Aihe: Hihnalukoista
1 2
Totsku
24.01.2007 10:55:50
Pakko kysyä noista lukoista kun en sellaisia ole koskaan käyttänyt. Tuleeko ne samoihin reikiin, missä basson originaalit tapit hihnaa varten on? Vai pitääkö niitä varten ruveta poraamaan bodyyn omat reiät? Mulle tulee Sandbergin basso ja ajattelin ehkä hommata siihen lukot.
Karlsson
24.01.2007 11:01:12
Pakko kysyä noista lukoista kun en sellaisia ole koskaan käyttänyt. Tuleeko ne samoihin reikiin, missä basson originaalit tapit hihnaa varten on? Vai pitääkö niitä varten ruveta poraamaan bodyyn omat reiät? Mulle tulee Sandbergin basso ja ajattelin ehkä hommata siihen lukot.

Samoihin reikiin tulee. Tosin lukkotapeissa tuppaa olemaan ohuemmat ruuvit kuin noissa perusmallisissa, joten voi olla tarpeen täyttää sitä reikää jollain (=tulitikun pätkät + eri-keeper).

Aiheesta on ollut ihan vähän aikaa sitten keskustelu, katsoppa jos löydät sen.
"Oon vain KMT. Legenda jota yliarvostetaan liikaa" -KMT
"Kun emmä paskaa osta. Jätän kauppaan." -Niskamies
Jalmus
26.01.2007 12:32:13 (muokattu 26.01.2007 12:32:49)
Schallerin hihnalukoista sen verran, että ainakin mun käytössä ne ovat kuluneet kelvottomiksi noin puolessatoista tai kahdessa vuodessa. Uudet lukot asentaessa joutuu sitten aina etsimään entistä pidemmän ruuvin, että se tarttuu puuhun. Liimat ym. hammastikkuviritelmät reiän täytteenä eivät ole kovinkaan pitkäikäinen ratkaisu, ruuvi alkaa hivuttautua ylöspäin sieltä reiästään muutamassa viikossa.

Tosin soitan päivittäin useita tunteja ja siihen vielä keikat päälle.

Vaihdoin hihnalukot kaikista bassoistani sellaisiin tosi leveisiin hihnatappeihin (leveys about Fenderin kieliohjainkiekon kokoinen) ja olen ratkaisuuni tosi tyytyväinen. Ei maksanut paljokaan (taisi olla pari euroa) ja hihna pysyy yhtä hyvin kuin lukoilla.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Kallekorvola
26.01.2007 12:38:23
tapinreiän "täyttämiseen" kannattaa käyttää tiheämpää matskua kuin tulitikku, jota on haurastettu palo-ominaisuuksien parantamiseksi... hammastikku tai muut puutikut ovat parempi valinta.
Sampo64700
26.01.2007 13:05:34
Schallereita oon nyt käyttäny jonkun pari vuotta. Keikkoja on takan niiden kanssa kertynyt se vähän reilu 70 ja ainakin vielä ajavat asiansa. Mutu-pohjalta sanoisin että oishan se basso nyt jo monesti pudonnut ilman noita lukkoja kun on keikoilla viuhtonut menemään. Ruuveja tosin joutuu kiristelemään silloin tällöin.

Yhellä reissulla jouduin ihan tilanpuutteen vuoksi laittamaan basson gigbagiin ja vaikka kuinka varjelin oli jossain vaiheessa ylempi tappi saanut iskun irronnut. Ruuvi oli vääntynyt mutkalle ja tämän luonnollisesti huomasin soundcheckissä. Tämän hätääntyneen basistin pelasti silloin Nosturin äänimies joka taikoi jostain kätköistä sopivan kokoisen ruuvin tilalle. Tuo reiäntäyttö tullee vielä eteen.
hollstro
26.01.2007 13:19:54

Vaihdoin hihnalukot kaikista bassoistani sellaisiin tosi leveisiin hihnatappeihin (leveys about Fenderin kieliohjainkiekon kokoinen) ja olen ratkaisuuni tosi tyytyväinen. Ei maksanut paljokaan (taisi olla pari euroa) ja hihna pysyy yhtä hyvin kuin lukoilla.

Minäkin olen noista Schallererista luopunut. Kilisevat, kitisevät, kuluvat ja sitten on tuo ruuviongelma. Perinteiset hihnatapit toimivat ihan hyvin kun on tiukka sovitus hihnassa, tai sitten tuo isompi hihnatappi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Pirkka
26.01.2007 14:38:27
Schallerin hihnalukoista sen verran, että ainakin mun käytössä ne ovat kuluneet kelvottomiksi noin puolessatoista tai kahdessa vuodessa. Uudet lukot asentaessa joutuu sitten aina etsimään entistä pidemmän ruuvin, että se tarttuu puuhun. Liimat ym. hammastikkuviritelmät reiän täytteenä eivät ole kovinkaan pitkäikäinen ratkaisu, ruuvi alkaa hivuttautua ylöspäin sieltä reiästään muutamassa viikossa.

Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Mulla on presari ainoastaan perinteisillä tapeilla ja ne pitäs vaihtaa äkkiä veke. Mulle toimii parhaiten Schallerin hihnalukot. Kerran irtos hihna ja ruuvi ja koko komeus jazzista mut Eri-Keeperillä ja parilla tulitikulla se on nyt pysyny viimeiset pari vuotta.
absqua
26.01.2007 15:47:29
Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Mulla on presari ainoastaan perinteisillä tapeilla ja ne pitäs vaihtaa äkkiä veke. Mulle toimii parhaiten Schallerin hihnalukot. Kerran irtos hihna ja ruuvi ja koko komeus jazzista mut Eri-Keeperillä ja parilla tulitikulla se on nyt pysyny viimeiset pari vuotta.

Jep, schallerilla mennään täälläkin päässä. Ei ongelmia, suosittelen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
okabass
26.01.2007 15:59:42

MOI
Olen ollut vuodesta -90 onnellinen Jim Dunlop strap lockien käyttäjä. Minusta parhaat. Luotettavat. Ne saa upotettua runkoon, jos haluaa. Pysyvät kasassa toisin kuin Schallerit (näin ainakin minulla). Suosittelen lämpimästi hymyillen, sano.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
Teijo K.
26.01.2007 20:20:07 (muokattu 26.01.2007 21:03:27)

Jep, schallerilla mennään täälläkin päässä. Ei ongelmia, suosittelen.

Sama täällä. Noin 15 vuotta on vanhimmat lukot ja pelaavat yhä. Käyttöä on ollut vaihtelevasti muutamasta kymmenestä tunnista viikossa nykyiseen hyvin harvakseltaan soitteluun, mutta kyllä ne aika monta tuntia ovat tuossa bassoja kannatelleet. Ja siis nimenomaan bassoja, koska minulla on tuon ajan ollut nuo samat lukot käytössä vaikka bassot on vaihdelleetkin. Tappien pysymisessä bassossa ei kertaakaan ongelmia, kertaakaan eivät ole edes oireilleet palasiksi menemisestä ja itsekseen avautumisesta, vaikka nuorempana se lavalla kohkaaminen oli joskus aika maanistakin. Ja painava basso (n. 6kiloa)

Schallereissa voi myös käyttää perinteistä remmiä, muutaman kerran olen joutunut turvautumaan kun on oma unohtunut matkasta. Ei ongelmia senkään kanssa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
temppari
26.01.2007 21:00:41
Mulla kanssa pelkkää hyvää sanottavaa noista dunlopeista.Sirot, toimiva mekaniikka eivätkä irtoa lukkolevyn ansiosta hihnasta vahingossa. Tappeihin käy tarvittaessa myös perinteinen remmi toisin kuin Schallereissa. Muistaakseni nuo myös asentuivat basson alkuperäisillä ruuveilla.

Schallerit mulla on kanssa ja kyllähän nekin toimii, eivät vaan oo mun mielestä niin hyvät. Muutaman kerran lukitus irronnut itsestään aivan yllättäen, ovat kait sen verran kuluneet jo.
Jalmus
26.01.2007 22:47:17
Aika outoa, että olette saaneet Schallerit kestämään. Ne nimittäin tehdään aika pehmeästä materiaalista. No, ehkä mä vaan sitten soitan niin paljon, ettei ne kestä mun käytössäni.
Teijo K.
27.01.2007 09:51:39

Aika outoa, että olette saaneet Schallerit kestämään. Ne nimittäin tehdään aika pehmeästä materiaalista. No, ehkä mä vaan sitten soitan niin paljon, ettei ne kestä mun käytössäni.

Niin paljoa ei ole yksinkertaisesti mahdollista soittaa parissa vuodessa kuin minulla on tullut noitten vanhimpien lukkojen kanssa tunteja näitten 15 vuoden aikana. :) Loppuu tunnit kesken vuorokaudesta. Veikkaampa että kyse on vain siitä, että skallereita, niinkuin mitä tahansa mekaanista vermettä, pitää käyttää oikein.

Mietiskelin oikein että millaisia harjoittelumääriä tuli silloin alkuaikoina tehtyä, ja olihan se melko maanista. Bändin kanssa 3-4 kertaa viikossa noin 8 tuntia kerralla. Päälle joka päivä muutama tunti yksin soittelua ja keikat siihen vielä lisäksi.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Jalmus
27.01.2007 12:25:45
Niin paljoa ei ole yksinkertaisesti mahdollista soittaa parissa vuodessa kuin minulla on tullut noitten vanhimpien lukkojen kanssa tunteja näitten 15 vuoden aikana. :) Loppuu tunnit kesken vuorokaudesta.

Näinköhän?

Veikkaampa että kyse on vain siitä, että skallereita, niinkuin mitä tahansa mekaanista vermettä, pitää käyttää oikein.

No sitten mä olen Schallereiden väärinkäyttäjä kaiketi. Sillä ei sinänsä ole merkitystä, kun musaa tekee ammatikseen on kamojen kaikkien osa-alueiden oltava luotettavia. Mun mielestä niiden on vaan kestettävä ilman, että tarvitsee miettiä, käytänkö hihnalukkojani oikein vai väärin.
Pirkka
27.01.2007 12:42:11
Näinköhän?

Miksei?

No sitten mä olen Schallereiden väärinkäyttäjä kaiketi. Sillä ei sinänsä ole merkitystä, kun musaa tekee ammatikseen on kamojen kaikkien osa-alueiden oltava luotettavia. Mun mielestä niiden on vaan kestettävä ilman, että tarvitsee miettiä, käytänkö hihnalukkojani oikein vai väärin.

Mä oon taas jo tottunu siihen että kaikki ratakiskoa heiveröisempi hajoo mulla yleensä käsiin. Vaikka ostaa säännöllisesti uusia piuhoja ja korjaa vanhoja niin kyllä siellä usein joku prakaa. Piuhat, kielet ja hihnalukot on kuitenkin kuluvia osia ja joskus niitä hajoaa. Sen voi ennakoida mutta ei aina estää. Siis sama asia kuin bassosoolojen kanssa.
munakorva
27.01.2007 13:23:37
Kaiken paras on sopivan kokoinen prikka siihen normaalin hihnatapin päälle. Ei tipu ja on hardcore! Varmasti toimivuudellaan ja kestoltaan hakkaa kaikki hihnalukot, jos vaan nauhaa ei tarvi vaihtaa.
Jalmus
27.01.2007 13:46:48
Miten sulla on Schallerit prakanneet? Metalli on murtunut?

Ne vaan kuluu parissa vuodessa niin urille sieltä bassoon ruuvattavasta vastakappaleesta, ettei ne enää pysty sitä hihnaan kiinnitettävää metalliosaa paikoillaan pitämään. Vastakappaleen pää kuluu myöskin hieman vinoksi. Hihnaan kiinnitettävä osa puolestaan kuluu syvälle uralle siitä sisäpuolelta tapin vierestä.
Teijo K.
27.01.2007 17:32:52

Näinköhän?

Näin. :) Vaikka soittaisit 24/7 niin jääneepi vajaaksi.

Mulla jäi vähän tuo juttu kesken, kun tajusin yhtäkkiä, että pitää olla jossain muualla heti, ja piti jatkaa että: Koska nuo schallerit on mahdollista asentaa monin tavoin väärin, ja niitä on mahdollista käyttää väärin, niin ne eivät ole mitenkään idioottivarmat. Näin vanhaa sanontaa mukaellen. Jos haluaa mahdollisimman paljon niistä iloa irti, niin niitä pitää osata käyttää oikein ja asentaa ne oikein. Jos mekaanisten laitteiden kanssa on ongelmia muutenkin, niin ehkä tuo lukko ei sitten ole se oikea ratkaisu. Oikein käytettynä ja asennettuna käy ja kukkuu vaikka kuinka kauan.

Tietty mie olen vain amatööri, joten jos haluat käyttää tuon ammattilaiskortin niin sitten pitää kysyä vaikka absqualta mielipidétä. ;)

Jalmus
27.01.2007 17:41:33
Mulla jäi vähän tuo juttu kesken, kun tajusin yhtäkkiä, että pitää olla jossain muualla heti, ja piti jatkaa että: Koska nuo schallerit on mahdollista asentaa monin tavoin väärin, ja niitä on mahdollista käyttää väärin, niin ne eivät ole mitenkään idioottivarmat. Näin vanhaa sanontaa mukaellen. Jos haluaa mahdollisimman paljon niistä iloa irti, niin niitä pitää osata käyttää oikein ja asentaa ne oikein. Jos mekaanisten laitteiden kanssa on ongelmia muutenkin, niin ehkä tuo lukko ei sitten ole se oikea ratkaisu. Oikein käytettynä ja asennettuna käy ja kukkuu vaikka kuinka kauan.

Tietty mie olen vain amatööri, joten jos haluat käyttää tuon ammattilaiskortin niin sitten pitää kysyä vaikka absqualta mielipidétä. ;)

Tuota, en kyllä ymmärrä, miten hihnalukot voisi asentaa väärin! Samalla tavalla ne kului, vaikka tuohon nelikieliseeni ekat (ja viimeiset) asensi heti uutena soitinrakentaja Jussi Ala-Kuha. Ja miten niitä nyt voisi edes käyttää väärin?

Viittausta "ammattikorttiin" en kyllä myöskään ymmärtänyt tässä yhteydessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)