Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ostaakko seiska vai ei?
1 2 3
maggot
17.01.2007 09:47:53 (muokattu 17.01.2007 10:15:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielipiteitä kaipaisin..
 
Uusi kitara on hankinnassa, Ibanez tietenkin mutta vielä kaivertaa mieltäni otsikon mukainen kysymys. Ostaakko seiska vai ei? Tilanne on se että mulla on kaksi kitaraa tällä hetkellä B-vireessä ja yksi normi E-vireessä, kuusi kielisiä kaikki kolme siis. Jos ostaisin seiskan toimisi se normi B-vireessä tai sitten Bb tai A-vireessä. Harkinnan kohteena siis kuusikielisistä Ibanez USA-custom, J-custom, Jem, Jpm etc. tai seiskoista sitten ihan perus RG1527, RG7620 etc.
 
Toisaalta en pahemmin tiluttele joten pystyn käytännössä (tällä hetkellä) soittamaan kaikki samat jutut kuusikielisellä B-vireisellä kuin seiskallakin, en siis välttämättä tarvitse sitä
ylä-e:tä. Mutta joku siinä vain on että edelleen kummittelee mielessä mahdollinen seiskan hommaaminen.
 
Nyt siis kaipaisin kaikenlaisia mielipiteitä seiskaan liittyen, en oikein osaa mitään erityisiä asioita kysellä lähinnä mielipiteitä että olisiko sellainen kapistus hankinnan arvoinen asia.. Kiitokset jo etukäteen mielipiteistä.
 
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
mailbag
17.01.2007 10:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites ois schecterin mallit, ainakin hinta/laatu erittäin kohdallaan
 
maggot
17.01.2007 10:13:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites ois schecterin mallit, ainakin hinta/laatu erittäin kohdallaan
 
Ei valitettavasti kelpaa, Ibanez on ainut mikä käy ja kelluvalla tallalla varustettu malli. Merkki on siis tiedossa mutta lähinnä haluaisin tietää seitsemän kielisen kitaran eduista ja haitoista.. Ja toki mielipiteitä seiskoihin liittyen muutenkin.
 
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
oiva tumpeloinen
17.01.2007 10:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielipide tuohon olisi, etten ostaisi, jos ei tarvetta ole. Ja miksikö? Koska mulla oli oman aikansa, enkä tehnyt sillä kuitenkaan mitään, niin tuli myytyä pois...
 
Tämä siis minun kantiltani. Hommasin muutama vuosi sitten ihan kokeilumielessä RG7321:n. Kiva lelu se oli, mutta ei minulla käyttöä sille ollut. Samalla tavalla miettisin asiaa, jos pelkkiä komppeja meinaa riuhtoa ja se kuusi kieltä riittää. Mieluummin virittäisin kitaran parempaan vireeseen.
 
Lisäksi ainakin tuossa kyseisessä kitarassa oli aika ongelma juurikin sen alimman kielen kanssa. Alimmat nauhat olivat aika kumisen oloisia, eikä niillä tehnyt yhtikäs mitään. Samaa ongelmaa on nopeissa testeissä tuntunut olevan myös joissain muissa seiskoissa. En tosin tiedä, onko se vain noiden halvempien ongelma, kalliimpia kun ei juurikaan ole tullut kokeiltua.
 
Kun rouva sitten uutta keppiä ostaessani käski hankkiutua jostain vanhasta eroon, niin ei ainakaan mulle ollut vaikea valinta. Seiska sai lähteä. Ihan kiva skaalojen poraamiseen, mutta ei minulle niin tarpeellinen. Joillekin varmastikin on, ja siksi sen tarve kannattaakin miettiä etukäteen. Seiskaa hommattaessa miettisin myös samalla, onko pidemmän skaalan hommaaminen järkevä vaihtoehto. Se alin kieli tosiaan jää kovin helposti aika kumiseksi lyhyemmällä skaalalla.
 
Jebe-
17.01.2007 10:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä olen tumpelon kanssa. Jos ei ole tarvetta, niin ei sitä oikeastaan kannata hommata.
Itselläni ollut kaksi eri seiskaa, joilla molemmilla oli kyllä hyvä soittaa. Kuitenkaan bändihommissa niitä ei pahemmin tarvinnut, joten päätin myydä molemmat jossain vaiheessa pois ja ostaa tilalle normaalit 6-kieliset. Noiden molemman seiskan kanssa kävi juuri sama asia: teki mieli hommata seiska, sillä tuli soiteltua jonkin aikaan yksikseen koska bändin kanssa ei sitä tarvinnut, iski 'kyllästyminen' ja myyntiin vain.
Mutta nyt on taas 7-kielinen gas nostanut päätään. Omaan käteen ainakin Ibanezin Wizard7-kaula istuu kuin silmä päähän. Onkohan minussa hieman basistin vikaa?
 
Und hallo everyone I'm amazing check me out!
-K-
17.01.2007 10:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei valitettavasti kelpaa, Ibanez on ainut mikä käy ja kelluvalla tallalla varustettu malli. Merkki on siis tiedossa mutta lähinnä haluaisin tietää seitsemän kielisen kitaran eduista ja haitoista.. Ja toki mielipiteitä seiskoihin liittyen muutenkin.
 
Tämä on miehen puhetta. Itse myös yritin tutustuttaa itseni noihin korean ihmeisiin muttei vaan natsannut.
 
Minun mielestäni seiskan etuna on ehdottomasti se, että et joudu luopumaan yhdestä kielestä että saisit matalan vireen. Itse olen seiskoilla soitellut n 5-6 vuotta eikä varmasti tule hetkeä ettei kitaravalikoimassani seiskakielestä olisi.
 
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
HeavyMachinery
17.01.2007 11:22:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on miehen puhetta. Itse myös yritin tutustuttaa itseni noihin korean ihmeisiin muttei vaan natsannut.
 
Minun mielestäni seiskan etuna on ehdottomasti se, että et joudu luopumaan yhdestä kielestä että saisit matalan vireen. Itse olen seiskoilla soitellut n 5-6 vuotta eikä varmasti tule hetkeä ettei kitaravalikoimassani seiskakielestä olisi.

 
Mulla on kanssa seiska mutta en sitä oikein koskaan ole tarvinnut, parmmin pärjään h-h vireisellä kuutosella. Lähinnä seiskaa tuli käytettyä keikoilla että säästyi kitaran vaihdolta välissä....
 
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
zeme
17.01.2007 11:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tässä joulukuussa tuon ibanezin rg1527:n ja täytyy sanoa, että ensimmäin totuttautuminen oli siinä, että kaula oli aika leveä.. Enään siinä ei ole enää mitään vaikeusia, ellei joskus tavallaan "kadota" jonkun kielen, kun on aiksemmin ehtinyt soittaan noin.10 vuotta pelkkää kuus kielistä.. Tuohan se seiska omat jekkunsa mukaan ja onhan se kiva päästä sieltä h-sävelestä sooloilemaan yhtäkkiä sieltä normi vireisen kitaran yläsäveliltä..
Itse kyllä olen seiskan oston kannalla, mutta en tiedä onko siinä silloin mitään järkeä, jos ei soittele sooloja ja halua soittaa korkeampaa kuin normi kuuskielisellä joka on h-vireessä pääsisi..
 
No problem.
Werde
17.01.2007 11:59:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seiskaa kehiin vaan kun näkyy noita kutosia sulla olevan jo riittämiin. Mulla oli vuosi takaperin seiska jonka möin (osin tarpeettomana) pois. Nyt tekee taas mieli ja sellainenhan on siis talouspuolen salliessa saatava. Kyllä niissä on ihan oma tuntunsa / vetovoimansa jota ei vaan kutosella pysty korvaamaan. Saapahan ainakin vaihtelua harjoitteluun jos ei muuta.
 
'Raha ei tee onnelliseksi, vaan sen käyttäminen' -minä
saastara
17.01.2007 12:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostin ensimmäisen seiskani (Rg 7321) tuossa kesällä, eikä laisinkaan kaduta. Sopii omaan käteen hyvin ja olen soundiin ihan tyytyväinen. Ostin tuommoisen halvemman seiskan sen takia, että oli tarkoitus testata, kuinka paljon sitä 7. kieltä tulee sitten käytettyä ja ja mitenkä kaula käteen sopii. Totutteluprosessi onkin sujunut sen verta kivasti, että nykyään tuntuu peruskitaroista puuttuvan kieliä kun niillä vetelee.. :)
 
Itse en tuota 7. kieltä käytä lähes ollenkaan komppaamiseen, ainoastaan riffeihin ymv. Menee tuolla 25"5-skaalalla melkoiseksi puuroksi vaikka miten soittelisi.. Vire on A-D ja kielet 0.070-0.012.
 
Eli minä sanon, että osta ihmeessä jos siltä tuntuu.. Tuon 7-kielisen tarpeen testaaminen on siinä mielessä hankalaa, että se alkaa näkyä vasta ajan kanssa. Kaupassa sitä on vähän paha heti sanoa.. Se kuitenkin kannattaa pitää mielessä, että jos haluaa täydet hyödyt irti ottaa tuosta 7. kielestä niin on silloin tuo 27"-skaala melkoinen minimi kaulan pituudeksi.
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
syndrome-
17.01.2007 12:23:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harkinnan kohteena siis kuusikielisistä Ibanez USA-custom, J-custom, Jem, Jpm etc. tai seiskoista sitten ihan perus RG1527, RG7620 etc.
 
No tottakai ostat laatu kutosen ennen noita rg:n ripsuja. Jos sulla on fyffeä edes harkita noita USA-Customeita ni en miettis hetkeekää "halppis" rg:tä.
 
maggot
17.01.2007 12:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tottakai ostat laatu kutosen ennen noita rg:n ripsuja. Jos sulla on fyffeä edes harkita noita USA-Customeita ni en miettis hetkeekää "halppis" rg:tä.
 
Joo, kyllä USA custom on WANT-listalla ykkösenä.. Ongelma on vain siinä että noita suurimmaksi osaksi niitä on kaupan vain Amerikassa. Ja Ebayn kautta se pitäisi hommata. En tiedä uskallanko pistää reilua 1000€ etukäteen jonkun tuntemattoman kaverin tilille ja toivoa sen jälkeen että kitara tulee joskus vielä Suomeen.
 
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
maggot
17.01.2007 12:52:02 (muokattu 17.01.2007 12:53:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi seiska innostus on lähtenyt Nevermoren ja Unearthin kuuntelusta, molempien levyillä on nimittäin hemmetin hienoja juttuja ja seiskoilla vedetty. Haluaisin oppia soittamaan enemmän kaikennäköisiä tilujuttuja, samanlaisia juttuja kuin Nevermorellakin on ja siihen sitten toisaalta tarttis sen ylä-E:n. Siitä tämä seiskan miettiminen.. Toisaalta silloin eurojakaan ei menisi kuin 600-700€, käytettynä kun kuitenkin sen Ibanezin seiskan ostaisin.
 
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
maggot
17.01.2007 12:52:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on miehen puhetta. Itse myös yritin tutustuttaa itseni noihin korean ihmeisiin muttei vaan natsannut.
 
Joo, Ibanezit on parhautta IMO. = )
 
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
saastara
17.01.2007 13:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin toki jos innostus on kova ja varma niin siitä vain ostamaan.. Itseä ei vain oikein lämpännyt kesällä idea laittaa 1500€ kitaraan joka ei välttämättä edes ole sitä mitä haen.. Siksipä tuommoinen kokeilu-rg tuli ensin hommattua. Nyt kun on varmaa, että tuo käteen istuu, onkin tullut ajankohtaisemmaksi uuden / paremman hankkiminen.
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
vmak
17.01.2007 13:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samassa tilanteessa ostaisin ehkä seiskan, kerta sinulla jo monta 6-kielistä on.
 
Miten olisi Ibanezin Universe?
 
ööh.. ..joo
oiva tumpeloinen
17.01.2007 13:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tähän paras neuvo olisi nyt neuvoa koittamaan sitä seiskaa ostamalla käytettynä jonkin halvemman sortin kepakon. Sellaisen, mikä liikkuu kohtuu vaivattomasti, eikä tule paljoakaan (jos ollenkaan) takkiin, jos siitä sitten haluaakin luopua.
 
Seiskalla soittaminen on mielestäni kuitenkin sen verran eri maailma, että ei siitä pysty sanomaan, ennen kuin on kokeiltu kunnolla.
 
kesamieshartsa
17.01.2007 13:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin on pyörinyt mielessä seiskan osto ja samalla myös mietityttää että tarvitsenko oikeasti sitä 7:mättä kieltä. Jotenkin on sellainen fiilis että saattaa käydä sama homma kuin floikkakitaran kanssa: aluksi on aivan varma että tarvitsee floikkaa, mutta vähän ajan päästä onkin tullut siihen lopputulokseen että ei se nyt niin kunkku/tarpeellinen omassa soitossa se floikka olekaan. Eniten vituttaa floikan kanssa se säätöhelvetti kieltenvaihdon yhteydessä.
 
Kaikki kitarat pitäisi (minun mielestäni) saada vähintään viikoksi testiin kotia musakaupasta. Sitten voisi muodostaa sen oman mielipiteen paremmin kyseisestä instrumentista ja voisi tehdä lopullisen ostopäätöksen uutuudenviehätyksen laannuttua ja mielipiteen muututtua hieman neutraalimpaan suuntaan.
 
Optimisti luulee että tämä on paras mahdollinen maailma, pessimisti tietää sen.
maggot
17.01.2007 14:36:53 (muokattu 17.01.2007 14:43:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olisi Ibanezin Universe?
 
Universe olisi tietenkin hyvä, toisaalta olen tykästynyt tuohon 2 x humpuukkeri yhdistelmään, toimii parhaiten omalla kohdallani. Silloin tulisi listalle RG1527, RG7620, hintaluokkaa 600-700€ kun ajatellaan.
 
Bändikäyttöön kitara tuskin ainakaan heti tulee, me soitellaan suurimmaksi osaksi normi e-vireestä ja drop-d vireestä. Tosin omat kappaleeni menee B-vireestä mutta kun toisella kitaristilla ei ole kuin yksi kitara niin täytyy soitella nekin sitten normi e-vireestä. Tietenkin pieni taka-ajatus on tuossa että saisin "kaksi kitaraa" samassa paketissa, normi e-vire ja sitten toi b-vire. Niin ja meneehän sillä toi drop-d:kin.
 
Hmm, koska kelluva talla pitää olla (mulla on aina ollut kelluva talla kitaroissa, tykkään sen "tatsista") niin silloin listalla olisi esimerkiksi noi kaksi ehdokasta, torilla näyttäisi pari RG1527 pyörivän.
 
EDIT:tekstin lisäystä
 
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
-K-
17.01.2007 14:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo universe on vähä eri soundinen, kuitenkin mikit kiinni pleksissä ja näin päin pois. Käytetty RG1077XL/RG2077XL 27" scalella niin alkaa se b kielikin soimaan aivan eri lailla. Vaikea löytää tosin ja hinta saattaa pompsahtaa aika hapokkaaksi. Samalla opettelulla tulee se pidempi kaulakin yhden ylimääräisen kielen lisäksi. Kuitenki yksi parhaista seiskoista ikinä.
 
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «