SamPpaa 12.12.2003 00:09:14 | |
---|
tuli tuossa semmonen kysymys mieleen, että millaisia konsteja ootte käyttäny lauluun kun pitäs saada oikeen räkänen soundi? kuuntelin jotain tehiksen biisiä jossa laulu särki ainakin jos otto oikeen kovaa huusi. myös koko fleimareiden hallelujah rockn rollah levy on tehty samalla periaatteella. mielestäni levyn rosoinen soundi onkin paljon parempi kuin viimeisen päälle hiottu sky pilots. sellaista soundia ois hakusessa.. Kertokaa nyt! |
askomiko 12.12.2003 00:22:41 | |
---|
Cubasessa joskus vuonna nakki ollut grungelizer oli ihan kiva. Mutta se nyt ei varsinaisesti semmoinen lämpösärö ole. Kai mikä vain overdrive-plugini toimisi. YUP:n normaalien maihinnousu-levyllä jossain piisissä on loistokas särö. Eli muuten puhdas, mutta jossain kovassa yksittäisessä tavussa särähtää, vahingon tapaisesti. Mutta se särähdys on hyvällä säröllä. Eikä mun digitaalisella *kräks*-äänellä. :I |
Tekniikka jota olen usein menestyksellä käyttänyt on äänittää laulaja kahdella mikillä. Toinen kädessäpidettävä dynaaminen (esim: 57,58) ja vieressä konkkamikki virallisena valvojana. Nämä olen ajanut eri raidoille mutta summaaminen jo äänityksessä käy myös. Jo näiden vaihevirheet tekee jotain soundille mutta tarvittaessa olen miksauksessa säröttänyt erilaisilla vempaimilla sen lähimikkisoundin. Tällä tekniikalla saadaan lauluun hieno syvyysvaikutelma ja parasta on että soundin runko on karu ja räkäinen mutta kokonaisoundin saa riittävän avoimeksi ja isoksi. Miksausvaiheessa olen kompressoinut näitä kahta raitaa ensin erikseen ja sitten vielä yhdessä. Tää on sitä Rage Against The Machine/Deftones osastoa parhaimmillaan. |
SamPpaa 12.12.2003 00:45:53 | |
---|
Tekniikka jota olen usein menestyksellä käyttänyt on äänittää laulaja kahdella mikillä. Toinen kädessäpidettävä dynaaminen (esim: 57,58) ja vieressä konkkamikki virallisena valvojana. Nämä olen ajanut eri raidoille mutta summaaminen jo äänityksessä käy myös. Jo näiden vaihevirheet tekee jotain soundille mutta tarvittaessa olen miksauksessa säröttänyt erilaisilla vempaimilla sen lähimikkisoundin. Hienoa! voisi toimia hyvin...eli pitää kokeilla. yleensä kai rauta on aina parempaa kuin plugarit mutta suositelkaa jos tiedätte hyviä tähän tarkoitukseen. joo ja pro tools on käytössä... Kertokaa nyt! |
lurkki 12.12.2003 08:30:32 | |
---|
yleensä kai rauta on aina parempaa ... Jos lauluun pitää saada turinaa niin putken kautta minä sen tekisin. Ei mitenkään hissutellen vaan mikki-inputtiin sopivasti linjatasoista. Saturaatiopisteen saavuttaminen on aina hieno asia! Nyt mä ajan takaa Winha / Jimi Tenor - Sugardaddy pörinää ;-) |
Mikael 12.12.2003 09:26:06 | |
---|
Mä olen myös käyttänyt tuota kahden mikin tekniikkaa, mutta siinä pitää olla tarkkana vaiheiden kanssa. Toinen tapa on jakaa lauluraita miksauksessa kahteen eri kanavaan ja runtata se toinen särölle. Näiden kahden kanavan välille sitten etsitään biisin luonteeseen sopiva balanssi ja summataan ne ryhmään, jossa niitä voi sitten vielä vaikka kompressoida ja efektoida yhdessä... Säröttäjän oon käyttänyt yleensä tota dbx586-putkietusta tai sitten ihan kitaran säröspedua (MXR Distortion+). miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Roberto 13.12.2003 11:43:12 (muokattu 13.12.2003 11:43:59) | |
---|
Tubescreamer. edit: myös vanhojen kasettidekkien kautta saa hyvää muroa. |
Firewalk 13.12.2003 14:29:33 | |
---|
^ Jos puhut tuossa soundtankin "tubescreamer" -nimisestä pedaalista, niin sehän ei käytä kuitenkaan putkia? |
superfly 13.12.2003 14:42:27 | |
---|
^ Jos puhut tuossa soundtankin "tubescreamer" -nimisestä pedaalista, niin sehän ei käytä kuitenkaan putkia? Sanoppas Tubescreamer joka käyttää putkia. Harppu on alaston piano |
Roberto 13.12.2003 15:26:46 | |
---|
^ Jos puhut tuossa soundtankin "tubescreamer" -nimisestä pedaalista, niin sehän ei käytä kuitenkaan putkia? Pitikö olla putkiakin? Pahoitteluni... |
SamPpaa 13.12.2003 17:27:51 | |
---|
Pitikö olla putkiakin? Pahoitteluni... Ehdotelkaa vaan kaikkia... ei tarvi olla putki laite mutta saa olla. ku puhuttiin noista kitarasäröistä ni tuli mieleen heti big muff... toimiskohan tähän tarkoitukseen... Kertokaa nyt! |
Mättöpiiska 13.12.2003 17:33:39 | |
---|
myös vanhojen kasettidekkien kautta saa hyvää muroa. Mä aattelin joskus koittaa työpaikan pakettiauton takakaiutinta. Lauluraita ensin kasetille ja sitten ko. kasettimankkaan soimaan volyymit kaakossa. Pakettiauton takaosasta irtoo myös aika härö tilavaikutelma. Tässä lauseessa on kirjoitus virha. |
Firewalk 13.12.2003 21:37:24 | |
---|
Pitikö olla putkiakin? Pahoitteluni... Eikun se oli ihan vain kysymys minun osaltani. =) |