Aihe: Gallien-Krueger Backline
1 2 3 4 5 6
Nieby
15.01.2007 21:13:56
Qsysi
16.01.2007 11:24:32
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_410sbx_bassbox.htm + http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_115sbxii_bassbox.htm

G A S !!!

nuo on pakko saada..! siinä on nyt mulle varmat kaapit.

Samaten, alkoi kiinnostamaan. Plus sitten tuo nuppi. Enää tarttis saada töitä.
Klip-klop klip-klop, hevonen on pop! -Histamiini
Nieby
16.01.2007 13:12:27
Samaten, alkoi kiinnostamaan. Plus sitten tuo nuppi. Enää tarttis saada töitä.

nimenomaan.. kyllähän niitä aina saa ;)
1976
16.01.2007 14:31:49
Mahtaakohan laadullinen ero olla suurikin noissa backlinen kaapeissa ja sitten noissa SBX:ssä?

Onhan noiden spekseissä jonkin verran eroja. backlinet on MDF levystä kyhättyjä ja SBX taas 11-kerros poppelia. SBX:stä löytyy myös hyvin säädettävä pilli ja bi-amp mahdollisuus GK:n RB nuppien kanssa. Äänellisistä eroista en oikein osaa sanoa, koska en ole backlinea päässyt kokeilemaan. SBX 4x10 on ollut kovassa käytössä kohta 3 vuotta. Todella tukevaa tekoa, lämmin, kuitenkin aika neutraali, eli päästää basson ominaissoundin hyvin läpi. Olen tykännyt.
76' the best of the bunch.
Qsysi
16.01.2007 14:53:16
nimenomaan.. kyllähän niitä aina saa ;)

Joo saa, harmi vaan kun on uus bassokin hankintalistalla. Mahdollisesti Rickenbacker, joten niitä töitä todellakin tarvitaan :)
Klip-klop klip-klop, hevonen on pop! -Histamiini
sunder
16.01.2007 16:44:11
Harmony-centralissa joku GK:n nimen alla kirjottanut tyyppi kertoi, että tuota rb-sarjan nuppien bi-amp speakon piuhaa ei toimiteta enää nuppien mukana vaan yhteensopivien gk:n kaappien mukana. Onkohan näin? Olisin ehkä ostamassa nuppia jonka mukana piuha on alkuperin tullut, mutta piuha ei ole enää tallessa.

Eli tuleeko se piuha mukana jos ostan esim. sbx-sarjan kaapin?
"tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes
1976
16.01.2007 18:00:21
tuleeko se piuha mukana jos ostan esim. sbx-sarjan kaapin?

Joo, mulle tuli ainakin kaapin mukana.
76' the best of the bunch.
temppari
16.01.2007 18:02:16 (muokattu 16.01.2007 18:02:52)
Eli tuleeko se piuha mukana jos ostan esim. sbx-sarjan kaapin?
Kyllä tulee, sellainen kiina-speakoneilla varustettu...
Ihan perus 4-napainen speakon-piuha kumminkin, saa niitä musiikkiliikkeistäkin tai itse tehtynä.

e: olin hidas
sunder
16.01.2007 20:01:10
Ok. Onko muuten 500e vuoden vanhasta, hyväkuntosesta GK rb700II nupista ok hinta?
"tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes
JartZA
16.01.2007 21:53:51
Ok. Onko muuten 500e vuoden vanhasta, hyväkuntosesta GK rb700II nupista ok hinta?

Sehän selviää tietysti pettämättömällä Mnet-kaavalla, eli thomannin hinta x 0,7.

Käytetyn nupin absoluuttisen pätevä hinta on siis:
655e x 0,7 = 458,5 e

Vastaus: ei missään nimessä ole.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
hemmo
17.01.2007 07:45:45

Sehän selviää tietysti pettämättömällä Mnet-kaavalla, eli yleisesti tiedossa oleva ovh, esim. thomannin hinta x 0,66.

655e x 0,7 = 4
32,3 e

G&K Backline 600 nuppi on munsta hyvä ja halpa.
"40-vuotias pitkänlinjan pubitähti"
munakorva
17.01.2007 21:37:33
Miten, ku mulla alkaa kohtalaisen helposti se klikki vilikkumaan. Joutuu aina laittaa sen nappulan pohjaan, että tulee se limitteri ja se vaimentaa vähän liikaa ja joutuu vääntään nupit johonkin klo 3 pikkukeikalla tai enempikin. Mulla on nyt vaan yksi 8ohmin kaappi ja toinen tulossa, joten sekin auttaisi varmaan siihen lisätehoon, mutta. Kannattaisiko minu ostaa joku erillinen limitteri tai laskea mikkiä, että ei tulis niin paljo valonvilkkumista? Vai tarviiko siitä klikkiledistä välittää ollenkaan?
JartZA
17.01.2007 23:38:24
Sehän selviää tietysti pettämättömällä Mnet-kaavalla, eli yleisesti tiedossa oleva ovh, esim. thomannin hinta x 0,66.

655e x 0,
66 = 432,3 e

Eli siis noin. Kitarapuolelta muistin tuon 0,7 kertoimen, mutta näin se maailma näköjään muuttuu.

Backlinen ajattelin itsekin hankkia kun aika koittaa.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
pardy
18.01.2007 00:27:36

Miten, ku mulla alkaa kohtalaisen helposti se klikki vilikkumaan. Joutuu aina laittaa sen nappulan pohjaan, että tulee se limitteri ja se vaimentaa vähän liikaa ja joutuu vääntään nupit johonkin klo 3 pikkukeikalla tai enempikin. Mulla on nyt vaan yksi 8ohmin kaappi ja toinen tulossa, joten sekin auttaisi varmaan siihen lisätehoon, mutta. Kannattaisiko minu ostaa joku erillinen limitteri tai laskea mikkiä, että ei tulis niin paljo valonvilkkumista? Vai tarviiko siitä klikkiledistä välittää ollenkaan?

Siis clip-valo? No siis periaatehan on se, että kovimmilla mahdollisilla äänillä mitä saat normaalisti soitettuna bassostas ulos, se voi vilkkua ihan rauhassa. Mutta jos se aina clippaa kun soitat kevyemminkin niin kannattaa se -10db -nappi painaa pohjaan. Jos sei leikkaa liikaa, ni ruuvaat yksinkertasesti bassostas volumepotikkaa pienemmälle.
dropD
18.01.2007 10:17:18

Pardy jo tuossa asian pääpiirteittäin selvittikin, mutta jatketaan vielä jos kyse oli backline nupista.

Väännä level-A pienelle ja nosta pikkuhiljaa ylöspäin kunnes kovaa runttaamalla clippivalo vilkahtelee. Sen jälkeen masteria sen verran kuin tilanne vaatii. Jos tuntuu vieläkin clippaavan turhan helposti, niin paina 10dB padi pohjaan ja nosta level-A:ta kunnes taas kovaa runttaamalla clippi vilkahtelee. Jos bassossa on kovin kova ulostulo, voi myös mikkiä vähän laskea.
Heikki L.
18.01.2007 11:15:29

Muistaakseni tuossa nupissa gainin säätäminen ei vaikuta klippaamiseen vaan pelkästään se padi.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
poppamies
18.01.2007 11:49:10 (muokattu 18.01.2007 11:52:00)

Muistaakseni tuossa nupissa gainin säätäminen ei vaikuta klippaamiseen vaan pelkästään se padi.

Gain potikka Backlinessa on vain särökanavan särön määrän säätämistä varten eikä minustakaan vaikuta klippaamiseen. Sisäänmenon herkkyyttä ja etuasteen ohjausta taas säädetään "Level" potikalla. Level potikalla säädetään bassossta tuleva signaali sellaiselle tasolle että clippivalo vilkkuu satunnaisesti. Jos alkaa clippaamaan vaikka Levelpotikka on lähes minimissä (aktiivi elektroniikalla) niin painetaan se -10dB nappi niin saa säätövaraa.
Siis kerrataan! Level potikalla nostetaan signaali sellaiselle tasolle että clippivalo juuri ja juuri vilkkuu ja sitten siihen ei enään kosketa sillä bassolla. Volume säädetään Masterpotikasta.
Se että Level on oikein säädetty vaikuttaa ratkaisevasti loppusoundiin. Jos Level on liian pienellä ja Master vaikka kuinka isolla soundi jää aneemiseksi ja ohueksi.
G strings are for strippers!
Karlsson
18.01.2007 11:50:36
Gain potikka Backlinessa on vain särökanavan särön määrän säätämistä varten eikä minustakaan vaikuta klippaamiseen. Sisäänmenon herkkyyttä ja etuasteen ohjausta taas säädetään "Level" potikalla. Level potikalla säädetään bassossta tuleva signaali sellaiselle tasolle että clippivalo vilkkuu satunnaisesti. Jos alkaa clippaamaan vaikka Levelpotikka on lähes minimissä (aktiivi elektroniikalla) niin painetaan se -10dB nappi niin saa säätövaraa.
Siis kerrataan! Level potikalla nostetaan signaali sellaiselle tasolle että clippivalo juuri ja juuri vilkkuu ja sitten siihen ei enään kosketa sillä bassolla. Volume säädetään Masterpotikasta.

Kauheen vaikeeta, ei basistin pieni pää tajua!
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
poppamies
18.01.2007 11:53:25

Kauheen vaikeeta, ei basistin pieni pää tajua!

Ei pitäisi olla basistillekaan vaikeata. Kun punainen valo vilkkuu ei saa koskea mihinkään.
G strings are for strippers!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)