Aihe: Saksan Ebay, hintavaraukset, maksutavat jne
1 2
Arbitrator
18.01.2007 22:51:33
Tästä asiasta on varmasti keskusteltu runsaasti ennenkin mutta en löytänyt sopivaa ketjua joten tässä muutama kysymys teille tietäjille. Kun en kovin hyvin saksaa osaa niin muutama asia on jäänyt epäselväksi.

1) Gibsonia olen tuolta katsonut ja välillä hinnat tuntuvat olevan aivan liian matalia, esim 500 euroa LP standardista. Onko kohteissa hintavaraus, niinkuin huuto.netissä, ja mistä sen silloin näkee? Ebay.comissa löysin reserven, joka tarkoittanee juuri tuota hintavarausta.

2) Voiko maksun hoitaa postiennakkona vai onko periaatteena yleensä rahat tilille ja kitara postiin? Sain käsityksen että jälkimmäinen vaihtoehto olisi yleisin. onko kellään kokemuksia, tuntuu jotenkin riskialttiilta.
joukov
18.01.2007 23:00:04
Käytähän jotain netistä löytyvistä kääntäjistä, esim. babelfish, jolla voit kääntää vaikka koko sivun englanniksi. Myyjille kannattaa myös lähettää mailia ja kysyä jos on jotain epäselvyyksiä, englantia ymmärtävät suurin osa. Jos postiennakko sopii myyjälle niin eiköhän siitä ole maininta myynti-ilmoituksessa. Jos epäilet myyjää niin käy hakemassa kamat paikan päältä.
Paul Stanley: Live To Win, KISS: KISSology The Ultimate KISS Collection Vol.1 1974 - 1977
McNulty
18.01.2007 23:05:16 (muokattu 18.01.2007 23:06:44)
1) Gibsonia olen tuolta katsonut ja välillä hinnat tuntuvat olevan aivan liian matalia, esim 500 euroa LP standardista. Onko kohteissa hintavaraus, niinkuin huuto.netissä, ja mistä sen silloin näkee? Ebay.comissa löysin reserven, joka tarkoittanee juuri tuota hintavarausta.

Osassa on hintavaraus, osassa ei. Niissä joissa ei ole, niin tuote myydään sillä hinnalla kuin se kaupan suljeuduttua on. Toisilla käy säkä, ettei muut huuda siitä tuotteesta, joten saavat sen pilkkahintaan. Ebayssa tosin kannattaa varautua viimeisen 2min aikana siihen että hinta nousee exponentilla N. Tästä on varmasti monella ebay-ostajalla kokemusta. Aluksi pistää oman tarjouksen joka on voittaja ennen viimeistä 5 minuuttia. Sen aikana hinta sitten hilautuukin ylöspäin ja tosiostajan lyövät massinsa kehiin. Moni käyttää jopa automaattista korotinta, eli se korottaa välittömästi omaa tarjousta edellisen tarjouksen yli, kunnes määritelty hintakatto tulee vastaan.

2) Voiko maksun hoitaa postiennakkona vai onko periaatteena yleensä rahat tilille ja kitara postiin? Sain käsityksen että jälkimmäinen vaihtoehto olisi yleisin. onko kellään kokemuksia, tuntuu jotenkin riskialttiilta.

Riippuu niin myyjästä. Moni laittaa maksutavat esille myynti-ilmoitukseen ja jollei siinä haluamaansa maksutapaa ole mainittu, niin sitä kannattaa kysyä sähköpostitse. Esim. Wire-transfer onnistuu EU-maihin paljon useammin, kuin Jenkkeihin. Jenkit on niin kovin haluttomia luovuttamaan tilinumeroaan vieraille. Euroopassa homma on toisin. Tsekkaa siis ilmoitukset huolella ja kysy myyjältä sähköpostitse!

PS. muista tsekata myyjän feedback, eli se millaista palautetta myyjä on saanut. Itse en osta ebaysta mitään myyjiltä joilla on alle 100 kauppaa... ja yleensä feedbackin positiivisuusprosentin pitää olla yli 95%. Olen tehnyt onnistuneesti useita ebay-kauppoja näillä omilla nyrkkisäännöilläni. Kertaakaan ei ole tullut vastaan "rip-off" kauppiasta. *kop kop kop*
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Arbitrator
18.01.2007 23:18:16 (muokattu 18.01.2007 23:18:45)
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Huuto.netistä olen ostanut, joten tuo mainitsemasi huutokäytäntö on jokseenkin tuttua.
oiva tumpeloinen
19.01.2007 00:00:30 (muokattu 19.01.2007 00:04:38)
PS. muista tsekata myyjän feedback, eli se millaista palautetta myyjä on saanut. Itse en osta ebaysta mitään myyjiltä joilla on alle 100 kauppaa... ja yleensä feedbackin positiivisuusprosentin pitää olla yli 95%. Olen tehnyt onnistuneesti useita ebay-kauppoja näillä omilla nyrkkisäännöilläni. Kertaakaan ei ole tullut vastaan "rip-off" kauppiasta. *kop kop kop*

Itse en noiden muutaman kaupan kanssa ole niin tarkka ollut tuon palautemäärän kanssa. Ennemminkin yritän katsoa, että mitä siellä on tullut kaupattua/ostettua. Suurimmalla osalla yli sadan kaupan tunnuksella tuntuu kaupankäynti koostuvan jostain muutaman euron CDeistä ja vastaavista. Tietenkin, kyllähän useammat kaupat kovasti mieltä lohduttaa tuolla. Ja se "small talk" myyjän kanssa on varmaankin se tärkein.

Ketjun aloittajalle kehoittaisin kysymään jotain sellaista laitteesta, mihin ei suoraan katalogin avulla pysty vastaamaan. Ja lisäkuvat on tietenkin aina kiva, tosin kaikilla ei digikameroita ole.

Muuten aika hyvin 'crusherilta tiivistetty. Tosin ne hinnat tuntuvat aina nousevan tiettyyn haarukkaan. Siellä on niin paljon seuraajia, että joku aina lähtee kilpahuutoon. Paitsi, jos huudossa tuntuisi olevan kovempikin riski. Silloin ne voipi lähteä aika halvalla. Nämä siis minun näkemyksiä. En ole tehnyt niin paljon kauppoja kuin monet täällä, mutta ei vielä ole rahat hukkaan menneet (kuten ei suurimmalla osalla).

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Huuto.netistä olen ostanut, joten tuo mainitsemasi huutokäytäntö on jokseenkin tuttua.

Itse huutaminenhan siellä tosiaan tapahtuu täysin samaan tapaan kuin huuto.netissä. Ainoa poikkeus taitaa olla Buy it now-optio.....ja oliko tuo bonen mainitsema korotusautomaatti aina automaaginen (eli ei voi huutaa reilusti suurempaa summaa saman tien). Jälkimmäisestä en mene takuuseen, kun en taas hetkeen ole sieltä mitään ostanut.
fox
19.01.2007 00:42:30

Huuto.netistä olen ostanut, joten tuo mainitsemasi huutokäytäntö on jokseenkin tuttua.

Erona huutelo-nettiin on se että eBay on huutokauppa, eikä, kuten huutonetti, sellanen vähän epätodellinen, välillä..
Ebayssa huutokauppa sulkeutuu kellonlyömällä, eikä niinku huutonetissä, sen 5 min viimesestä tarjouksesta.
Tuossa kaverit jo aika pitkälti ja kattavasti kaikki kertoivat.. Saksan ebayssa muuten on sellainen piirre, että siellä ei ainakaan ennen ollut kovinkaan monessa kohteessa tuota hintavarausta (reserve), lisäksi saksalaiset suosii ehdottomasti maksutapana tilisiirtoa (überweisung) joka on ihan mutkaton ja jees. Vähän ongelmia tuottaa usean kaverin englannin kieli, tai paremminkin kielitaidottomuus, vaan musiikkimiehet kyllä usein ainakin auttavasti puhuu lontoota. Jos haluavat. Tuosta johtuu myös se, että moni ilmoittaa toimittavansa ainoastaan Saksaan, vaan kyllä saattavat helpostikin sitten kuitenkin EU:n sisällä toimittaa.
Oivan kertomaan juttuun kannattaa kiinnittää huomiota, että mistä se on se palaute kertynyt, onko myyty 50 sentillä nappeja vaiko sitten kitaroita tms.
Ja myyjän kanssa pitää kommunikoida, useasti siinä vaiheessa jo erottuu jyvät akanoista. Yhden musiikki"kaupan" tuotteet on vähän "so-and-so" ja meininki muutenkin huonoa, joten itse en ryhtyis kanssaan kauppoihin...
Ja, snaippaus on kunniassa.. eli se kauppa kiintoisista ja houkuttelevista kohteista käydään viimeisen parin minsan sisällä. Täytyy olla päättäväinen, ja pistää sellainen summa jonka on valmis maksamaan, jos menee yli (ja monasti järjettömälle puolelle) niin täytyy osata myös vislata peli omalta kohdalta poikki.. Jokusenkin kerran on päästy todistamaan sellasta kilpahuutoa ettei mitään rajaa... "Olen tän kukkulan kunkku..."
Onnea huuteloille!
Ilmaseksi sielt ei kyllä kunnon tavaraa lähde (esim. kitaroita) joten jos joku 500 euron Gibsoni kiehtoo, se on siin viimesessä rypistyksessä kumminkin sen tonniviissataa tjsp.. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
19.01.2007 00:51:16

Ainoa poikkeus taitaa olla Buy it now-optio.....ja oliko tuo bonen mainitsema korotusautomaatti aina automaaginen (eli ei voi huutaa reilusti suurempaa summaa saman tien). Jälkimmäisestä en mene takuuseen, kun en taas hetkeen ole sieltä mitään ostanut.

BIN siel on, eli tuo Buy-it-now, jos myyjä on niin halunnut. Mutta se poistuu heti, jos huutoja tulee tiettyyn rajaan, tai yleensä ollenkaan.
Lisäksi myyjä pystyy vaihtamaan tiettyjä juttuja ennen kuin kohteessa on huutoja, esimerkiks juuri tuota hintavarausta voi muuttaa.
Ostajan puolelta taas tuota korotusautomaatin maksimimäärää voi korottaa, ja onpa siellä jollain käytössä "snaipperiautomaatteja" jotka tekee viimeisillä sekunneillä sen yhteydenoton... Toki niistä ei oo iloa jos on sen rajan ylittänyt huuto tehty vaikka sekunninkin aikasemmin... tai on korkeampi raja.
Nythän siellä on näköjään muuttunut tuo systeemi siten, että kaikki huutajat on "yleisölle" ja toisaalta toisilleen anonyymeja, siellä on vaan "bidder 1" ja bidder 2 jne., koska tuolla estetään se huijaamisyritys niillä "second change offereilla" eli jos on vaikka jäänyt toiseksi kaupoissa, mutta voittaja jostain syystä vetää puihin, voi myyjä tarjota sitä toiseksi tulleelle.. ja aiemmin, kun näkyi sen hävinneen tunnus, saattoi tulla huijjariviestiä ulkopuolelta eBayn. Väärillä myyjän tunnuksilla esim. ;)
fox
19.01.2007 01:46:23

Kertaakaan ei ole tullut vastaan "rip-off" kauppiasta. *kop kop kop*

Valitettavasti niit siellä riittää, vaikkakin harvakseltaan. Juuri tuli mailia jenkkilästä, pistänpäs jakoon pikku lainauksen..

"EBay says less than one-hundredth of one percent of the listings on its Web site are fraudulent. But even by that conservative measure, 58,300 auctions may have been fraudulent in one three-month period."

Elikkästen, vaikka vain prosentin sadasosa listauksista eBay.com:ssa on jollakin tapaa petollisia, se tarkoittaa niitten ilmoitusmäärällä 3 kk jaksossa siltikin, että 58300 kohdetta on jollain tappaa petollisia, huijjausjuttuja tms.
Caveat emptor - ostaja varokoon sanoivat jo muinaset roomalaiset ja lakinsa heidän!
Twinkle
19.01.2007 06:34:37

Minulle tuli eteen taas se ihan perusjuttu, että oltiin kaapattu useamman tuhannen positiivisen feedbackin saaneen kauppiaan tunnus ja myyty sillä kamaa joka oli olematonta.

Sinne meni melkoinen tukku fyrkkaa eikä toivoakaan saada niitä takaisin enää. Siperia opettaa, eBay on siitä hankala kun se on kasvanut järkyttävän suureksi ja netissä on suhteellisen helppo esiintyä ihan kenenä hyvänsä. Myöskään eBay itsessään ei ole kaikista turvallisin systeemi niin käy joskus sitten huonomminkin.
flattopguitar
19.01.2007 09:25:35
Yhden musiikki"kaupan" tuotteet on vähän "so-and-so" ja meininki muutenkin huonoa, joten itse en ryhtyis kanssaan kauppoihin

Olen kanssa katsellut lähiaikoina Saksan ebaytä, mutta lähinnä akustisia kitaroita. Olen lähettänyt kyselyitä ja pyytänyt lisäkuvia muutamaan otteeseen ja joka kerta päätynyt siihen lopputulokseen, että ainakin akustispuolella tuotteitta myyvät "liikkeet" eivät ole täysin rehellisellä pelillä liikenteessä. Tuotteista jätetään kertomatta juttuja ja kuvat on kuvakulmista joista ei käy mahdollisia ongelmakohtia ilmi. En tiedä miten tämä heijastaa saksalaista kaupantekokulttuuria, mutta kehotan suureen varovaisuuteen. Kuten suomen huuto.netissä, niin yksittäismyyjät yleensä ylihinnoittelevat tuotteensa, mutta "liikkeiden" listoilla on kohtuullisia tarjouksia. Niissä kuitenkin voi olla, tai sitten ei, jotain fiboja joista ei kerrota. Olkaa varovaisia siellä!
Tomtom
19.01.2007 10:05:29
Olen kanssa katsellut lähiaikoina Saksan ebaytä, mutta lähinnä akustisia kitaroita. Olen lähettänyt kyselyitä ja pyytänyt lisäkuvia muutamaan otteeseen ja joka kerta päätynyt siihen lopputulokseen, että ainakin akustispuolella tuotteitta myyvät "liikkeet" eivät ole täysin rehellisellä pelillä liikenteessä. Tuotteista jätetään kertomatta juttuja ja kuvat on kuvakulmista joista ei käy mahdollisia ongelmakohtia ilmi. En tiedä miten tämä heijastaa saksalaista kaupantekokulttuuria, mutta kehotan suureen varovaisuuteen. Kuten suomen huuto.netissä, niin yksittäismyyjät yleensä ylihinnoittelevat tuotteensa, mutta "liikkeiden" listoilla on kohtuullisia tarjouksia. Niissä kuitenkin voi olla, tai sitten ei, jotain fiboja joista ei kerrota. Olkaa varovaisia siellä!

Ompa kummallista! Mulla kun on aina ollut saksalaisista luotettava kuva, enkä varmaan ole yksin tämän kanssa. Itse asioin nykyään jo enemmän tuolla jenkkipuolella ja siellä kyllä tuntuu olevan nuo esim. kitaroiden kuvaukset viimesen päälle, ilmeisesti pelkäävät syytteitä vilunkipelistä jos jokainen naarmu tai kolhu ei ole kerrottu tuotteen kuvauksessa.

Mää ostan yleensä tavaraa vain sellaisilta kauppiailta joilla on ebayssä oikea kaupallinen yritys. Eli jos yritys tekee vilunkipeliä niin niiden bisnes kaatuu siinä samalla. Tuo on aika hyvä takuu hyvistä kaupoista, paitsi että se ei tietenkään poista tuota twinklen mainitsemaa huijauksen mahdollisuutta.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
flattopguitar
19.01.2007 10:48:26
Mää ostan yleensä tavaraa vain sellaisilta kauppiailta joilla on ebayssä oikea kaupallinen yritys. Eli jos yritys tekee vilunkipeliä niin niiden bisnes kaatuu siinä samalla. Tuo on aika hyvä takuu hyvistä kaupoista, paitsi että se ei tietenkään poista tuota twinklen mainitsemaa huijauksen mahdollisuutta.

Havaitsemani epäkohdat ovat lähinnä sellaisia, että kun puhutaan vanhasta kitarasta, jonka kaulankaulma on mennyt mahdollisesti pieleen, mikä on itsessään melkotavallista, mutta jonka korjaus on kallista, niin kysellessäni asiasta pyytäen mittaamaan kielen korkeuden 12. nauhalta ja lähettämään kuvia tallasta, josta näkisi miten paljon sitä on jäljellä, niin saan vastaukseksi ympäripyöreitä "minusta kaikki on kunnossa", muttei mitään vakuutteluita asian kunnossa olemisesta. Lisäksi myyjän ilmoituksissa on maininta siitä, että kaupat ovat aina lopullisia, eikä palautuksia oteta vastaan. Toisen kerran törmäsin saman myyjän kohdalla siihen, että hän oli laittanut Gibsonin akustisen myyntiin ilman hintavarausta ja matalalla lähtöhinnalla. No, ajattelin että nyt tuli tilaisuus ostaa kitara halvalla, mutta yllättäen huutoajan lähestyessä loppuaan tuli takavasemmalta 0-feedback huutaja joka teki melko järjettömän korotuksen, jonka johdosta kitaran hinta nousi jo hyvälle tasolle ja sitä kautta huutokauppa tuli ostajelle vähemmän edulliseksi. Tuo oli ainakin minusta ilmiselvästi myyjän ystävä, tuttava tai muuta taho joka vain vedätti hintaa ylemmäs.
Guitar Hero
19.01.2007 12:28:07
Toisen kerran törmäsin saman myyjän kohdalla siihen, että hän oli laittanut Gibsonin akustisen myyntiin ilman hintavarausta ja matalalla lähtöhinnalla. No, ajattelin että nyt tuli tilaisuus ostaa kitara halvalla, mutta yllättäen huutoajan lähestyessä loppuaan tuli takavasemmalta 0-feedback huutaja joka teki melko järjettömän korotuksen, jonka johdosta kitaran hinta nousi jo hyvälle tasolle ja sitä kautta huutokauppa tuli ostajelle vähemmän edulliseksi. Tuo oli ainakin minusta ilmiselvästi myyjän ystävä, tuttava tai muuta taho joka vain vedätti hintaa ylemmäs.

Joo mä olen nähnyt samanlaista meininkiä. 6 nollafiidbäkkistä kaveria oli biddannut kohteeseen ja jokainen rekisteröitymispäivänään.. Höm höm.. Voihan se tietty olla, että tossakaan oikeasti ollut mitään fibaa. Silti liian uskomatonta ollakseen totta.
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
Flaser_Phanger
19.01.2007 12:44:52

Kyllä sitä kaikennäköistä porukkaa on liikkeellä ebay:ssäkin ja ostamiseen aina liittyy riskejä. Vaikka kaiken kaikkiaan on ihan hyviä kokemuksia, on tullut joitakin huonojakin kauppoja tehtyä. Kerran ostin jonkun vintagepedaalin johon oli lisätty ledi. Ajattelin että no eipä tuo modaus nyt kovin ihmeellinen ole, mutta kun sain purkin käteen huomasin että ledi oli kytketty suoraan käyttikseen eli paloi silloin kun sähköt oli päällä, riippumatta siitä oliko efekti päällä tai ei... todella nerokasta. Myyjälle kun valitin hän vaan väitti ettei moisesta tiennyt... no en halunnut sitten alkaa negatiivista palautetta antamaan koska muuten olisin vastavuoroisesti saanut itsekin negatiivisen palautteen, ja kun itsellä on vain vähän palautetta on yksikin negatiivinen palaute iso prosenttiosuus omassa palautteessa. Korjasin vian ja purkki toimi hyvin joten loppu hyvin, mutta kyllä sitä on otettava riskit huomioon ja luotettaviltakin tuntuvat myyjät voi joskus myydä jollain tavalla viallista kamaa. Joksus joku kytkin vähän jumittaa, potikat rohisee, kaulat on vinoja, naarmuja ja kolhuja on enemmän kuin annettiin ymmärtää jne... Pitää vaan tietää ja hyväksyä riskit ja pitää omat hintakatot järkevinä.
ei se siitä!!
flattopguitar
19.01.2007 13:43:42
Joksus joku kytkin vähän jumittaa, potikat rohisee, kaulat on vinoja, naarmuja ja kolhuja on enemmän kuin annettiin ymmärtää jne... Pitää vaan tietää ja hyväksyä riskit ja pitää omat hintakatot järkevinä.

Erittäin hyvin sanottu! Moni mm. minä itse, ei tunnu ymmärtävän että kun ostaa sokkona, niin asiassa voi aina olla niitä yllätyksiä. Kun niitä lähdetään korjaajan kautta hoitamaan kuntoon, niin se halpa hinta on yht.äkkiä sama kuin uuden. Siitä syystä käytetystä tavarasta, tälläisen nettikaupan kautta ja näkettämättä, ei pidä tarjota edes normaalia käytetyn kauppahintaa, vaan sen alle.
ReBeat
19.01.2007 15:48:53 (muokattu 19.01.2007 19:28:11)

Erittäin hyvin sanottu! Moni mm. minä itse, ei tunnu ymmärtävän että kun ostaa sokkona, niin asiassa voi aina olla niitä yllätyksiä. Kun niitä lähdetään korjaajan kautta hoitamaan kuntoon, niin se halpa hinta on yht.äkkiä sama kuin uuden. Siitä syystä käytetystä tavarasta, tälläisen nettikaupan kautta ja näkettämättä, ei pidä tarjota edes normaalia käytetyn kauppahintaa, vaan sen alle.

Tuo on kyllä aivan totta. Kyllähän joku kunnon "hylsy" todennäköisesti kohdalle osuisi kunhan tarpeeksi puljaisi noiden sokko-ostosten kanssa. Saksalaisten kanssa ei ole ollut ongelmia kommunikoinnissa eikä muussakaan. Välimeren rannikkovaltiolaisten kanssa on muutaman kerran ollut jo keskustelutasolla vähän monivivahteisempaa. Viimeksi ihmetytti kun yksi italialainen myi toistamiseen vahvistinta, joka ei siis ollut ekalla kerralla mennyt kaupaksi. Siinä välissä toisella myyjällä ehti olla ilmoitus, jossa oli samat kuvat (sama sarjanumerokin vahvistimessa) ja samat tekstit. Ei mennyt kaupaksi sekään. Kiinnosti silti tuo ensin mainitun myyjän tuote, koska palautetta oli yli neljäsataa ja oli myynyt aika paljon musakamoja. Laitoin kyselyä vahvistimessa olevista putkista, lähetyskustannuksista Suomeen ja siitä, että tietääkö hän tuosta toisesta tapauksesta mitään. Vastaukseksi tuli kaikenkattava "all is OK" :) Ja sitten näitä että lähetyskuluista ja maksutavasta tulee nopeasti infoa, mutta jos pyytää yhtä lisäkuvaa niin ei tule enää mitään vastausta.
flattopguitar
19.01.2007 15:57:32
Vastaukseksi tuli kaikenkattava "all is OK" :) Ja sitten näitä että lähetyskuluista ja maksutavasta tulee nopeasti infoa, mutta jos pyytää yhtä lisäkuvaa niin ei tule enää mitään vastausta.

Jep. Italialaisten kanssa ei kannata tehdä kovin arvokasta kauppa. Olen kuullut lukuisia tapauksia jossa "posti on hukannut paketin", eikä rahoja enää löydy. Jotenkin se mentaliteetti on sellainen, että huijaus tehdään jos siihen tulee tilaisuus. Tuo jälkimmäinen on hyvä esimerkki siitä jolloin pitää lopettaa kaupanteko heti, koska toinen ei ilmiselvästi ole halukas tekemään rehellistä kauppaa.
kimurantti1
19.01.2007 16:09:23
Jep. Italialaisten kanssa ei kannata tehdä kovin arvokasta kauppa. ... Jotenkin se mentaliteetti on sellainen, että huijaus tehdään jos siihen tulee tilaisuus.

Joo, ja kaikki suomalaiset on alkoholisoituneita vaimonhakkaajia.

Mulla ei ole eBaysta mitään kokemusta, sulla varmasti paljonkin käytetyn tavaran ostosta, mutta jotain rajaa noihin väitteisiin nyt. Ellei sulla sitten ole esittää jotain oikeasti konkreettisia perusteluja tuolle, niin sinuna jättäisin tuollaiset yleistykset tekemättä. Mitään "se nyt vaan kuuluu siihen kulttuuriin" -perustelut ei ole järkeviä.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Jarski
19.01.2007 18:58:11
Joo, ja kaikki suomalaiset on alkoholisoituneita vaimonhakkaajia.

Mulla ei ole eBaysta mitään kokemusta, sulla varmasti paljonkin käytetyn tavaran ostosta, mutta jotain rajaa noihin väitteisiin nyt. Ellei sulla sitten ole esittää jotain oikeasti konkreettisia perusteluja tuolle, niin sinuna jättäisin tuollaiset yleistykset tekemättä. Mitään "se nyt vaan kuuluu siihen kulttuuriin" -perustelut ei ole järkeviä.

Italian reissuista on jäänyt sellanen elämän tosiasia mulle kovaan kalloon, että se nyt vaan kuuluu siihen kulttuuriin. Ei mitään heitä vastaan, mutta liian monta häseltäjää heitä on mahtunut tusinaan.

Ebay: Itse olen ebayta käyttänyt, saksalaista sellaista. Onnistuneita ostoja. Myyjän fiidbäkissä on myös tärkeää katsoa millaisista kaupoista sitä on saatu. Onko ne 600 positiivista kommenttia kerätty nappikaupoilla. Mutta kuten kaikkeen nettitouhuun liittyy, on suhtauduttava pienellä varauksella ja oltava valmis myös menetyksiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)