Aihe: tupakointi
1 2 3 4 5 6 7
paavi
12.12.2006 09:35:27
Itse en varsinaisesti ole koskaan polttanut. Jos kännissä joskus poltan pari röökiä, huomaan sen äänessä heti. Mulla menee ääni polttamisesta, vaikka muuten onkin jonkinlainen peltikurkku.

Kaverit, jotka polttaa, ovat tosiaan kertoneet tuon saman jutun, että jos jokus kokeilee baarireissua ilman röökiä, tulee armottomaan känniin. Lähinnnähän se johtuu siitä, että pitää olla jotain käsissä ja suussa kokoajan ja jos se ei oo rööki, se on viina.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
Lux
12.12.2006 23:54:32

Kolmas viikko takana. Lauantaina oli taas keikka ja oikein mukava laulaa. Ääni tuntuisi kulkevan vaikka yhä hiukan limaa irtoaakin.

Mihin niitä nikotiinivalmisteita tarvitaan?
Jos kerran nikotiini on poistunut elimistöstä jo muutamassa vuorokaudessa, minkä ihmeen takia haluaisin sitä nyt takaisin?

En edelleenkään keksi yhtään syytä tupakoida eikä ole minkäänlaisia vaikeuksia olla tupakansavussa tai juoda oluttuopillista baarissa. Kai sitä pitää sitten vain haluta riittävästi, ja jos ei halua oikeasti, keksii vaikka mitä "vierotusoireita". Alan pikkuhiljaa uskoa että valtaosa näistä oireista on jättimäistä kusetusta ja suuren itsesuggestion tulos.

Nyt jokainen lopettaa tupakoinnin, hep! :)
Älkää uskoko sitä paskaa, että se olisi muka kovinkin vaikeaa. Pari päivää on pieni aika olla hiukan ihmeissään, sen jälkeen tuntuu aika helpolta. Päättää vaan ettei polta ja se siitä. Ja miettikää kuinka paljon vituttaa kaikkia muita, joiden on lähes pakko lopettaa ensi kesänä kun juuri missään ei saa enää tupakoida sisällä.

En raportoi enää ellei tule uutta kerrottavaa. Ja jos sattuisin kuitenkin sortumaan tupakointiin, tulisin tietysti välittömästi kertomaan.
vapaus veljeys vandalismi
IrmaG
13.12.2006 01:07:57

On totta että nikotiinivalmisteita ei varsinaisesti tarvita. Mutta se, onko niistä miten paljon apua lopettamisessa, onkin vallan yksilöllistä. Mulla ne helpottavat kireissä tilanteissa, koska koukkuhan on suurelta osin psyykkinen, ei fyysinen. Kun hommat menee tarpeeksi päin sitä itseään on helpompaa antaa piut paut kaikelle ja sytyttää se rööki, mieluummin ehkä kuitenkin imeskelen tabletin. Se rauhoittaa sen verran, että sitä röökin sytyttämistä voi taas siirtää hamaan tulevaisuuteen.
42
insight
13.12.2006 09:11:35 (muokattu 13.12.2006 09:13:40)
Musta tuntuu, että noita nikotiinivalmisteita joku tarvitsee poistuneen nikotiinin aiheuttamiin oireisiin, joka luonnollisesti vain pitkittää eroon pääsyä eli ts. vain rahastuskeino tyhmille. Kerrasta poikki on paras konsti.

Tai no eihän se nikotiini silloin poistunut ole kun noita käyttää =) Toi on totta, että ei siitä röökistä nyt niin vaikea ole päästä eroon.
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
IrmaG
14.12.2006 00:34:20 (muokattu 14.12.2006 00:36:18)

Doh... Joidenkin tutkimusten mukaan tupakka aiheuttaa yhtä voimakkaan riippuvuuden kuin heroiini, vieroitusprosentin ollessa huomattavasti pienempi, suhteutettuna käyttäjämäärään. Eroon pääseminen ei siis ole kaikille tasavertaisen helppoa.
Mun mielestäni on hölmöä käydä haukkumaan korvaushoitoja käyttäviä tyhmiksi. Eiköhän pääasia ole se, että homma toimii, hoiti homman sitten korvaushoitojen kanssa tai ilman.
42
tiina62
14.12.2006 07:59:29
Kyllä ne vieroitusoireet ovat yksilöllisiä. Ja riippunee varmaan myös siitä, kuinka kauan savuttelua on takana.

Minä sain aikanaan omalta lääkäriltä moitteita siitä, etten käyttänyt nikotiinivalmisteita korvaavana hoitona. Kroppa näet reagoi erittäin rajusti savuttomuuteen. Kaikki oireet eivät ole vieläkään hävinneet, vaikka maaliskuussa taitaa olla jo 11 vuotta täynnä ilman savukkeen savuketta.

Ehkä nuo ravintolat työympäristönä pitää oireet yllä. Minä odotan kesää ja savuttomuutta.
Aurinkua päivään ja kuuta yöhön!
Lux
14.12.2006 08:06:54

Doh... Joidenkin tutkimusten mukaan tupakka aiheuttaa yhtä voimakkaan riippuvuuden kuin heroiini
Tuo "joidenkin tutkimusten" tulos ainakin elää erittäin voimakkaana uskomuksena. En ole ikinä kokeillut heroiinia enkä tiedä miten riippuvuutta mitataan mutta pidän tuota silti legendana, johon saattaa jopa olla poliittisia syitä.

Eroon pääseminen ei siis ole kaikille tasavertaisen helppoa.
Ei tietenkään.

Mun mielestäni on hölmöä käydä haukkumaan korvaushoitoja käyttäviä tyhmiksi.
Onko joku sitten haukkunut?
Ilmaisen ajatukseni siitä, että mielestäni tupakan koukutusta liiotellaan. Samaa on sanonut muutama muu tupakoinnin lopettanut. Pieni vatsakipu on heti "kamala vierotusoire" ja nikotiinin syömistä kutsutaan korvaushoidoksi.

Eikö tuo nyt voisi myös olla nerokas juoni?
"Myydään niille ensin tupakkaa ja kerrotaan ettei ne voi lopettaa sen käyttöä. Sitten myydään niille vielä "lopettamista helpottavia" tuotteita, jotka pitää yllä yhteyden alkuperäiseen tuotteeseen tupakkaan."

Ei tarvitse olla noin varpaillaan eikä ottaa kaikkea annettuna.
Kyseenalaistakaa!
Lux
14.12.2006 08:12:40

Kyllä ne vieroitusoireet ovat yksilöllisiä. Ja riippunee varmaan myös siitä, kuinka kauan savuttelua on takana.

Minä sain aikanaan omalta lääkäriltä moitteita siitä, etten käyttänyt nikotiinivalmisteita korvaavana hoitona. Kroppa näet reagoi erittäin rajusti savuttomuuteen. Kaikki oireet eivät ole vieläkään hävinneet, vaikka maaliskuussa taitaa olla jo 11 vuotta täynnä ilman savukkeen savuketta.

Ehkä nuo ravintolat työympäristönä pitää oireet yllä. Minä odotan kesää ja savuttomuutta.

Savuiset ravintolat ylläpitää kropassasi "savuisuutta" ja tupakan ainesosia. Jos olisit ollut 11 vuotta savuttomassa ympäristössä, et ehkä muistaisi enää koko tupakointia. Tuollaiset lääkärit saa mut erittäin epäileväiseksi. Saako ne jotain provikkaa Nicorettelta? Pitääpä keskustella tästä parin tutun lääkärin kanssa.

Itsekin teen töitä (myös) ravintolaympäristössä. Tähän saakka kroppa on reagoinut vain kiittämällä.
insight
14.12.2006 09:35:21 (muokattu 14.12.2006 09:37:19)
Mun mielestäni on hölmöä käydä haukkumaan korvaushoitoja käyttäviä tyhmiksi.

Tässä viitattiin selkeesti muhun. En tarkoittanut pahoittaa kenenkään mieltä. Sanoin vain sen tosiasian, että mun mielestä on tyhmää jatkaa riippuvuutta aiheuttavan aineen käyttöä, oli tuote tähän mikä hyvänsä. Nikotiini on myrkkyä joka tapauksessa, tuli se tupakasta tai purkasta. Jonkinlaista itsensä huijaamista, vaikkakin terveellisempää kuin rööki.
Siinä olen ilman muuta samaa mieltä, että jos toi toimii, niin sehän se on pääasia. Mun oli helppo lopettaa ilman, kun en kai mikään himopolttaja ollut (10 röökiä päivässä). Missä lienee raja sille kulkeekaan.
Hmm.. noita ravintolaympäristöjä ajatellen tuli mieleen, että alkuun saatoin haistella röökiä eli ehkä mäkin käytin siinä mielessä vieroitushoitoa. Siis kun vaikka työkaverit kävi röökillä, niin saatoin mennä mukaan "haistelemaan". Heh.
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
IrmaG
14.12.2006 20:28:04

"Pieni vatsakipu on heti "kamala vierotusoire" ja nikotiinin syömistä kutsutaan korvaushoidoksi."

Vieroitusoireita, joita olen vierestä seurannut: oksentelu, vapina, jalkojen verenkierron häiriöt, puutuminen... tiedän useammalla kuin yhdellä henkilöllä olleen vähän raisumpia oireita kuin vatsakipuja.

Noita tutkimuksia on tarjolla paljonkin, mm. Googlella löytyy. Siihen en ota kantaa kuinka moni tutkimus on tupakkateollisuuden sponsoroima, mutta aika kaukaa haettua se minusta on... luulisin, että tupakkafirmoilla on parempiakin keinoja edistää markkinoitaan kuin pelotella ihmisiä. Oman käden tietoa ei toki ole.

Pointtini olikin lähinnä se, että jos jollakulla on ollut helppoa lopettaa ilman korvaushoitoja, onneksi olkoon. Minusta savuttelun lopettaminen on kuitenkin niin syvältä jo itsessään, että siihen tuskin tarvitaan enää yhtään besserwisseriä syyllistämään lopettamisen yrittäjää korvaushoidon käytöstä. UGH.
42
mannerheim666
17.01.2007 01:38:16
Ville Valo äänen salaisuus on punainen Marlboro. Sitten tiedän yhden jonka äänen salaisuus on punainen smart. 3-5 askia päivässä on kuulemma suositeltava rocksoundin luomiseksi. Meikä kyllä tykkää kuunnella röökiääniä. Mutta en ite lähtis moiseen.
tiina62
17.01.2007 08:09:30
Uteliaisuuteni heräsi. Mitenkäs on LUX, onko savuke pysynyt pois huulilta?
Aurinkua päivään ja kuuta yöhön!
Lux
18.01.2007 14:12:04

Uteliaisuuteni heräsi. Mitenkäs on LUX, onko savuke pysynyt pois huulilta?

Jep.

Uudenvuodenyönä poltin sikaarin. Se maistui hyvältä.
Nyt ei ole minkäänlaisia vierotusoireita eikä tupakki edes mielessä.

Aion kyllä taas tupakoida joskus, esimerkiksi juhannuksena tai jouluna... ...ehkä vuonna 2015. :)
tanja_maaria
21.01.2007 21:43:01

en usko että sillä tupakoinnilla kauheesti väliä on. ääni menee huutaessa paljo todennäköisemmin. :) jatkuvalla tupakoinnilla voi saundi vähän tummua, muttei se musta äänen korkeuteen vaikuta. nojaa, ehkä se on tapauskohtaista. mun äänelle tehny lähinnä hyvää :P tupakoinnin lopetin urheilun takia, en laulamisen.
hannakatriina
23.01.2007 12:50:19

Polttiko Elvis? Kuinka räkäsen äänen sekin sai aikaiseksi hyvinä aikoina.

Elviksestä ei oo faktatietoa, mutta ite ainakin mieluummin tekisin räkäisen äänen ilman tätä hemmetin räkää... flunssa siis vieläkin hankaloittaa laulamista. Tupakoinnista ei oo pitemmän päälle omakohtaista kokemusta, mutta sen tiedän, että räkäisyyden saa ääneen ilmankin sitä. Ja hyvä hapenottokyky, keuhkojen kunto yms. on tietysti aika suositeltavaa laulajalle... noh, jokainen tyylillään. Mutta ei se tupakka joka tapauksessa hyväksi laulajalle ole. Eikä kenellekään muullekaan. Kannattaako riskeerata koko terveys vain siksi, että yrittää saada tupakalla ääneen jotain minkä voi tehdä muutenkin? Ja sitten kun hankit jotain säröä ja karheutta ääneen ketjupolttamalla, niin se roso on siinä äänessä etkä enää saakaan laulettua ilman sitä käheyttä.
Lux
23.01.2007 18:15:46

Ääh, tunnustettava se on. Rehellisyyden nimissä, kun nyt kerran niin asiasta ilmoittelen. Ulkomailla baaritellessa sorruin hiukan tupakoimaan. Perhana sentään.
Vaan normitupakointiin en kyllä aio palata. Eikä aamulla taaskaan tehnyt yhtään mieli.
Pahus kuitenkin... :)
M!Xu
27.01.2007 17:59:19

Ei ketjupolttaminen oo ainakaa Ville Valoa haitannu... Mutta mun faija kuulostaa ihan kauheelta.

Yksilöllistä...
pöö
nahkaruoska
28.01.2007 22:59:11
Mielestäni tupakoinnin vaikutus lauluääneen on hyvin yksilöllistä, mutta en kiellä että ääni ei muuttuisi lainkaan tupakoinnin aloittaessa. Pikkuhiljaa se siitä tasaantuu taas paremmaksi. Hengitystekniikkaan tupakointi tietenkin vaikuttaa huomattavasti, mutta riittävällä urheilulla sekin paranee.
Mielestäni pahempi haitta lauluäänelle on se kaikkien rakastama viina.
Message in a bottle.. "weird, d'oh"
Coelhinho21
29.01.2007 15:29:17

Mielestäni pahempi haitta lauluäänelle on se kaikkien rakastama viina.

Totta, jopa pari olutta voi joillakin "tappaa" ääntä enemmän ku vois kuvitellakaan. Henk.kohtasesti juurikin näin, eli 2-3 olutta on äänelle pahempi, kuin tupakin vetäminen.
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)