Aihe: Martin guitars
1 2 3 4 5 619 20 21 22 23
Juniper
21.12.2006 21:03:11

Eivät toimi. Kosteuden poistamisessa voi käyttää pieniä silikoonipusseja, mutta niiden käyttöä kannattaa harkita, koska ne voivat todellakin poistaa KAIKEN kosteuden ja nopeasti. Tukkoisuus ja huonosoundisuus on tyypillinen suurella ilmankosteudella tuleva ilmiö, eikä siihen oikeen voi mitenkään vaikuttaa. Vanhempana kitara ei enää elä niin paljon kosteuden tai kuivuuden vaikutuksesta.

Tarkoitit varmaan silikageelipussia :-)
Mulla on silikageeli nyt laukussa kun on ilmat ollut pirun kosteita. Enään ei vaivaa tukkoisuus soinnissa.
Jos ei silikageeliä uskalla laittaa, niin riisi toimii samalla tavalla, mutta hellävaraisemmin.
Tänä vuonna ei oo pahemmin kostutinta tarvinnut, saa nähdä miten ensi vuonna on kosteusprosentit.
tuura
21.12.2006 21:39:19
Tarkoitit varmaan silikageelipussia :-)
Mulla on silikageeli nyt laukussa kun on ilmat ollut pirun kosteita. Enään ei vaivaa tukkoisuus soinnissa.
Jos ei silikageeliä uskalla laittaa, niin riisi toimii samalla tavalla, mutta hellävaraisemmin.
Tänä vuonna ei oo pahemmin kostutinta tarvinnut, saa nähdä miten ensi vuonna on kosteusprosentit.

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta onko haittaa jos pitää tällä säällä kosteusmatoa kitarassa joka on laukussa?
Roberto
21.12.2006 23:34:40

Hei, oletko jo saanut tuon Martinin b-bandilla? Kokemukset kiinnostavat, koska itselläni samanlainen projekti harkinnassa.

Mulla on 000-15S b-bandin ast:lla ja konkkamikillä. Hyvältä soundaa, mikin kautta tai ilman. Etuaste on A2 eli stereo-ulostulo.
flattopguitar
22.12.2006 09:23:12
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta onko haittaa jos pitää tällä säällä kosteusmatoa kitarassa joka on laukussa?

No, ainakin minulla on huoneistoilmankosteus pysynyt siinä 30% ja vähän päälle, joten voi hyvin käyttää. Vaikka ulkona sataisi vettä, niin sisäilman kosteus voi olla pieni jos patterit ovat päällä. Konkreettisempi tarve kosteutusmadolle tulee sitten kun kunnon pakkaset tänne saapuvat. Lisäksi keväisin on yllätävän kuiva siihen asti kun puissa on kunnon lehdet.
sasu1
22.12.2006 21:16:03

Ei siitä ole haittaa. Itse pidän näin talvisin kitarat ma-pe laukuissa kosteutusmadon kanssa ja viikonloput standeissä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Liika kosteuttaminen tosin saattaa (väliaikaisesti) huonontaa soundia, mutta kuivuuden aikaansaamat ongelmat ovat paljon pahempia.

Kannattaa aina välillä tsekata esim. viivoittimella kitaran kansi ja takaosa. Hyvässä kondiksessa olevassa kitarassa ne ovat hieman kuperia. Jos kansi on täysin litteä, kannattaa kitaraa kosteuttaa hetken kahdella madolla.
Veikko
24.12.2006 13:26:24
täällä tuntuu olevan paljon tietoa noista kosteusjutuista. Viittiskö joku viisas tehdä vaikka ihan pysyvän topikin aiheesta? Olisi varmaan tarpeellinen.
kaasu pohjassa, käsijarru päällä
rattledad
24.12.2006 13:46:07

täällä tuntuu olevan paljon tietoa noista kosteusjutuista. Viittiskö joku viisas tehdä vaikka ihan pysyvän topikin aiheesta? Olisi varmaan tarpeellinen.

Jokuhan laittoi joskus linkin Taylorin sivuille, jossa oli paljon tuosta aiheesta.
http://www.taylorguitars.com/guitars/reference/techsheets.html
hjukke
24.12.2006 23:28:06

Pukki toi Planet wavesin kosteusmittarin. Hip Hip!
Kaikki rannekellotornin mukana
JeeVes
26.12.2006 04:24:33
Mulla on 000-15S b-bandin ast:lla ja konkkamikillä. Hyvältä soundaa, mikin kautta tai ilman. Etuaste on A2 eli stereo-ulostulo.

Ilmeinen havaintoni on että näissä 000 ja OM kitaroissa tämä b-band toimii loisteliaasti. Kuitenkin kaverini D-28 ei saundi ollut ihan niin loistava...voisko olla kyse siitä että on koppamuoto erilainen kuin 000 ja OM, ehkä se siis sopii vaan paremmin näihin pyöreämpiin koppiin tuo mikki.

Voi hitsi mitä äidinkieltä, mut ei jaksa korjailla nyt.
Kalamies #15 >-)))>
Roberto
26.12.2006 21:43:19

Ilmeinen havaintoni on että näissä 000 ja OM kitaroissa tämä b-band toimii loisteliaasti. Kuitenkin kaverini D-28 ei saundi ollut ihan niin loistava...voisko olla kyse siitä että on koppamuoto erilainen kuin 000 ja OM, ehkä se siis sopii vaan paremmin näihin pyöreämpiin koppiin tuo mikki.

Hmm.. mulla on muodostunut pikkuhiljaa semmonen kela, et plekuhommiin I-beam, sormisoittoon b-band tai Frapp (jos jaksaa säätää). Molemmissa tapauksissa kannattaa olla para-di tai vastaava per ulostulo.
flattopguitar
27.12.2006 09:56:14

Ei kopan muoto vaikuta siihen miten mikki toistaa sen kitaran soundin, mutta todellakin sorminäppäilyssä b-band toimii parhaiten ja huonommin sellaisessa plekulla soitetussa komppauksessa, johon en sitä itse asentaisi missään nimessä. Siihen on parempia vaihtoehtoja olemassa.
JeeVes
27.12.2006 10:26:16
Ei kopan muoto vaikuta siihen miten mikki toistaa sen kitaran soundin, mutta todellakin sorminäppäilyssä b-band toimii parhaiten ja huonommin sellaisessa plekulla soitetussa komppauksessa, johon en sitä itse asentaisi missään nimessä. Siihen on parempia vaihtoehtoja olemassa.

Voisko olla esim. toi K&K. Mulla vaan ois tarjolla tommonen b-band ilmaiseks mun kitaraan.
Kalamies #15 >-)))>
Joonaz__
27.12.2006 20:20:50 (muokattu 27.12.2006 21:17:30)
Joku kyseli kokemuksiani.. hmm kitara on kuin tehty mulle, rakastan ylikaiken tota eebenpuu otelautaa, mut ei siitä sen enempiä..

B-bandi on toiminut jees, siististi asennettu kuten kuuluukin.. mutta lienee totta että toi sopii ehkä enemmän näppäilyyn kuin plekukomppaukseen mut siis mun tarpeisiin mainio vaikka enemmän tulee kyllä plekulla kikkailtua vaikka kausiluontoisesti vähän tuntuu mulla menevän..

Ei laisinkaan huono siis, mut toki kandee suorittaa vertailua ja jos nyt epäilyttää toi että B-bandi on "vaan näppäilyyn" niin p... kyllä se hoitaa molemmat hommat hintaansa nähden mainiosti! suosittelen..
penatuna
02.01.2007 11:52:24 (muokattu 02.01.2007 11:52:35)
Martin hd-28 ja b-band A2.2. Nuo b-bandithan kannattaa hienosäätää omaa korvaa miellyttäväksi niillä sisäisillä trimmereillä. Hyvän ulkoisen boksin (itselläni BBE Acoustimax) soundi futaa mainiosti myös komppisoitossa. Ilman boksia tuo b-band soundasi hiukan liian "piezomaiselta" ja heikolta omaan korvaani.

Oma tavoitteeni on saada poimittua mahdollisimman luonnollinen soundi kitarasta ja nyt ollaan jo kohtuu lähellä ainakin livekeikkoja ajatellen. Nauhoittaessa ehkä käytän vieläkin konkkamikkejä, vaikka voihan näitä yhdistellä siihenkin.
JeeVes
16.01.2007 23:32:37
Nostetaanpa tää ketju. Nyt on mulla tässä edessä akustisen hankinta ja sitä omaa olen etsimässä. Aluksi ajattelin 000-bodyä, mutta nyt kun ollut lainassa kaverin Martin D-28 olen ruvennut miettimään taas tota D-koppaista. Rahat ja rahkeet vois ehkä riittää D-18 tai D-16 mallehin.

Mitä olette mieltä jos tilais T-kaupasta, siis tietenkin sen jälkeen kun olen itse päässyt kaupassa niitä testimään. Hinnat on kuitenkin jokseenkin alemmat.

Yhtenä silmäänpistävänä vaihtoehtona on ehkä Taylor 214, tiedän et on Martin Guitars ketju, mut sanokaapa joitakin syitä miks ei ostais Tayloria. Tätä kapistusta en ole vielä päässyt testimään mutta paljon hyvää palautetta olen siitä lukenut. Mua viel miellyttää toi Grand Auditorium moutokin, vois olla vahva vaihtoehto. Hintaa olis T-kaupassa 999€.

Skitta tulis pääosin komppaamiseen.
Kalamies #15 >-)))>
weelie
17.01.2007 10:58:39 (muokattu 17.01.2007 10:59:13)
Nostetaanpa tää ketju. Nyt on mulla tässä edessä akustisen hankinta ja sitä omaa olen etsimässä. Aluksi ajattelin 000-bodyä, mutta nyt kun ollut lainassa kaverin Martin D-28 olen ruvennut miettimään taas tota D-koppaista. Rahat ja rahkeet vois ehkä riittää D-18 tai D-16 mallehin.

Yhtenä silmäänpistävänä vaihtoehtona on ehkä Taylor 214, tiedän et on Martin Guitars ketju, mut sanokaapa joitakin syitä miks ei ostais Tayloria. Tätä kapistusta en ole vielä päässyt testimään mutta paljon hyvää palautetta olen siitä lukenut.

Skitta tulis pääosin komppaamiseen.

Käyn nyt hyvä mies DLX:ssä ja Kitarapajassa testaamassa noita ennenkuin tuhlaat rahasi! ja ei nuo kaksi merkkiä ole ainoat autuaaksi tekevät...
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
JeeVes
17.01.2007 12:21:32
Käyn nyt hyvä mies DLX:ssä ja Kitarapajassa testaamassa noita ennenkuin tuhlaat rahasi! ja ei nuo kaksi merkkiä ole ainoat autuaaksi tekevät...

Totta ja kyllä mulla on Martineista jo aika paljon kokemusta. Siellä kuitenkin kehuttiin kumpiakin merkkejä. MusicStore Kölnissä nuo Taylorit oli vielä halvempia.
Kalamies #15 >-)))>
Turder
17.01.2007 19:12:28
Eipä noilla JeeVesin vaihtoehdoilla voi mennä pahasti pieleen. Toimivia perusskeboja moneen menoon. Tosiaan kannattaa testailla kun eri materiaaleja on kopassa Martinissa ja Taylorissa niin saa sen soundipuolenkin sattumaan omalle korvalle.

Onhan noissa aika paljon hintaeroja, esim Tompalla nuo 200-300 -sarjat on siellä tonnin molemmin puolin, samoissa kuin D-16. D-18 on taas askel ylöspäin, niin hinnassa kuin monessa muussa. Rupeaa olemaan luusatulaa ym. hienoutta. Aika jännä, että D-18:sta ei ole "scalloped bracing" (mikä onkaan korrekti suomennos, koverretut tukirimat?), kun taas D-16:sta näyttäisi olevan?
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
Roberto
17.01.2007 19:30:43

Mitä olette mieltä jos tilais T-kaupasta, siis tietenkin sen jälkeen kun olen itse päässyt kaupassa niitä testimään. Hinnat on kuitenkin jokseenkin alemmat.

En ostais akustista ikinä kokeilematta. Yksilöissä on niin paljon eroa et ihan sama oikeastaan ostella sit ihan sokkona.

Ja kaikki Taylorit jotka on kohdalle osunut on ihan jouskareita :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)