KarWaeYe 23.01.2003 22:30:52 | |
---|
Mielipiteitä? |
maelstrom 24.01.2003 18:16:42 | |
---|
Hyvät lyriikat tukevat biisiä ja ovat erottamaton osa musiikin tuottamaa kokemusta. Ei sitä sen tarkemmin kannata alkaa jäsentelemään. Nuorta pessimistiä surullisempi näky on vain vanha optimisti.
Kotisivut täällä |
Aapo 25.01.2003 18:46:11 | |
---|
Kappaleen tunnelmaan sopivia. Tähän vaikuttaa olennaisesti myös lauluääni ja tulkinta. Myös rytmitys on tärkeää, riimittely ei niinkään. Mieluummin täysin ilman riimejä, kuin väkisin keksittyjä kliseitä. Olen oikeastaan melkeinpä lyriikka-friikki, mutta silti en osaa yleensä sanoa tämän palstan lyriikoista mitään. Ei laulun sanoitus vaan toimi, ellei kuule sitä biisiä ja laulajan tulkintaa. Olen joskus oikein yrittänyt keksiä palautetta näihin, mutta kaikki tuntuu tylsältä ja keskeneräiseltä, jos ei kuule sitä biisiä. |
Koivulahti 21.01.2007 12:05:42 | |
---|
Hyvät lyriikat tukevat biisiä ja ovat erottamaton osa musiikin tuottamaa kokemusta. Ei sitä sen tarkemmin kannata alkaa jäsentelemään. =) Näin ne muusikot ajattelee, mutta samoin voi myös sanoa että hyvä sävellys tukee sanoitusta. Itse kumminkin näkisin että sävellys ja sanoitus ovat symbioosissa ja molemmat tarvitsevat ja tukevat toisiaan (mutta ei kai muuta tarkoitettukaan). On muutama perusjuttu jotka mun mielestä yleensä ovat hyvän tekstin piirteitä. Niiden löytyminen ei kuitenkaan takaa että teksti automaattisesti olisi sitä. 1 Jää päähän 2 Tekstistä löytyy uutta vielä useankin kuuntelun jälkeen 3 Joku kohta saa karvat pystyyn 4 Mikään kohta ei ärsytä http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi |
Hyvät lyriikat kertovat tarinan, mutta eivät selitä sitä niin kuin kuulija olisi idiootti. Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin. |
Teea 24.01.2007 16:20:47 | |
---|
No niiden pitää olla selkeitä, ymmärrettäviä (tai kielikuvallisia tjsp, enivei), niillä tulis olla jotain kerrottavaa. Joku tarina tai juoni ois kiva ola taustalla, myös kantaaottavat lyriikat on aika jänniä. Ja niin, olisihan se ihan hyvä että sanat todellakin sopivat siihen biisin soinnilliseen tunnelmaan. Artikulointi ja laulajan muu tulkinta on sitten toinen juttu. |
jazzaripianisti 26.01.2007 09:02:31 | |
---|
Jossain sanottiin, että laulussa (ja siis musiikissakin yleensä) sanat ovat ensisijaisen tärkeitä. Mutta melodiakaan ei suinkaan ole toissijainen juttu. Eli molemmissa on sitä jotain, kumpikaan ei ole tärkeämpi kuin toinen. Melodia ja laulun sanat kulkevat käsi kädessä esittäjän tulkinnan, taidon ja musiikin kanssa. Eli tältä pohjalta vaan lauluja rustaamaan! :) Pianistit ovat taiteilijoita siinä missä muutkin, he vain sattuvat olemaan yksilöitä enemmän kuin muut. |
gösplstorm 26.01.2007 09:48:46 | |
---|
Sanoissa pitää olla joku salaisuus tai juttu mitä ei heti tajua. Muuten ne on tylsät. Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
Koivulahti 03.02.2007 03:20:05 | |
---|
...tuntuu että sanoittaminen on aika aliarvostettu laji. Muutaman kerran olen törmännyt aika ihmeellisiin tarinoihin siitä kuinka vaikka rumpali tekee sanoja kun kukaan muu ei halua tai solisti käytännössä pakotetaan ite vääntämään tekstinsä ja sitten ihmetellään että miksei kukat ja mehiläiset kiinnosta ketään.. Hyvä lyyrikko osaa kirjoittaa hyvää lyriikkaa. Hyvien lyriikoiden tulisi siis olla hyvän kirjoittajan tekemiä :) ..tai nojoo.. ehkä voitaisiin sanoa että huono kirjoittaja osaa kirjoittaa vain huonoa lyriikkaa, kun taas hyvä lyyrikko osaa ehkä kirjoittaa hyvääkin tekstiä. (ei sillä etteikö kannattaisi opetella) http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi |
The Saint 05.02.2007 17:11:45 | |
---|
mun mielestä määritelmää hyville lyriikoille ei oikeestaan ole, se riippuu niin paljon biisin luonteesta. joskus on (ainakin ite) kiva kuunnella ja tehä sellasii biisei, jos oikeesti pohditaan, sellasii syvällisempii. joskus taas sellaset yksinkertaset lyriikat on parhaita, esimerkkinä Ramonesin I don't care . Se riippuu tosi paljon fiiliksestä , ainakin mun kohdalla kaikki toimii oikeella hetkellä. |
NHR 06.02.2007 08:25:04 | |
---|
Kappaleen tunnelmaan sopivia. Tai sitte joskus kappaleen tunnelmaan täysin sopimaton, esim. Gösta Sundqvist oli ihan mestari tässä lajissa. Ei laulun sanoitus vaan toimi, ellei kuule sitä biisiä ja laulajan tulkintaa. Vähän sama juttu mullakin, tosin joku teksti saattaa näyttää hyvältä jo ihan vaan luettunakin, mut se musiikki sen ympärillä vasta lopulta ratkasee. Hyväkään teksti harvemmin pelastaa huonoa biisiä, mut hyvä sävellys usein kyllä vähän heikommankin tekstin. Vaikka tietysti eri ihmisillä painottuu noitten tärkeysjärjestys varmaan aika erilailla. The only good thing ever to come out of religion was the music. ~ George Carlin |
oo-p 06.02.2007 14:31:35 | |
---|
Hyvät lyriikat tukevat biisiä ja ovat erottamaton osa musiikin tuottamaa kokemusta. Ei sitä sen tarkemmin kannata alkaa jäsentelemään. Ei välttämättä. Vai oletko kuullut instrumentaalisesta musiikista? Instru.musiikissa ei tarvita ääneen lausuttuja sanoja, vaan sanat pitää kuulla itse musiikista. Tämä taas kumoaa väitteen, että lyriikat ovat erottamaton osa musiikin tuottamaa kokemusta. Jos ymmärrätte.... Terve, ja kiitos kaloista! |
seitikki 08.02.2007 17:26:43 | |
---|
Muunmuassa sellaisia mitä nimimerkki 'tatta' kirjoittaa. mörrimöykkytyttökökkö |
Sergei Fallinen 11.02.2007 12:06:50 (muokattu 11.02.2007 12:10:40) | |
---|
Rytmisesti toimivat, biisiin sopivat, ja tarkempaakin miettimistä jonkin verran kestävät. Hyvät lyriikat kertovat tarinan, mutta eivät selitä sitä niin kuin kuulija olisi idiootti. Näinkin voisi varmasti sanoa. Sanoittajan ei myöskään itse tarvitse tietää tekstinsä piilomerkityksiä. |
Koivulahti 11.02.2007 23:03:31 | |
---|
Sanoittajan ei myöskään itse tarvitse tietää tekstinsä piilomerkityksiä. Mä olen tästä osittain erimieltä, tai sanotaan niin että olen sitä mieltä että jos sanoittaja kirjoittaa hyvän tekstin tietämättä itse sen piilomerkityksiä, niin herää kysymys että onko kyseessä ollenkaan hyvä sanoittaja, vai onko hän vain vahingossa onnistunut kirjoittamaan hyvän tekstin. Tämähän ei siis loppujen lopuksi tee itse tekstistä sen parempaa tai huonompaa, mutta kirjoittajasta mun mielestä kyllä. http://www.sanoittajat.fi/Sanoittaja_Samuli_Koivulahti.html
www.sanoittajat.fi |
Koivulahti 23.11.2008 09:44:24 | |
---|
Ei laulun sanoitus vaan toimi, ellei kuule sitä biisiä ja laulajan tulkintaa. Jep. Laululyriikka on tarkoitettu esitettäväksi musiikin kanssa joten sen ei tarvitse toimia ilman sitä. |
FuckedUpKid 23.11.2008 11:58:41 | |
---|
Lyriikoissa pitää olla sanoma. Piste. Niinkuin (.). |
Väinämöinen 23.11.2008 12:42:43 | |
---|
Rytmisesti toimivat, biisiin sopivat, ja tarkempaakin miettimistä jonkin verran kestävät. Biisiin ja laululle sopivat, mutta aina tämä ei tarkoita syvällisiä viisauksia. Esimerkiksi AC/DC:n ja The Crownin sanoitukset välittävät kappaleiden meiningin ja fiiliksen juuri sopivalla tavalla. |
Johannes kurkunkastaja 24.11.2008 08:24:28 (muokattu 24.11.2008 08:25:40) | |
---|
Muunmuassa sellaisia mitä nimimerkki 'tatta' kirjoittaa. Runoina, mutta laululyriikkoina rytmisesti ja teknisesti vielä tekemistä viljalti. |
Koivulahti 24.11.2008 10:35:02 (muokattu 24.11.2008 10:36:25) | |
---|
Runoina, mutta laululyriikkoina rytmisesti ja teknisesti vielä tekemistä viljalti. Kyllä ne Tattan tekstit ihan laulullisesti toimivia ovat kun ajatellaan että kyseessä on kuitenkin selkeästi rokkimimmi. Tilaustekstittäjäksi en oikein näiden m-netissä nähtyjen perusteella tituleeraisi, mutta se kait ei ole Tattalla mielessäkään (?). Teknisesti "epätäydellinen" laululyriikka ei ole runo. Runossa kieltä käytetään tahallisesti vastoin sääntöjä (tai sitten säännöistä ei välitetä), mutta se että joku ei hallitse mitallisuutta ei vielä tee hänestä runoilijaa. Päinvastoin. Runon pitää toimia itsellisenä teoksena ja rytmi pitää siksi rakentaa tekstin sisälle. Jos rytmiä ei löydy, on tekstiä lälhes mahdoton lukea (varsinkin kun runot ovat usein muutenkin abstrakteja) eikä teksti kykene välittämään tunnetta. Vaikka runoissa ei tarvitse noudattaa valmiita sääntöjä siihen pitää silti sisäänkirjoittaa kokonaan uudet sellaiset. |