Aihe: Bassokaiuttimien vaihto Hartkeen?
1 2
bass minister
15.01.2007 16:02:51

Elikkäs,mulla on noin 13-vuotta vanha hartken 2x10 combo,sarjaa transient attack.Kävi kuitenkin niin että toinen elementeistä tuli tiensä päähän ja ajattelin korvata molemmat elementit Gallien Kruegerin vastaavilla.Onko tietoa,kuinka hyvin kyseiset elementit sopivat Hartken refleksikaappiin?
progn roll`n blues`n jazz
Basismi
15.01.2007 23:20:59
Koklaa niin tiedät, tuskin kukaan sen paremmin osaa sanoa.
Veikkaan että toimii ihan ok.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Kallekorvola
16.01.2007 08:58:44
niinkin voi käydä, etteivät sovi ollenkaan... designeissa on joskus aika huimia eroja. mikset vaihda hartkeen?
Leeni
16.01.2007 21:33:53
Ihan vaan mielenkiinnosta.. Miksi juuri GK ?

Elikkäs,mulla on noin 13-vuotta vanha hartken 2x10 combo,sarjaa transient attack.Kävi kuitenkin niin että toinen elementeistä tuli tiensä päähän ja ajattelin korvata molemmat elementit Gallien Kruegerin vastaavilla.Onko tietoa,kuinka hyvin kyseiset elementit sopivat Hartken refleksikaappiin?
maximi bassot kaikilla taajuuksilla.
bass minister
17.01.2007 14:17:28

Vaihtoehtoina oli SWR tai GK.Tietääkseni GK:ssä on napakampi soundi. kuin Hartkessa.
Teijo K.
17.01.2007 15:11:30

Vaihtoehtoina oli SWR tai GK.Tietääkseni GK:ssä on napakampi soundi. kuin Hartkessa.

Hetkinen nyt, miten niin vain nuo kaksi? Vaihtoehtojahan on vaikka kuinka paljon, esimerkiksi nyt Eminence jos halpaan lähtee ja Celestion ynnä lukuisa määrä muita valmistajia tekee tuohon varmasti passeleita elementtejä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Boomer
17.01.2007 16:38:11
niinkin voi käydä, etteivät sovi ollenkaan... designeissa on joskus aika huimia eroja. mikset vaihda hartkeen?

^^Komppaan tuota. Refleksikaapin tilavuus ja elementit on ymmärtääkseni mitoitettava keskenään sopiviksi toimiakseen oikein refleksitaajuudella tjms., joten voi mennä ketuiksi homma pelkällä arpapelillä.
Leeni
17.01.2007 22:44:07
Komppaan kyllä itsekin tuota kommenttia, että arpapelillä voi mennä metsään ja pitkälle. Yks vaihtoetho on myydä Hartke ja ostaa rehellisesti se GK, jos siitä tykkää.

maximi bassot kaikilla taajuuksilla.
Basismi
18.01.2007 10:57:48

Hartken alkuperäiselementti on thoomannilla 77e, liian kallis?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
bass minister
18.01.2007 13:37:28

no halpahan se on mutta kun niissä on jotenkin liian metallinen soundi mun makuun...
Karlsson
18.01.2007 13:38:59
no halpahan se on mutta kun niissä on jotenkin liian metallinen soundi mun makuun...

Erikoista.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
Teijo K.
18.01.2007 13:47:37

Erikoista.

Musta se on hyvin normaalia. Samaa mieltä olen minä, mitä noita Hartken alukartioisia pömpeleitä olen testaillut.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Karlsson
18.01.2007 13:48:22
Musta se on hyvin normaalia. Samaa mieltä olen minä, mitä noita Hartken alukartioisia pömpeleitä olen testaillut.

Mää kun en ole sitä metallisuutta edes hakemalla niistä saanut.
Teijo K.
18.01.2007 13:49:50

Mutta itsehän lähtisin tätä ongelmaa purkamaan siltä suunnalta, että ottaisin selvää nykyisten elementtien thiele-småll :) -parametrit, ja selvittäisin missä elementeissä olisi mahdollisimman samanlaiset, ja voila. Korvaava elementti on löytynyt.

Penasol
18.01.2007 13:56:40 (muokattu 18.01.2007 13:56:55)

Niin ja sitten myyt ne Hartken elementit meikälle niin teen 2x10" -kaapin.

Edit. Saat kaks kynpiä
"Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä" Hörörh, örh. AKKK#9
Teijo K.
18.01.2007 13:59:05

Mää kun en ole sitä metallisuutta edes hakemalla niistä saanut.

Joo, tiedän sen kyllä jo tähän mennessä. Itse taas olen törmännyt siihen pienelläkin testaamisella. Kuvaavaa tälle on, että ensimmäistä kertaa testailin Hartkea jo joskus ysärin alussa kun ne olivat kuuminta hottia silloin vielä nuoren Bass Playerin sivuilla ja kaikki kaverit kehuivat, että niillä jos millä lähtee. Itsekin katselin Bass Playerin kiiltäviä sivuja ja tuumailin että "toikin guru käyttää noita, kyllä niitten on vaan pakko olla hyvät", mutta kun kokeilin niin ei, ei sitten millään. En sitä fiilistä osaa sen paremmin kuvailla kun kuvailin jo silloin, että metallisen soundiset.

Eihän se silloin tule esille, jos vääntää jo bassosta kaikki diskantit hitolle ja käyttää tumppuflättejä, mutta jos tykkää bassosoundissa pitää vähän yläpäätäkin niin mielestäni se on ilmeinen. Mutta miulla on ollut viha-viha -suhde alumiinikartioihin jo noin vuodesta -93 tai jotain, enkä ole nähnyt tai kuullut mitään minkä perusteella sitä muuttaisin.

Ja lopultakin jos tähän voi jotain voi vielä todeta, niin Bonhamin allekirjoituksessa on kaikki oleellinen.

Karlsson
18.01.2007 14:11:01
Joo, tiedän sen kyllä jo tähän mennessä. Itse taas olen törmännyt siihen pienelläkin testaamisella. Kuvaavaa tälle on, että ensimmäistä kertaa testailin Hartkea jo joskus ysärin alussa kun ne olivat kuuminta hottia silloin vielä nuoren Bass Playerin sivuilla ja kaikki kaverit kehuivat, että niillä jos millä lähtee. Itsekin katselin Bass Playerin kiiltäviä sivuja ja tuumailin että "toikin guru käyttää noita, kyllä niitten on vaan pakko olla hyvät", mutta kun kokeilin niin ei, ei sitten millään. En sitä fiilistä osaa sen paremmin kuvailla kun kuvailin jo silloin, että metallisen soundiset.

Onks tää niinku kilinää, kolinaa, sihinää vai huminaa vai mitä tämä metallisuus? Koskaan en ole vielä oikein vielä saanut tarkasti selville tuota. Kun epämääräinen "metallisuus" kuulostaa aika suurpiirteiseltä kuvaukselta. Sen muistan, että jonkun hartken testin yhteydessä oli käppyrät alumiini- ja pahvi-kartioversioista ja ero oli lähinnä tuolla ylämiddlen alueella kevyenä korostuksena.

Eihän se silloin tule esille, jos vääntää jo bassosta kaikki diskantit hitolle ja käyttää tumppuflättejä, mutta jos tykkää bassosoundissa pitää vähän yläpäätäkin niin mielestäni se on ilmeinen.

Onneksi olen soitellut myös tuoreilla roundeilla ja mitä erilaisimmilla EQ-asetuksilla Hatken läjien läpi ja ei siinä sen ilmeisempää ole tullut vastaan mulle.

Mutta miulla on ollut viha-viha -suhde alumiinikartioihin jo noin vuodesta -93 tai jotain, enkä ole nähnyt tai kuullut mitään minkä perusteella sitä muuttaisin.

Ei tässä ketään ole yritettykään käännyttää.

Ja lopultakin jos tähän voi jotain voi vielä todeta, niin Bonhamin allekirjoituksessa on kaikki oleellinen.

Nijjust, paskaakos sitä keskustelemaan asioista.
Karlsson
18.01.2007 14:31:33
Jep jep, mielipidejuttuja niinkuin nyt vaikka Shadowskyn kolinat jne.

Eli täsmennystä tohon ei saa? Yhtä hyvin Hartke voi kuulostaa siis vaikkapa oranssiselta, mutta kun kartiot on metallia, niin otetaan siitä sitten mielleyhtymä?
Teijo K.
18.01.2007 14:37:26

Eli täsmennystä tohon ei saa? Yhtä hyvin Hartke voi kuulostaa siis vaikkapa oranssiselta, mutta kun kartiot on metallia, niin otetaan siitä sitten mielleyhtymä?

Selitäpä ensin itse mitä tarkoitat, kun sanot että Shadowsky kolisee? Sillälailla että sen ymmärtää kanssa. Nää soundiasiat ja niitten kuvailu toiselle ihmiselle on pahuksen vaikea rasti. Metallinen kertoo minusta ihan yhtä paljon kuin koliseva tai kihisevä tai mikä tahansa muu määre mitä täällä on käytetty. Se on jokaiselle omansa. Minusta se metallisuus on ihan hyvä ja kuvaava termi kertomaan siitä nimenomaisesta soundista ja minulle siinä ei ole mitään epäselvää.

Mutta ollaan niin pahasti offtopicissa jo, että tää kannattaisi siirtää jo oman otsikkonsa alle jos jatketaan. Alkuperäinen kysymys koski korvaavia kartioita. Siihen tuo Thiele-Small -parametrien tutkiminen on mielestäni edelleen ratkaisu.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)