Aihe: Mikit bassoon
1 2
L.Ruoska
20.02.2006 18:07:53

Tähän väliin täältä sivusta kysyisin, että käytetäänkö noissa aktiivi- ja passiivimikkisysteemeissä samoja mikkejä, vai onko aktiivimikit ja passiivimikit erikseen? -Nimim. asiasta mitään tietämätön -

On ne erikseen mutta ne toimii sekasinkin, eli siis aktiivibasso voi olla passiivimikeillä. Jos mikit on aktiivit, ne vahvistaa signaalia itessään..passiivit vaan kind of välittää sen signaalin eteenpäin. Sitten taas se mikkien ja plugi-holen välissä oleva piirisysteemi voi olla aktiivinen eli sillä voi muokata miten vaan sitä soundia (eli preamp, esivahvistin tjsp) tai sitten passiivinen jolla voidaan vain leikata soundia (yleensä siis tone-numiska).

Tää on taas tätä yritys-ja-erehdys-mutua, eli en todellakaan TIEDÄ näitä asioita todeksi mutta näin mä oon havainnoinu asioiden *jollain* tasolla toimivan.

En tiedä miten aktiivimikit menee passiivisen elektroniikan kanssa mutta ainakin aktiivielektroniikan kaveriksi voi lyödä passiivi- tai aktiivimikit. Eli jos noi Duncanin passiivit sopii muotonsa puolesta sun basson mikkiholeihin niin pitäis toimia.

Odotetaan nyt vielä että joku joka tietää tulee sanomaan miten asia oikeesti on.
KEMOSABE
4 8 15 16 23 42
poppamies
20.02.2006 18:13:24

"Aidoissa" aktiivimikeissä on sisäänrakennettu etuvahvistin (EMG). Sentyyppiset on minun mielestä ainoat mitä hyvällä omallatunnolla voi sanoa aktiveiks. Sellainen passiivi systeemi taas missä on aktiivi äänenvärinsäädin perässä ei minusta ole "oikea" aktiivi mikki. Aktiivisysteemi kyllä mutta ei mikki.
G-strings are for strippers
Jesus Muerte
20.02.2006 18:33:06
"Aidoissa" aktiivimikeissä on sisäänrakennettu etuvahvistin (EMG). Sentyyppiset on minun mielestä ainoat mitä hyvällä omallatunnolla voi sanoa aktiveiks. Sellainen passiivi systeemi taas missä on aktiivi äänenvärinsäädin perässä ei minusta ole "oikea" aktiivi mikki. Aktiivisysteemi kyllä mutta ei mikki.

Mitenkähän nuo mun Thumbin aktiivimikit, satutko sinä tai joku muu tietämään? En ole nimittäin mistään saanut selville, että mitä se aktiivisuus tarkalleen ottaen tekee siinä mikissä. Siinähän on ne perus MECin aktiivimikit+elektroniikka 9V jännitteellä kiinni.
Aki
20.02.2006 18:54:27

"Aidoissa" aktiivimikeissä on sisäänrakennettu etuvahvistin (EMG).

Juuri näin. Se että bassossa on aktiivi-eq tai jopa esivahvistin ei liity aktiivimikkeihin oikeastaan millään tavalla. Omat EMG:t oli 18v järjestelmässä passiivielektroniikalla, eli ilman esivahvistinta tai eq:ta. En ole vielä soittanut esivahvistimella joka ei neutraaliasennossa huonontaisi/tylsyttäisi soundia. Mm Aquilar kuitenkin taitaisi olla tällainen, mutta verrokkini ovat pelkästään uusia vakiopelejä, joissa tuo etunen on mahdollista ohittaa.
Basshunter
20.02.2006 20:34:18
On ne erikseen mutta ne toimii sekasinkin, eli siis aktiivibasso voi olla passiivimikeillä. Jos mikit on aktiivit, ne vahvistaa signaalia itessään..passiivit vaan kind of välittää sen signaalin eteenpäin.

Eli sum summarum - aktiivimikit vahvistavat signaalia joko esivahvistin periaatteella tai johtamalla mikkiin ulkoisesta lähteestä virtaa (esim 9 v paristo).
Äänensävyn muokkauspiiri (aktiiviequ, tone-säätimet) voi olla ulkoisella virtalähteellä varustettuja (esim. 9 v paristo), mutta se ei tarkoita, että saman järjestelmän mikit olisivat ns. aktiivimikkejä.

Passiivimikit vain "lukevat" kielen värähtelyn ja johtavat sen eteenpäin.

Onks tää homma niinku näin? Tästä aiheesta vois joku kätevä ja pätevä kirjottaa FAQ:n..
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
pardy
20.02.2006 23:13:21 (muokattu 20.02.2006 23:15:18)

Eli sum summarum - aktiivimikit vahvistavat signaalia joko esivahvistin periaatteella tai johtamalla mikkiin ulkoisesta lähteestä virtaa (esim 9 v paristo).

Ei se patterin virta sitä signaalia vahvista itsessään. Se vaan antaa virtaa sille esivahvistimelle.

Äänensävyn muokkauspiiri (aktiiviequ, tone-säätimet) voi olla ulkoisella virtalähteellä varustettuja (esim. 9 v paristo), mutta se ei tarkoita, että saman järjestelmän mikit olisivat ns. aktiivimikkejä.

Jos basson namiskoilla voi buustata signaalia, niin se on aktiivinen. Yleensä niillä voi sekä buustata että leikata, jos on kerran aktiivi-eq. Passiivisella tonella voidaan vain leikata joitakin tiettyjä taajuuksia, riippuen potikassa kiinni olevan konkan arvosta.

Passiivimikit vain "lukevat" kielen värähtelyn ja johtavat sen eteenpäin.

No niinhän ne aktiivimikitkin tekevät. Siellä on vain samassa kuoressa mikin kanssa se esivahvistin joka vahvistaa passiivista signaalia entisestään.

Onks tää homma niinku näin? Tästä aiheesta vois joku kätevä ja pätevä kirjottaa FAQ:n..

Tässä mitn fakin' faqeja tarvita. Ei pidä vaan ajatella asiaa liian monimutkasesti. Aktiivimikki on aktiivimikki vain kun siinä on sisäänrakennettu esivahvistin (tai näin ainakin mun mielestä, joku muu saa esittää oman määritelmänsä). Aktiivimikki vaatii aina pariston. Passiivimikissä moista esivahvistinta ei ole; se ei tarvitse paristoa.

Joku haluaa ehkä hankkia esivahvistimen passiivimikkien kaveriksi. Siispä hän ostaa kaupasta sellaisen erikseen, sillä hänellä ei passiivimikeissään sellaista valmiina ole. Suurimmassa osassa bassoihin asennettavista esivahvistimista on kuitenkin samalla vähintään kaksi eri aluetta joita voidaan joko leikata tai korostaa. Se on siis myös EQ.
paskisti
21.02.2006 12:54:36 (muokattu 21.02.2006 12:55:04)
Pari huomautusta passiivi- ja aktiivimikin eroista. Aktiivimikin kelassa ei ole niin suurta magneettisuutta ja tarvitsee siksi etuvahvistimen. Toiseksi aktiivimikin etuvahvistin ei ole pakko olla mikin sisällä, EMG vaan sen sattuu sinne integroimaan. Lisäksi aktiivi eq ei varsinaisesti liity aktiivimikkiin, sen voi laittaa myös passiivimikkiin.

P.S. aktiivimikin voi laittaa niin lähelle kieltä kuin vain haluaa, kuitenkin niin ettei se kieleen osu. Passiivimikillä on taas ns. optimaalinen etäisyys kieleen, johtuen suuremasta magneettisuudesta.
Soittamalla siitä selviää
porta
24.02.2006 13:22:27
Enpä viitsi uutta avata kun kysymys menis melkein samalla otsikolla. Kaivelin viikonloppuna kotoakotoa mukaani nappaamani Aria Diamond kaapista, josko sitä pystyisi soittamaan. Härvelihän siis on varmaan samaa 70-luvun tuotantoa kuin allekirjoittanutkin eli http://www.matsumoku.org/models/aria/bass/fbs/fndr_bass.html alareunassa oleva malli 1820. Ja kyllähän tuota ilman pahempia tuskia pystyi soittamaan, tosin verrokkina on lähinnä muita kopiobassoja eikä oikeita.

Kytkin tuo sitten DI:nä toimivan GT3:n kautta tietsikkaan ja surinahan oli melkoinen. Joskus tuota Ariaa on bassovahvarinkin kautta kokeiltu, mutta rahina, suhina ja poksahtelu oli vahvistimen omistajan mielestä liikaa. Ilman sähköä tuo on ihan soitettava peli (joskin A-kielestä puuttuu jostain syystä sustain, sointi kestää puolet muista kielistä).

Mutta kannattaako tuollaiseen antiikkihärveliin lähteä esim vaikka tallamikkiä vaihtamaan? Muutoin sähköpuoli tuntuis olevan kohtuu reilassa, mikrofoni ottaa häiriötä varmaan hehkulampustakin, saati sitten tietokoneesta. Ja jos kannattaa, niin minkälainen? Nuo alkuperäiset kun ovat jotain mitä ei aikaisemmin ole tullut vastaan: kelan reunukset punaista pahvia ja kelan pohjassa kaksi (irrallista) magneettia. Vai hankkia suosiolla joku valmiiksi toimiva härveli? Jälkimmäistä vaihtoehtoa varten myös pari "näin selität vaimolle" -vinkkiä. Käyttötarkoituksena toistaiseksi kotinauhoittelu ja basismin lisäomaksuminen.
oodee1
24.02.2006 14:09:53
Vai hankkia suosiolla joku valmiiksi toimiva härveli? Jälkimmäistä vaihtoehtoa varten myös pari "näin selität vaimolle" -vinkkiä. Käyttötarkoituksena toistaiseksi kotinauhoittelu ja basismin lisäomaksuminen.

Jep, ehdottomasti suosiolla valmiiksi toimiva härveli, minä voisin tuon vanhan ritsan ottaa sun vaivoilta pois=)
"You'd hold up much more beauty with your fingers cut off" -vaimoni viisaita sanoja-
Aki
25.02.2006 02:46:50

Mikä seuraavista ei kuulu joukkoon:

surinahan oli melkoinen
rahina, suhina ja poksahtelu
sähköpuoli tuntuis olevan kohtuu reilassa

Väsymystä ja virheilmaisujakin uhmaten uskallan sanoa, että jos laitteen soundia kuvataan pelkästään sanoilla surina, rahina, suhina ja poksahtelu, niin sähköpuoli EI tuntuis olevan kovinkaan reilassa. Saatan tosin olla väärässä, mitä minä mistään tiedä, nukkumaankaan osaa mennä, aikuinen mies..
Basshunter
25.02.2006 15:36:44
Ootko avannut tuota sähköpuolta? Se ei iso investointi olisi, jos kytkimiin ja potikoihin suihkautat jotain sähkölaitteiden puhdistusspraytä ja sit samalla tsekkaat, et siellä ei näy irrallisia tai irtoamaisillaan olevia johdonpäitä. Tuo surina vähän vaikuttas siltä, että siellä voisi maadoitus olla jostain kohtaa poikki.. ja jos basso muuten kunnossa on (kaula suht suora, ei pahoja lommoja, liimaukset ei irvistä, tms), niin mitä sitä vaihtamaan, vaikka iäkäs onkin.. ellet sitten varta vasten tahdo uutta..
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
urh0
22.01.2007 23:04:59 (muokattu 22.01.2007 23:13:50)
Joo eli mitkähän mikit olisi hyvät? Musiikki tyyli on siis heavya tollaista trash metallia lähinnä niin minkä tyyppiset mikit? ja aktiivi vai passiivi? Ja jos joku viittii niin laittakaa joku esimerkki.
Wilkeson
22.01.2007 23:11:55
Joo eli mitkähän mikit olisi hyvät? Musiikki tyyli on siis heavya tollaista trash metallia lähinnä niin minkä tyyppiset mikit? ja jos joku viittii niin laittakaa joku esimerkki.

Saisko olla aktiivit vai passivit?
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
urh0
22.01.2007 23:15:28
Saisko olla aktiivit vai passivit?

no itselläni on vain semmoinen tuntuma periaatteessa ollut, että aktviivi voisi olla parempi, mutta välttämättähän se ei taida niin olla joten varmasti kumpikin kävisi se kumpi on parempi yksinkertaisesti.
Wilkeson
22.01.2007 23:24:50 (muokattu 22.01.2007 23:26:49)
no itselläni on vain semmoinen tuntuma periaatteessa ollut, että aktviivi voisi olla parempi, mutta välttämättähän se ei taida niin olla joten varmasti kumpikin kävisi se kumpi on parempi yksinkertaisesti.

No aktiiviin tulee patteri joka kestää iha saatanan kauan ku muistat ottaa piuhan pois bassosta ni se ei kuluta turhaan patterii.. Ite vaihdan ehkä kerran vuodes tai kahes huvikseni patterin vaik virtaa on vaik kuin paljon. Ja aktiiveista EMG on aika jees mitä mä voin suositella.

Passiiveista en sitte osaa ehdottaa ku Seymour Duncanin Quorter Poundereita tai Hotteja. Niis on potkuu. Tai sit mixaa esim Qp:n tallaan ja Hotin kaulaan...Iha miten mieleen juolahtaa.

kumpi sit on parempi ja yksinkertasemi ni on iha omas päässä. Vaikee sanoo kumpi on parempi mut molemmat on pirun hyvii. Ei tarvii olla ruudinkeksijä ku tulee patterin vaihto erittäin harvoin. Meneehän siinä pari minsaa.

Mikäs basso sul on?
okoranta
22.01.2007 23:26:34

kävisi se kumpi on parempi yksinkertaisesti.

No tähän ei kyllä oikeaa vaihtoehtoa ole. Toiset tykkää passiiveista ja jotkut aktiiveista. Mulla on tuossa Fenderissä EMG aktiivi PJ-setti, ja olen kyllä ollut siihen erittäin tyytyväinen. Toisessa bassossa on EMG BTC-control etuaste ja hyvä se on sekin. Joten minä suosittelen EMG- aktiiveja.
Bassobalstan Behringer-Klubi #1
minimies
23.01.2007 08:35:50

Mie tykken tost Dimarzio P kaula ja Split-P talla yhtistelmästä, kun tuo splitti tuo hieman lissöö munnoo tuohon soundiin....... On muuten ihan passiivina blendillä ;)
"Ymmärrän kommenttia paremmin, kun katsoin omakuvaasi." -juki68
Wilkeson
24.01.2007 00:10:14
Joo kyllä olen itse ollut hieman juuri joidenkin aktiivi emg mikkien kannalla ne kiinnostaisi hieman, mutta minkä malliset jotkin humbuckerit vai p ta j mikit vai mitkä? sanokaa jotku esimerkki mikit. Ja nykyiseen bassoon ne ei tulisi vaan olen ajatellut, että jos teetättäisi basson, mutta en vielä tiedä millaisen. Tai toinen vaihtoehto on, että ne saattaisi tulla warvickin corvetteen mikäli on aiheellista vaihtaa mikit siinä. Ja mites tos corvetes jos on niil omil aktiiveil se niin onko paljonkin parempia silloin esim juuri emg:n mikit?

Kyllä mun mielestä Warren omat aktiivit on iha jees. Onha noilla joillain aktiivimikeillä eroo mut En mä ainakaa näkis tarvetta siihen vaihtaa toisia. Tai asiahan on niin et jos näin haluut ja oot tyytyväinen ni se on siinä. Se on vaikee muitten ku itten päättää ja sanoo mikä kuulosta hyvältä. En lähtis vertailemaan kummat on paremmat..EMG:t vai Warren omat. Makuasia.

Jos mä teettäsin basson ni mikix tulis 1 musarityylinen humppari tai esim P/J mikitys.
Eipä mulla normia Jazz mikitystä vastaankaa oo mitää ku mulla noita jazz bassoja on ja niillä vetelen menee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)