Aihe: Kulttuuria kakaroille
1 2
Karlsson
24.01.2007 10:52:47
Ottipa silmään tämän päivän hesarista juttu, joka tuntuu pisteeltä i:n päälle usein kuultuun uutisointiin taideaineiden opetuksen määrän vähennyksistä:

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … 3%A4r%C3%A4t+laskivat/1135224515182

Tästä taustaa jutulle:

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel … tket+ovat+maksuttomia/1135224515829

Ministerin lausunto on siis johtanut siihen, että koulut ovat käytännössä lopettaneet luokkaretket teattereihin ja museoihin. Kulttuurin lisäksi tämä osuu myös esimerkiksi urheiluun liittyvään toimintaan.

Ajatuksia?
"Oon vain KMT. Legenda jota yliarvostetaan liikaa" -KMT
"Kun emmä paskaa osta. Jätän kauppaan." -Niskamies
Bilharzia
24.01.2007 11:12:07
Kulttuuri on polttoainetta yhteiskunta-tietoiselle ajattelulla, koska se peilaa maailmaa missä me eletään. Vähänkin huono homma. Sitten ollaan kun amerikkalaiset.
Tikru.
24.01.2007 11:12:33
Luin saman jutun ja hämmästyin kovasti. Eihän kenenkään kai ole pakko mennä noihin teattereihin ja muihin jos vanhemmat ei pysty/halua antaa rahaa. Tällä perusteella siis sen "rahankeruu" tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta. Pitäisiköhän Kalliomäen hieman tarkentaa lausuntoaan...

Toista on sitten kun "ilmaisessa" yliopistossa on maksullisia kursseja, jotka ovat myös valmistumista silmällä pitäen pakollisia. Opintotuesta ei ole kiva maksaa reilua 100 euroa päästäkseen 9 päiväksi kanssaopiskelijoidensa kanssa saareen kaivamaan kuoppia. Ei ole.
"Mutta sä oot semmonen wanha kunnon scania, savuttaa se kovasti ja ruostettaki o, mutta prkl, pakko sitä o vaa ajaa loppuun asti, mukava peli." -Juzzu
Matkalla jonnekin. Viimeksi päivitetty 02.01.07.
Karlsson
24.01.2007 11:19:11
Tietysti jotenkin humoristinen aspekti tossa on se, että juttu lähti liikkeelle äidin valituksesta lasketteluretken maksullisuudesta. Kauaskantoiset vaikutukset oli silläkin valittamisella sitten.
aikavaikea
24.01.2007 11:25:51
Eihän kenenkään kai ole pakko mennä noihin teattereihin ja muihin jos vanhemmat ei pysty/halua antaa rahaa. Tällä perusteella siis sen "rahankeruu" tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta.

Käytännössä se ei kuitenkaan ole ihan noin. Kun ne lapset HALUAA sinne reissuun, kun KAIKKI MUUTKIN pääsee, niin aina sitä kuvetta on kaivettava. Sen reissun vaihtoehtokaan kun ei yleensä ole mitään "kivaa". Mulla on yksi lapsi seiskalla ja toinen nelosluokalla ja tässä vuosien varrella on tullut annettua ropo jos toinenkin esim. teatteriin, liikuntareissuihin, museokäynteihin, luokkaretkiin, xylitol-pastilleihin, purukumiin ja mihin lie muuallekin. En ihmettele yhtään, jos joillain vaan ei raha riitä. Niitä perheitä kun on niin monenlaisia, joillain ei ole ylimääräistä ja toiset taas priorisoivat eri tavalla.

Kyllä minä olen sitä mieltä, että opetussuunnitelmaan kuuluvat reissut tulee rahoittaa budjetista, niitä voi sitten ottaa pois joiltain vähemmän tärkeiltä alueilta kuin lapsilta. Mitä ikinä ne sitten ovatkaan.
I got run over by truth one day. Didn't see the red light.
Karlsson
24.01.2007 11:41:10
Kyllä minä olen sitä mieltä, että opetussuunnitelmaan kuuluvat reissut tulee rahoittaa budjetista, niitä voi sitten ottaa pois joiltain vähemmän tärkeiltä alueilta kuin lapsilta. Mitä ikinä ne sitten ovatkaan.

Tässähän se juju tulikin. Jutun mukaan koulut käyttävät keppihevosena tätä maksuttomuus asiaa ja vähentävät radikaalisti tälläistä toimintaa, vaikka kysehän olisi nimenomaan tuosta budjetoinnista tälle alueelle. No, voihan tietysti olla, että tyhjästä on paha nyhjäistä.
M-Juhana
24.01.2007 11:49:12

Täällä tuppukylässä ei lapset käy koulun/kaupungin rahoittamilla retkillä missään. Vanhempainyhdistys kerää rahaa ja järkkää periaatteella 50/50 retkiä. Eli siis vanhemmat maksaa tuon puolet.
Leikari
24.01.2007 11:49:15
Tietysti jotenkin humoristinen aspekti tossa on se, että juttu lähti liikkeelle äidin valituksesta lasketteluretken maksullisuudesta. Kauaskantoiset vaikutukset oli silläkin valittamisella sitten.

ainakin espoossa opetusporukka nirppanokkaprinsessailee "ei-sitten" -tyyliin - - tulkitsevat asiaa ihan väärin

mulle on ihan sama - pakkosivistän omat lapseni ja samalla itseäni

mitäpä tuo koulun homma on muuta kuin veden kantamista kaivoon - kun tätä kansankotia on yritetty fiksuntaa esim. 70-80- luvuilla niin silti on enemmistö porukasta niitä jotka äänestää Idolssia, katsoo Bumtsibumia ja Tartumikkiin jne. kulttuuriantia

kerta-pari taidepläjäystä ei ketään vielä mihinkään viritä jos kodista ei saa mitään eväitä - - näin se vaan on - eliitti pysyy eliittinä ja rahvas rahvaana - - toki joku aina voi kokea "herätyksen" ...

ylenkin sivistysmission nuorisolle tuntuu olevan tyhjänpäiväisen räkätyksen tarjoaminen...
Soitetaan jamia!
Leikari
24.01.2007 11:52:30 (muokattu 24.01.2007 11:56:11)
Tässähän se juju tulikin. Jutun mukaan koulut käyttävät keppihevosena tätä maksuttomuus asiaa ja vähentävät radikaalisti tälläistä toimintaa, vaikka kysehän olisi nimenomaan tuosta budjetoinnista tälle alueelle. No, voihan tietysti olla, että tyhjästä on paha nyhjäistä.

espoossakin ollaan kovasti ylpeitä "osaamisesta" ... mitä sitten tarkoittaneekaan *)

kovasti siihen x-poliitikot haluavatkin panostaa - opetusryhmät on isoja, vuodessa saa kaksi kynää ja kumin, kirjat on loppuunkulutettuja, mitään retkiä ei makseta...

meillä ollaan niin köyhiä täällä rikkaidenrannikolla - - mitenkänhän ressukat kehitysalueella pärjää ollenkaan :-(

*) edit: ai niin - meillä on jostain syystä Helsingin Teknillinen Yliopisto sekä joku matikka- ja bisnislukio -- sillähän sitä jo pärjääkin kovenevassa Itämerenalueen metropolien kilpailussa, jossa osaaminen ja muut henkinen pääoma on tärkeä menestystekijä!!
Soitetaan jamia!
M-Juhana
24.01.2007 11:56:09

meillä ollaan niin köyhiä täällä rikkaidenrannikolla - - mitenkänhän ressukat kehitysalueella pärjää ollenkaan :-(

Ihan ok, kuunnellaan radiota ja hiihdetään kesät talvet.
Karlsson
24.01.2007 11:57:45
espoossakin ollaan kovasti ylpeitä "osaamisesta" ... mitä sitten tarkoittaneekaan

kovasti siihen x-poliitikot haluavatkin panostaa - opetusryhmät on isoja, vuodessa saa kaksi kynää ja kumin, kirjat on loppuunkulutettuja, mitään retkiä ei makseta...

Espoon osalta tohon on törmännyt monella muullakin elämän alueella. Jännä juttu.

Ja näin valtiolta leipäni saavana ainainen säästäminen tuntuu hassulta, lehdissä kun huudellaan, että sitä fyrkkaa on talossa niin perkeleesti. Kait ne pykää taas kohta jonkun hassun hallin jonnekin?
Karlsson
24.01.2007 12:05:40
nythän bygataan Töölönlahdelle sitä konserttitaloa - siinä on kyllä ihan espoolainen meininki - pytingistä tulee komea vaan ei ole rahaa käyttää (vrt. esim. espoolaiset kauppakeskuskirjastot) - - no - grynderi ainakin saa omansa ja grynderin kanssa on poliitikon kiva käydä lapissa "hiihtämässä"

Oon varmaan täysin jäävi tosta aiheesta puhumaan, kun olen yhden käyttäjän leivissä, mutta vahva fiilis on, ettei tosta sitä "koko kansan" mestaa tule, onhan siinä kuitenkin securitaksen kaveri ovella, heh.

Mutta siis tollaisten tilojen tarve on suuri, paikkavalinnasta voi olla taas montaa mieltä.
Karlsson
24.01.2007 12:08:23
Lähti tämäkin keskustelu sellasille linjoille, että lienee paras todeta "kaikki on perseestä", haukkua pomo ja lähteä kaljalle. Anyone?
M-Juhana
24.01.2007 12:14:08

Lähti tämäkin keskustelu sellasille linjoille, että lienee paras todeta "kaikki on perseestä", haukkua pomo ja lähteä kaljalle. Anyone?

Niimpä...

Mut alkuperäiseen kyssäriin sen verran, että en tiedä miten valtio valvoo esim. opetukseen tarkoitettuja varoja mutta tosiasia on, että rahaa ei täällä heru koulun mihinkää retkitoimintaan. Huippu kaupungin säästöpolitiikasta oli, kun ala-asteen englannin opettaja jäi eläkkeelle, niin uutta ei palkattu vaan opetus siirrettiin luokanopettajille. Ja heillähän ei ole pätevyyttä.
BaariMikko
24.01.2007 13:07:48

Espoon osalta tohon on törmännyt monella muullakin elämän alueella. Jännä juttu.

Ja näin valtiolta leipäni saavana ainainen säästäminen tuntuu hassulta, lehdissä kun huudellaan, että sitä fyrkkaa on talossa niin perkeleesti. Kait ne pykää taas kohta jonkun hassun hallin jonnekin?

Urheiluun tosiaan näyttäis löytyvän rahaa paljon helpommin. Jäähalleja on maa täynnä, kuplista nyt puhumattakaan. Tarpeeksi tiloja ei varmaan ole kellään, mutta paljon vähemmän puutetta on sillä puolella. Tietenkin urheilu on tärkeää, kuten kulttuurikin, mutta tärkeämpää se ei sais olla. Mutta ilmeisesti rahakirstunvartijoiden mielestä näin on. Kun duunari hikoilee kaks tuntia salilla, se jaksaa paremmin työssä ja tuottaa enemmän - jos sama aika istutaan konsertissa, siinähän veltostuu ja väliajalla juovat kuitenkin konjakkia...

...niin, oliko niitä kaljalle lähtijöitä?
"Se on toi taiteilija elämä. Viina, kosketin arrit ja naiset." -Sam Other
Tellus: Pinnalla
Selitys - uusin teksti 16.1
Mohla
24.01.2007 13:48:34

Äh. Tulipas tuosta taas pahalle päälle!

Itse sitä on kasvanut niin, että ei tuota teattereiden / lasketteluiden / whatever maksullisuutta ole tullut mieleenkään kyseenalaistaa.
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
vanttera
24.01.2007 15:55:31
Äh. Tulipas tuosta taas pahalle päälle!

Itse sitä on kasvanut niin, että ei tuota teattereiden / lasketteluiden / whatever maksullisuutta ole tullut mieleenkään kyseenalaistaa.

Kyllä lama-ajan lapset tietää!
*h4liih*
Epämuusikko
24.01.2007 23:48:26
No jo on perkele.

t: tuleva mahdollinen musaope.
Grooving hard or hardly grooving. Bustard #1
Chemo
25.01.2007 10:30:44 (muokattu 25.01.2007 11:23:16)

Vanha juttuhan tää on.

Nyt tää menee käytännössä niin, että koulu/opettaja ei saa kerätä rahaa, mutta voi ohi pöytäkirjojen vihjata vanhemmat tekemään sen omin päin vapaaehtoisesti. Lopputulos on sama, mutta vastuuhenkilökysymys epämääräinen, ja vaivaa paljon enemmän.

Itse en tajua tätä. Okei, olishan se kiva jos yhteiskunta kustantaisi, mutta toisaalta voi lohduttautua sillä että jos kustantaisi, sama raha kiertäisi jumalattoman hallintorakenteen läpi ja tulisi kansalaisille surkealla hyötysuhteella takaisin. Nyt sentään saadaan lapsille sitä mistä maksetaankin. Ehkä jopa ryhmäalennuksella.

Kuultuja perusteluja ovat yleensä nämä:

1) "Ei oo rahaa". Tää ei mene mulle läpi -> kaikki tapahtumat ovat tiedossa huomattavan hyvissä ajoin ennakkoon, ja kyse on kuitenkin pikkurahoista lasten muihin kustannuksiin verrattuna - siis, kyllähän nyt ihmisten _pitää_ tajuta lapsia tehdessään että jotkut asiat sitten maksavatkin jotain. Ja kyllä vanhempien nyt sen verran pitää lastensa liikunta- ja kulttuurikokemuksia tukea että ovat tällaisissa asioissa ilomielin mukana.

2) "Asettaa lapset eriarvoiseen asemaan". Tää on lähinnä teoreettista diibadaabaa johon jotkut höynähtäneet sortuvat, surullisin lopputuloksin. Todellisuudessahan nämä koulun järkkäämät jutut ovat tärkeitä juuri niille huonompiosaisten perheiden lapsille; he kun eivät muuten ravaa samalla tavalla ylellisillä laskettelulomilla ja kulttuuririennoissa. Ihan oikeasti: sosiaalitapaukset jättäkööt muutamat yhteiskunnan maksamat bisset juomatta ja antakoot rahat lastensa hyviin asioihin.

Ni!
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)