Aihe: kellä tinnittää jossain määrin.
1 2 3
gösplstorm
01.01.2007 12:00:23
http://irc-galleria.net/view.php?nick=VoodooFish&image_id=40079239
noh on se kuulo viel parempi kun gilbertillä...

hitto mikä kuoppa tuol ylätaajuuksilla.. Mul ois varmaan kans ehkä vähän oikees korvas mut ei kiinnosta mennä kattomaan. Ei niillä käyrillä niin paljon mitään välii oo, enemmän välii et kuulo on sen verran hyvä et selviää elämässä :D
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
Timo JM
01.01.2007 13:57:44

Mulla on jo viisitoista vuotta edellisestä kuulon mittauksesta. Olis kiva käydä jossain testauttamassa mutta noi terveyskeskusten mittarit loppuu aina kahdeksaan kiloon ja ovat aika tyhjänpäiväisiä.

Mahtaakohan täällä Helsingissä olla mitään mahiksia päästä perusteellisempaan mittaukseen (yhteiskunnan varoin tietysti) ilman, että olisi jotain selkeää syytä miksi kunnollinen kuulotesti pitäisi suorittaa?
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
JPQ
01.01.2007 16:08:48 (muokattu 01.01.2007 20:08:37)

hitto mikä kuoppa tuol ylätaajuuksilla.. Mul ois varmaan kans ehkä vähän oikees korvas mut ei kiinnosta mennä kattomaan. Ei niillä käyrillä niin paljon mitään välii oo, enemmän välii et kuulo on sen verran hyvä et selviää elämässä :D

Jos olet varma että melun tekemään eipä varmaan ole väliä mutta vie sitä yläpään kuuloa muukin kuin ikä ja melu.

EDITTI:
Unohtui sanoa vaikka vielä sitkeänä uskomuksena monella tinnitus ei ole aina liity kuulon heikkenemiseen toisekseen värekarvatkin uusiutuu tämä tieto ei ole kovin vanha joten ei ole vielä ehtinyt levitä.
studiokekkonen
01.01.2007 17:21:09

Hep hep.

8 vuotta tinnittänyt (itse asiassa viikon päästä on mun tinnituksen vuosipäivä). Ekat puol vuotta mä kärsin kanssa väliaikaisesta korvien yliherkkyydestä eli hyperakusiasta, onneksi lievempänä kuin yksi tuttu joka kärsii siitä todella pahasti. Mutta joo, ne ekat puol vuotta oli aika kauheet, mutta sen jälkeen homma on tasoittunut.

Ääni lähti pelkkänä ininänä mutta nykyään se on sihinaa, vinkua ja joskus jotain stemmaa sille ja kännissä tai krapulassa sellaista matalaa todella stressaavaa huminaa. Niskat on usein jumissa (nyt esim. todella jumissa) ja se tuntuu vaikuttavan tinnituksen volaan. Välillä sieltä pyrähtää joku parin-kolmen kilon (joskus matalampikin) vinku, joka feidaa suhinaksi yleensä alle minuutissa. Myös stressi vaikuttaa ihan hullun paljon.

Tämän lisäksi mulla on jotain todella kosmista painehäröä korvissa, ne voi mennä lukkoon useiksi päiviksi ilman mitään syytä. Ne reagoi myös säähän, sateella menee lukkoon pitkiksi ajoiksi. Sitä on oppinut tuntemaan sen

Eipä oo toistaiseksi töitä haitannut kumpikaan vaiva, vaikka siis elätän itseni studiotyöllä. Ei vaan luukuta koko päivää ja tulpat päässä keikoilla ja uutena vuotena niin ei ainakaan oo tuntunut hirveesti pahentavan tilannetta.

hulio
Ragdoll
23.01.2007 18:09:07
Minusta musiikki menettää kaiken sen fiiliksen ja energian heti kö pukkaa suojat korviin. Olen laulajakitaristi(17v) ja laulaminen ei tunnu hyvältä tulpat päässä. noin vuosi sitten käytin semmosia apteekin 5e kuusia, olivat ihan jees jonkun aikaa, mutta sitte alko vasen korva "vuotamaan" laulaessa, eli kaikki bassot tuli läpi ja alko vituttamaan tulppien käyttö.Muutenkin juuri soittofiilis laskee kun tulpat suodattaa "oikean" musiikin. Nyt soitan ilman tulppia ja kysynkin, huononeeko kuulo, vaikka musiikki ei satu korviin?...soittamme rokkenrollia suht pienellä volumella, silleen että kitarat kuulee selvästi rummuista.

ja hep,kaikille neuvo, soittovirheet kuulee sata kertaa paremmin ilman tulppia. Ja ilman tulppia ei tuu sitä vahvariakaan ruuvattua niin pirun isolle että suojaamattomilla pää räjähtää.
Ps. välillä iskee vasempaan korvaan tinnituskohtauksia,jotka on onneksi ohimenevää ollut.
hape
23.01.2007 19:13:59

Minusta musiikki menettää kaiken sen fiiliksen ja energian heti kö pukkaa suojat korviin. Olen laulajakitaristi(17v) ja laulaminen ei tunnu hyvältä tulpat päässä. noin vuosi sitten käytin semmosia apteekin 5e kuusia, olivat ihan jees jonkun aikaa, mutta sitte alko vasen korva "vuotamaan" laulaessa, eli kaikki bassot tuli läpi ja alko vituttamaan tulppien käyttö.Muutenkin juuri soittofiilis laskee kun tulpat suodattaa "oikean" musiikin. Nyt soitan ilman tulppia ja kysynkin, huononeeko kuulo, vaikka musiikki ei satu korviin?...soittamme rokkenrollia suht pienellä volumella, silleen että kitarat kuulee selvästi rummuista.

ja hep,kaikille neuvo, soittovirheet kuulee sata kertaa paremmin ilman tulppia. Ja ilman tulppia ei tuu sitä vahvariakaan ruuvattua niin pirun isolle että suojaamattomilla pää räjähtää.
Ps. välillä iskee vasempaan korvaan tinnituskohtauksia,jotka on onneksi ohimenevää ollut.

Hommaa semmoset kunnolliset tulpat, jotka tehdään korvan mukaan ja vaimentaa tasaisesti kaikkia taajuuksia. Tsekkaa vaikka täältä http://www.ml-suojainpalvelut.fi/mallisto.htm

Nuo ku ois ite tajunnu hommata sillon 17-vuotiaana niin eipä nyt vinkus...

Ja jep, liityn kerhoon. Tinnittäny jotain 11 vuotta. Ei onneks niin pahasti että elämistä häiritsisi, mutta kyllä se siellä kuuluu, joskus enemmän, joskus vähemmän. Nukkumaan mennessä aina. Oon huomannu myös yliherkkyyttä tietyntyyppisille äänille, esim. jos lautaset kolahtaa tiskikaapissa tai bussin jarrut vinkuu niin ai saakeli, tuntuu niinku turpaan vedettäs.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
pwc
23.01.2007 19:22:49
Väittäisin että tulppien käyttöä parempi keino on soittaa tarpeeksi hiljaa, toisin kuin edellä annettiin ymmärtää. En perusta tätä mihinkään faktoihin vaan omaan järjenkäyttööni: Miksi ensin voimistaa ääntä ja heti perään hiljentää?
hape
23.01.2007 19:28:08

Väittäisin että tulppien käyttöä parempi keino on soittaa tarpeeksi hiljaa, toisin kuin edellä annettiin ymmärtää. En perusta tätä mihinkään faktoihin vaan omaan järjenkäyttööni: Miksi ensin voimistaa ääntä ja heti perään hiljentää?

Ei rokkia voi soittaa hiljaa, prkl!
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
JPQ
23.01.2007 22:15:08

Syy minä olen antanut itseni ymmärtää ainakin kitaravahvistimen soundi ei ole sama hiljaa soittaen kuten ei hammondinkaan joten ikävä
kyllä jos soundilla on väliä (rockissa esim. on jotkut biisit ei toimi ilman sitä) niin hiljaa soitto ei aina suju.:(
Sinap
24.01.2007 10:44:21
Tinnitti hiljaisuuden vallitessa. Nyt oon vuoden ajan käyttäny suojaimia silloin kun desibalit nousee liian korkeiksi. Enää ei tinnitä. Sen oon huomannu, että kaikki kuulovauriot eivät tosiaan ole pysyviä. Jos aistikarvat katkeaa, ei uusia kasva tilalle, se on selvä. Oli lisättä ettei kukaan käy viisastelemaan.
"Siinähän se tuubi onkin."
JPQ
24.01.2007 11:02:01

Mä voin sanoa miksi loppuu 8kiloon tämä sitten lääkäriltä (audiologi eli kuuloon erikostuinut korvalääkäri) kuultua voinen "lainata" kun itsekkin kyselin.Eli hänen mukaansa testiä ei ole yleisesti käytössä
koska se on epäluotettava. hänen mukaansa 8kiloa riittää arjen äänille toki me muusikot/musiikinharrastajat olemme vähän eri asia meille ei riitä esim. puhe. Puheenhan mukaan tämä testi on mietitty kait pääosin. Lisäksi sanoisin jos vähänkään syytä epäillä varsinaisia kuuloon vaikuttavia sairauksia niin tokihan silloin tehdään muitakin tutkimuksia kuten itselle BSER (tunnetyaan muillakin nimillä kuten aivorunkoaudiometria,BAEP) joka sanoi ettei MRItä (eli magneettikuvaus) tarvita lisäksi kun kuulo on normaalin rajoissa tuon testin alueella. Muutenkin uskon että on. ja alarajaa myös ihmettelen kun se on 125hz toki ne sairaudet jossa alapäänkautta kuulo heikkenee on todella harvinaisia saamani käsityksen mukaan niitäkin kyllä on (lisäksi vaikku vaikuttaa juurikin alapäähän todella paljon pahimipina määrinä),tuosta en kysynyt enkä koe tarpeelliseksi ainakaan näillä näkymin edes kysyä. Ja kyllä välitaajuuksille kait joskus tulis tarpeeseen. ps. tinnitys näyttää minulla vähitelllen hiljenevän.
Strumbali
24.01.2007 13:54:17 (muokattu 24.01.2007 14:44:22)
Ei tinnitä, ihme kyllä. Nuorempana veivattiin ja käytiin keikoilla ilman tulppia. Kyllä minä riskiryhmään itseni lasken ja suojaan nykyään kuuloani. Jonkinasteista heikkenemistä kuulossa on tapahtunut, mutta mittauksia en ole käynyt teettämässä. Pitäisi ehkä käydä jossain vaiheessa, niin tietäisi, missä mennään. Paljon on tuttuja, joilla tinnittää tai on muita ongelmia korvien kanssa.

Soittotreenit kun tottuu soittamaan kuulo suojattuna, niin ilman soittaminen kuulostaa "kamalalta räimimiseltä". Keikoille olen aina varautunut tulppien kanssa ja riippuen keikasta niitä käyttänyt. Kirjoitan kuuntelijana olemisesta, en soittajana, koska kuuloni on aina suojattu soittajana. Jotkut isommat (metallibändien) festarikeikat on olleet pahimpia kokemuksia. Oikeasti yli sadan metrin päässäkään ei pysty seisomaan ilman tulppia ja "pahoinvointia", haloo?

ja hep,kaikille neuvo, soittovirheet kuulee sata kertaa paremmin ilman tulppia.
Vielä paremmin ne kuulee, kun laittaa mikillä tai parilla nauhalle ja kuuntelee jälkikäteen inhimillisellä äänenvoimakkuudella.
ettäjotta
Kolmonen
24.01.2007 18:40:11
Hep hep.

8 vuotta tinnittänyt (itse asiassa viikon päästä on mun tinnituksen vuosipäivä). Ekat puol vuotta mä kärsin kanssa väliaikaisesta korvien yliherkkyydestä eli hyperakusiasta, onneksi lievempänä kuin yksi tuttu joka kärsii siitä todella pahasti. Mutta joo, ne ekat puol vuotta oli aika kauheet, mutta sen jälkeen homma on tasoittunut.

löytyipä joku jolla on ihan sama meininki kuin mulla. (Mulla oli just kymppivuotispäivä kahden seuralaiseni hyperakusian ja tinnituksen kanssa). Hyperakusia on vähän kans helpottanut siitä tuskasta mitä se oli pahimmillaan.

Ääni lähti pelkkänä ininänä mutta nykyään se on sihinaa, vinkua ja joskus jotain stemmaa sille ja kännissä tai krapulassa sellaista matalaa todella stressaavaa huminaa. Niskat on usein jumissa (nyt esim. todella jumissa) ja se tuntuu vaikuttavan tinnituksen volaan. Välillä sieltä pyrähtää joku parin-kolmen kilon (joskus matalampikin) vinku, joka feidaa suhinaksi yleensä alle minuutissa. Myös stressi vaikuttaa ihan hullun paljon.

Mulla myös aluksi pelkkä ininä oikeassa korvassa (jos nyt tinnitus ois yhtä pientä kuin millä se alkoi niin en varmaan huomais sitä enää edes - eli kaikkeen tottuu). Niskat kun jumittaa niin suhina ja sihinä voimistuu, piippaus ei. Tuo stressihomma on kyllä sellainen, että kun muutaman päivän tekee töitä pikkutunneille niin stemmalaulanta päässä on aikamoinen. Kunnon yöunet on mulle ainakin yks keino vähän hallita tinnitusta. Ja säännöllinen liikunta. Tinnitusspesialisti jolla kävin sanoi että toisen korvan tinnitus on tulos melusta (ilmeisesti mulla normaalia meluherkemmät korvat ja on tullut lukioikäisenä soitettua raskaampaa musaa ilman kuulonsuojausta) ja toinen on lihasperäistä, johon voi itse vaikuttaa esim. päivittäisellä niskajumpalla. Mutta kun hartiat korvissa nysvää koneen tai soittimen äärellä inspiksen vallassa niin vähän tuppaa jäämään jumpat mielestä...

Tämän lisäksi mulla on jotain todella kosmista painehäröä korvissa, ne voi mennä lukkoon useiksi päiviksi ilman mitään syytä. Ne reagoi myös säähän, sateella menee lukkoon pitkiksi ajoiksi. Sitä on oppinut tuntemaan sen

Mahtavaa hulio että sanoit tämän sääjutun. Oon vähän pitänyt itseäni kylähulluna kun olen huomaavinani että esim. matalapaine vaikuttaa tinnitukseen ja huminaan ja ylipäätään siihen miltä korvat tuntuu...

Eipä oo toistaiseksi töitä haitannut kumpikaan vaiva, vaikka siis elätän itseni studiotyöllä. Ei vaan luukuta koko päivää ja tulpat päässä keikoilla ja uutena vuotena niin ei ainakaan oo tuntunut hirveesti pahentavan tilannetta.

hulio

Työntekoa ei mullakaan ole vaiva toistaiseksi haitannut. Kuulo on edelleen normaalia tarkempi, kävin vuosi sitten viimeksi mittauttamassa. Silloin tällöin kotistudiossa kyllä suhina häiritsee kun on luurit päässä. (en tee itse varsinaisena työnäni studiotyötä, vaan muita musahommia, mutta kun siippa tekee studiotyötä niin siinä joutuu itse välillä tekemään jotain pientä). Toisaalta kun on käynyt aika kovan henkisen koulun tämän vaivan kanssa niin on osannut omaksua ns. "poisoppimisen" eli tinnitus jää taka-alalle kun vaan keskittyy tekemiseensä - sama pätee myös unen saamiseen, eli pystyy jotenkin sulkemaan pahimman vinkunan pois (tai sitten siihen on vaan niin tottunut). En mä tiedä miten se tapahtuu, mutta mulla onnistuu, paitsi silloin kun on tosi huono vaihe. Mutta mulla meni silti varmaan 7 vuotta että pääsin sinuiksi tinnituksen kanssa ja silti se vituttaa säännöllisin väliajoin. Ja vähän pelottaa että paheneeko se. Ja että kuinka kauan voi musahommia tehdä. Mutta onpa ainakin tullut sairaalloisen tarkaksi tulppien käytön kanssa.
passe
24.01.2007 21:02:59 (muokattu 24.01.2007 21:03:41)

Hephep... Miksi harrastaa seksiä ilman kondomia, heti pitää sitten juosta vaan pesulle...

Henkkoht en tiedä juuri mitään sen raivostuttavampaa kuin "eiks me voitais soittaa vähän hiljempaa..." vinkujat. Siis silloin kun on kyseessä rokkihommat. Joo, kaikki on suhteellista, mutta rokki on yleensä hiljaisimmillaankin sen verran jytyä, että kuulosuojaimilla vaan.
Sometimes more is more
pwc
24.01.2007 21:59:26
Hephep... Miksi harrastaa seksiä ilman kondomia, heti pitää sitten juosta vaan pesulle...

Henkkoht en tiedä juuri mitään sen raivostuttavampaa kuin "eiks me voitais soittaa vähän hiljempaa..." vinkujat. Siis silloin kun on kyseessä rokkihommat. Joo, kaikki on suhteellista, mutta rokki on yleensä hiljaisimmillaankin sen verran jytyä, että kuulosuojaimilla vaan.

Ei ollut tarkoitus väittää että kaikkien pitäisi soittaa hiljempaa. Tossa mun viestiä aiemmin vaan annettiin neuvoksi hankkia kunnon tulpat heti sen jälkeen kun oli opittu soittamaan hiljaa. "Ostakaa tulpat ja soittakaa kovempaa" näytti olevan viestin sanoma.
passe
25.01.2007 00:07:23
Hommaa semmoset kunnolliset tulpat, jotka tehdään korvan mukaan ja vaimentaa tasaisesti kaikkia taajuuksia. Tsekkaa vaikka täältä http://www.ml-suojainpalvelut.fi/mallisto.htm

Noita suosittelen lämpimästi! Useamman vuoden niitä sai käyttää ennen kuin alkoi näkyä kulumisen merkkiä. Kyllä ne ajan myötä alkavat vähän "hölskymään" korvissa nuokin. Pienellä korjausliikkeellähän tuo aina hoituu takaisin kuntoon.

Onkos kukaan kokeillut noita joissa on nuo sisäänrakennetut mikrofonit, ovatko buenoja? Se olisi kyllä aikas varteenotettava vaihtoehto, kun noita tulppia tulee kuitenkin käytettyä joka tapauksessa. Ei tarvitsisi monitoroinnista sitten stressata sen kummempia.
Sometimes more is more
flimtrick
25.01.2007 10:35:51
löytyipä joku jolla on ihan sama meininki kuin mulla. (Mulla oli just kymppivuotispäivä kahden seuralaiseni hyperakusian ja tinnituksen kanssa). Hyperakusia on vähän kans helpottanut siitä tuskasta mitä se oli pahimmillaan.

Joo täällä sama homma. Molempia itselläni on myös, tinnitys välillä kovempaa ja välillä ei häiritse ollenkaan. Hyperakusia vaivaa kans koko ajan mutta senkin kans vaan pakko oppia elämään. Pelottaa että millon korvat saa tarpeekseen ja on lopullisesti pois pelistä mutta pakko tehdä musaa ku ei voi muutakaan. Mut joo tulppia kyllä tulee käytettyä paljon, leffassa, baareissa, kaikkialla missä melu on normaalia kovempaa. Itselläni kans noi Elacin suojaimet, juuri tilasin uudet. Neljän vuoden välein kannattaa uusia, mulla ainakin selvästi huomaa löystymisen joten ei enää suojaa niin hyvin kun pitäis.

Työntekoa ei mullakaan ole vaiva toistaiseksi haitannut. Kuulo on edelleen normaalia tarkempi, kävin vuosi sitten viimeksi mittauttamassa.

Niin ku joku kysyikin täällä että missäs täällä porukka on käynyt kuulotestissä? Tai siis että missä vois käydä tommosessa tarkemmassa mittauksessa mistä sais ihan sen kuulokäyrän jne.... Olis mukava käydä mittauttamassa jollain ihan ammattilaisella joka on perehtynyt asiaan terveydenhoitajaa paremmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)