Aihe: Into-Luthmanilta tilaaminen
1
JartZA
30.10.2003 22:27:47
Jos tilaa Intoluthmanilta esimerkiksi jonkun kitaran johonkin musakauppaan, niin onko tilaus sitova? Eli onko kitara silloin pakko ostaa, vaikka se olisi ns. maanantaikappale.
Pure purkkaa perkele!
isengard
30.10.2003 23:59:36
Jos tilaa Intoluthmanilta esimerkiksi jonkun kitaran johonkin musakauppaan, niin onko tilaus sitova? Eli onko kitara silloin pakko ostaa, vaikka se olisi ns. maanantaikappale.

Luulisi maahantuojalla olevan intressiä toimittaa kitara kokeiltavaksi musakauppaan, jos joku on sellaisen kiinnostunut ostamaan. Kannattaa kysellä kauppiaalta ja ilmoittaa selvästi että et osta, jos et saa kitaraa liikkeeseen kokeiltavaksi ilman ostopakkoa.

Toisaalta jos saat kitaran liikkeeseen kokeiltavaksi ja haluat sitä vielä kotona tai treenikämpällä kokeilla omien kamojesi kanssa, voit ehdottaa myyjälle avokauppaa, jolloin sulla on täysi palautusoikeus sopimasi ajan kuluessa esim. muutama päivä - viikko. Itse olen ostanut useimmat soittokamani avokaupalla. Hyvin on toiminut eikä mikään kauppias jolle olen avokauppaa ehdottanut ole siitä kieltäytynyt.
LaXu
31.10.2003 00:30:36
Toisaalta jos saat kitaran liikkeeseen kokeiltavaksi ja haluat sitä vielä kotona tai treenikämpällä kokeilla omien kamojesi kanssa, voit ehdottaa myyjälle avokauppaa, jolloin sulla on täysi palautusoikeus sopimasi ajan kuluessa esim. muutama päivä - viikko. Itse olen ostanut useimmat soittokamani avokaupalla. Hyvin on toiminut eikä mikään kauppias jolle olen avokauppaa ehdottanut ole siitä kieltäytynyt.

Tuosta avokaupasta vielä, kysyin Marshalliani ostaessani DLX-Musicista saisiko sen ostaa avokaupalla, jotta voisi kotona kokeilla oman kaapin jne. kanssa. Sanoivat, että eivät saa myydä avokaupalla enää. Eli kannattaa samalla kun pyytää liikettä hommaamaan kitaran kokeiltavaksi, että onnistuuko avokauppa tarvittaessa.
Lilli
31.10.2003 08:04:45
Tuosta avokaupasta vielä, kysyin Marshalliani ostaessani DLX-Musicista saisiko sen ostaa avokaupalla, jotta voisi kotona kokeilla oman kaapin jne. kanssa. Sanoivat, että eivät saa myydä avokaupalla enää. Eli kannattaa samalla kun pyytää liikettä hommaamaan kitaran kokeiltavaksi, että onnistuuko avokauppa tarvittaessa.

Toisaalta jos olet vahvistimen ostanut, on sinulla kuluttajasuojan perusteella kaksi viikkoa aikaa purkaa kauppa, koska myyjänä on yritys. - Ja toisaalta: jos ehdotat avokauppaa, annat todennetut henkilö- ja yhteystietosi, eikä liike suostu avokauppamenettelyyn - vaihda kauppaa. Mikähän ihme DLX-Musicissa oikeen on kun pelkkiö haukkuja tulee esille? Onneksi siellä ei tarvitse koskaan asioida, onhan St. Paul's, Custom-Sounds, J-kylän ja Tampereen musiikkiliikkeet, Thomann...
- Same thing that made you live / can kill you in the end.
Mikko Kankaanpää
31.10.2003 09:49:41

2 viikkoa pätee kai postimyynnissä, mutta käsittääkseni jos olet ostanut kaupasta tuotteen voit sen palauttaa vain jos se on viallinen tai sinulle on annettu harhaanjohtavaa informaatiota tuotteesta jne. Tällöinkään kaupan ei kai pidä maksaa rahoja takaisin vaan vaihtaa tuote ehjään lähinnnä vastaavaan.

mikko
JartZA
31.10.2003 10:46:52
Kiitos vastauksista, tämä on selvä.
Pure purkkaa perkele!
skebajaba
31.10.2003 10:50:37
2 viikkoa pätee kai postimyynnissä, mutta käsittääkseni jos olet ostanut kaupasta tuotteen voit sen palauttaa vain jos se on viallinen tai sinulle on annettu harhaanjohtavaa informaatiota tuotteesta jne. Tällöinkään kaupan ei kai pidä maksaa rahoja takaisin vaan vaihtaa tuote ehjään lähinnnä vastaavaan.

mikko

juuri olin sanomassa tuota samaa.
voithan toki haukkua tuotetta myyjälle jolloin suoivaantuu ja ylistää maasta taivaaseen ja saat sitten palautettua sen ku ei ollutkaan niin kummonen ku myyjä hehkutti.
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
SURf
31.10.2003 11:23:14
Tällöinkään kaupan ei kai pidä maksaa rahoja takaisin vaan vaihtaa tuote ehjään lähinnnä vastaavaan.

Asiakkaalla on oikeus saada rahat takaisin niin halutessaan. Näin sanotaan voimassa olevissa pykälissä.
En jaksa penkoa sen tarkemmin mikä pykälä se on mutta halukkaat voivat niin tehdä.

http://www.finlex.fi/
Get a haircut and get a real job.
samueld
31.10.2003 11:38:11

Riippuu varmaan myös, että saako kauppias palauttaa vehkeen, jos ei se mennyt kaupaksi. Sitten ovat sanoneet, että sellaisia voi tilata testiin ilman sitovuutta, että ne menee kaupaksi kuitenkin, eivätkä sido tuhottomasti pääomaa hyllyssä ollessaan.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
skebajaba
31.10.2003 11:53:48
Asiakkaalla on oikeus saada rahat takaisin niin halutessaan. Näin sanotaan voimassa olevissa pykälissä.
En jaksa penkoa sen tarkemmin mikä pykälä se on mutta halukkaat voivat niin tehdä.

http://www.finlex.fi/

eikä muuten ole, olin ite rautakaupassa duunissa missä tuli noi asiat aika selväksi.
eli jos tuote on viallinen tai sulle on annettu harhaan johtavaa infoa tuotteesta tai menee takuu aikana rikki niin silloin voi palauttaa.
joillain kaupoilla on kans tää kahen viikon palautus oikeus kuten postimyynnissäkin, mutta ei ole pakollinen, haluavat parantaa varmaan palvelua.
kokeilehan ostaa bisse kori ja mee sit ruikuttaa sinne et en haluakkaan tätä.ei varmaan tuu rahoja takas.
SURf
31.10.2003 11:59:15 (muokattu 31.10.2003 12:01:22)
eikä muuten ole, olin ite rautakaupassa duunissa missä tuli noi asiat aika selväksi.

Jaha. No sähän tunnut tuntevan tän asian aika hyvin.
Milloin olit siellä rautakaupassa duunissa?

Olitko itse päättämässä tuosta kaupan politiikasta vai toteuttamassa sitä?

Kaljavertaus oli kekseliäs. Järkeä sovelletaan yleensä yksittäisiä päätöksiä tehdessä. Suuremmissa linjavedoissa ilmeisesti harvemmin. ;)

EDIT: Tarkoitin toki ensimmäisessä viestissäni tuotteen ollessa viallinen tai informaation ollessa väärää. Mutta varmaan sen siitä hokasitkin.
skebajaba
31.10.2003 12:08:11
Jaha. No sähän tunnut tuntevan tän asian aika hyvin.
Milloin olit siellä rautakaupassa duunissa?

ihan tos kuukaus sitte loppu duunit.
siel kävi just semmosia papparaisia jotka ruikutti siitä et ei tarviikkaan tätä tuotetta ja rahat pitää saada takas, sit tutkittiin asiaa siellä ja soiteltiin kuluttajasuojavirastoon vai mikä nyt olikaan ja ei sit tarvinnutkaan antaa rahaa ja tuotteessakaan ollut vikaa niin ei uutta tilalle...oli papat kyllä erittäin kyrpääntyneen näkösiä =)

Kaljavertaus oli kekseliäs. Järkeä sovelletaan yleensä yksittäisiä päätöksiä tehdessä. Suuremmissa linjavedoissa ilmeisesti harvemmin. ;)
kiitos=)

EDIT: Tarkoitin toki ensimmäisessä viestissäni tuotteen ollessa viallinen tai informaation ollessa väärää. Mutta varmaan sen siitä hokasitkin.

joo huomasin senkin. =)
Shaft
31.10.2003 12:46:46

Ostajalla on oikeus vaatia, että virheellinen tuote korjataan tai vaihdetaan virheettömään (KSL 5:18). Kauppaa ei siis voi lähteä heti purkamaan. Poikkeuksia on, mutta pääsääntö on siis tämä.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että väärinkäsityksien välttämiseksi homma kannattaa tehdä liikkeessä etukäteen selväksi. Tuotteen näkeminen ennen lopullista ostopäätöstä on osa musiikkiliikkeiden palvelua. Jos ostat "sian säkissä", voit yhtä tilata Thomannilta.
SURf
31.10.2003 13:01:43
Skebajaba:
..jotka ruikutti siitä et ei tarviikkaan tätä tuotetta ja rahat pitää saada takas,

Jep. Jos ei ole vikaa tuotteessa tai annettu väärää informaatiota tuotteesta/sen käytöstä niin silloin joutuu ostaja nuolemaan haavansa itse.

Shaft:
Ostajalla on oikeus vaatia, että virheellinen tuote korjataan tai vaihdetaan virheettömään (KSL 5:18). Kauppaa ei siis voi lähteä heti purkamaan. Poikkeuksia on, mutta pääsääntö on siis tämä.

Hmm. Väitän edelleen että on olemassa pykälä jossa sanotaan että ostajalla on oikeus vaatia kaupan purkamista.
No okei, joustan sen verran koska en jaksa penkoa asiaa että Saattaa olla että tarvitaan jotain muitakin perusteita kaupan purkamiselle mutta väitän samalla että luova ostaja keksii perusteet suhteellisen helposti.

Tämä jää nyt kyllä vähän vaivaamaan minua, pitänee penkoa sittenkin tätä vielä tarkemmin kun sopiva tilaisuus tulee.

-SURf
Shaft
31.10.2003 14:07:27
Kaupan purku suhteellisen pienen virheen takia olisi usein tarpeettoman järeä seuraamus. Miksi kuluttajalla pitäisi edes olla oikeus kaupan purkuun tällä perusteella? Lähinnä kuluttajan intressissä on saada toimiva/virheetön tuote käyttöönsä.

Purkamisen ja hinnanalennuksen perusteista säädetään KSL 5:19:ssa.

Pyrkikää aina esittämään normiviittaukset, etenkin jos ette ole asiasta täysin varmoja.
JartZA
12.12.2003 17:56:27
Jos luthmanilta tilattuun tuotteeseen tulee vikaa, niin kuka sen korjaa? Ostopaikkana toiminut liike? Meneekö takuun piikkiin?
Asia on pihvi.
Torniojaws
12.12.2003 21:29:10

Jos luthmanilta tilattuun tuotteeseen tulee vikaa, niin kuka sen korjaa? Ostopaikkana toiminut liike? Meneekö takuun piikkiin?
Liike, johon se tilattiin.
RIP Fallout 3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)