Aihe: Roland D-50?
1
hypnotize
16.01.2007 21:05:02 (muokattu 16.01.2007 21:09:49)
Siispä kyseistä kosketinsoitinta olisin mahdollisesti hankkimassa ja nyt tarvisin vähän lisätietoja asiasta tietäviltä.Hyviä/huonoja puolia,millaista saundia saa aikaseks, linkkejä lisäinfoo varten voi laittaa ja fotoo jos ite omistaa.Kaikkea kyseisestä mallista! Tietenkin jos kyseinen kapistus on niin p***a ettei sitä kukaan omista tai kunniallinen muusikko voi omistaa niin ilmottakaa siitäkin. ;D
BubbleBob
18.01.2007 01:39:07

Jos löydät täysin ehjän? Sisällä on tuttuja soundeja vuosien varrelta. Äänisynteesi on Rolandin oudompi LA (LAS - Linear Arithmetic Synthesis). Ääni moldataan maximissaan neljästä eri samplepätkästä ja näin soiva moniäänisyys (polyfonia) on vain kahdeksan säveltä kerralla. Alusta lähtien omat soundit tekee hankalasti ja hitaasti ilman ulkopuolista editoria, tai Roland PG-1000 ohjelmoijaa.
Nykymittapuiden mukaan ok koskettimisto, mutta soundeja on vähän (64) ja ne ovat elähtäneitä. Siisti ja tunnistettava takapaneeli (se mitä yleisö näkee). Ainoana soittimena rajoittava, mutta on varmasti kiva historiallinen lisä isompaan soitinarsenaaliin. Yksi Rolandin myydyimpiä malleja.

Hyvä kuvaus soittimesta:
http://www.hollowsun.com/donations/d50/index.html
Tehdassoundeja voit kuunnella täältä:
http://www.synthmania.com/d-50.htm
Floating out of the Screen..
KoskPaavo
18.01.2007 02:34:30
Mulle kulkeutui tuon moduuli D-550. Voiko ns. "soundit" kokonaan tuosta kadota? Backup- patterin olen uusinut, ovatko soundit sen varassa, vai enkö muuten saa soundeja ulos. Olen kokeillut Soltonia ohjaimena ja midi valo kyllä vilkkuu koneessa.
"Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega.
BubbleBob
18.01.2007 15:30:27

Jos olet asetukset tarkastanut ja todistetusti sait ehjän modulin kotiin? Niin kannattanee seuraavaksi ajaa MIDI:llä SYSEX sound-dump sisään ja katsoa sitten, palaako äänet. Synthmania:lta löytyy pari vinkkiä, joista ainakin tuo MIDI_Init - This will clear the internal cache and solve MIDI problems - kannattaa tsekata:
http://www.synthmania.com/d-50.htm
Tehdas-reset:n jälkeen on modulille ajettava SYSEX:einä sekä Patch, että Reverb -tiedostot, vasta sitten soundit ovat kuin uutena. Eli jos edellinen omistaja on resetoinut modulin niin muu kuin SYSEX:t ei auta.
Lentolisko
18.01.2007 19:19:13
D-viiskymppisillä on tullut soiteltua 90 luvun puolivälistä miljuunia nuotteja ja kyllä on ainakin luotettavaksi osoittautunut. Tänä vuonna tulee muuten 20 vuotta tuon markkinoille tulosta. Se on digiaikaudella aikas paljon, mutta mutta ei se siitä tosiaankaan huonoa tee.

BubbleBobin linkissä oli noi soundit kyllä hyvin kuunneltavissa. Niitä voi muokata monen monen valikon ja säädön avulla monipuolisestikin, mutta on se työlästä ilman sitä ohjelmointilaitetta. Tai no työlästä ja työlästä.. Itse muokkaan niitä lähinnä siten että muutan vaan jotain jostain ja koitan miltä kuulostaa :)

Itellä päällimmäinen syy miks en vois kuvitella tästä luopuvani, on tosi hyvä kosketintuntuma. Koskettimisto on parhaita mihin olen törmännyt. Sen takia tulee tällä ohjattua midin kautta muitakin vehkeitä, soitettua softasynia tms..

+ Koskettimisto
- Polyfonia vähimmillään vain 8
+- (kumpihan tää nyt on sitten) Legendaariset mutta helposti tunnistettavat soundit
hypnotize
18.01.2007 22:02:18
Dodiih tänää tuli sitte saatua tuo kokeiluun.Lisänä siihen,että päällepuolin kapistus näyttää olevan ihan ok kunnossa niin sain siihen mukana ne "lisä" muistikortit. Ongelmakseni huomasin että myyjältä oli virtapiuha unohtunut ja kun sen perään soittelin niin myyjä ei sitten tiennyt missä se oli.Joten nyt kysyisin mistä saisin siihen sen kirotun virtakaapeli. :DD
BubbleBob
19.01.2007 00:07:32

Eikös se ole maailman tavallisin virtakaapeli? Eli ota vaikka tiekkarista lainaan.
hypnotize
19.01.2007 00:39:08 (muokattu 19.01.2007 00:39:50)
Eikös se ole maailman tavallisin virtakaapeli? Eli ota vaikka tiekkarista lainaan.

Nope.Europiuha liian iso.Tää kaveri vaatis tämmösen:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con … EG&O=productlist&sku=126110
Windreaper
19.01.2007 00:44:44
Heh, mulla on noita pari kappaletta ylimääräisenä - voin myydä asevelihintaan ;). Ratkaisin itse vastaavan ongelman vaihtamalla virtaliittimet euromallisiksi.
hypnotize
19.01.2007 00:53:32
Joo vois olla ihan toimiva ratkaisu ellei tuo ois jonku muun vielä. >_< mut kaipa tohon jostaki sen vanhanki kaapelin löydä et pääsis testailemaan.Muuten kun (tunnustan olen amatööri synissa) mikä funktio tuolla joystickil on.Sitä en viel ole oikein sisäistänyt. :C
Canttori
19.01.2007 09:03:58
T-kaupasta tilasin vasta tuommosen S-50:een.
haage
19.01.2007 11:56:24
Nope.Europiuha liian iso.Tää kaveri vaatis tämmösen:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con … EG&O=productlist&sku=126110

Ite kolvasin S-50seen vanhasta tietokoneen virtalähteestä otetun liittimen. Suosittelen sellaista :>
-- harri "haage" koskela --
18is9
19.01.2007 13:11:14

Muuten kun (tunnustan olen amatööri synissa) mikä funktio tuolla joystickil on.Sitä en viel ole oikein sisäistänyt. :C

Sillä saa muistaakseni säädettyä upper/lower balanssia reaaliajassa ja jotain toista parametria toisessa suunnassa, mutta ainakaan minä en siitä saanut mitään kovin hienoja efektejä aikaan. Sitä ei voinut ohjata johonkin järkevämpiin parameterihin kuten cutoffiin tai resonanssiin, joten aika hyödytön tuo joikkari loppupeleissä on.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)