi yhtään oikeuksiinsa suht. halvan kaapin kanssa?
 
Anteeksi kun tuli offtopikkia, en vaan viitsinyt uuttakaan tämän takia aukaista.

 
Niin..aivan mielenkiinnosta; mitä eroa kasi-, ja ysisatasissa lopulta on?
 
-Cale
28.01.2007 17:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin..aivan mielenkiinnosta; mitä eroa kasi-, ja ysisatasissa lopulta on?
 
Mä luin jotain sellasta että jcm 900:sesta oli tarkoitus luoda sellainen että hevikitaristitkin voisivat soittaa sillä ilman modauksia tai mitään erillisiä speduja tms. Aivan nappiin tämä yritys ei tainnut kuitenkaan mennä?
 
bliikki
28.01.2007 18:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on vaan jotenkin kehosta irtauttava keskustelu, kun kalliilla kamoilla ei muka saa hyvää soundia. Siis siinä mielessä, että itse soittelen 77 euron etuputkivahvistimella ja 48 euron säröpedaalilla (ja behkun 20 euron kaikupedaalilla) ja omasta mielestäni soundi on erinomainen. Sitten joku tyyppi tulee valittamaan, että ei saa kunnon soundia noin ziljoonan maksavilla kamoilla.
 
1. Kallis ei ole aina parempi
2. Ei se maailman paraskaan vahvistin välttämättä kuulosta hyvältä jos se on vaikkapa rikki. Koitan lähinnä sitä tässä selvittää, että oliko siellä menneet esmes konkat jo silloin kun sen ostin.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «