Tosi kivaa puuhaa .. siis improvisointi. Suosittelen kokeilemaan saman henkisten kanssa! Meikäläisillä ainakin vaan tuppaa menemään puolet treeneistä jammailuun, eli on sillä vähän huonojakin puolia. Sopivalla porukalla improvisaatiolla sillä saa aika hyvää kamaa (tämä tietysti suhteellista - ihmiset pitävät eri asioista) aikaseks paljon pienemmällä vaivalla kun kotistudiossa. Parhaat ideat voi sitten jalostaa kappaleiksi, joiden teossa on ollut mukana koko bändi alusta lähtien. .----------------- -- -
. You can be the captain ..
`--------------- --- - |
Teijo K. 26.01.2007 10:50:33 | |
---|
Monet sotkevat näemmä improvisaation jammailuun. Mielestäni ne ovat kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Jammailu on ehkä enemmän musiikkityylikohtainen juttu. On eri asia jammailla vaikka bluegrassia ja bluesia. Siinä missä toisessa on tapana soittaa standardeja, soitetaan toisessa helposti rakenteita. Rokissa taas riffejä, jne. Kaikkia näitä on kuitenkin ihan perusteltua kutsua jammailuksi, vaikka aivan eri lähestymistavat asiaan otetaankin. Improvisaatiossa ei mielestäni ole sitten kyse mistään sovitusta. Jos sanotaan vaikka, että soitetaan 12 tahdin bluesia A:sta, lasken sen jammailuksi. Jos taas vain aletaan soittamaan ilman sopimuksia jotain A:sta, se on improvisaatiota. Tärkeää siinä on se, että kukaan soittajista ei etukäteen tiedä mihin ollaan menossa, mennään vain. Jammailla voi mielestäni melkeinpä mitä tahansa musaa, kun ottaa huomioon kunkin tyylin tradition. Improvisaatio sopii vain tiettyihin tyyleihin. Minusta. Siis biisejä ja rakenteita jammaillaan ja improvisaatio on kollektiivinen matka tuntemattomaan. Parin orkesterin kanssa ollaan onnistuttu improvisoimaan aika komeastikin, niistä toinen on nykyinen akustinen pumppu. Jammailua olen harrastanut jossain määrin lähes kaikkien bändieni kanssa. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
prodigal 26.01.2007 22:08:40 | |
---|
Monet sotkevat näemmä improvisaation jammailuun. Mielestäni ne ovat kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Jammailu on ehkä enemmän musiikkityylikohtainen juttu. On eri asia jammailla vaikka bluegrassia ja bluesia. Siinä missä toisessa on tapana soittaa standardeja, soitetaan toisessa helposti rakenteita. Rokissa taas riffejä, jne. Kaikkia näitä on kuitenkin ihan perusteltua kutsua jammailuksi, vaikka aivan eri lähestymistavat asiaan otetaankin. Improvisaatiossa ei mielestäni ole sitten kyse mistään sovitusta. Jos sanotaan vaikka, että soitetaan 12 tahdin bluesia A:sta, lasken sen jammailuksi. Jos taas vain aletaan soittamaan ilman sopimuksia jotain A:sta, se on improvisaatiota. Tärkeää siinä on se, että kukaan soittajista ei etukäteen tiedä mihin ollaan menossa, mennään vain. Jammailla voi mielestäni melkeinpä mitä tahansa musaa, kun ottaa huomioon kunkin tyylin tradition. Improvisaatio sopii vain tiettyihin tyyleihin. Minusta. Siis biisejä ja rakenteita jammaillaan ja improvisaatio on kollektiivinen matka tuntemattomaan. Parin orkesterin kanssa ollaan onnistuttu improvisoimaan aika komeastikin, niistä toinen on nykyinen akustinen pumppu. Jammailua olen harrastanut jossain määrin lähes kaikkien bändieni kanssa. Omat (rajalliset) kokemukseni näistä kahdesta ovat olleet kyllä sen suuntaisia, että sopivalla porukalla ns. jami on yhtä kuin improvisaatio. Tästä tietysti seuraa usein aikamoista kakofoniaa, mutta kuuntelukyky ja sen suorasta seurauksesta vuorovaikutustaidot kehittyvät kyllä paljon melko lyhyessäkin ajassa, jos tätä harrastaa enemmän. Asiasta paremmin tietävät ovat väittäneet, että improvisaatiota voidaan pohjustaa riittävällä teknisellä harjoittelulla (mm. siirtymien ymmärtäminen ja oppminen, skaalojen hallinta, otelaudan suvereeni tietämys jne.) ja uskon itse tähän ihan täysin. Voi olla, että aikaisemmassa tekstissäni käsittelin kysymystä hieman ylimalkaisesti, aivan kuin improvisaatio olisi vain yksi asia muiden joukossa. Kuitenkin itse olen aivan sitä mieltä, että se on ehdottomasti yksi vaikeimmista, jos ei se vaikein, musiikin osa-aloista. Siispä korjaan hieman aikaisempaa tekstiäni - parhaimmillaan hyvä jamisessio voi edetä todelliseen improvisaatioon, joissa avainkohdissa päästään yhteiselle tripille. Jätän siis sen improvisaation puhtaimmassa muodossaan niille todellisille superjaskamiehille, sille se heille on suotu ylempien tahojen toimesta ja itse en tule koskaan varmasti tuolle tasolle pääsemään. Kuitenkin parhaina hetkinä pystyy tavallinen kuolevainenkin saamaan aikaiseksi hyvällä kaveriporukalla sykähdyttäviä, joskin ikävä kyllä liian lyhyitä, hetkiä hyvää musiikkia. Over and out. .----------------- -- -
. You can be the captain ..
`--------------- --- - |
baron 28.01.2007 00:12:58 (muokattu 28.01.2007 00:14:23) | |
---|
Jammailu: Jam session - jatsareiden termi kun ventovieraat soittajat soittavat tuttuja piisejä Improvisaatio: kun solisti vetää tuttuun piisiin uuden melodian omasta päästään joidenkin sääntöjen mukaan niin että säestäjät pysyvät mukana. COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
saastara 28.01.2007 01:07:25 | |
---|
Jammailu: Jam session - jatsareiden termi kun ventovieraat soittajat soittavat tuttuja piisejä Improvisaatio: kun solisti vetää tuttuun piisiin uuden melodian omasta päästään joidenkin sääntöjen mukaan niin että säestäjät pysyvät mukana. Eipä tuokaan nyt taida noin mustavalkoista olla.. Hämää otsikko muuten jonkin verran.. Sitä tyhmempi, minä siis, olettaisi että täällä käsiteltäisiin improvisointia livetilanteissa ja valmisteluissa jostakin muusta näkökulmasta kuin soittamisen. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Teijo K. 28.01.2007 10:26:47 | |
---|
Eipä tuokaan nyt taida noin mustavalkoista olla.. Voihan se jatsin maailmassa nykyään ollakin. Se on senverta jäykistynyt rakenteiltaan tuo valtavirtajatsi ainakin, että lienee noita kiveen hakattuja sääntöjä isot pinot. Heti kun siirrytään jatsin ulkopuolelle, vaihtuvat säännötkin välittömästi. Hämää otsikko muuten jonkin verran.. Sitä tyhmempi, minä siis, olettaisi että täällä käsiteltäisiin improvisointia livetilanteissa ja valmisteluissa jostakin muusta näkökulmasta kuin soittamisen. Sama. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
brn2sk8 05.02.2007 16:39:17 | |
---|
Mut jokatapauksessa siis, ihan vaan sitä ajatellen alotin tän että jokkut haluais tuoda esim kokemuksen pohjalta, että kuinka improvisoida... Ja että kuinka porukka nyt yleensä tykkää, onko se tilutus kaiken huippu kitaroinnissa vai melodisuus... Ite tykkään molemmista, ei se tilutuskaan helppoo oo... Ei kiitos, ei enää viinaa minulle... |
saastara 05.02.2007 20:37:26 (muokattu 05.02.2007 20:37:59) | |
---|
Mut jokatapauksessa siis, ihan vaan sitä ajatellen alotin tän että jokkut haluais tuoda esim kokemuksen pohjalta, että kuinka improvisoida... Miksi tämä on sitten livetoiminta-osiossa..? :) Ja että kuinka porukka nyt yleensä tykkää, onko se tilutus kaiken huippu kitaroinnissa vai melodisuus... Mites olis vaikka melodinen tilutus..? :) Ite tykkään molemmista, ei se tilutuskaan helppoo oo... Minä pidän enimmäkseen omasta mielestäni hyvästä soitosta. Kukin tavallaan.. Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia. |
brn2sk8 07.02.2007 17:48:26 | |
---|
Miten niin miksi on livetoiminnassa? Tietenkin tarkotan keikoilla tapahtuvaa improvisointia, jos joku tietää mitä tarkoitan... Jammailu on ihan erikseen :) Missäs muualla se olisi? Ei tää nyt ihan keikkapaikkoihin tai bänditoimintaankaan liity niin paljoa, kun kumminkin haen vain sitä livenä tapahtuvaa improvisointia... Toisekseen, vois mun puolesta jättää tommoset melodis-tilutukset pois... Ihan turhaa säätöö tommone Ei kiitos, ei enää viinaa minulle... |