Aihe: Mistä hyvä Yamahan metallikielinen kitara?
1
Emit
22.01.2007 14:25:17
Suunnittelen hankkivani tällaisen kitaran vanhan vääntyneen äidiltä perityn Landolan tilalle, jossa loistava ääni ja vaatimukset ovat korkeat tulevastakin kitarasta. En tiedä mitä mallia Landola on, ostettu 70 luvulla, yli 30 vuotta vanha.

Olen havainnut Yamahat hyviksi kitaroiksi, löytyy kivan muotoisia sekä paljon on kehuttu. Haluaisin kirkasäänisen, muodokkaan kitaran enkä mitään tikkusuoraa pötkylää. Olen mieltynyt kokoon, jossa ylä-osa on selvästi kapeampi kuin ala-osa. Pääasiassa komppaisin ja säestäisin sillätavalla sormilla, hirveästi pelkkää sooloa en soita. Kaulan tulisi olla ohut eikä missään tapauksessa leveä, sointujen otto pitäisi olla helppoa. Kellään kokemusta näistä kitaroista? Vinkkejä mistä löydän tulevan rakkaani (kitarat ova rakkaitani)? Ja minkä niminen hän on?

Soitan, funkrock tyyppistä musiikkia, Red Hot Chili Peppers (musiikkinsa 80 ja 90 luvulla), John Frusciante ja Jimi Hendrix innoittajiani. Myös Led Zeppeliniä soitan. Mikä kävisi tälläiseen?

Kiitos sinulle.
tuomom
22.01.2007 16:01:15
Lisää rahaa jostain ja Martin kitaraa ostamaan..
Toki noi yamahatkin käy jos ei rahat, omat eikä sukulaisten, riitä.
Emit
23.01.2007 11:26:45
Mutta olen kuullut, että ne on hyviä (Yamahat).. Haluan kerralla ostaa hyvän akustisen, joka kestää ja jota ei tarvitse vaihdella. Yläraja on jotain 800 e että saa maksaa. Suositelkaa toki muitakin merkkejä! Siihen ostanko vai en kitaran vaikuttaa myös sen ulkonäkö, mutta enemmän teitenkin soundi. . Olen kuullut, että hyvä kitara on kokonaan tehty puusta? Neuvoja kaipaan, olen ostanut vain 1 sähkökitaran ja olen uuno näissä ostohommissa. Minkälaiseksi kutsutaan sitä mallia, jossa yläosa on pienempi kuin alaosa? Onko se 3/4 vai mitä?
Forest
23.01.2007 15:03:23
Martin D-15 hinta F-musiikissa 800e, kitarapaja myy vähän kalliimmalla, mutta säädöt on ainakin kohdallaan. Lisäksi ilmainen säätö vuodeksi eteenpäin. D-15 ei ehkä ulkonäöltään ole kauneimmasta päästä, mutta tosi hyvä kaikin puolin tuohon hintaluokkaan, vaikka "halpismara" onkin.

Garrisonilta löytyy useita alle 800e:n kitaroita. Yhtä hieman alta tonnin Garrisonia olen testannut ja siitä jäi kyllä tosi hyvä maku. Kevytsoittoinen ja muhkeasti soi, tosin ehkä hieman liian tumma soundi, mutta se taas on enemmänkin makuasia.
"If you always have to read from musical scores, you're not a musician, you're a robot" - Tommy Emmanuel
Mäci
23.01.2007 17:14:59
http://www.thomann.de/fi/yamaha_ll16_westerngitarre.htm

Tuossa olis kokopuinen Yamaha,löytyy myös muita kokoja(LS ja LJ)Ja varmasti on hyvä.Itsellä myös tuo FG 730S ja on loistava kitara!Tuskinpa tuo L sarja takapakkia
laadussa menee...On hyvä valinta tuo Martin D-15:kin,laukku mukana ja Made in
U.S.A.(katu-uskottavampi) :)
Sydän sois,vaan kun ei saa pelistä irti.-Johnny Winter-
tuomom
24.01.2007 10:52:10
pajalla näyttäisi olevan myynnissä käytetty d15s jota kannattaa kyllä käydä kokeilemassa jos tuon hintaluokan peli on haussa. tuo siis 12 fret dreadnought kitara. Hintaa tuolle on merkitty 900e eli vähän yläkanttiin, mutta vaan vähän.. ;)
Emit
25.01.2007 09:21:14
Esteettisyys puoli Martin D-15 on kieltämättä hirvitys silmilleni. Olen aika tyhmä, koska olen esteetikko myös, silmäni huomaa mikä on nätti ja tämä repii silmiäni pahasti. Varmasti hyvä kitara muuten!

Tuo toinen Yamaha on hyvän näköinen, oikein hyvä. Varmaan hyvä muutenkin myös.

Niin, onko se koko luokitus 3/4 sellanen, että yläosa on kapeampi ja alaosa leveämpi?

Kiitos ohjeista ja lisää otetaan vastaan. Varmaan pitää selata nuilta sivuilta vähän ja sulatella asiaa. Ajattelin tilata kitaran sitten Viiking Musiikin kautta, kun Kuopiossa olen.
flattopguitar
25.01.2007 09:40:32
Esteettisyys puoli Martin D-15 on kieltämättä hirvitys silmilleni.

Esteettisyys ja työnjälki on kyllä Martineissa aina huippuluokaa. D-15 on vain malli, josta on turha kromeluuri karsittu pois ja sillä saatu hintaa alas. Ei Yamaha pärjää Martinille soundillisesti...

Niin, onko se koko luokitus 3/4 sellanen, että yläosa on kapeampi ja alaosa leveämpi?

Ei. 3/4 luokitus tarkoittaa kolme neljäsosan kitaraa, mutta niitä on yleensä hyvin vähän liikkeellä. Eniten 3/4 kitaroita näkee halpatuontiklassisten joukossa. Kaikissa kitaroissa on kapeampi yläosa ja leveämpi alaosa. Kitarat on helpompi luokitella D:n muotoisiin ja 8:n muotoisiin. Jälkimmäisissä on kapeampi vyötärö, niinkuin kauniilla naisella. D-mallit ovat sellaisia tasapaksuja "isoluisia" naisia.
tuomom
25.01.2007 09:40:50
siis miten niin tuo D15 on epäesteettinen??
No makukysymyksiä. Mielestäni nuo isokoppaiset D kitarat ovat sairaan kauniita. Paljon kauniimpia kuin esim om mallit. Tarkoitan siis tuota 12frettistä d koppaa.
Emit
26.01.2007 10:18:27
En pidä myöskään 8 mallisista, siis liioitellusti sellaisista todella kapea vyötäröisistä. En pidä myöskään liian pienistä kitaroista, iso koppa on hyvä juttu. Eli siis ei liian muodokas eikä liian pökkelö.
Eilen kattelin joitakin esim. Martin D-45 ja D-42 on aika hyviä ulkoisesti. Sairaan kalliita tosin, joten hei hei jouduin lähettelemään niille unelmille.
juikka111
26.01.2007 10:49:34
kaupasta niitä yamahoita saa... ;) No ei vain. Osta Yamahan dw7 tai ll6. Ne ovat ainakin hyviä.
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
tuomom
26.01.2007 13:10:02
kai minä olen vähän erikoinen kun minuun nuo abalone koristeet ei oikeen uppoa. itseasiassa ehkä tuo d18s on aika näyttävä kitara..
http://www.martinguitar.com/guitars … uitars.php?p=z&g=g&m=D-18VS
ei mitään turhia koristeita, mutta kaunis muodoiltaan jne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)