Aihe: Jazzbasson mikkien balanssi
1 2
Heikki L.
13.12.2006 23:42:13 (muokattu 13.12.2006 23:45:33)

Miten teidän jazzbassojenne mikit käyttäytyvät, kun toisen volatasoa pudottaa hieman? Löytyykö sävyjä loputtomasti vai onko tarjolla vain karut kaula/molemmat/talla-vaihtoehdot käytössä? Omassa soittimessa ja parissa muussa kokeilemassani mikit toimii jälkimmäisellä tavalla ja olisikin kiva kuulla miten muilla.

Nimim. Kauppaan vai enkö vain osaa?
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
rijopu
13.12.2006 23:50:18
Tämä taitaa olla sähkötekninen juttu, koska ite olen huomannut aivan saman ilmiön, kun olen rakentanut basson, jossa on kummallekin mikille oma volumesäätö. Joissakin bassoissa (esim. bassoissa, joissa on EMG:n aktiivielektroniikka) sävynsäätö onnistuu volumeja pikkasenkin säätämällä, mutta toissa bassoissa (esim. basso jossa on Duncanin passiivit tai basso jossa on Delanon passiivit), sävyt eivät oikein muutu pienestä volumen säätämisestä.

Joissakin passiivipeleissä mä olen huomannut, että volumesäätiminen ruuvailu muuttaa jossakin kohdassa äkkinäisesti soundia, jos toinen volume on täysillä. Mielenkiintoista kyllä.
chief
13.12.2006 23:52:51
Kyllä mun jatsissa toimii jotenkuten noi volumepotikat. Yleensä kyllä tulee vedettyä molemmat auki mutta viime aikoina oon välillä pitäny joskus toista vähän pienemmällä.
"It's the ear, not the gear. "
pardy
14.12.2006 00:02:49

Puhutteko nyt siitä, että kun volumea säätää pienemmälle niin äänenväri muuttuu? Ts. ääni tummenee, kuin tone-potikalla konsanaan. Se johtuu ihan siitä, että potikan oma resistanssi aiheuttaa yläpäiden vuotamisen maihin kun volaa laskee. Tämän voipi ratkaista laittamalla potikalle tulevan ja potikalta lähtevän kuumienn karvojen väliin konkan, joka toimii ylipäästösuotimena. Tai itseasiassa ei väliin, vaan rinnalle. Konkan arvo vois olla ehkä jotain väliltä 100pf-1nf, en oo paljoa testaillu vielä.
rijopu
14.12.2006 00:10:34
Puhutteko nyt siitä, että kun volumea säätää pienemmälle niin äänenväri muuttuu? Ts. ääni tummenee, kuin tone-potikalla konsanaan. Se johtuu ihan siitä, että potikan oma resistanssi aiheuttaa yläpäiden vuotamisen maihin kun volaa laskee.

Mä käsitin, että tässä puhutaan siitä kun on kaksi volumesäätöä, niin niiden keskinäisellä suhteella voidaan säätää soundia. Yksinkertaistaen: Jos on enemmän takamikkiä soundissa, tulee narinaa ja jos on enemmän etumikkiä soundissa, tulee bassomuhjua. Toisilla mikeillä tämä ilmiö on selvempi ja hallittavampi kuin toisilla.

Tähän ilmiöön liitty toki myös toi yläpäiden vuotaminen maihin, kun volatasoa laskee. Etenkin kitaristit tykkäävät kortajata sähköt siten, ettei diskantit vuoda maihin ennen aikojaan.
poppamies
14.12.2006 00:12:37

Puhutteko nyt siitä, että kun volumea säätää pienemmälle niin äänenväri muuttuu? ...

Eiku minä luulen että tarloittavat sitä että volumet toimivat vain on/off periaatteella. Joko kaula tai talla tai molemmat täysillä. Ettei saa esim. tallamikkiä täysille ja kaulamikkiä vaikkapa 50%, tai päinvastoin, tai mikä tahansa balanssi.
Mulla kyllä toimii moitteettomasti. Voumepotikat pitää tietenkin olla logaritmiset. Jos siihen laittaa lineaariset niin toiminta on juuri tuo on/off. Tonen taas pitää olla lineaarinen jotta toimisi sulaavasti.
GK Backline 600 nuppi myytävänä!
pardy
14.12.2006 00:16:32 (muokattu 14.12.2006 00:16:39)

Mä käsitin, että tässä puhutaan siitä kun on kaksi volumesäätöä, niin niiden keskinäisellä suhteella voidaan säätää soundia. Yksinkertaistaen: Jos on enemmän takamikkiä soundissa, tulee narinaa ja jos on enemmän etumikkiä soundissa, tulee bassomuhjua. Toisilla mikeillä tämä ilmiö on selvempi ja hallittavampi kuin toisilla.

Ahaa, näin asia taitaakin olla.

Tähän ilmiöön liitty toki myös toi yläpäiden vuotaminen maihin, kun volatasoa laskee. Etenkin kitaristit tykkäävät kortajata sähköt siten, ettei diskantit vuoda maihin ennen aikojaan.

En itseasiassa edes tiedä että onko tuolla loppupelissä bassolla niinkään merkitystä, kun korkeimmat mahdolliset taajuudetkin ovat niin paljon matalampia. Vois joskus ihan ottaa asiakseen testailla eri arvoilla tota.
rijopu
14.12.2006 07:32:31
Eiku minä luulen että tarloittavat sitä että volumet toimivat vain on/off periaatteella. Joko kaula tai talla tai molemmat täysillä. Ettei saa esim. tallamikkiä täysille ja kaulamikkiä vaikkapa 50%, tai päinvastoin, tai mikä tahansa balanssi.
Mulla kyllä toimii moitteettomasti. Voumepotikat pitää tietenkin olla logaritmiset. Jos siihen laittaa lineaariset niin toiminta on juuri tuo on/off. Tonen taas pitää olla lineaarinen jotta toimisi sulaavasti.

Ja tämäkään ei ole niin yksinkertainen asia kuitenkaan. Ite olen laittanut aina logaritmiset potikat volumeiksi ja lineaarisen tone-potikaksi. Ja silti toisissa mikeissä homma toimii moitteettomasti ja soundivaihtoehtoja löytyy pienellä säätämisellä ja toisissa mikeissä soundit ovat lähes on/off -tyyliä.
rahvas
14.12.2006 09:59:10
70-luvun alkupuolen jazzarissa millä olen soitellut mikit tuntuu toimivan lähes tuolla on/off -periaatteella. Eli säätelemällä ääni painuu vain "maan alle". Sen sijaan omalla japskijazzarillani pystyy äänenväriin vaikuttamaan mikkien keskinäisellä balanssilla hyvinkin paljon.

Tässä on tietysti olemassa se mahdollisuus, että tuossa "wanhassa" jazzarissa alkaa jo mennä viat ja ominaisuudet samaan koppaan.. täytyis joskus viedä se jollekin tohtorille avattavaksi ja tutkittavaksi.
Basitsi
hollstro
14.12.2006 15:08:10

70-luvun alkupuolen jazzarissa millä olen soitellut mikit tuntuu toimivan lähes tuolla on/off -periaatteella. Eli säätelemällä ääni painuu vain "maan alle"

Tuo on vika, ei ominaisuus. Ehjässä Jazz Bassossa mikkien volaa voi säätää suhteessa toisiinsa juuri siten että etu/takamikkibalanssilla saa erilaisia mahtavia saundeja.

Itse pidän eniten sellaisesta asetuksesta jossa etumikkiä on ihneksen verran hiljennetty. Tulee se Jazzin nasaali saundi pintaan, mutta botnea jää hyvin jäljelle.
jamaki59
16.01.2007 23:54:09
joo en tiedä minkä aariset potikat kelläkin on mutta mun jatsibasso ainakin tekee sen, että kun toista mikkiä vähän pienentää niin rupee kuuluumaan a kovempaa ja b saundi muuttuu . saundin muutos on sitten riippuvainen siitä pienentääkö talla- vai kaulamikkiä. ite ajattelin sen siihen malliin, että nämä yksikelaiset mikit kun on käämitty vastavaiheeseen ja ovat yhdessä niinku humpuuukeri. Toista kun pienentää mennään silloin yksikelaisen suuntaan jolloin saudi kirkastuu tulee häiriö hurinaa jne... notta jos bassolla vois soittaa sooloa niin silloin vähä toista mikkiä kiinni ja sitte kuulluu hyvin:-)
trackson
17.01.2007 12:13:29
Hankkikaa basso, jossa on yksi mikki ja pelkkä volumepotikka, niin pääsette kaikista ongelmista. Itse päädyin tähän. Ja olen tyytyväinen. Ei enää soundien etsiskelyä, kun on vain yksi soundi. Ja sillä mennään. Yksinkertaisuus on ihana asia!
Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin
kartmaan
17.01.2007 12:18:26
Täällä kun puhutaan potikoista, niin kertokaapas mistä ostatte niitä. Itselläkin olisi tarvetta päivittää parit potikat, sekä bassoon että kotivahvariin. Nettilinkit sekä Jyväskylän alueen liikkeet kiinnostavat erityisesti.
Boxeri
17.01.2007 12:42:13
Hankkikaa basso, jossa on yksi mikki ja pelkkä volumepotikka, niin pääsette kaikista ongelmista. Itse päädyin tähän. Ja olen tyytyväinen. Ei enää soundien etsiskelyä, kun on vain yksi soundi. Ja sillä mennään. Yksinkertaisuus on ihana asia!

Puhuu kaveri jolla on Rickenbacerin basso ja neljä nupikkaa + 3alueinen mikinvalitsin ;-D
"VoiVoi..."
trackson
17.01.2007 22:08:24
Puhuu kaveri jolla on Rickenbacerin basso ja neljä nupikkaa + 3alueinen mikinvalitsin ;-D

Heh, mutta ykkösbassoni onkin suomalaista käsityötä oleva telebasso, jossa yksi mikki ja vain volume. Rickenbackeriakin tulee soiteltua, mutta nykyään vähemmän.
Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin
okoranta
18.01.2007 08:24:25

Täällä kun puhutaan potikoista, niin kertokaapas mistä ostatte niitä. Itselläkin olisi tarvetta päivittää parit potikat, sekä bassoon että kotivahvariin. Nettilinkit sekä Jyväskylän alueen liikkeet kiinnostavat erityisesti.

www.spelektroniikka.fi
haluun oppii slääppäämää, täppäämää mut en räppäämää.. YO!! -Paranoid90-
omarklah
18.01.2007 08:41:34 (muokattu 18.01.2007 08:42:01)

Nyt kun on jazzarin mikeistä puhetta niin kuka kehtaa vääntää mulle rautakangesta mitä käytännön hyötyä S1-swich oikein tuottaa?

Näin olen ymmärtänyt: Rinnankytkennässä voit säätää talla ja kaulamikin balanssia mutta sarjakytkennässä toimii vain 1-volume (kaulamikki) joka vaikuttaa kumpaankin mikkiin yhtäaikaa, eli tallamikin potikkaa ei käytetä.

Kysmyksen ydin: Muodostuuko sarjakytkennällä "paksumpi" soundi ? Vai mitä ihmettä tapahtuu..
-Urpo-

Omakohtainen havainto: S1:stä käytettäessä soundi muuttuu enemmän alapäävoittoiseksi ja jasson nasaali perussoundi häipyy lähes kokonaan. Miksi näin käy, en tiedä - enkä oikeastaan välitäkään tietää...
Tää sit sanois tälleen...
poppamies
18.01.2007 11:28:27 (muokattu 18.01.2007 11:31:22)

Nyt kun on jazzarin mikeistä puhetta niin kuka kehtaa vääntää mulle rautakangesta mitä käytännön hyötyä S1-swich oikein tuottaa?

Näin olen ymmärtänyt: Rinnankytkennässä voit säätää talla ja kaulamikin balanssia mutta sarjakytkennässä toimii vain 1-volume (kaulamikki) joka vaikuttaa kumpaankin mikkiin yhtäaikaa, eli tallamikin potikkaa ei käytetä.

Kysmyksen ydin: Muodostuuko sarjakytkennällä "paksumpi" soundi ? Vai mitä ihmettä tapahtuu..
-Urpo-

Oikein olet ymmärtänyt!
http://guitartrader.com/pdf/S1AJazzB.pdf
Paksumpaa, Presarityyppistä soundia todellakin haetaan tuolla sarjakykennällä.
Kytkemällä mikit sarjaan Jazzin singlecoilit muuttuu ikäänkuin humbukkereiksi.
G strings are for strippers!
Boxeri
18.01.2007 15:29:23
Oikein olet ymmärtänyt!
http://guitartrader.com/pdf/S1AJazzB.pdf
Paksumpaa, Presarityyppistä soundia todellakin haetaan tuolla sarjakykennällä.
Kytkemällä mikit sarjaan Jazzin singlecoilit muuttuu ikäänkuin humbukkereiksi.

Jees.. laitetaan sitten Jazzari tilaukseen. Harmi kun toimitukset ovat harmaalla Toomannilla. Kuulemma huhtikuussa tulee seuraava erä americaaneja varastoon. No hyvää kannattaa oottaa..
"VoiVoi..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)