Bald Anus 19.01.2007 16:07:45 | |
---|
Tilasin Thomannilta Fender Standard Stratocasterin (mexico), hain kitaran toissapäivänä ja vaihdoin Ernie Ballin Super Slinkyt siihen. Kielet on kierretty, laitettu ja venytetty kunnolla, laitoin jopa lyijykynää satulauriin, mutta G-kieli ei pysy vireessä, ei kestä bendailla paljon yhtään. Joten, missä on vika, ei kai upouudet virittimet voi reistailla noin. Muissa kitaroissani kielet pysyy bendatessa vireessä jo parin päivän jälkeen. Antakaa jotain vinkkejä, olen epätoivoinen. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
Jucciz 19.01.2007 16:17:04 | |
---|
Muissa kitaroissani kielet pysyy bendatessa vireessä jo parin päivän jälkeen. Miksi odottaisit edes pari päivää? Käytä minuutti tai pari nimen omaan jokaisen kielen venyttelyyn niin kitara on kieltenvaihdon jälkeen varttitunnin päästä soittokunnossa eikä vire enää elä. Jos kaikki virittimet ovat samaa merkkiä ja muilla kielillä vire asettuu, kehoitan vaan venyttelemään vielä lisää. Minkä verran kieltä on viritystapin ympärillä: liian monta kierrosta tarkoittaa, että löysien pois saaminen kestää pidempään, kun venyvää materiaalia on enemmän tapin ympärillä. 1-2 kierrosta on sopiva määrä punotuille, 2-3 kierrosta punomattomille. |
Bald Anus 19.01.2007 16:24:29 (muokattu 19.01.2007 16:24:56) | |
---|
Miksi odottaisit edes pari päivää? En sillä, että odottaisin pari päivää, viittasin vain siihen, että Stratossa on nuo kielet ollut jo pari päivää, eikä G pysy vireessä. Jos kaikki virittimet ovat samaa merkkiä ja muilla kielillä vire asettuu, kehoitan vaan venyttelemään vielä lisää. Minkä verran kieltä on viritystapin ympärillä: liian monta kierrosta tarkoittaa, että löysien pois saaminen kestää pidempään, kun venyvää materiaalia on enemmän tapin ympärillä. 1-2 kierrosta on sopiva määrä punotuille, 2-3 kierrosta punomattomille. Tiedossa on. Taisin kyllä kiertää G: tä tapin ympärille hieman reilusti paremman vireenpysymisen kannalta, mutta jos vireongelma johtuu tuosta, olisin saanut kyllä ajatella hieman pidemmälle. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
Mika K 19.01.2007 16:30:36 | |
---|
Tilasin Thomannilta Fender Standard Stratocasterin (mexico), hain kitaran toissapäivänä ja vaihdoin Ernie Ballin Super Slinkyt siihen. Kielet on kierretty, laitettu ja venytetty kunnolla, laitoin jopa lyijykynää satulauriin, mutta G-kieli ei pysy vireessä, ei kestä bendailla paljon yhtään. Joten, missä on vika, ei kai upouudet virittimet voi reistailla noin. Muissa kitaroissani kielet pysyy bendatessa vireessä jo parin päivän jälkeen. Antakaa jotain vinkkejä, olen epätoivoinen. Onko tuo vaihtamasi kielisetti samaa vahvuutta kuin orkkiskielet? Mulla oli samanlaista ongelmaa 70s Classicissa alussa ja kävi ilmi, että G -kieli jumitti satulauraan ja aiheuti kammetessa vireongelmia. Hioin sitten uraa aavistuksen leveämmäksi ja nyt ei moista ole enää ilmennyt. |
Bald Anus 19.01.2007 16:31:43 | |
---|
Onko tuo vaihtamasi kielisetti samaa vahvuutta kuin orkkiskielet? Mulla oli samanlaista ongelmaa 70s Classicissa alussa ja kävi ilmi, että G -kieli jumitti satulauraan ja aiheuti kammetessa vireongelmia. Hioin sitten uraa aavistuksen leveämmäksi ja nyt ei moista ole enää ilmennyt. Super Slinkyt on 9-42. Tehdaskielinä oli Fenderin Bullet -kielet, taisi olla kympit. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
slx900 19.01.2007 17:01:54 | |
---|
Helpompi auttaa, jos sanot jääkö G ylä vai alavireeseen? Kitarassa ei ole mitään vikaa. Olen siitä aivan vakuuttunut. Seuraava järkytys muuten tulee, kun alat tehdä kammella sukelluksia.. mutta senkin voi hoitaa. Kärsivällisyyttä se vähän vaatii. Lyijykynä auttaa, mutta sitä on syytä lisätä useamman kerran, ja "aktivoida" painelemalla kieltä yläluun takaa, jotta kieli hinkkaantuu uomaansa. Voi tietenkin myös venkslata virityskoneistosta ylä ja alavireeseen. Monta kertaa. Voit myös tehdä töhnää valkovaseliinista ja jauhetusta lyijykynästä. Vaseliinin osuus hyvin pieni, mutta se auttaa sitomaan jauhetta, eikä tarvitse lisäillä. Kannattaa (ja kannattaa..) ottaa G-kielen pois kielenjohtimen alta, jos mallissasi sellainen on. Tämä muuttaa kielen lähestymiskulmaa yläluuhun, ja auttaa jos jää pahasti ylävireeseen. Alavire johtuu kyllä aika varmasti venymisestä. Sitä pitää venytellä OIKEASTI niin kauan, että ei enää veny. Eli venytä, viritä venytä... ja kunnon venytystä, kyllä ne kestää. |
Tympee Huttunen 19.01.2007 17:40:14 | |
---|
Satulaura on liian ahdas. |
Joees 19.01.2007 18:10:00 | |
---|
Satulaura on liian ahdas. Mä kanssa ekana tsekkaisin sen satulan. Loafers Nurmi = Viikset Play that damn thing! |
Les Fender 19.01.2007 18:49:19 | |
---|
Joo ja vielä edellisiin lisäisin, ongelma on juurikin se että kitara on uusi. Vaatii aikansa että kaikki osata asettuvat paikoilleen. Hillitöntä kampeamista, bendailua ja virittelyä muutama päivä niin eiköhän se asetu. Myös tallapaloihin voi laittaa jotain liukastetta esim. öljyä topsipuikulalla ja hioa kielellä tai hienolla hiatsupaperilla mahdollisia epätasaisuuksia. "Living is easy with eyes closed!" |
Bald Anus 20.01.2007 00:37:01 | |
---|
Helpompi auttaa, jos sanot jääkö G ylä vai alavireeseen? Alavireeseen jää. Tosiaan, saatoin kiertää kieltä hiukan liian monta kierrosta tapin ympärille, jos ei ole siitä kiinni, niin toivotaan sitten, että kyllä se siitä ajan kanssa, kunhan viimeistään seuraavalla keikalla (16.2) pitää vireen. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
Bald Anus 20.01.2007 13:12:33 | |
---|
Ja jos joku voisi vielä neuvoa, että miten saisin A: n ja D: n intonaation kohdalleen, kun olen vaikka miten väännellyt, mutta molemmissa on 12. väli aika alaepävireinen. Ja G: n vireen lasku bendatessa siis johtuu siitä, että kiersin aika reilusti sitä kieltä tapin ympärille? "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
diabami 20.01.2007 14:05:06 (muokattu 20.01.2007 14:05:22) | |
---|
Ja G: n vireen lasku bendatessa siis johtuu siitä, että kiersin aika reilusti sitä kieltä tapin ympärille? Enpäs tiedä, mutta minulla ainakin auttoi huomattavasti kun vähän satulan kieliuraa "muokkasin". Eli kielellä hinkkasin isommaksi. |
Joees 20.01.2007 14:39:37 | |
---|
Edelleen mä olisin satulan kannalla. Jos aiot kielellä(tai jollain muulla) hinkata sitä isommaksi niin katso että et hinkkaa sitä syvemmäksi kuitenkaan. Loafers Nurmi = Viikset Play that damn thing! |
mailbag 20.01.2007 14:44:38 | |
---|
laita punottu g niin alkaa toimimaan |
Bald Anus 20.01.2007 15:21:14 | |
---|
laita punottu g niin alkaa toimimaan En laita. Jos sitä uraa sitten koittaisi venkslata. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
rainmaker 20.01.2007 19:18:48 | |
---|
Ja jos joku voisi vielä neuvoa, että miten saisin A: n ja D: n intonaation kohdalleen, kun olen vaikka miten väännellyt, mutta molemmissa on 12. väli aika alaepävireinen. Ruuvaile tallapaloja kaulaa kohden. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
Tässä taas yksi syy, miksi en ostaisi saksanmaalta. Jos tuommoinen ongelma minulle tulisi (ja olisin ostanut musiikkiliikkeestä) niin kiikuttaisin sen samantien takaisin ja vaatisin, että se laitettaisiin kuntoon. Mutta kiva sitä on saksaan lähettää :D Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!! |
Tympee Huttunen 21.01.2007 10:24:32 | |
---|
Tässä taas yksi syy, miksi en ostaisi saksanmaalta. Jos tuommoinen ongelma minulle tulisi (ja olisin ostanut musiikkiliikkeestä) niin kiikuttaisin sen samantien takaisin ja vaatisin, että se laitettaisiin kuntoon. Mutta kiva sitä on saksaan lähettää :D Kyllä noi on tuollaisia juttuja, että ennemmin tai myöhemmin ne pitää itse hoitaa. Sulla voi olla kitara vaikka kymmenen vuotta ja "ongelma" ilmenee kun päätät heittää siihen paksumman setin. |
grabula2 21.01.2007 11:15:55 | |
---|
yks ongelmakohta stratossa on kielenohjain virityskoneiston vieressä,jos se "kanittaa" niin varmaan on vireen kans ongelmia.tarkista sen toimivuus...itse laittelin aikanaan ompelukoneöljyä tipan siihen niin jo rupes kieli luistaan. |
Bald Anus 21.01.2007 12:41:31 | |
---|
Nyt luulisi pysyvän vireessä, enkä edes tehnyt tuolle mitään, pysyi koko eilisen päivän bendailusta huolimatta vireessä. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |