Keskiviikon suuressa humalapaneelissa virisi väittely aiheesta voiko rockbändi olla "uskottava", jos se ei kirjoita omia biisejään. Siis, että bändin koko tuotanto olisi jonkun ulkopuolisen kynäilemää. Itselle ei mieleen tullut oikein muita kuin Elvis, vaikka ei kuningas tietenkään mikään bändi ollutkaan. Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin. |
Gardiner 19.01.2007 15:29:30 | |
---|
Keskiviikon suuressa humalapaneelissa virisi väittely aiheesta voiko rockbändi olla "uskottava", jos se ei kirjoita omia biisejään. Siis, että bändin koko tuotanto olisi jonkun ulkopuolisen kynäilemää. Itselle ei mieleen tullut oikein muita kuin Elvis, vaikka ei kuningas tietenkään mikään bändi ollutkaan. Jotenkin( taas kerran) muistelen (omiani), et jossain haastattelu jutussa bändikaverit ois sanonu et Elvis vaikutti hyvinkin paljon sovitusmielessä niihin biiseihin mitä kullonkin oli työn alla, niin, eihän se säveltämistä oo sovitus, mut lissää uskottavuutta miun korvissa. "Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix |
Marlowe 19.01.2007 16:12:37 | |
---|
Itselle ei mieleen tullut oikein muita kuin Elvis, vaikka ei kuningas tietenkään mikään bändi ollutkaan. Ei tulisi yhtään bändiä tältä istumalta mieleen, mutta Walesin tiikeri Tom Jones laulaa uskottavasti ja hyvin mitä tahansa ja kenen tahansa biisiä. Oikeasti. Kaipa se katu-uskottavuus taitaa rockin puolella olla kiinni jonkin verran siitä, kirjoitatko omat kappaleesi vai et. Jossakin vanhan liiton soulissa tärkeämpää taisi olla tulkinnan taso, ei niinkään se, oletko tehnyt biisisi itse. "Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane /
but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson) |
Gardiner 19.01.2007 16:19:40 | |
---|
Ei tulisi yhtään bändiä tältä istumalta mieleen, mutta Walesin tiikeri Tom Jones laulaa uskottavasti ja hyvin mitä tahansa ja kenen tahansa biisiä. Oikeasti. Kaipa se katu-uskottavuus taitaa rockin puolella olla kiinni jonkin verran siitä, kirjoitatko omat kappaleesi vai et. Jossakin vanhan liiton soulissa tärkeämpää taisi olla tulkinnan taso, ei niinkään se, oletko tehnyt biisisi itse. Tomppa muuten laulo komeesti siin Scorchese Blues dokkarin "sini,valko,puna blues" jaksossa. Niin, ja ne soul laulajat, huippu säveltäjien ynnä sanottajien hengentuotteisiin puhalsivat sen sielun. Grateful Dead orkesterin sanotuksista tais vastata "ulkopuolinen"kirjottaja. "Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix |
Marlowe 19.01.2007 16:21:02 (muokattu 19.01.2007 16:21:45) | |
---|
Grateful Dead orkesterin sanotuksista tais vastata "ulkopuolinen"kirjottaja. Robert Hunter? Ei voi muistaa... Grateful Deadin biisit taisivat olla kuitenkin yhtyeen jäsenten säveltämiä tai sitten covereita enemmän tai vähemmän tutuista standardeista. (EDIT: Kyllä, Robert Hunter se oli). "Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane /
but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson) |
Blue Moon 19.01.2007 16:24:30 (muokattu 19.01.2007 16:36:05) | |
---|
Kaipa se katu-uskottavuus taitaa rockin puolella olla kiinni jonkin verran siitä, kirjoitatko omat kappaleesi vai et. Jossakin vanhan liiton soulissa tärkeämpää taisi olla tulkinnan taso, ei niinkään se, oletko tehnyt biisisi itse. Olihan se vanhassa kunnon rock and rollissakin usein täysin epäoleellista, oliko esittäjä itse kirjoittanut esittämänsä kappaleen. Siis "uskottavuuden" kannalta. Hommat tekivät ne, joilta se parhaiten käytti. Enkä jättäisi tässä asiassa myöskään huomioimatta taloudellisia seikkoja ts. kuka omistaa kappaleen kustannusoikeudet... |
Gardiner 19.01.2007 16:31:13 | |
---|
tai sitten covereita enemmän tai vähemmän tutuista standardeista. Niillä tais olla ihan käsittämättömän laaja repertuaari kun olivat alottaneet jo viiskytluvun puolvälin jälkeen kalifornian soittopaikoissa polkkaa veivaamaan. "Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix |
Roger 19.01.2007 18:11:07 | |
---|
Eikös PMMP:n biisit sävellä Jori Sjöroos. Sanoitukset on sitten tyttöjen omia... "Life is what happens to you while you're busy making other plans." - John Lennon |
Abysmal 19.01.2007 18:24:42 | |
---|
Ei nyt ole bändi, mutta Aretha Franklin ei ole tainnut osallistua moneenkaan laulamaansa biisiin. |
-Spade- 19.01.2007 19:29:11 | |
---|
Tiktakin tytöt eivät taida kovin paljon osallistua biisiensä tekemiseen. Ohan se varma. |
KTR 19.01.2007 19:31:25 | |
---|
Eiks Joe Cocker oo enemmän muiden laulujen tulkitsija. Ainakin oman käsitykseni mukaan ei juuri itse sävellä. |
maple 19.01.2007 19:46:19 | |
---|
Muistelisin että etelä-afrikan ylpeydellä, Seetherillä, oli ainakin debyytillään muut ku bändin jätkät kirjoitelleet suurimman osan biiseistä. "The light was yellow, sir."
-Elwood Blues |
BobHope 19.01.2007 20:48:49 | |
---|
Tiktakin tytöt eivät taida kovin paljon osallistua biisiensä tekemiseen. Sanoivat jossain haastattelussa pistäneensä myös omia sanoja biiseihin. Sävelestä en sitten tiedä. >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
Coatl 19.01.2007 20:54:46 | |
---|
Alotusviestistä tuli mieleen, Elviksestä en lainkaan piittaa mutta oltiin kavereiden kanssa Wienissä ja siellä hetken mielijohteesta mentiin Elviksen originaalin taustaorkesterin keikalle, kun sattuivat samaan aikaan tuossa uljaassa kaupungissa vetämään. Komeasti rokkasivat vanhat papat. Haluan kuolla kuten isäni; nukkuen. En huutaen kuten hänen matkustajansa. |
Fortune 19.01.2007 20:56:37 | |
---|
Sanoivat jossain haastattelussa pistäneensä myös omia sanoja biiseihin. Sävelestä en sitten tiedä. Uusimmalla taitaa olla yksi Empun sävellys. Look behind you, a three-necked guitar!
|
oizo 19.01.2007 21:59:52 (muokattu 19.01.2007 22:00:17) | |
---|
Uusimmalla taitaa olla yksi Empun sävellys. Onko muka, mikä? Mulla ei ole nyt levyä tässä just hollilla, joten en voi tarkistaa. Mun mielestä kuitenkin ainoa biisi minkä sävellykseen tiksujen Emppu on osallistunut on Tuuleksi taivaanrantaan. Ja siinäkin on Petri Munck ollut vahvasti pääsäveltäjänä mukana. edit. Petra on ollut sanoittajana mukana kuitenkin useissa biiseissä. sattuuhan näitä |
Torsti Suomi 20.01.2007 00:40:47 | |
---|
Milli Vanilli (Girl You Know It's True, Girl, I'm Gonna Miss Ya) ei kirjoittanut, eikä edes esittänyt omia piisejään 80-90-lukujen vaihteessa. |
-Spade- 20.01.2007 01:26:40 | |
---|
Mun mielestä kuitenkin ainoa biisi minkä sävellykseen tiksujen Emppu on osallistunut on Tuuleksi taivaanrantaan. Ja siinäkin on Petri Munck ollut vahvasti pääsäveltäjänä mukana. Tässä uskossa mäkin olin. Petra on ollut sanoittajana mukana kuitenkin useissa biiseissä. Onko näin? Pikaisella googletuksella löysin seuraavaa: "Myrskyn edellä on aikamoinen harppaus eteenpäin. Tällä kertaa Petra osallistui sanoitusten tekemiseen aiempaa enemmän, miettien ja kehitellen etukäteen biiseihin mielenkiintoisia tarinoita, jotka saivat konkreettisen muodon suurelta osin naislyyrikoiden voimin. Morgan Wuornos - ja Johanna Havu nimimerkkien taakse jättäytyvät sanoittajattaret pääsivät Petran kanssa hienosti samalle aaltopituudelle ja lopputuloksena syntyivät sanat kappaleisiin Sankaritar, Muututaan, Paha sana, Samantekevää ja Miten onni korjataan." http://www.findance.com/uutiset.php?id=843 Ohan se varma. |
Lilli 20.01.2007 08:55:51 | |
---|
Robert Hunter? Ei voi muistaa... Grateful Deadin biisit taisivat olla kuitenkin yhtyeen jäsenten säveltämiä tai sitten covereita enemmän tai vähemmän tutuista standardeista. (EDIT: Kyllä, Robert Hunter se oli). Olipa hyvinnii. Ja kyllä Hunter kovasti taisi olla deadhead-kommuunissa jäsenenä siinä kun varsinaiset soittajatkin, luulisin. - Sama juttu Procol Harumin sanoittajan kanssa. 'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN |
Fortune 20.01.2007 11:31:27 | |
---|
Onko muka, mikä? Mulla ei ole nyt levyä tässä just hollilla, joten en voi tarkistaa. Mun mielestä kuitenkin ainoa biisi minkä sävellykseen tiksujen Emppu on osallistunut on Tuuleksi taivaanrantaan. Ja siinäkin on Petri Munck ollut vahvasti pääsäveltäjänä mukana. edit. Petra on ollut sanoittajana mukana kuitenkin useissa biiseissä. Ai hitto, en ole tajunnut että niiltä on tullut uudempikin levy :) Tuota biisiä tarkoitin. Sori. Look behind you, a three-necked guitar!
|