Aihe: Guitar Rig
1 2 3 4
kivi
13.03.2006 20:30:19
Tähänkö kenties pyrit, saamaan tunnustuksen että olet minua Suurempi? No okei, tässä se on:
Olet minua suurempi, kumarran edessäsi!

Tuostahan voisi vaikka loukkaantua, koska mitään tuollaista en todellakaan ajanut takaa. Livenä vamaan haistattelisin miedosti, ja pukkaisin nyrkillä käsivarteen, tietänet eleen: älä puhu paskaa.

(Aina silloin tällöin tekee kuitenkin varmasti hyvää laskeutua sieltä tornista ruohonjuuritasolle,
tavallisen rahvaan pariin :)

noin kärkkääksi loukkaantumaan sun kannattaisi harjoitella luetunymmärtämistä.
Saattaisit yllättyä jos tajuaisit, ettei sulle vittuillakaan koko aikaa, ei yleensä edes silloin kuin ansaitsisit sen.

Mutta tästä nimenomaisesta threadin aiheesta eli Guitar Rigistä mulla on kokemusta koko sen historian ajalta. Siksi ajattelen että mulla on siitä jotain toisia mahdollisesti kiin-
nostavaa sanottavaa. Ymmärtääkseni et itse edes omista ko. tuotetta? - Korjaa jos olen väärässä.

En todellakaan omista Guitar Rigiä, en Ampfarmia, enkä Gearboxia. Mutta kieltämättä mua on alkanut ensi kertaa elämässäni houkutella joku tuollainen ohjelma.

Hyvin pitkälti oma muusikki toimintani on puhdasta harrastustoimintaa. Ymmärtääkseni harrastustoiminta kuuluu myös todellisen maailman piiriin? En ole ammattimuusikko, vaan vakava harrastelija. En haaveile että musiikki joskus elättäisi minut. Elättääkö musiikki sinut, vai haaveiletko että se elättäisi?

En haaveile, eikä mikään yksittäinen musiikin tekemisen tai musiikkialalla toimimisen muoto elätäkään. Mutta aika ajoin useampi noista kyllä elättää. Aikoinaan kaksikymppisenä luulin että ihan pelkkä rokin tekeminen kellon ympäri elättäisi mut, mutta toisin kävi. Kolmikymppisenä olin hetken jo luovuttaa ainakin bändihommat. Mutta tässä sitä vaan mennään ja tehdään levyjä
:-D

Mutta Free-Lance olen ollut 80-luvulta asti, ja kaiken tuloni saan kyllä luovasta työstä, tarkemmin sanottuna 85% bruttotuloistani on tekijänoikeuskorvauksia.

En koskaan, iki maailmassa väheksy harrastustoimintaa, päin vastoin. Mä olen itse asiassa aika kateellinen sulle: sä saat harrastaa hienoa asiaa, ja sitten sä saat täälläkin puhua ihan mitä sylki suuhun tuo, puhtaasti itsesi viihdyttäminen motiivina. Ja sitten sä vielä loukkaannut, jos joku kieltäytyy ottamasta sun sanojasi suuhunsa.

Mä en harrasta mitään. Mä luulin harrastavani kirjojen lukemista, mutta siitäkin alkoi saada palkkaa.
:-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Pop Corn
13.03.2006 21:29:45
No hyvä juttu.

noin kärkkääksi loukkaantumaan sun kannattaisi harjoitella luetunymmärtämistä.
Saattaisit yllättyä jos tajuaisit, ettei sulle vittuillakaan koko aikaa, ei yleensä edes silloin kuin ansaitsisit sen.

No loukkaannuin tietenkin, kun sä aloit puhumaan "todellisesta maailmasta" ja "haaveiluleikeistä".
Vaikka sä ootkin tuossa tavallaan oikeassa :). Kun mulla on työn alla joku oma biisi voin nysvätä
ja viilata sitä sydämen kyllyydestä ilman deadlinejä ja paineita "omassa leikki-maailmassani". se valmistuu joskus, jos valmistuu.

Mutta kun tuota kuitenkin tekee sen verran tosissaan ja käyttää niin paljon aikaa, niin louk-
kaantuuhan sitä, jos kokee että sitä vähätellään. Ehkäpä mulla on vielä joskus levyllinen
biisejä, jotka julkaistaan ja musta tulee megatähti ;=) (vitsi, vitsi!)

Mä olen itse asiassa aika kateellinen sulle: sä saat harrastaa hienoa asiaa, ja sitten sä saat täälläkin puhua ihan mitä sylki suuhun tuo, puhtaasti itsesi viihdyttäminen motiivina.

;=) Aivan. Mutta en mä nyt kuitenkaan puhu ihan mitä sylki suuhun tuo (vai puhunko tosiaan? lol)

Yksi motiivini on varmasti viihde, mutta kyllä sitä ollaan täällä myös oppimassa ja joskus
(toivottavasti) myös opettamassa ja opastamassa.
No mut ei se mitn.
kivi
13.03.2006 21:38:18
No loukkaannuin tietenkin, kun sä aloit puhumaan "todellisesta maailmasta" ja "haaveiluleikeistä". Vaikka sä ootkin tuossa tavallaan oikeassa :).

Joo, mutta en viitannut sun musiikkitoimintaasi, vaan siihen, että se miten _pitäisi_ tehdä on aina eri asia kuin se miten sitten kuitenkin tehdään. Myös täällä missä mä nyt olen.

;=) Aivan. Mutta en mä nyt kuitenkaan puhu ihan mitä sylki suuhun tuo (vai puhunko tosiaan? lol)

Sitä mä en mitenkään voi tietää:-)

Yksi motiivini on varmasti viihde, mutta kyllä sitä ollaan täällä myös oppimassa ja joskus (toivottavasti) myös opettamassa ja opastamassa.

Toivottavasti, kyllä. Maailmassa on aivan liian paljon ihmisiä jotka eivät ymmärrä kertoa niistä asioista jotka osaavat, kun eivät ymmärrä että jokaisen vahvuudet ja heikkoudet ovat ainutkertaisia, jokainen on arvokas.

Nyt pitää lopettaa ennen kuin äsken päivällisellä juomani aika hyvä punaviinipullollinen (Allora Primitivo 2003) tekee puheesta liiankin maailmojasyleilevää.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Samppakamu
26.05.2006 17:59:10
Äh, inhottaa olla aina tämä aloittelija kyselemässä hulluja :D

Voisiko joku pistää lyhyesti guitar rig 2:lla äänittämisen aakkoset, sillä itselläni meni ihan pipariksi koko homma. Mulla on kitara suoraan liitettynä behringerin 802 pikkumikseriin ja sitä kautta M-Audion Audiophile 2496 äänikorttiin ja Asio4All löytyy koneesta. Äänitykseen luulisi sopivan Kristal(?) :o

Eli jos joku voisi kokemuksen äänellä kertoa miten saisi nauhotettua tuon guitar rigin kautta jonkin sortin asetuksia huomioiden?
juha_p
26.05.2006 19:05:24 (muokattu 26.05.2006 19:05:57)
Äh, inhottaa olla aina tämä aloittelija kyselemässä hulluja :D

Voisiko joku pistää lyhyesti guitar rig 2:lla äänittämisen aakkoset, sillä itselläni meni ihan pipariksi koko homma. Mulla on kitara suoraan liitettynä behringerin 802 pikkumikseriin ja sitä kautta M-Audion Audiophile 2496 äänikorttiin ja Asio4All löytyy koneesta. Äänitykseen luulisi sopivan Kristal(?) :o

Eli jos joku voisi kokemuksen äänellä kertoa miten saisi nauhotettua tuon guitar rigin kautta jonkin sortin asetuksia huomioiden?

Asio4All on tarpeeton M-Audion korteille.

Eikö AP2496:n mukana tullut jokin versio Ableton Live:stä?

GuitarRig ladataan softassa plugarina, joko efektinä tai instrumenttina raidalle, jonka kautta soittelet ...

t. Juha
Samppakamu
26.05.2006 20:29:31 (muokattu 26.05.2006 21:56:43)
Asio4All tosiaan on koneella kun sitä on paljon hehkutettu ja aattelin kokeilla. Ja hyvä kun joku varmisti että sitä ei tarvitse m-audion kortteihin koska en olekaan löytäny mitään käyttöä sille.

Joo Ableton Live tuli joo, en vaan aikoinaan jaksanut opetella/perehtyä ohjelmaan. Alanpa kokeilemaan näitä yhdistelmiä. Kiitoksia :)

EDIT
Arg. Nauhottaessani ton guitar rigin kautta abletoniin nauhotettu kitara oli oudon kuuloinen, kuin olisi tempoa pistänyt alaspäin paljonkin, ja rätinää kuului häiritsevästi (ei efektisäröä vaan erillistä rätinää), vaan tätä rätinää ei kuulu normaalissa soitossa. En osaa käyttää äänikorttiani/abletonia/gr2? :D
Papillon10
16.01.2007 23:42:18

Auttakaahan kokeneemmat miestä mäessä. Otin testiin tuon GuitarRig 2:n, mutta yksi juttu on ruvennut hämäämään. Kai tuolla tapedeckillä pitäisi saada nauhoitettua waweja, joissa noi efektit on mukana? Nyt jos nauhoitan tuolla jotain, niin lopputulos vaikkapa WinAmpilla kuunneltuna on pelkkä puhdas soundi. Eli sama signaali joka tuolle GuitarRig ohjelmalle tulee, ei se minkälaiseksi se on äänen muuttanut.
Jebe-
17.01.2007 10:46:50 (muokattu 17.01.2007 10:47:51)
Auttakaahan kokeneemmat miestä mäessä. Otin testiin tuon GuitarRig 2:n, mutta yksi juttu on ruvennut hämäämään. Kai tuolla tapedeckillä pitäisi saada nauhoitettua waweja, joissa noi efektit on mukana? Nyt jos nauhoitan tuolla jotain, niin lopputulos vaikkapa WinAmpilla kuunneltuna on pelkkä puhdas soundi. Eli sama signaali joka tuolle GuitarRig ohjelmalle tulee, ei se minkälaiseksi se on äänen muuttanut.

Niistä tapedeckeistä voi valita meneekö signaali efektien läpi vai ei.

http://img131.imageshack.us/img131/6345/lele145jg.jpg

Tuossa kuvassa tuo "at input/output" vipu. Esim. jos laitat loopin soimaan taustalle ja nappi on At Input -kohdassa, looppi soi ilman efektejä. Jos taas valitset At Output, looppi soi kaikkien päällä olevien efektien läpi. Mielestäni nauhoituksen pitäisi toimia samalla periaatteella.
Und hallo everyone I'm amazing check me out!
Boozer
17.01.2007 10:50:07 (muokattu 17.01.2007 11:01:36)
loop machinella vois onnistua efektien nauhoitus
Papillon10
17.01.2007 16:54:09 (muokattu 17.01.2007 16:59:01)

Niistä tapedeckeistä voi valita meneekö signaali efektien läpi vai ei.

http://img131.imageshack.us/img131/6345/lele145jg.jpg

Tuossa kuvassa tuo "at input/output" vipu. Esim. jos laitat loopin soimaan taustalle ja nappi on At Input -kohdassa, looppi soi ilman efektejä. Jos taas valitset At Output, looppi soi kaikkien päällä olevien efektien läpi. Mielestäni nauhoituksen pitäisi toimia samalla periaatteella.

Mulla ei kyllä tuntunut tuon "at input/output" vipun toiseen asentoon vaihtaminenkaan auttavan. Saatko itse nauhoitettua tuolla tavalla sellaisia waweja, joissa esim. särö on mukana, kun vaikkapa winampilla tuota wawia kuunnellaan?

Luulisi, että tuon tapedeckin avulla voisi myös nauhoittaa useampia erilaisia soundeja/raitoja päällekkäin? Nyt jos nauhoitan yhden kitaran vaikka säröllä ja sen jälkeen seuraavan waikka wah-wahina, niin GuitarRigillä tuota kuunnellessa molemmat raidat kuullostavat siltä soundilta mikä sattuu sillä hetkellä olemaan päällä. Ja jos tuon tuotoksen kuuntelen jollain muulla ohjelmalla, niin silloin siis molemmat raidat tulevat cleanina.

Pitäisi varmaan olla myös mahdollista nauhoittaa tuon GuitarRigin soundeja johonkin toiseen ohjelmaan? Yritin Kristalin ja N-Track Studion kanssa, mutta eipähän onnistunut tuokaan. Luulisin, että tätä harrastavat monetkin, joten apua otettaisiin kiitollisena vastaan.
-septimisti-
17.01.2007 17:17:17
Yritin Kristalin ja N-Track Studion kanssa, mutta eipähän onnistunut tuokaan.

Miksi se ei onnistunut? Miten yritit toteuttaa tuota?

Juha_p tuossa aikaisemmin totesikin, että tarkoitus on avata guitar rig sekvensserin sisään plug-ininä raidan efektiksi. Tähän ohjeet löytyvät varmasti kunkin softan manuaalista. Onhan sulla guitar rigin vst -versio asennettuna? Sain jotenkin sellaisen käsityksen, että yritit nauhoittaa sekvensserillä tuota standalone moodissa? Ei kannata - aiheuttanee vain lähinnä harmaita hiuksia sekä hermoromahduksen kynnyksellä irtipoikki purtuja kitaranjohtoja.
Papillon10
17.01.2007 18:43:43 (muokattu 17.01.2007 21:30:24)

Miksi se ei onnistunut? Miten yritit toteuttaa tuota?

Juha_p tuossa aikaisemmin totesikin, että tarkoitus on avata guitar rig sekvensserin sisään plug-ininä raidan efektiksi. Tähän ohjeet löytyvät varmasti kunkin softan manuaalista. Onhan sulla guitar rigin vst -versio asennettuna? Sain jotenkin sellaisen käsityksen, että yritit nauhoittaa sekvensserillä tuota standalone moodissa? Ei kannata - aiheuttanee vain lähinnä harmaita hiuksia sekä hermoromahduksen kynnyksellä irtipoikki purtuja kitaranjohtoja.

Yritin vähän kaikilla tavoilla, ensin standalone moodissa ja sitten myös siten että avaisin guitarRigin noiden ohjelmien avulla. Mitä meinaat tuolla, että onhan sulla guitar rigin vst -versio asennettuna? Asennettuna siis Kristaliin tai N-track studioon?

Kristalissa tuolta Engine->Preferences kohdasta määritin External Audio Editoriksi GuitarRig2.exe:n. Pitäisikö toi GuitarRig nyt pystyä avamaan Kristalin kautta? Mixeristä kyllä löydän kohdan (defaulttina lukee no FX), josta raidalle voisi avata jonkun VST plugarin (kuten KristalChorus). GuitarRigiä en kuitenkaan saa mistään auki.

N-Trackissä sain muistaakseni GuitarRigin avautumaan, mutta edelleen raitaan ei jäänyt kuin se cleani soundi. Täytyy tuota kokeilla vielä uudestaan. Sen verran paljon on tullut kaikkea kokeiltua, että ei enää itsekkään oikein muista..

Edit. Jep, eli N-Trackissä voin tuosta jonkun raidan kohdalta painaa "launch external wawe editor", jonka jälkeen GuitarRig ohjelma avataan. Pitäisikö minun nyt pystyä soittamaan ohjelman avulla tuolle raidalle haluamallani GuitarRig soundeilla? Ei onnistu, raidalle jää vain se käsittelemätön clean soundi.
Papillon10
18.01.2007 13:16:15

Ylös, jos vaikka huomattaisiin paremmin.

Luulisi kai täällä useammankin nauhoittelevan omia juttuja GuitarRigillä? Apua kaivataan..
Wk
18.01.2007 13:21:09 (muokattu 18.01.2007 13:21:39)
GR 2:lla tulee nauhoteltua, Sonar on softana. GR ladataan efektiksi raidalle ja sitte kanava avataan Sonarista ja Line-In mykistetään Äänenhallinasta jolloin tuloksena on särö- tai muu soundi Guitar Rigin kautta. Asio4Allin ladattua ja sitä säädettyä homma alkoi vasta toimimaan "reaaliajassa".
http://www.mikseri.net/users/108413.php
kivi
18.01.2007 13:22:30 (muokattu 18.01.2007 13:23:35)
Ylös, jos vaikka huomattaisiin paremmin.

Luulisi kai täällä useammankin nauhoittelevan omia juttuja GuitarRigillä? Apua kaivataan..

Heh, eikös sulle jo vastattu,

todennäköisesti sulla on installoituna ainoastaan standalone Guitar rig. Sun täytyy etsiä asennuslevyiltä vielä vst-muotoinen Guitar rig ja asentaa se audio-ohjelmiesi käyttämään vst-plugins -kansioon.

Jos kuitenkin nykyisessä Guitar rigissäsi näyttää olevan .dll-tiedostoja voit kokeilla siirtää koko roskan ohjelmiesi VST-plugins -kansioon. Sen jälkeen ohjelmat alkanevat näyttää rigin plugarina.

Ainakin nTrack luo ja valtaa oman VST-plugikansion automaattisesti, joten sieltä nTrackin polulta lähtisin ensin etsimään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Papillon10
18.01.2007 15:25:59 (muokattu 18.01.2007 15:26:26)

Vähän liian aikaisin intoilin. Ongelmia on edelleen siinä, että kun soitan Kristalin raidalle, niin soitto kuuluu edelleen cleanina ilman käytössä olevaa efektiä. Efekti kuuluu vasta kun kuuntelen tuon nauhoitetun pätkän. Löytyiskö tuohon vielä jotain kikkaa. Yritin kyllä noita Audio Output sun muita parametrejä vaihdella, mutta ei tuntunut auttavan.

Käytössä on muuten M-Audion JamLab ulkoinen äänikortti, jos sillä nyt tähän vaikutusta on.
kivi
18.01.2007 15:42:24
Vähän liian aikaisin intoilin. Ongelmia on edelleen siinä, että kun soitan Kristalin raidalle, niin soitto kuuluu edelleen cleanina ilman käytössä olevaa efektiä. Efekti kuuluu vasta kun kuuntelen tuon nauhoitetun pätkän. Löytyiskö tuohon vielä jotain kikkaa. Yritin kyllä noita Audio Output sun muita parametrejä vaihdella, mutta ei tuntunut auttavan.

Käytössä on muuten M-Audion JamLab ulkoinen äänikortti, jos sillä nyt tähän vaikutusta on.

Sä kuuntelet nyt ilman latenssia, eli raudan kautta. Efektin läpi kuunnellaksesi sun täytyy valita ASIO-ajurit ja sen jälkeen kuuntelu ohjelmasta. Mä en kyllä ole edes varma, voiko kristalissa kuunnella efektin läpi.

Muistutus: Noita efektejä ei periaatteessa ole tarkoitettu sisääntulevan signaalin värittämiseen, vaan niillä muokataan signaalia vasta miksausvaiheessa. Sen muistaminen helpottaa logiikan ymmärtämistä, miksi joku asia toimii niin tai näin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
ridzge
24.01.2007 22:09:08
Muistaakseni tonelabissa käytetään 12AX7-putkea pääteputkena, joten muun mallinnuksen ohessa toimii myös päätemallinnus osittain rautapohjaisena. Onko tonelab parempi mallintaja kuin muut lienee makuasia, ainakin eräs vaihtoehto raudan ja ohjelmapohjaisten sovellutustn ohessa.
1W kitaravahvistimia valmistetaan ko päättärillä. Sampleista ei ainakaan ole löytynyt mitään mielenkiintoista.
Jurza
25.01.2007 07:51:21

Se vielä ihmetyttää, että käyttääkö kukaan tuota GuitarRigin tapedeckiä? Eikö sillä tosiaan saa aikaiseksi tallennuksia, joissa noi efektit kuuluisivat muutenkin kuin itse GuitarRig ohjelmalla kuunnellessa?
Sieltä ylhäältä (mistä saa metronomin ja viritysmittarin esiin) pystyy valitsemaan tapedeck 1 ja 2. Toi tapedeck 2 tulee sinne räkin loppuun ja sillä nauhottaessa kaikki efektit ym. tarttuu nauhalle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)