Aihe: Haitari
1 2 3 4 5 6
Raakki
10.12.2003 11:52:45
Eikö mistään pk-seudulta saa ostetuksi pianohaitaria? En mitään huippupeliä tarvitse, mutta en leluakaan halua. Saa olla käytetty, jos on hyväkuntoinen. Kitaristi olen ja kosketinsoittimetkin on tulleet tutuiksi vuosien saatossa, enkä ole juurikaan haitaria soitellut, mutta nytpä haluaisin opetella. Uusi harrastus pitää mielen virkeänä:-) Käytössäni on ikivanha rimpula, joka ei ole edes kunnossa, joten ajattelin hankkia ihan käypän pelin..mutta mistä? Älkääpä sanoko, että: "käytä googlea!" Sieltä ei löydy juuri mitään..pk-seudulta ei yhtään mitään. Neuvoja pliis!
Iällä ei ole merkitystä - ellei satu olemaan juusto.
Neljä Ruuvia
10.12.2003 11:54:04
Eikö mistään pk-seudulta saa ostetuksi pianohaitaria? En mitään huippupeliä tarvitse, mutta en leluakaan halua. Saa olla käytetty, jos on hyväkuntoinen. Kitaristi olen ja kosketinsoittimetkin on tulleet tutuiksi vuosien saatossa, enkä ole juurikaan haitaria soitellut, mutta nytpä haluaisin opetella. Uusi harrastus pitää mielen virkeänä:-) Käytössäni on ikivanha rimpula, joka ei ole edes kunnossa, joten ajattelin hankkia ihan käypän pelin..mutta mistä? Älkääpä sanoko, että: "käytä googlea!" Sieltä ei löydy juuri mitään..pk-seudulta ei yhtään mitään. Neuvoja pliis!

Onkos Televisioapu vielä olemassa Helsinginkadulla,siellä on sirmakka poikineen.
Eddy
10.12.2003 11:57:30
Veemäistä touhua se palkeiden pumppaaminen.Paina siitä casiosta vaan se accordionnappula alas!
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
Rantsu
10.12.2003 12:14:40
Eikö mistään pk-seudulta saa ostetuksi pianohaitaria?

Pekka Loposen harmonikkaliike Sturenkadun ja Hämeentien kulmassa.
vanhami
10.12.2003 14:43:50
Moikka

Keltainen pörssi on aika hyvä.

Televisioavusta löytyy kyllä. Pisäisi olla minun käsittääkseni vielä pystyssä.

Ja tietysti ahvenainen.
http://www.ahvenainen.net/kaytetyt.html

Mika
Raakki
11.12.2003 11:02:24
Kiitokset vinkeistä. Nyt vaan kierrokselle ja katselemaan millaista peliä on tarjolla. Kertokaapa vielä mitä ehdottomasti kannattaa huomioida? Mikä se juttu on, että on ruotsalainen systeemi, tai suomalainen tms. myynti-ilmoituksissa joskus näkee, että näppäimistö on suomalainen, ruotsalainen, tai joku muu..mikä on ero? Kuten huomaatte, oon aika tietämätön kurttuasioissa :-)
Iällä ei ole merkitystä - ellei satu olemaan juusto.
baron
11.12.2003 11:06:32

Kiitokset vinkeistä. Nyt vaan kierrokselle ja katselemaan millaista peliä on tarjolla. Kertokaapa vielä mitä ehdottomasti kannattaa huomioida? Mikä se juttu on, että on ruotsalainen systeemi, tai suomalainen tms. myynti-ilmoituksissa joskus näkee, että näppäimistö on suomalainen, ruotsalainen, tai joku muu..mikä on ero? Kuten huomaatte, oon aika tietämätön kurttuasioissa :-)

Vaikka en kurtusta mitään ymmärräkään niin pianohaitarissa, jota alunperin kyselit, ei ym eroa ole.
"Baron spelar hällre än bra"
Mikko T.
11.12.2003 12:51:36 (muokattu 11.12.2003 12:52:04)

Mitä helvettiä sä ylipäätään teet haitarilla?

Siis.. mihin sä sitä niinkuin tarttet?
Pieru naurattaa aina.
M.i.k.key
11.12.2003 13:00:51
Mitä helvettiä sä ylipäätään teet haitarilla?

Siis.. mihin sä sitä niinkuin tarttet?

Kyllähän kurttu pitää ollaa. Se mukava olla vaikka juhannuksena, ensin vähän soitella ja sitten alkaa pelata vaikka haitarinheittoa! Päästää hassuja ääniä kun mätkähtää maahan.

nimimerkillä: yhden ja puolen venäjäharmonikan onnellinen omistaja! HAHAHAHA
Melo omaa kanoottiasi
KoskPaavo
11.12.2003 13:18:29
Tehtiin kerran yhdelle Lada-kaverille 50-vuotislahjaksi työkalupakki vanhasta venakkohaitarista. Sisuskalut pois ja diskanttipuolelle luukku.Omaperäistä,heh.
vanhami
11.12.2003 19:31:22

JOs ostat pianohaitarin, ei järjestelmällä ole väliä. Se on aina sama.

Näppäinhaitarin tulisi olla suomalaisella järjestelmällä. Jos olet joskus soittanut koskettimia / pianoa osta pianohaitari, jos et, osta näppäinhaitari. Se on loppujenlopuksi paaaaaljon helpompi soittaa, kun hiffaaa systeemin.

Ota haitari syliin. Avaa palkeen lukot ja päästä bassopuoli valumaan. Jos basssopuoli valuu itsekseen nopeasti alas, on pelissä nahkavikaa tai palkeissa vuotoa. Hyvä peli ei paljoa vuoda, vähän se saa antaa periksi.

Vanoissa italian ihmeissä jumii näppäimet pohjaan. Kun otat haitarin kouraan, kokeile ensimmäisenä tarttuileeko jotkut napit kiinni, jos tarttuu, jätä peli sikseen.

Kokeile kuuluuko nappeja painellessa kovaa lotinaa, lotina ja kolina on aina vanhuuden merkki > jätä sikseen.

Mutta loposta en tunne, mutta ahvenaisen ja vesterisen (televisioapu) paremminkin. koneet maksaa siellä enemmän, mutta myyvät sulle varmaan sellaisen pelin, joka kannattaa ostaa. Ahvenainen käy kaikki myymänsä laitteet läpi ennen myyntiä, näkyy hinnassa, mutta suosittelen.

Mika
baron
11.12.2003 19:38:58

Vaikka mä en ole koskaan haitaria "soittanut" , niin pianohaitarin oikea käsi on kuin pianon, mutta näppäinhaitarilla saa aikaiseksi kaikenlaisia jänniä soinnutuksia ja juoksutuksia, joihin sormet ei pianohaitarilla riitä (menikö oikein, Mika?)
Aino
11.12.2003 19:49:45
Täällä kun nyt näitä haitarimusiikin ystäviä tuntuu olevan, niin kysäisen tyhmempänä hiukan neuvoa..:

Jos haluaa vedellä kurtulla muutakin kuin valssia tai polkkaa, niin millaset bassot pitäisi ottaa biiseihin, joiden tahtilaji on neljä neljäsosaa? Tai sitten oikein hitaisiin kappaleisiin? Entäpäs tangoon? Ehkä noita nyt ei yleisemmin hanurilla soiteta, mutta kyllästyttää ainainen Tonavan aallot -linja...
baron
11.12.2003 19:52:31

Täällä kun nyt näitä haitarimusiikin ystäviä tuntuu olevan, niin kysäisen tyhmempänä hiukan neuvoa..:

Jos haluaa vedellä kurtulla muutakin kuin valssia tai polkkaa, niin millaset bassot pitäisi ottaa biiseihin, joiden tahtilaji on neljä neljäsosaa? Tai sitten oikein hitaisiin kappaleisiin? Entäpäs tangoon? Ehkä noita nyt ei yleisemmin hanurilla soiteta, mutta kyllästyttää ainainen Tonavan aallot -linja...

En osaa vastata sun varsinaiseen kysymykseen, mutta etteikö haitarilla muka tangoa soitettaisi???????
baron
11.12.2003 20:24:48 (muokattu 11.12.2003 20:25:28)

Soitetaan joo, mutta millasia bassoja? Viittasin tolla soittamisella lähinnä noihin neljäsosa -kappaleisiin.

Okei, yritän: Nelosiskulla kahdeksasosat.

(Siis tangoissa)
U.Honey
12.12.2003 07:25:59

Ennekuin aloitat, muistathan ottaa huomioon myös lähimmäistesi tunteet? Mene metsään tai vaikkapa ampumaradalle soittamaan niin et suotta pahoita kanssaihmistesi mieltä.
An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools. --- Ernest Hemingway
vanhami
12.12.2003 08:33:46

Teillä ei todellakaan tunnu olevan hajua haitarista. Sillä kyllä pystyy vetämään ihan kaikkea muutakin kuin sitä tonavan aallot linjaa.

Mutta mitkä bassot? En nyt oikein tiedä mitä ajat takaa.

Riippuu kappaleesta ja sovituksesta. Joihinkin tangoihin on sovitettu sellaiset bassokuviot että alta pois. Mitään selkeää en osaa antaa. Periaatteessa tangossa yksinkertaisemmillaan soitetaan perusbasso ja soitubasso joka iskulle. esim jos mennään Cm:ssä Ic,c,c,c,Ic,c,c,c/gI... Niin se on yksinkertaisimmillaan. Kuuntele tuo mun musiikkinäyte. Siinä on Miller tango. Ne bassot soitetaan kyllä ihan oikealla bassolla, mutta basisti opetteli ne mun haitarilla soittamasta kasettiversiosta, eli soitan bassot samanlailla.

Oikeiastaan en jaksa alkaa selostamaan, kun en oikein tajua mitä ajat takaa. BAssolla soitetaan mitä nyt bassolla soitetaan. Oltiin esim trubaduurikeikalla kitaristin kanssa toissapäivänä. Mä soitin haitarin bassopuolella midin kautta "akustista bassoa" ja diskantilla liruttelin puuta heinää, kun kitaristi komppasi. Kitaristi veti sooloja ja mä löin silloin komppia diskantilla. Bassoihin soitin etupäässä perusbassot janousut. Rokkeihin perus bassokuvio.

Niin haitarilla ei voi vitää muuta kuin tonavan aaltoja. hmm. Illan aikana taisi tulla vedettyä sambaa, rokkia, beattiä, countrypuuroa, slowareita, ... taisi sinne se tonavan aallotkin lipsahtaa.

Ihmisillä on helvetilliset ennakkoluulot haitarista, harmi
Eddy
12.12.2003 08:53:19
Onks noihin midihaitareihin mahdollisuutta saada kosketusherkkyyttä vai tapahtuuko volan säätö ainoastaan spedulla?
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
vanhami
12.12.2003 09:15:54
Onks noihin midihaitareihin mahdollisuutta saada kosketusherkkyyttä vai tapahtuuko volan säätö ainoastaan spedulla?

Kosektusherkkyyttä, jolla saadaan tuntumaa äänen tulemiseen ei saa, mutta sellainen palkeiden sisälle sa paineanturin, joka tunnistaa vetovoiman, joka säätää volumea kyllä löytyy. En ole tastannut, mutta epipä ole varsinaisesti tarvettakaan. Pääasiassa mä käytän keikalla Hammondin XM1 mokkulaa, nimi kertonee kaiken. VArsinasita kosketusherkkyyttä maton tekemiseen ei tarvita. Synatorvetkaan (jotka liitto (tm) kieltää) ei juuri kosketusherkkyyttä tarvii. Pianosaudeihin kaipiasi hieman. Loiput vedänkin sitten ihan eau de naturell haitarilla. Pyrin käyttämään haitarin omaa saundia mahdollisimman paljon. Joissain esim J.Karjalaisen biiseissä mitä on seteissä haitari toimii loistavasti niiden torvisektioiden soittamiseen.

Kosketusherkkyyttäähän on itse laitteessa, mutta itse napintunnistusanturi on tunteeton "rele"

Alettuani soittamaan MIDIhaitaria vuosi sitten sain uuden vaivan. Oikea "ronkka" on kipeänä. Kenotan käytännössä illan yhdellä (vasemmalla) jalalla, kun toinen on pedaaleilla lähes kokoajan.

5 pedaalia saudeille ja midin asetuksille,
volume haitarille
volume MIDI kanaville 1 ja 2 sekä
leslien kaasupoljin.

Joskus tulee kusisia paikkoja jos horjahataa väärän pedaalin päälle...

Mika
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)