Aihe: Melodian soinnutus?
1
kepulainen
24.01.2007 23:01:29
Heips,

Selittäisikö joku viisas minulle, miten ihmeessä tapahtuu melodian soinnutus. Olen lukenut hieman teoriaa (mm. Toonika ja Suurta Kitarakirjaa), mutta tietoa niistä ei ole saanut irti. Miten se siis tapahtuu? Miten toimitaan tilanteessa, jossa melodiaa ei ole laitettu nuottien muotoon ja kyseinen melodia on vain soittajan päässä?

Soinnuttaa voi monella tapaa, eikä oikeaa vastausta ole. Soinnuta kuten omassa päässäsi soi.
Erkki Linden
25.01.2007 07:37:06

Heips,

Selittäisikö joku viisas minulle, miten ihmeessä tapahtuu melodian soinnutus. Olen lukenut hieman teoriaa (mm. Toonika ja Suurta Kitarakirjaa), mutta tietoa niistä ei ole saanut irti. Miten se siis tapahtuu? Miten toimitaan tilanteessa, jossa melodiaa ei ole laitettu nuottien muotoon ja kyseinen melodia on vain soittajan päässä?

Tämä on liian monimutkainen asia selittää täällä.
Kirjallisuutta on myös hyvin vähän. Suomen kielisiä on oikeastaan vain Jorma Kontusen Harmonia 2-soinnutus. Kirja löytyy lainastoista.

Kannattaa lukea myös Kontusen toiset kirjat:Musiikin kieli 1-perustiedot, Harmonia 1-Kenraalibasso sekä Soitinopas.

Itse sävelsin jopa sinfonian edm. kirjojen teoriaopetuksen perusteella.
baron
25.01.2007 07:58:27

Sun päässäsi soiva melodia kuitenkin jollain tavalla muistuttaa sun suosikkipiisejäsi. Lunttaa niiden sointukierrot ja kokeile, sopiiko. Sointukiertojen "varastaminen" on sallittua.
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Sertzo S
25.01.2007 09:39:15 (muokattu 25.01.2007 09:40:52)
Heips,

Soinnutus on mielestäni yksi tärkeimmistä ellei peräti tärkein musikaalisuuden osoituksen mittapuu. Kaikilta se ei luonnistu, jonka olen todennut aika usein, ellei asiaan kunnolla perehdy ja luontainen musikaalisuus tai epämusikaalisuus ei riitä niiltä osin sittenkään. Neuvoja on siis vaikea antaa jos nämä lahjat puuttuu. Yritä silti hahmottaa niitä ja jos kaveripiirissäsi on niiltä osin oivaltavia tyyppejä, niin turvaudu heidän apuunsa. :)
Sharkman
25.01.2007 11:51:01 (muokattu 25.01.2007 11:52:40)
Soinnutus on mielestäni yksi tärkeimmistä ellei peräti tärkein musikaalisuuden osoituksen mittapuu.

Päteekö sama mittapuu myös esimerkiksi aasialaiseen perinnemusiikkiin, joka tunnetusti on usein yksiäänistä tai harmonisesti mitäänsanomatonta? Onko afrikkalainen perinnemusiikki epämusikaalista?
Tämä on silkkaa vittuilua.. alusta loppuun.
Sertzo S
25.01.2007 12:59:16 (muokattu 25.01.2007 14:26:40)
Päteekö sama mittapuu myös esimerkiksi aasialaiseen perinnemusiikkiin, joka tunnetusti on usein yksiäänistä tai harmonisesti mitäänsanomatonta? Onko afrikkalainen perinnemusiikki epämusikaalista?

Ei siitä ole kysymys ja tuskin ovat, mutta pistäppä noiden maiden muusikot soittaan suomalaista humppaa tai iskelmää jonkinaikaisen perehtymisen jälkeen ja odota kysevätkö harmoniasta jotain. Joka kulttuurista eri musiikinlajeineen löytyy musikaalisia ihmisiä ja sitten niitä vähemmän musikaalisia, koska kaikista ei ole kaikkeen koskien myös kaikkea musiikkia.
Klezberg
25.01.2007 16:19:26

Niinpä... Telkkarista kun tuli ohjelma Eero Hämeenniemestä ja hänen yhteyksistään Intiaan, niin hän kertoi miten naapurit kyselivät miksei se toinen soittaja koskaan tule sieltä asunnosta ulos.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
Johann Onn
27.01.2007 14:56:27 (muokattu 27.01.2007 14:56:40)
Miten ihmeessä tapahtuu melodian soinnutus.

Mää teen monesti näin:

Hyräilen sitä melodia tai opettelen soittamaan sen ja alan soitella jotain päälle.
Kyllä siihen jokin sopii. Sitten etin sen "pohjasoinnut" ja etenen siitä, jos on tarvis.

Mutt kuten jo sanottu, tapoja on monia.
Sävis
27.01.2007 16:46:37
Jos osaat soittaa sellaista soitinta, jolla voi soittaa sointuja (kitara, piano, harmonikka, harppu jne.) niin kannattaa vain lähteä kokeilemaan, millaiset soinnut tuntuvat sopivan melodiaasi. Voit myös ensin kokeilla vaikka yksittäisiä ääniä, jotka tuntuvat sopivan soimaan yhtä aikaa melodian kanssa ja siitä sitten laajennat hiljalleen sointuihin.
ganesha
27.01.2007 22:38:26
bassolinjan ja melodian väliin vain veikeitä ääniä. siinä se sit on.
viina. hanuri. ja naiset.
PjP
29.01.2007 00:23:14 (muokattu 29.01.2007 00:36:34)
Yksi tapa on jakaa keksitty melodia ensin rytmin mukaan tahdeiksi. Sitten voit miettiä tahti kerrallaan, että mikä sointu siihen sopii. Sointuvaihdokset voi myös "arvata" kokemuksen perusteella eli jokaiseen tahtiin yleensä ei vaihdu uusi sointu.
Tavallista on, että se nuotti, jolla tahti alkaa on kyseiseen tahtiin tulevan soinnun 1) perusääni 2) terssi 3) kvintti. Esim. jos sinun melodiasi ensimmäinen tahti alkaa c-llä, niin voit ensinnä koittaa sopiiko kyseiseen tahtiin soinnuksi jokin sointu, jossa tuo c on perusääni (esim. c-duuri ja c-molli) tai terssi (esim. a-molli) tai kvintti (esim. f-duuri).
Tämä "sääntö" ei ole vedenpitävä, mutta sillä voi päästä mukavasti liikkeelle.

Paljon auttaa, jos keksii mikä on melodian sävelläji. Tämän jälkeen tietää mitä sointuja kokeilla. (aivan kuten mklami on selittänyt tuolla ylempänä).
Jos esim. huomaa, että melodian sävelläji on f-duuri, tietää, että soinnut joita kokeilla ovat: F, Gm, Am, Bb, C, Dm, E(vähennetty?).
Make it Funky!
Mixer
29.01.2007 22:47:37
Kiitoksia vastauksista!

Eiköhän tästä biisiä ala väsääntyä.
skellu
01.02.2007 08:56:59
Soinnutus on kivaa! :)

Itse olen harjoitellut soinnutusta juurikin etsimällä bassosäveliä melodian päälle, eli käytännössä melodia pyörimään loopilla ja hakkaamaan powersointuja päälle, sit kun joku kuulostaa hyvältä ni pistetään muistiin.

Sen jälkeen pistän soimaan melodian ja powersoinnut yht'aikaa ja ränkkäilen siinä mukana kokeillen, että mihin kävisi molli, mihin duuri ja mihin joku muu sointu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)