Aihe: CGCGCD# -vireestä
1
beatapple
16.01.2007 21:35:03 (muokattu 16.01.2007 21:36:42)
Moikkelis!

Ajattelin tuossa akkaria viritellessäni kokeilla eri vireitä ja siinä aikansa veivailin namiskuukkeleita, kunnes sain kitarani vireeseen CGCGCE. Hetken aikaa tällä soiteltuani huomasin, että pieneen terssiin oli vaikea päästä tällä vireellä, joten laskin pikku-E:tä puolikkaan sävelaskeleen verran ja sain siis avoimen C-molli vireen. Huomasinkin heti että ompas tällä vireellä helppo ottaa eri otteet, kuten 7, 6, 9, m7, mmaj7, m6, sus2, sus4 sekä voimasoinnut. Olenkin ihmeissäni, että miksi harva kuitenkin käyttää tätä virettä vai onko perusvire sen verran suosittu, että ei haluta vaihtaa muuhun. Sointukitaristille tämä vire on mielestäni oivallinen, mutta soolokitaristille se saattaa olla hieman hankala, kunnes hahmottaa vireen intervallit otelaudalta ja ns. boxit mitä harmittavan moni mielestäni käyttää liian usein, eikä mieti mitä teoriassa tapahtuu vaan antaa sormien vain viuhua.

Minun mielestäni nuo Cm-vireessä olevat otteet ovat paljon helpompia ja soinnun rakenteen ymmärtää hyvin helposti: Terssi sijaitsee melkein aina ylimmällä kielellä ja siitä tietää onko kyseessä molli vai duuri. Itse aion jättää tuon vireen akkariini, mutta sähkikseen en sitä laita, koska kielet menisivät aivan spagetiksi. Onko täällä muita erikoisvireitten käyttäjiä? Jos on, niin minkälaista hyötyä niistä on ollut ja mainitse vielä vireesi niin pääsen itsekin kokeilemaan. Ja vielä semmonen, että ketkä soittajat käyttävät näitä erikoisvireitä? Muistaakseni Keith Richards taitaa käyttää ainakin, mutta en ole varma. Mielipiteitä kehiin!

EDIT: Ja slidesoitossa hyvinkin hyödyllinen!
toydragon
17.01.2007 15:43:23
Itse tulee vaihdettua akustisessa virettä päivittäin useaan otteeseen. Aika paljon viimeaikoina pyöriny normivireen lisäksi mm. perinteinen DADGAD ja DADGCE. Avoimilla soinnuilla on aina kiva läiskiä niitä huiluääniä silleen lyömällä. Jos vaihtoehtosista vireistä on kiinnostunut, niin kyllä varmaan ihan ensimmäisiä kavereita joita kannattaa tsekata on Michael Hedges. Tosin musta tuntuu ettei teräskielisellä akkarilla toi ns. normivire ole mitenkään maailmalla edes normi. Paljon ainakin löytyy jengiä jotka nimenomaan vannoo jonkun DADGAD-vireen (eli siis avoin Dsus4) nimiin.
"No one plays like him. No one even tries", David St. Hubbins about Nigel Tufnel
Zarmo
18.01.2007 23:24:45

Itse käytän jonkin verran perinteistä DADF#AD -virettä. Lähinnä slidesoitossa, joskus muutoinkin. Välillä tulee kokeiltua myös avointa geetä DGDGBD.
Likainen kokolattiamatto.
Vapinamonologeja
Innuendo
18.01.2007 23:46:10
Itse käytin joskus jotain ihmevirettä, mutta en nyt tähän hätään ollenkaan muista mikä se oli. Olen myös joskus harvoin käyttänyt (sähkökitarapuolelta) tuttua DADGHE-virettä.

avoimen C-molli vireen

Haluan viilata pilkkua sen verran, että jos puhutaan C-mollivireestä, niin tuon viimeisen sävelen pitäisi olla Eb (enharmonisesti sama kuin D#, mutta ei silti aivan sama teorian kannalta).
Selvä pyy, humalainen fasaani.
wedevirtanen
27.08.2008 00:47:00
Nyt joku kahjo myy puoli ilmaiseksi kitaran Alternate tunings (erikoisviritiys) kirjoja ja muita akustisen kitaran kirjoja ja lehtiä HNetissä! :)
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
Herra Rapu
27.08.2008 09:18:29

Joo tuli tossa lomalla rämpyteltyä juurikin samaisella CGCGCEb -vireellä. Tosi mielenkiintoinen vire kun pääsee tarpeeksi alas ja ohuimmilla kielillä voi soitella terssejä osittain legatona. Tutkittavaa kuitenkin riittää vielä paljon, nyt on vasta tullut raapaistua pintapuolin virityksen olemusta.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
wedevirtanen
28.08.2008 09:39:03 (muokattu 28.08.2008 20:05:07)
Tätä mollivirettä en ole kokeillut sen kummemmin, mitä nyt pari kertaa tovin, mutta CGCGCE- vireeseen (C-duuri viritys) olen sovittanut pari kappaletta.

Kyllä näillä erikoisvireillä saa uudenlaisia sävyjä kielten soidessa toisiinsa nähden ennenkuulemattomalla tavalla.

Hyvä konsti tutustua näihin erikoisvireisiin on sovitella tuttuja kappaleita näihin vireisiin tai tehdä kokonaan uusia kappaleita.

Yksi vaihtoehto on soitella näille virityksille tehtyjä kappaleita.
ekorocket
28.08.2008 16:14:40
Kiitti vinkistä, pitääpä kokeilla tuota CGCGCD#:tä.

Itse käytän aina välillä DADF#AD:aa (avoin D-duuri), helpolla kaunista, slidella tai ilman. Niin ja toki avo-G:ta myös, Richards-style.
wedevirtanen
29.08.2008 15:51:48
Noniin, tänään sain soviteltua vanhan kappaleeni tähän Cm- viritykseen ja se soikin melko mahtavan muhkeasti mataline bassoneen kera yläkielten melodioiden.

Käytän kappaleessa laskevaa bassokuviota, jonka voi aloittaa mukavasti neljännen kielen vapaalta c- säveleltä ja sitä voi halutessaan pudottaa oktaavin verran kuudennen kielen vapaaseen C:n. Kuuden kielen sinfoniaa...

C-G-C-G-C-Eb
Juniper
29.08.2008 16:04:18
Tätä mollivirettä en ole kokeillut sen kummemmin, mitä nyt pari kertaa tovin, mutta CGCGCE- vireeseen (C-duuri viritys) olen sovittanut pari kappaletta.

Kyllä näillä erikoisvireillä saa uudenlaisia sävyjä kielten soidessa toisiinsa nähden ennenkuulemattomalla tavalla.

Hyvä konsti tutustua näihin erikoisvireisiin on sovitella tuttuja kappaleita näihin vireisiin tai tehdä kokonaan uusia kappaleita.

Yksi vaihtoehto on soitella näille virityksille tehtyjä kappaleita.

Uusista sävyistä tuli mieleen niin kokeilkaa CFCFCF virettä. Tällä saa jo melkein pelottavia sävyjä aikaan. Biisi esimerkkinä voisi vaikka olla Doyle Dykesin Howling of the wood
ekorocket
30.08.2008 20:50:04
Laittaa pläjäytin tuossa tänään akkarini CGCGCE-vireeseen, ja sieltähän tuli heti tuollainen Zepukka-henkinen stomp-biisi. Hieno vire, tuntuu että akkari oikein kiittää kun saa välillä tulla leivotuksi kunnolla avovireessä. Kiitos vain vinkkaajille!
arc
03.09.2008 04:10:53 (muokattu 03.09.2008 04:12:12)
Tässä näyte CGCGCE:stä

Kuva menee loppuamyöten vähän eritahtia äänen kanssa. Tajuttoman hieno veto imo

http://www.youtube.com/watch?v=6VAkOhXIsI0&feature=related

E: Olen ite käyttänyt nauhoituksissa taustalla mm. EEEEEE -virettä :D Sillä saa tosi rikkaita komppauksia aikaan, samalla kun sormella vetää glissandona melodiaa.
wedevirtanen
03.09.2008 11:58:07
Tässä näyte CGCGCE:stä

Kuva menee loppuamyöten vähän eritahtia äänen kanssa. Tajuttoman hieno veto imo

http://www.youtube.com/watch?v=6VAkOhXIsI0&feature=related

E: Olen ite käyttänyt nauhoituksissa taustalla mm. EEEEEE -virettä :D Sillä saa tosi rikkaita komppauksia aikaan, samalla kun sormella vetää glissandona melodiaa.

Käytitkö tuota EEEEEE- viritystä normi kielivahvuuksilla? Minulla on sellainen kuva, että joissakin virityksissä käytetään normaalia poikkeavia kielivahvuuksia määrätyillä kielillä, mutta se on liian hankalaa, ainakin kotioloissa, ellei ole pilivin pimein ylimääräisiä kitaroita, joita voi pitää jatkuvasti näissä erikoisvireissä normaalista poikkeavilla kielivahvuuksilla.
arc
03.09.2008 16:21:05
Käytitkö tuota EEEEEE- viritystä normi kielivahvuuksilla?

Juu käytin. Eihän se viisasta ollut, mutta käytin sitä vain ehkä sen 10min ja pistin taustat purkkiin. Pistin aika paljon oktaavia alemmaksi kieliä, ylä-h taisi venyä ylöspäin E-hen. Ei siis mitään suuria ylijännitteitä muistaakseni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)