Aihe: Biisin teon ongelmat!
1 2 3
EP
17.01.2007 14:39:56
okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee ja sit jos joskus saan jotain aikaseks niin se kuullostaa hyvältä mut sit loppuen lopuks se kuullostaakin suoraan aivan paskalta ja kyllästyn sen tekemiseen ja jätän kesken.eli tollanen on ongelma! mikä hyödyksi

Kantsii ne "pätkätkin laittaa talteen"!
Pienistä puroista ne... jne. :)
rintapek
19.01.2007 14:06:25

okei kun yleensä mulla biisii tehessä tulee se ongelma kun keksin riffin/melodian pätkän niin en saa siihen mitään aikaseks a ja b osia enkä edes kertsiä oon koittanut kaikkee ja sit jos joskus saan jotain aikaseks niin se kuullostaa hyvältä mut sit loppuen lopuks se kuullostaakin suoraan aivan paskalta ja kyllästyn sen tekemiseen ja jätän kesken.eli tollanen on ongelma! mikä hyödyksi

Riffin pätkä, ilman kertsiä, sitten kyllästyy, jää kesken ?, mikä hyödyksi?

Ei mikään. Jos pitää saada aikaan hyviä, valmiita ja sinun itsesi tekemiä biisejä siten, että itse et ole valmis laittamaan tikkua ristiin asian hyväksi, niin ei siinä auta mikään. Se työ pitää tehdä. Siksi sitä kutsutaan "biisin tekemiseksi". Irtoriffit ja melodiapätkien viheltely on "jammailua omaan tahtiin".

Minusta tuossa ei ole muuta ongelmaa, kuin kärsivällisyyden ja pitkäjänteisyyden puute. Itse itseäsi niskasta nostaen ja takamuksille potkien tuosta kuopasta nousee. Ja ei kun tsemppiä vaan yritykseen.
One kind of music only - the good kind
brn2sk8
20.01.2007 16:43:49
Mulla kans loppu ideat... Oon yrittäny saada aikaan uutta biisiä, mutta voi perse kun en saa keksittyä millasen riffin siihen vääntäisin... Oon saanu kasaan tasan intron ja siihen kyl tosi hyvän soolon, mutta kaks riffiä pitäis ainakin keksiä ja yks soolo... tuntuu että päästä ei löydy enää mitään ideaa... Rasittavaa :) mut kaippa se kohta taas tulee se joku että "hei näin se menee"...
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
gorgonoidi
20.01.2007 22:46:45

Mulla kans loppu ideat... Oon yrittäny saada aikaan uutta biisiä, mutta voi perse kun en saa keksittyä millasen riffin siihen vääntäisin... Oon saanu kasaan tasan intron ja siihen kyl tosi hyvän soolon, mutta kaks riffiä pitäis ainakin keksiä ja yks soolo... tuntuu että päästä ei löydy enää mitään ideaa... Rasittavaa :) mut kaippa se kohta taas tulee se joku että "hei näin se menee"...

Musaa kuuntelemaan monipuolisesti viikoksi. Kitaraan EI KOSKETA! :)
EP
21.01.2007 12:02:40

Tuo loppuosa auttaa mekäläisellä, siis mihinkään soittimeen ei kosketa vähään aikaan ja tuon alkuosan tilalle, että ei kuunnella myöskään minkäänlaista musiikkia..
gorgonoidi
21.01.2007 14:35:56

Tuo loppuosa auttaa mekäläisellä, siis mihinkään soittimeen ei kosketa vähään aikaan ja tuon alkuosan tilalle, että ei kuunnella myöskään minkäänlaista musiikkia..

Juu voi se silleekin olla. Tapoja on monia.
Footsteps
22.01.2007 19:38:24

Säveltäminen se rockin viisaudenkivi onkin perkule vieköön. Osaakohan joku sanoa kuinka paljon taloudellista potentiaalia omaavat bändit saa apua ammattisäveltäjiltä? Aikamoisia edistysaskelia tuntuvat monesti säveltämisessään tekevän.

Ite oon aikuisena aloittanu musiikinteon ja täytyy sano, että yritys erehdys -menetelmä vaatii laulu- ja soittotaidottomalta loputtomasti aikaa.

Mutta on se sitten palkitsevaa, kun kuukausien pään seinään lyömisen jälkeen löytää edes kelvollisen ratkaisun. Ja joskus tapahtuu jotain ihmeellistä kun biisi syntyy tuosta vaan.
brn2sk8
24.01.2007 19:34:09

En mä osaa olla koskematta kitaraan :D Ei oo näin talviaikaan etenkään muutakaan tekemistä... Soitin tossa yks päivä akustista ja improvisoin taas niin paljo kun mahdollista ja oli kivaa ja samassa kekkasin uuden riffin... taas se tuli sieltä ;)
metum
29.01.2007 18:08:34
oma juttu toimii yleensä niin, että aloittaa lyriikoista. sitten maistelee vaikka tietyn kertsin sanoja ja miettii, millainen musa siihen sopisi. kaikilla se ei tietenkään toimi, mutta se on yksi tie, jonka saattaa löytää ja kulkea yllättävän helposti.
rock, rauha & rakkaus
brn2sk8
07.02.2007 18:04:15
Argh, mulle lyriikat on just kaikkein vaikeimpia... Tai siis kyllä tekstiä syntyis vaan jos alkas kirjottaan, mutta mun biiseissä pitäis aina olla jonkunlainen tarina tai idea, ja sen keksimisessä kestää kauiten... Mut sit jos saan hyvän lyriikan mieleen, alan miettiä jotain melodiaa joka siihen sopis taustalle tai muuten ja sen perusteella sitten pyrin keksimään riffejä ja mahdollisesti sooloja, mut ne harvoin kylläkin tulee lyriikan perusteella :)
JeeVes
07.02.2007 22:28:32

Enpä ole kokeillut kumpaakaan...pitäis varmaan kokeilla...molempia.
Kalamies #15 >-)))>
rintapek
07.02.2007 23:20:57

... Tai siis kyllä tekstiä syntyis vaan jos alkas kirjottaan, mutta mun biiseissä pitäis aina olla jonkunlainen tarina tai idea, ja sen keksimisessä kestää kauiten...

Mietihän nyt, mitä haet.

Teksti, johon laatia biisi, ???vai jokunen riffi, johon laatia teksti. ???
Se ON kaksi eri asiaa.
Jos tekstin pohjalta haet, niin kuuntele vaan reilusti Junnua tai Repeä, tai vaikka H. Salon herra Heinämäen lato- orkesteria. Genrestä riippumatta. Heviä tai hunppaa.Tuossa on tekstinkuljetuksen mestarinäytteitä. Noin se vaan menee, ja kateeksi käy.

Jos olemassa olevaan riffiin, tai biisi- ideaan pitää rakentaa jotain parempaa kuin ou jee, kamoon, luve ju babe, ja sanomaakin pitäisi saada, niin siinä pitää sitten sitten olla jo tosi mestari asialla.

Yritys palkitaan. Ja työ. Riffi ei ole biisi. Monta kertaa saa takoa päätään pöytään, ennenkuin syntyy edes mitään edes sinnepäin. Luomisen tuska on päänsärkyä.

Toisaalta, mitä minä näistä tietäisin, viisisataa hakusessa ja pari melkein valmiina... ja päänsärky ei kun jatkuu....

Tsemppiä.
One kind of music only - the good kind
brn2sk8
14.02.2007 16:28:07
Jos olemassa olevaan riffiin, tai biisi- ideaan pitää rakentaa jotain parempaa kuin ou jee, kamoon, luve ju babe, ja sanomaakin pitäisi saada, niin siinä pitää sitten sitten olla jo tosi mestari asialla.

En tiiä siitä pitääkö olla mestari, mutta asennetta se vaatii runsaasti... Pitää olla jotain annettavaa oikeesti että saa aikaan biisin jossa on tosiaankin jotain semmosta pintaa syvempää..
Epämuusikko
14.02.2007 21:41:37
Eikai sen rockin vääntäminen nyt niin vaikeaa pitäisi olla? laulumelodiat menee kiltisti asteikoissa(duuri tai pentatoninen) ja soinnutus on ihan peruskauraa. Tahtilajit ovat simppeleitä ja biisien rakenteet yksiselitteisiä.

Teepä sellainen biisi. simppeli ja tarttuva. Ole hyvä.
It's sounds good! Bustard #1
Sharkman
15.02.2007 16:20:25
Teepä sellainen biisi. simppeli ja tarttuva. Ole hyvä.

Voin tehdä vaikka viisi.. ei sun mulle tarvi ruveta katkerana avautumaan jos se biisinteko on sulle ylistepääsemättömän vaikeaa.
Mietihän vielä kerran kiinnostaako minua edes lukea saivartelujasi.
Sertzo S
15.02.2007 17:25:49 (muokattu 15.02.2007 17:26:24)
Epämuusikolta ja Sharkmanilta onnistunee kummaltakin näytteistä päätellen se "simppelin" biisinkin tekeminen, joten töihin vaan, eikä toisiaan siinä ilkeillen arvioimaan. ;)
SuomiRokinToivo
16.02.2007 10:21:54

Argh, mulle lyriikat on just kaikkein vaikeimpia... Tai siis kyllä tekstiä syntyis vaan jos alkas kirjottaan, mutta mun biiseissä pitäis aina olla jonkunlainen tarina tai idea, ja sen keksimisessä kestää kauiten... Mut sit jos saan hyvän lyriikan mieleen, alan miettiä jotain melodiaa joka siihen sopis taustalle tai muuten ja sen perusteella sitten pyrin keksimään riffejä ja mahdollisesti sooloja, mut ne harvoin kylläkin tulee lyriikan perusteella :)

Itelläni taas meinaa olla niin että lyriikoita kyllä tulis mutta kun sitten pitäisi yrittää saada aikaan jotain muutakin kuin Am-F-G sointukiertoa sinne taustalle, niin silloin rupeaa vatsahaava oirehtimaan. Voipi tosin johtua myös laulutaidon puutteesta ja äänialan kapeudesta että ei voi oikein monihyväisiä biisejä väsäillä.
Siunattuja ovat kuurot, sillä he eivät kuule minun laulavan
Black Zombie 82
04.02.2020 04:19:42 (muokattu 04.02.2020 04:48:57)

Mä oon tehnyt kolme hyvää biisiä, ja nekin 17 vuotta sitten. Lasken hyväksi biisiksi sellaisen missä on sanat. Erinäisiä kitarariffittelyjä olen keksinyt vaikka kuinka paljon. Mutta ei kukaan jaksa kuunnella pelkkää kitaranrämpytystä. Sanat olla pitää.

Mulla on ongelma, etten keksi biisin aiheita. Mistä se biisi kertoisi? Englanninkieli tuntuu omimmalta ja se kieliopillisesti kyllä taittuu ja tykkään keksiä riimittelyjä. Se ei ole ongelma. Mutta kun ei keksi aiheita. Sanotaan ohjeeksi: kuuntele omaa lempimusaa. No, siinä on se ongelma, että mun lempibändien sanotukset on niin kyrptisiä, ettei niistä ota Pirukaan selvää mistä ne kertoo. Mistä esim. Holy Diver kertoo? Kukaan ei tiedä. Tai Supernaut?

Omaa musaa olisi kuitenkin tehtävä, koska itseilmaisun tarve on suuri.

Pitäisköhän mun vaan ihan kylmästi alkaa yrittämään tekemään ''väkisin'' musiikkia, oikein hampaat irvessä-metodilla? Tyyliin ''Perkele! Nyt tehdään musaa!''. Yhdet sellaiset lyriikat kirjoitin tuossa pari päivää sitten. Niissä ei kyllä ole päätä eikä häntää. Mutta lähinnä se olikin tarkoitus pistää jotain sekametelistä tajunnavirtaa paperille, että niistä fraaseista ja niiden pohjalta voisi sitten ehkä joskus keksiäkin jonkunlaisen biisin kuvatuksen.

Kertokaahan vinkkejä biisien tekoon. Sekä sävellykseen että sanoitukseen. Mutta suurempi ongelma mulle on sanoitukset. Riffejä kyllä syntyy vaikka kuinka. Ja musatyyli olis rock/heavy/metalli, vaikka ei kai sillä genrellä niin väliä ole. Paitsi siinä mielessä, että kaikki iskelmät kertoo rakkaudesta. No, niinhän metallibiisitkin kertoo, mutta vähän erilaisesta rakkaudesta monesti... heh

En vaan suostu uskomaan sitä, ettenkö muka olisi biisintekijäainesta. Olen sentään tehnyt kolme hittibiisiä. Jos onnistuu tekemään kolme, niin pitäisi sitä onnistua sitten enemmänkin. Ainakin kaiken logiikan mukaan. Koska mulla on mielestäni lahjoja. Ne on vaan jotenkin jonkunlaisen kannen alla piilossa, tai en tiedä olenko liian itsekriittinen. Koska mulla on kyllä hyvä mielikuvitus. Mutta kun yritän alkaa kirjoittamaan sanoituksia, niin tulee sellainen Mind Obstruction. Eli mielitukos. Tukos aivoissani, tuhoutuminen mielessäni. Obstruction inside your head. Destruction of Your Mind.

M.i.k.key: Ratkaisut on monet...
yksi erittäin hyvä on co-writing. Ei muuta kuin toisen samanhenkisen kaverin kanssa vaihtamaan ideoita, vielä parempi jos saa tekstejäkin aikaiseksi.

Tuo oliskin hyvä. Mutta q mulla ei ole kavereita. Valitetattavasti.

=(

gorgonoidi: Musaa kuuntelemaan monipuolisesti viikoksi. Kitaraan EI KOSKETA! :)

No silloinhan sitä vasta ei mitään synnykään jos ei kitaraan kosketa. Olen joskus yrittänyt säveltää päässäni ilman mitään soitinta, mutta väkinäiseltä tuntuu. Olen kuitenkin kitaristi, ja ei kitarariffejä voi säveltää päässä. Kitaransoitossa ne soittotekniikatkin on niin oleelisia, että aika vaikea se on kitaramusiikkia säveltää ilman kitaraa. Vähän sama kuin yrittäisi kääriä sätkää sormilla.

Ja olen nyt kuunnellut muutamana yönä enimmäkseen black metallia. Mutta ei siitäkään oikein ole apua, kun ne laulaa jotain mistä ei saa mitään selvää (todennäköisesti jotain Pirusta), ja itse en halua laulaa pelkästään Pirusta, vaan esim. naisista.

Jännä juttu muuten, että joskus 20 vuotta sitten en osannut niin hyvin soittaa, mutta olin jotenkin luovempi. Keksin jopa mielenkiintoisia instrumentaalibiisejä. Luovuus tuntuu jotenkin kuolleelta. Mutta toivon että se vain nuk q ja herää jossain vaiheessa.

Ja jos multa kysyttäisiin mitenkä olen sitten keksinyt ne mun kolme ''hittibiisiä'', niin siihen en voi vastata, koska ne on niin vanhoja, että en voi muistaa 17 vuotta vanhoja asioita.
Kasu-_-
05.02.2020 12:49:25

Black Zombie 82: Tuo oliskin hyvä. Mutta q mulla ei ole kavereita. Valitetattavasti.

Internet on kaveri. Esim. tästä hakemaan inspiraatiota:
https://www.song-lyrics-generator.org.uk/metal/

Sanoituksia voi myös ostaa erilaisista palveluista tai yksityishenkilöiltä vaikkapa täältä mnetistä.

Mutta ylipäätään jos ei keksi mitään sanottavaa maailmalle, niin mitäpä sitä biisejä suoltamaan eetteriin muuta kuin omaksi iloksi. Kirjoittelet niin pitkiä sepustuksia tänne mnettiin muutenkin joka alueelle, että siinä ajassa olisit varmasti saanut väsäiltyä jo useammat lyriikat kasaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)