Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pohkeen jännittyminen.
1 2
paice60
16.01.2007 13:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro. Sellaista juttua kyselisin, että kun soitetaan pitkiä rundeja, esim. 12 päivää putkeen, niin alkaa bassarijalka jännittymään niin paljon, ettei meinaa saada tavallista beattia tulemaan kunnolla. Muutaman päivän levon jälkeen ei ole ongelmia, mutta pitempien rundien aikana on välillä todella vaikeaa. Venyttely ei oikein tahdo auttaa ja myös liikun suhteellisen mukavasti. Kun se jännitys tulee ei ole mitään kontrollia jalkaan ja joutuu helpottamaan soittoa todella paljon. Ei se muuten mitään, mutta itseään kiusaa paljon. Muut eivät välttämättä huomaa mitään. Soittoa on takana yli 20 vuotta ammatikseen. Tuppaa siinä jalassa muutenkin suonta vetämään enemmän ja kokeilin magnesiumia, mutta ei se auttanut ainakaan huomattavasti. Onko muilla vastaavaa kokemusta ja jotain apuja kenties?
 
Miks´ mä oon täällä?
Youni
16.01.2007 17:33:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro. Sellaista juttua kyselisin, että kun soitetaan pitkiä rundeja, esim. 12 päivää putkeen, niin alkaa bassarijalka jännittymään niin paljon, ettei meinaa saada tavallista beattia tulemaan kunnolla. Muutaman päivän levon jälkeen ei ole ongelmia, mutta pitempien rundien aikana on välillä todella vaikeaa. Venyttely ei oikein tahdo auttaa ja myös liikun suhteellisen mukavasti. Kun se jännitys tulee ei ole mitään kontrollia jalkaan ja joutuu helpottamaan soittoa todella paljon. Ei se muuten mitään, mutta itseään kiusaa paljon. Muut eivät välttämättä huomaa mitään. Soittoa on takana yli 20 vuotta ammatikseen. Tuppaa siinä jalassa muutenkin suonta vetämään enemmän ja kokeilin magnesiumia, mutta ei se auttanut ainakaan huomattavasti. Onko muilla vastaavaa kokemusta ja jotain apuja kenties?
 
Minulla on välillä ollut samaa ongelmaa, tuossa kun on neljä teatterikeikkaa ollut peräkkäisinä päivinä. Tässä olen onnistunut ilman minkäänlaista venyttelyä ja lämmittelykin on jäänyt vähemmälle. Onneksi musa oli 70-lukua, joten ei mitään maatajärisyttävää basarityöskentelyä.
 
Kiinnostaa tietää kuinka olet venytellyt ja lämmitellyt ja millä tekniikalla soitat. Nämä asiat eniten lihasjännitykseen vaikuttavat.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Jami
16.01.2007 17:36:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvää nestevajausta. Juo enemmän. Suosittelen olutta! Ei ehkä auta jalkaan mutta se ei enää sitten niin haittaa.
 
Oikeasti: kokeile Zon-geeliä. Kunnon kerros nukkumaanmennessä. Sitten on niitä reseptillä saatavia rentouttavia sekä lihaskipua lieventäviä pillereitä. Lahjo lekuri että saat testosteronia, kasvuhormoonia yms. douppinkiaineita.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Youni
16.01.2007 17:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeasti: kokeile Zon-geeliä. Kunnon kerros nukkumaanmennessä. Sitten on niitä reseptillä saatavia rentouttavia sekä lihaskipua lieventäviä pillereitä. Lahjo lekuri että saat testosteronia, kasvuhormoonia yms. douppinkiaineita.
 
Ööö....totanoin. Epäilen vahvasti kipulääkkeen vaikutusta basarijalan toimivuuteen.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Juupe
16.01.2007 18:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Venyttelytekniikka ja venytysten kesto tietysti vaikuttavat, mutta oireet viittaa kuitenkin siihen magnesiumiin. Kävin juuri hivenaineanalyysissä, ja se näytti magnesiumin vajausta, vaikka olen hiljattain kuurin syönyt. Kyse on siis imeytymishäiriöstä, ja sitä yritän nyt hoitaa homeopaattisella kuurilla, saa nähdä auttaako. Magnesiumivalmisteista poretabletit imeytyy parhaiten, ja lisäksi magnesium tarvitsee D-vitamiinia imeytyäkseen. Mulla ei vaiva ole jalassa, vaan oikeassa kädessä. Niin, ja sen venytyksen pitäis kestää pari minuuttia, että se kunnolla vaikuttaa.
 
Rumpupoika
16.01.2007 18:39:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle tulee jännitys aina kun harjoittelen ilman pedaalia, tietenkin hidastuu ja laantuu jalkojen harjoittelu siihen paikkaan. Onko olemassa mitään järkevää jalkojen harjoitusta kuin tämä "minun" tyylini?
 
Tai sitten se johtuu siitä että en osaa.
 
-Henri-
16.01.2007 20:03:37 (muokattu 16.01.2007 20:04:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieronta ja venyttely saatais auttaa.
 
Mulla ainakin auttoi, kun oli jalat jumissa.
E: Mutta eivät tainneet olla yhtä pahasti, kuin ketjun aloittajalla...
 
We All Like It - Rock 'n' Roll!
Jami
17.01.2007 10:46:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööö....totanoin. Epäilen vahvasti kipulääkkeen vaikutusta basarijalan toimivuuteen.
 
Uskoisin että lihaksen rentoutus olis avain paranemiseen. Vasta rennosta lihaksesta lähtee pakkautuneet ja hermoja painavat maitohapot liikkeelle sekä palautuminen alkaa tehokkaasti. Kipulääke auttaa tuossa rentoutuksessa. Kipeä ja ylirasittunut lihas jännittyy automaattisesti ja estää tehokkaan palautumisen. Kun kivun saa pois niin lihas rentoutuu.
 
Paicen kuvauksesta olettaisin että kyse on lihaksen ylirasitustilasta joka tarkoittaa nimenomaan keräytyneitä maitohappoja. Rasitus kasvaa kuin korkoa korolle kun palautusaika ei riitä lihaksen palautumiseen. Pitää siis käyttää kepulikonsteja eli kipu- ja rentouttamislääkkeitä. Douppinkiahan käytetään nimenomaan nopeampaan palautumiseen ettei mene "ylikuntoon" kuten Paicen pohje.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
markkuliini
17.01.2007 11:11:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusasiat kuntoon myös, eli reilusti pitäis vettä muistaa juoda. Ehkäisee yllättävän paljon tuota hapoille menoa.
 
Youni
17.01.2007 11:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskoisin että lihaksen rentoutus olis avain paranemiseen. Vasta rennosta lihaksesta lähtee pakkautuneet ja hermoja painavat maitohapot liikkeelle sekä palautuminen alkaa tehokkaasti. Kipulääke auttaa tuossa rentoutuksessa. Kipeä ja ylirasittunut lihas jännittyy automaattisesti ja estää tehokkaan palautumisen. Kun kivun saa pois niin lihas rentoutuu.
 
Selvä, sulla näyttää olevan tuntemusta tästä asiasta. Mä olen hiljaa. :D
 
Perusasiat kuntoon myös, eli reilusti pitäis vettä muistaa juoda. Ehkäisee yllättävän paljon tuota hapoille menoa.
 
Entäs sitten tämä urheilussa käytetty juttu, että jos juokset paljon, niin ei pidä lopettaa kuin seinään vaan polttaa hölkkäämällä/kävelemällä maitohapot pois? Voisiko se toimia keikan jälkeen. Eli kevyttä soittelua/kävelyä keikan päälle. Vai ajaako roudaus jo tämän asian?
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
markkuliini
17.01.2007 11:52:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs sitten tämä urheilussa käytetty juttu, että jos juokset paljon, niin ei pidä lopettaa kuin seinään vaan polttaa hölkkäämällä/kävelemällä maitohapot pois? Voisiko se toimia keikan jälkeen. Eli kevyttä soittelua/kävelyä keikan päälle. Vai ajaako roudaus jo tämän asian?
 
Sitä varten on viimeiset valssit. :)
 
Juupe
17.01.2007 13:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihashan on sikäli huonosti suunniteltu, että se menee kovassa rasituksessa jumiin ja aineenvaihdunta estyy, eikä se palaudu itsekseen. Tarvitaan siis venyttelyä ja hierontaa, ja myös kevyt rento liikunta kovan rasituksen jälkeen auttaa palautumista. Jos lihaksessa on kipua, se pahentaa tilannetta, niinkuin Jami jo kirjoitti, ja kipu pitää saada pois. Venyttely, hieronta ja verryttely ennen ja jälkeen rasituksen ovat luonnonmukaisia konsteja, mutta kivun poistoon voi tietysti käyttää kemikaalejakin (minusta se on lähinnä laiskuutta, mutta joskus tilanne voi toki olla sellainen, että luomukonstit ei auta).
Lihaksen palautumiseen tarvitaan magnesiumia, ja jos siitä on elimistössä puutetta, ei mitkään em. keinot auta kunnolla. Puutos taas voi johtua puutteellisesta ravinnosta tai imeytymishäriöstä.
 
Musta kyllä tuntuu, että jos tanssimusiikkia soittaessa lihakset ylirasittuu, niin vika voi olla soittoasennossa tai -tekniikassa. Tietysti jo pelkästään istumalla jakkaralla päiväkausia saa helposti paikat jumiin jos ei jumppaa ja venyttele välissä. Paicen mainitsemat suonenvedot kyllä viittaa siihen magnesiumiin, mutta suosittelisin kuitenkin tarkempia tutkimuksia (ja lääkäri ei välttämättä ole paras vaihtoehto). Niin, ja se jo mainittu veden juonti on erittäin tärkeää, vähintään 2 litraa päivässä!
 
Narcosynthesis
17.01.2007 13:41:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro. Sellaista juttua kyselisin, että kun soitetaan pitkiä rundeja, esim. 12 päivää putkeen, niin alkaa bassarijalka jännittymään niin paljon, ettei meinaa saada tavallista beattia tulemaan kunnolla. Muutaman päivän levon jälkeen ei ole ongelmia, mutta pitempien rundien aikana on välillä todella vaikeaa. Venyttely ei oikein tahdo auttaa ja myös liikun suhteellisen mukavasti. Kun se jännitys tulee ei ole mitään kontrollia jalkaan ja joutuu helpottamaan soittoa todella paljon. Ei se muuten mitään, mutta itseään kiusaa paljon. Muut eivät välttämättä huomaa mitään. Soittoa on takana yli 20 vuotta ammatikseen. Tuppaa siinä jalassa muutenkin suonta vetämään enemmän ja kokeilin magnesiumia, mutta ei se auttanut ainakaan huomattavasti. Onko muilla vastaavaa kokemusta ja jotain apuja kenties?
 
Miten korkealla istut? Kannattaisiko kokeilla muuttaa jakkaran korkeutta ylös- tai alaspäin? Itse kärsin jossain vaiheessa samankaltaisista ongelmista, ja sain helpotettua niitä huomattuani soittaneeni liian korkealla istuen...
 
markkuliini
17.01.2007 13:59:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipas vielä sellainenkin mieleen että moniko on kokeillut soittaa vaikka sitten 12 päivää peräkkäin esim. viiden setin keikkoja? Se voi olla jo aika kovaa fyysisestikin. Ja lepo jää hudakeikoilla helposti vähiin jos paikkaa vaihdetaan joka keikan välissä.
 
paice60
17.01.2007 14:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Kiitos kaikesta. Istuin korkeus mulla yleensä vaihtelee, koska olen sillä hakenut helpotusta asiaan. Vettä juon aina tauolla vähintään lasillisen ja mielellään vichyä, koska siinä on kivennäisiä. Poljen kantapää ylhäällä(vanha hevirumpali) ja jousi on aika kireällä, mutta olen sitäkin löysäillyt koska ajattelin sen auttavan. Kuinkahan vaikuttaa Rolandin KD-120:n kalvon takana oleva jäykkä vaahtomuovi? Onkohan se sittenkin liian kova? Luultavasti se on liiasta työnteosta eli rasitus juttu. Mutta kiitos hyvistä vinkeistä ja lisää saa antaa. Otan kaikki mielenkiinnolla vastaan.
 
Miks´ mä oon täällä?
paice60
17.01.2007 14:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipas vielä sellainenkin mieleen että moniko on kokeillut soittaa vaikka sitten 12 päivää peräkkäin esim. viiden setin keikkoja? Se voi olla jo aika kovaa fyysisestikin. Ja lepo jää hudakeikoilla helposti vähiin jos paikkaa vaihdetaan joka keikan välissä.
 
Kyllä se työstä käy. Tosin meillä on yleensä 4-6 päivää yhdessä paikassa, mutta silti yleensä soitetaan se 4-5,5 tuntia. Vaikka on "vain" humppaa, mutta kokeilkaas jossain kohtaa ja laulatte samalla. Juuri näillä pitkillä rundeilla se ongelma tulee esiin, eli rasitukseen viittaa.
 
Miks´ mä oon täällä?
markkuliini
17.01.2007 14:17:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poljen kantapää ylhäällä(vanha hevirumpali) ja jousi on aika kireällä, mutta olen sitäkin löysäillyt koska ajattelin sen auttavan. Kuinkahan vaikuttaa Rolandin KD-120:n kalvon takana oleva jäykkä vaahtomuovi? Onkohan se sittenkin liian kova?
 
Tuo sähkörumpujuttu kävi itselläkin mielessä, varsinkin jos jousi on jäykkä. Jäykällä jousella ja kantapää ylhäällä jalka on helposti koko ajan jännitystilassa ja kova rebound ei ehkä auta asiaa, vaan päin vastoin.
 
paice60
17.01.2007 14:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo sähkörumpujuttu kävi itselläkin mielessä, varsinkin jos jousi on jäykkä. Jäykällä jousella ja kantapää ylhäällä jalka on helposti koko ajan jännitystilassa ja kova rebound ei ehkä auta asiaa, vaan päin vastoin.
 
Mitäköhän se tekisi jos ottaisi sen vaahtomuovin pois tai ainakin vaihtaisi löysempään? Vaikuttaako sitten siihen padiin käyttöön eli ei enää toimi niinkuin pitäisi?
 
Miks´ mä oon täällä?
markkuliini
17.01.2007 14:41:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäköhän se tekisi jos ottaisi sen vaahtomuovin pois tai ainakin vaihtaisi löysempään? Vaikuttaako sitten siihen padiin käyttöön eli ei enää toimi niinkuin pitäisi?
 
En tiedä yhtään. Sähkörummuista en tiedä rakenteellisesti oikeastaan mitään.
 
Juupe
17.01.2007 14:53:48 (muokattu 17.01.2007 14:56:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin poljin basaria ennen kantapää melko ylhäällä, ja pohje oli tosi lujilla. Opettelin sitten uuden tekniikan, eli laskin kantapäätä alemmas ja välillä lasken sen ihan maahan (tai siis pedaaliin) asti. Samalla aloin soittaa niin, että nuija ei jää iskussa kiinni kalvoon, vaan pomppaa heti pois. Tämä parantaa soundiakin huomattavasti, ei tietenkään sähkörummuilla (ja riippuu tietysti minkälaista soundia hakee). Muutokset oppi yllättävän helposti, vaikka olinkin soittanut vanhalla tyylillä pitkään, ja pohje on sen jälkeen pysynyt paremmassa kunnossa. Koskaan ei ole ollut jalan kanssa ongelmia, vaikka pitkiäkin rundeja ja laivavetoja on soitettu.
Pedaalin jousi mulla on viimeaikoina kiristynyt aika paljon entisestä, enkä ole sen huomannut aiheuttavan pohkeessa ongelmia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «