sedative 21.01.2007 19:45:10 | |
---|
Joo, eli onkos kukaan tietoaan mielellään jakava uskaltautunut omin kätösin hiomaan kaulaa? Kuinka moinen rupeama kannattaa suorittaa ja millä vermeillä? Entä millä sen vahaa? Mitäs muuta pitää ottaa huomioon? Ja otelautaanhan en aio koskea, enkä profiilia muuttaa enempää, kuin sen lakan verran.. |
moikki 21.01.2007 19:49:25 | |
---|
Joo, eli onkos kukaan tietoaan mielellään jakava uskaltautunut omin kätösin hiomaan kaulaa? Kuinka moinen rupeama kannattaa suorittaa ja millä vermeillä? Entä millä sen vahaa? Mitäs muuta pitää ottaa huomioon? Ja otelautaanhan en aio koskea, enkä profiilia muuttaa enempää, kuin sen lakan verran.. Otat jotain 240 hiomapaperia ja sit vaikka jotain 400 ja annat palaa. Jees jees |
Juniper 21.01.2007 21:03:48 | |
---|
Minä en lähtisi lakkoja hiomaan pois. Teräsvillalla saa liukkaan mattapinnan aikaiseksi. Kaulan voi vielä kiillottaa entisen näköiseksi jos tulee katumapäälle. Mahonki on sen verran huokoista puuta, että ei taida vahat paljoa tukkia syitä. |
Les Fender 21.01.2007 21:08:16 (muokattu 21.01.2007 21:08:52) | |
---|
Mahonki on sen verran huokoista puuta, että ei taida vahat paljoa tukkia syitä. Jep, jos halajaa lakatonta paulia niin kannattaa etsiskellä Wylde tyyliin vaahterakaulainen. Mahonki ei oikein rakenteensa puolesta sovi lakattomaksi. "Living is easy with eyes closed!" |
sedative 21.01.2007 21:19:02 | |
---|
Joo, olin just kirjottamassa, jotta komento takas! Lueskelin tuossa just vähän enemmän aiheesta ja päädyin samaan ratkaisuun. Antaapi olla vaan, eipä siitä siinä haittaakaan ole.. Kiitokset nopeista vastauksista. |
Insane Kane 21.01.2007 21:33:59 | |
---|
Niih, paljon arvailuita taas mutta harvalla käytännön kokemusta? Itellä on kitara jossa mahonkinen kaula, lakaton, eli öljytty. Sopii käteen paremmin kuin muut ja sellainen mattapinta ei mielestäni vedä vertoja tälle. Haittapuolia en vielä ole huomannut (kitara öljytty 3 vuotta sitten). Tee se itse, tai minä teen! |
kari10 21.01.2007 21:56:10 | |
---|
Studiosta hioin kaikki lakat ja maalit poies ja perspuolelle tilalle osmo coloria. Omaan kouraan sopii kuin nyrkki silmään. Makuasioita ovat nämä. |
Niih, paljon arvailuita taas mutta harvalla käytännön kokemusta? Itellä on kitara jossa mahonkinen kaula, lakaton, eli öljytty. Sopii käteen paremmin kuin muut ja sellainen mattapinta ei mielestäni vedä vertoja tälle. Haittapuolia en vielä ole huomannut (kitara öljytty 3 vuotta sitten). Mullakin on tossa tokain lespassa tehty tämmöne operaatio ja ite en oo vielä yhteenkää yhtä hyvä tatsiseen les pauliin törmänny. peace |
Les Fender 22.01.2007 02:28:16 (muokattu 22.01.2007 02:29:02) | |
---|
Niih, paljon arvailuita taas mutta harvalla käytännön kokemusta? On mahjongista lakatta kokemustakin, itse en tykännyt. Mulla on vaahterakaulaisesta Stratosta hiottu lakat pois, mehiläisenvahaa tilalla siittä taas tykkään. Kovasti ovat erillaisia lakattomina nuo. Makuasioita, jotkut tykkää V-profiilistakin;o) "Living is easy with eyes closed!" |
Juzzu 22.01.2007 08:06:35 | |
---|
Niih, paljon arvailuita taas mutta harvalla käytännön kokemusta? Itellä on kitara jossa mahonkinen kaula, lakaton, eli öljytty. Onkohan fillattu syyt umpeen ennen öljyämistä? Vai näkyykö avonaiset syyt vielä? Vai onko 3 vuoden soitto käsikakkafillannut syyt umpeen? :o) Vois kuvitella että jos mahongin jättää fillaamatta ennen öljyämistä löytyy syvimmälle menneeet öljyt jostain otelaudan alta...? Vai tarkoittaneekohan öljyt tässä tapauksessa jotain korkeaviskositeettistä vahamaista tavaraa. |
Vesihiisi 22.01.2007 12:45:55 | |
---|
Otat jotain 240 hiomapaperia ja sit vaikka jotain 400 ja annat palaa. Noi on kyllä aivan liian karkeita, nelinumeroisia papereita olen itse käyttänyt. |
P2 22.01.2007 12:49:05 | |
---|
Jos haluaa puun tunnun, on joku #320, jopa #240-karkeus hyvä. Itsellä on stratossa vedetty neljäsatasella ja se on kyllä liian hieno pinta jo. Pitäisi joku päivä vetäistä vähän karkeammalla ja uudet vahat. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
saastara 22.01.2007 12:52:24 (muokattu 22.01.2007 12:52:46) | |
---|
Mites onko kenelläkään kokemuksia näistä lakattomuuden huonoista puolista / uhista joista saa aina aika ajoin lueskella..? Elämistä, kosteushaibaa, vääntymistä ymv juttuja? Ovatko pirun maalauksia vai onko nuo ihan realistisia uhkia arkikäytössä..? E: Voisihan tämän toki tuonne rakennuspuolellekkin laittaa, mutta kun nyt oli sattumalta topikki tässä. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
P2 22.01.2007 12:54:33 | |
---|
Ei kai tuossa ihmeempiä pitäisi olla, kunhan lakkaamattoman puun käsittelee esim. öljyllä tai vahalla. Tiedä sitten mistä ne Tokain Zakk Wylde -lespojen ongelmat johtuivat. Itsellä ei ole mitään ongelmaa ollut vahattujen kaulojen kanssa. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
skebajaba 22.01.2007 13:27:20 | |
---|
ite otin stratosta siklillä lakka kerroksen veke ja ohensin+muotoilin kaulaa samalla uusiksi. sit hioin vielä tasaiseksi ja käsittelin muistaakseni öljyllä ja volaa. hyvä tuli "musta ne rekkamiehenpastillit on ihan hyviä" -meidän basisti joskus vuonna 1999 |
janis 22.01.2007 13:42:20 | |
---|
otin oman lespan kaulasta (mahonki) lakan pois karkealla viilalla koska santapaperi meni tukkoon tosi nopeasti. samalla muotoilin kaulan pyöreämmäksi, koska lespan 60's mallinen kaula on jotenkin kulmikas käteen. kun lakka oli pois ja muoto sopiva, hioin hienolla hiekkapaperilla sileäksi ja lopuksi öljysin pellavaöljyllä. olen erittäin tyytyväinen tulokseen, eikä kaula ole elänyt mitenkään operaation jälkeen mitä aluksi pelkäsin.. |
Vesihiisi 22.01.2007 13:51:42 (muokattu 22.01.2007 13:53:03) | |
---|
Jos haluaa puun tunnun, on joku #320, jopa #240-karkeus hyvä. Itsellä on stratossa vedetty neljäsatasella ja se on kyllä liian hieno pinta jo. Pitäisi joku päivä vetäistä vähän karkeammalla ja uudet vahat. Jepjep, makuja on monia. Itse hioin Tokain LP:n maalatun kaulan, ja 2000-jotain (vesihiomapaperi) paperilla viimeistelin. Lakkaamattomista kauloista ei ole kokemuksia. Edit: En siis hionut kaulaa puulle, fiksailin aikanaan skrubuja kynsilakalla, ja siksi kaula kaipasi hiomista. |
Vesihiisi 22.01.2007 13:54:50 (muokattu 22.01.2007 13:55:22) | |
---|
Itse asiassa kaula on vieläkin matta hiomisen jäljiltä. Saiskohan sen lakkamaiseen kiiltoon vahalla, vai tarviiko lakata? Tarkoituksena oli alunperin lakata kaula. |
Numb 22.01.2007 13:59:26 (muokattu 22.01.2007 14:00:18) | |
---|
Maaliinkin saa killtävän pinnan kiillottamalla sen. Aivan kuin lakkaakin kiillotetaan. Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen |
Juzzu 22.01.2007 15:33:03 | |
---|
Jos haluaa puun tunnun, on joku #320, jopa #240-karkeus hyvä. Itsellä on stratossa vedetty neljäsatasella ja se on kyllä liian hieno pinta jo. Pitäisi joku päivä vetäistä vähän karkeammalla ja uudet vahat. Jep. Eihän puuta kannata palijoo edes yli #320:llä suuremmalla hioa, eihän se siitä edes sen "hienommaksi" tunnu edes hioutuvan. |