Aihe: EMG-81:n surina
1
Force
10.12.2003 21:26:09

minulla on kitarassani EMG-81 aktiivimikki. Olen katsonut EMG:n sivuilta kytkentäkaavion kyseiseen mikkiin mutta silti mikki surisee järjettömästi kun siihen koskee. Maadotusten pitäisi olla kunnossa, mitä nyt oikein osasin sieltä sivuilta sitä katsoa. Onkohan mikki paskana vai mikä?? jos jollain olisi selvempää kytkentäkaaviota aiheesta tai tietoa missä mättää??
villeh
10.12.2003 21:40:47

onkos se mikki kytkettynä passiivi mikkien kans yhteen? eli kun valitset siitä namiskasta tallamikki keskimikki kaulamikki. se ei saa olla keskimikin kans yhdessä eli jos on 5vaiheinen switsi niin 1tallamikki,2tallamikki, 3keskimikki, 4keskimikki+kaulamikki, 5kaulamikki. koitappa pistää tohon toiseen asentoon ja koputtele vaikka sormella keskimikkiin jos kuuluu ääni niin se on samassa kun passiivimikit, ja näiden yhdistely ei toimi. tää nyt oli tämmönen varovainen arvio, mutta pistä tarkempaa tietoo...
Jormaz
11.12.2003 03:09:19 (muokattu 11.12.2003 03:11:23)
Mulla oli joku hurinaongelma kans ton kanssa. Syynä oli tekemätön juotos. Sen valkoisen piuhan ydin juotetaan sinne potikan korvaan ja vaippa juotetaan saman potikan pohjaan. Tajuskohan kukaan? Tsekkaa nyt ensin että joka juotos on kohdallaan, EMG:n sivuilta löytyy samat kytkentäkaaviot mitä mikin mukanakin tulee.

LIS: Niin, kerropas minkälainen se koko setti on. Mä vaihdoin vaan 81:n tallaan ja jätin muut kytkemättä. Oli suht helppoa tällasellekin kädelle.
Back to the 80's
Da Make
11.12.2003 14:47:41
Kai kielet ovat maassa?
Jos ei tee näin:
johdon pätkä lähimmän potikan prikan alta tallaan ja "täts it".
(Kaikissa LesPauleissa ei ole vakiona integroitua tallaan menevää piuhaa).
Cräx, Change, Ötöm!?
Shaft
11.12.2003 22:31:26 (muokattu 11.12.2003 22:32:54)
Kai kielet ovat maassa?
Jos ei tee näin:
johdon pätkä lähimmän potikan prikan alta tallaan ja "täts it".
(Kaikissa LesPauleissa ei ole vakiona integroitua tallaan menevää piuhaa).

Ei näin. EMG:n tapauksessa mikkejä ei nimenomaan tarvitse eikä pidäkään maadoittaa tallan menevällä johdolla.
Da Make
12.12.2003 12:20:48
Ei näin. EMG:n tapauksessa mikkejä ei nimenomaan tarvitse eikä pidäkään maadoittaa tallan menevällä johdolla.

Jos sitten haluat pitää pikkurilliäsi koko soiton ajan jossain systeemin metalliosista niiiiiin....
Cräx, Change, Ötöm!?
Shaft
12.12.2003 15:25:42
Jos sitten haluat pitää pikkurilliäsi koko soiton ajan jossain systeemin metalliosista niiiiiin....

Ei ole tarpeellista. Maa tulee paristoon ja se riittää.
Da Make
12.12.2003 20:06:56 (muokattu 12.12.2003 20:07:24)
Ei se mitään auta jos maadoitus piuha ei ole kiinni.

aargh
lue mm. potikoitten paljaat metalliosat (esim. nupit otettu pois), Gibson tyylisen kitaran mikkivalitsemen "prikka" ja näitä löytyy...)
Cräx, Change, Ötöm!?
vrajala
12.12.2003 23:53:45
"When installing EMG pickups, DO NOT reconnect the groundwire..." Ja jatkuu: "EMG pickups are shielded internally and do not require string grounding. This greatly reduces the possibility of reverse polarity shock from microphones and the like."

Eli mikin ulostulo kytkimelle ja "maa" paristoon. Ei kielimaadoitusta.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Da Make
13.12.2003 11:44:38 (muokattu 13.12.2003 11:45:24)
...Eli mikin ulostulo kytkimelle ja "maa" paristoon. Ei kielimaadoitusta.

Niinhän siinä lukee mutta käytännössä:
NE EI OLE KOVIN "HILJAISET" JOS EI LAITA SITÄ!
Ne EI mene ainakaan rikki jos laittaa sen. Kitara asiantuntija sanoi eräässä liikkeessä, että jos haluat täysin hiljaisiksi niin groundaa vaan. Mulla on ainakin hyvin pelannut kielet maassa ja EI ole MITÄÄN HÄIRIÖÖ.

Laitoin itse ensin ne ilman kielimaata, mutta EN ollut tyytyväinen "häiriöttömyyteen"...
Cräx, Change, Ötöm!?
Da Make
13.12.2003 20:40:12 (muokattu 13.12.2003 21:27:47)
.........
Cräx, Change, Ötöm!?
Shaft
14.12.2003 15:56:58
Jos asennus on tehty oikein ja kaikki on kunnossa, ei kielimaata tarvita. Kyllähän tuo lisämaadoitus voi vielä vähentää häiriöitä, mutta en ole kokenut sitä millään tavalla tarpeelliseksi. Em. "järjetön surina" ei voi mielestäni mitenkään johtua kielimaan puuttumisesta.
Da Make
14.12.2003 17:30:15 (muokattu 14.12.2003 17:30:57)
Jos asennus on tehty oikein ja kaikki on kunnossa, ei kielimaata tarvita. Kyllähän tuo lisämaadoitus voi vielä vähentää häiriöitä, mutta en ole kokenut sitä millään tavalla tarpeelliseksi. Em. "järjetön surina" ei voi mielestäni mitenkään johtua kielimaan puuttumisesta.

Higain? Ei se häirinnyt paljoudellaan, vaan kun nyt sitä ei ole ollenkaan!
Cräx, Change, Ötöm!?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)