Tatuo 18.01.2007 20:12:04 | |
---|
justiinsa kuuntele vaan rumpuja ja bassoa (+ komppikitaraa jos on) ei kait siinä muuta ja sitten tietenki voit mielessäs laskea 1.2.3.4.1.2.3.4.1.2.3.4... "tissien ja rintojen ero on että tissit ovan kuin valtavat utareet ja rinnat voivat olla myös hyvin treenatut rintalihakset" |
Itse olen sitä mieltä, että hyvän soolon tunnistaa siitä, että soittaja on perillä tapahtumista. Tietysti on sävellettyjä sooloja, mutta improvisoidessa hyvän muusikon tuntee siitä, että hän tuntee biisin takanaan kokoajan. Itselle tuotti aiemmin paljonkin vaikeuksia, mutta kyllä sen oppii kuulemaan mikä sointu soi taustalla ja mihin biisi on kulkemassa kun soittelee tarpeeksi. Kysäsepä B. B. Kingiltä, notta tietääkö koko ajan mikä sointu soi taustalla. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
Antero-- 18.01.2007 22:56:38 | |
---|
Kysäsepä B. B. Kingiltä, notta tietääkö koko ajan mikä sointu soi taustalla. Eiköhän hän yli 60 vuoden bluesin soittelun jälkeen tiedä täsmälleen, mitä taustalla tapahtuu ja tulee tapahtumaan. Bluesissa kun harvemmin mitään free-jazzailua tapahtuu. Antero "Einmal ist Keinmal" |
Tasapaino 18.01.2007 23:38:19 | |
---|
Eiköhän hän yli 60 vuoden bluesin soittelun jälkeen tiedä täsmälleen, mitä taustalla tapahtuu ja tulee tapahtumaan. Tietää ja ei tiedä. Ei varmasti tiedä, mikä sointu soi milläkin hetkellä, kun ei niistä kerran juuri mitään ymmärräkään eikä tahtejakaan varmalla laske, mutta vaistolla tietää enemmän kuin tarkkaan, mitä nyt voi soittaa ja milloin se pitää lopettaa. Eli soittaa tunteella, right? Toki varmaankin voi soittaa tunteella - vaistolla - vaikka laskeekin tahdit tarkkaan. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
kimurantti1 19.01.2007 00:10:47 (muokattu 19.01.2007 00:23:38) | |
---|
Tietää ja ei tiedä. Ei varmasti tiedä, mikä sointu soi milläkin hetkellä, kun ei niistä kerran juuri mitään ymmärräkään... Tätä vastaan mä olen jo vähän aikaa tällä palstalla vaahdonnutkin. :-) Se musiikillinen ilmiö joka tosiasiassa tapahtuu ei muutu siitä miksikään, vaikket tietäisikään sen nimeä tai vaikka keksisit sille oman nimen. Pelkästään se, että jollain soittajalla on oma uniikki tyylinsä todistaa, että jotain teoriaa taustalla on. B.B King aivan varmasti tietää mitä blues-kaavassa tapahtuu, vaikkei osaisi sitä pukeakaan länsimaisen musiikinteorian termeiksi. Musiikin teoria ei ole yhtä kuin ne sanat joita on painettu kirjaan. Musiikin teoria on keinotekoista terminologiaa, jolla kuvataan musiikillisia ilmiöitä. Ne ilmiöt on olemassa musiikissa, määriteltiin ne hienoilla nimillä tai ei. Musiikin teoria ei myöskään ole sama asia kuin ne ilmiöt joita musiikissa kuullaan, se on vain looginen selitys niille. Mä voin tietää miten blues-kaava rakentuu, vaikken tietäisikään että siitä ilmiöstä puhutaan länsimaisessa musiikinteoriassa "ensimmäisen, neljännen ja viidennen asteen dominanttisointuina". |