Aihe: Jelppikerho (kysymykset tänne!!) | |
---|
Schnowotski 29.10.2006 18:18:44 (muokattu 30.10.2006 12:27:06) | |
|
http://kunta.riihimaki.fi/rmo/musiikkitieto.html Tsekkaas toi, joskus aikaisemminkin mainostin. Sitten vaan levyjä kirjastosta. Voisi mainita tähän myös sibeliusakatemian 1900-luvun historian verkkomateriaalin: http://www2.siba.fi/historia/1900/ Yhteen vuosisataan keskittyneenä käsittely on luonnollisesti selkeämpää ja kattavampaa kuin riihimäen musiikkitiedon 1900-luvun osio. Mutta jos kirjoja, niin ainakin tuossa lukion "Opus - suomalaisena musiikin maailmassa" -kirjassa on aika hyvä aikajana (tai oikeammin aikakausitaulukko), johon on lueteltu aikakauden taiteilijoita, tiedemiehiä, filosofeja ja tapahtumia. Varmaan muissakin oppikirjoissa on moisia janoja, kantsii tsekata. ja miksei koko musiikinhistoriaan osoitteessa http://muhi.siba.fi/muhi/bin/view/MuHi/Home Hmm, yritin etsiä tuota mutten löytänyt. Kiitos. :) |
|
Voisi mainita tähän myös sibeliusakatemian 1900-luvun historian verkkomateriaalin: http://www2.siba.fi/historia/1900/ ja miksei koko musiikinhistoriaan osoitteessa http://muhi.siba.fi/muhi/bin/view/MuHi/Home [i hear voices but at least they're on tune] |
|
Ehdotin tätä pysyväksi ,saapi nähdä. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
fifi 28.11.2006 15:29:47 | |
|
Ehdotin tätä pysyväksi ,saapi nähdä. Niinpä, niin minäkin ehdotin jo ajat sitten, mutta mitään ei ole tapahtunut. Taisi mennä pyyntö ö-mappiin. :S Ad surdas auras canere |
wrshredder 29.11.2006 12:13:47 (muokattu 04.12.2006 17:20:03) | |
|
Niinpä, niin minäkin ehdotin jo ajat sitten, mutta mitään ei ole tapahtunut. Taisi mennä pyyntö ö-mappiin. :S Jep , mitään vastaustakaan ei kuulunut mullekaan. Koitan herättää huomion painamalla varoitusta ,saa nähdä toimiiko. Mod.huom.: Toimii, emme me moderaattorit pysty noita pyyntöjä näkemään, jollei niitä varoitusta painamalla tai pikaviestillä Moderaattori-nimimerkille ilmoiteta. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
|
Saako betasalpaajia vaan lääkärin luvalla? THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
|
Saako betasalpaajia vaan lääkärin luvalla? Vahvasti luulen näin. Korjatkaa jos olen väärässä. Sillähän se selviää että käy kysymässä apteekista. Ei ne myy jos se on reseptikamaa eikä sulla ole reseptiä. [i hear voices but at least they're on tune] |
|
Vahvasti luulen näin. Korjatkaa jos olen väärässä. Sillähän se selviää että käy kysymässä apteekista. Ei ne myy jos se on reseptikamaa eikä sulla ole reseptiä. Joo muistasin lukeneeni myös että olisi. Emmä niitä nyt juuri tarvi ,mutta ehkä tulevaisuudessa , mieluiten kumminkin haluaisin pärjäillä ilman. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
|
Saako betasalpaajia vaan lääkärin luvalla? Sydänlääkkeitähän nuo ovat?! Ei onnistu ilman lekuria. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Istun taloni pienimmässä huoneessa.
Arvostelunne on edessäni.
Tuossa tuokiossa se on oleva takanani. |
|
Joo muistasin lukeneeni myös että olisi. Emmä niitä nyt juuri tarvi ,mutta ehkä tulevaisuudessa , mieluiten kumminkin haluaisin pärjäillä ilman. Käy juttelemassa lekurin kanssa, jos sun olisi mahdollista saada "just in case" -resepti. Haet sitten jos tarttet. [i hear voices but at least they're on tune] |
|
Käy juttelemassa lekurin kanssa, jos sun olisi mahdollista saada "just in case" -resepti. Haet sitten jos tarttet. No pitää kattella.. Ens keväällä vaan konsertteja olisi luvassa. Yksi aika tärkeäkin , haluaisin vaan soittaa kunnolla. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
Schnowotski 14.12.2006 00:17:24 (muokattu 14.12.2006 00:32:23) | |
|
Olen tässä metsästellyt erästä kappaletta taannoisen "Suomalaiset sävelet" -sarjan kahdeksannesta osasta. Muistan siitä enää niin vähän, että kuvaukseni perusteella sitä lienee mahdotonta tunnistaa, mutta kun nyt löysin osan kappalelistan, voinette auttaa teosten poissulkemisessa. Teos jota etsin on orkesterille. Kohdassa, jota ohjelmassa soitettiin, oli sooloviulun mollimelodia: suhteellisen tonaalinen, mutta maustettu riitasoinneila (sekunneilla ja muistaakseni sävellajin ulkopuolisilla sävelillä). * Aulis Sallinen: Agitaattori Puntarpään kohtaus oopp. Punainen viiva (Usko Viitanen ja Suomen Kansallisoopperan orkesteri/Okko Kamu) * Pierre Boulez: Pli selon pli, sopraanolle ja orkesterille (Christine Schäfer ja Ensemble InterContemporain/Pierre Boulez) * Jukka Tiensuu: Klarinettikonsertto "Puor" (Kari Kriikku ja RSO/Jukka-Pekka Saraste) * Jukka Tiensuu: Fantango (Jukka Tiensuu) * Jukka Tiensuu: MXPZKL (RSO/Leif Segerstam) * Esa-Pekka Salonen: Floof (Anu Komsi ja Avanti!/Esa-Pekka Salonen) * Esa-Pekka Salonen: LA Variations (RSO/Esa-Pekka Salonen) * Jouni Kaipainen: Oboekonsertto (Helén Jahren ja RSO/Sakari Oramo) * Jukka Tiensuu: Tokko (PK/Tapani Länsiö) * Magnus Lindberg: Klarinettikonsertto (Kari Kriikku ja RSO/Sakari Oramo) Jos osaatte sanoa, mikä noista se EI ainakaan ole, niin sanokaa. Poistelin siitä jo itse muutamia. En mene täysin takuuseen, oliko kappale laulettu, muistaakseni ei, mutta en uskaltanut poistaa noita laulettuja tuolta. Todennäköisesti se ei ollut laulettu. Lis: Tuli vielä se mieleen, että oitis kun viulun melodioinnin kuulin, tuli mieleeni Alfred Schnittken viulukirjoittaminen hieman pehmeämpänä: kauniita melodioita kirpeillä intervalleilla maustettuna. Onko joku muu ajatellut samaista jostain noista biiseistä? |
Uppi 20.12.2006 19:28:49 | |
|
No pitää kattella.. Ens keväällä vaan konsertteja olisi luvassa. Yksi aika tärkeäkin , haluaisin vaan soittaa kunnolla. Omien hyvien kokemuksien ansiosta suosittelen mentaalia harjoittelua. Siis kappaleen ja esityksen läpikäymistä pään sisällä mahdollisimman monta kertaa erittäin keskittyneesti. Auttaa keskittymään ja hallitsemaan esiintymisjännitystä. Sitähän urheilijatkin tekee. |
|
Omien hyvien kokemuksien ansiosta suosittelen mentaalia harjoittelua. Siis kappaleen ja esityksen läpikäymistä pään sisällä mahdollisimman monta kertaa erittäin keskittyneesti. Auttaa keskittymään ja hallitsemaan esiintymisjännitystä. Sitähän urheilijatkin tekee. Juu kyllä tätäkin on tullut tehtyä. Auttaa myös kappaleiden ulkoa-opettelemisessa.. Se vain kun ei ole aiempaa esiintymiskokemusta niin ei oikein tiedä mikä auttaisi.. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
|
Juu kyllä tätäkin on tullut tehtyä. Auttaa myös kappaleiden ulkoa-opettelemisessa.. Se vain kun ei ole aiempaa esiintymiskokemusta niin ei oikein tiedä mikä auttaisi.. Siis tarkoitatko ettei ole mitään aiempaa esiintymiskokemusta, vai kokemusta solistina soittamisesta tai jtn? Minusta kuulostaa hurjalta, että ilman "traumaa" pitäisi jo olla lääkitys olemassa... Ei oo mikään tarkoitus vähätellä, kun ei todellakaan tilannetta tiedä, mutta suosittelisin vielä kokeilemaan muita konsteja. Tai ehken asennoitumista? Ite alottanu "esiintyvän taiteilijan" uran kiksaten ja bläkärejä potien ensimmäisessä oppilasmatineassa joskus vuonna miekka ja kirves. Piti soittaa pianon säestyksellä, ulkoa, ja eihän siitä mtn tullu. Siitä asti oon ottanu asenteen, että parhaansa yritetään, mutta jos reisille menee, niin se sitten menee. Maailma ei siihen kaadu, v*tuttaahan se saattaa, rankastikin. Mulla nykyään keikat menee huonommin, jos ei jännitä yhtään. Vireystila katoaa. Ja instrumentistakin johtuen, oon oppinu hyödyntämään kaikki suotavat tauot, niin kappaleitten aikana, välillä ja pilliä kuivatessa-> hengittää muutaman kerran übersyvään ja rentouttaa itteesä. Mutta hei, tämähän oli taas vain yksi mielipide. Ehkä olen yksin aatteideni kanssa? Onnea kuitenkin joka tapauksessa matkaan :). |
|
Siis tarkoitatko ettei ole mitään aiempaa esiintymiskokemusta, vai kokemusta solistina soittamisesta tai jtn? Minusta kuulostaa hurjalta, että ilman "traumaa" pitäisi jo olla lääkitys olemassa... Ei oo mikään tarkoitus vähätellä, kun ei todellakaan tilannetta tiedä, mutta suosittelisin vielä kokeilemaan muita konsteja. Tai ehken asennoitumista? Ite alottanu "esiintyvän taiteilijan" uran kiksaten ja bläkärejä potien ensimmäisessä oppilasmatineassa joskus vuonna miekka ja kirves. Piti soittaa pianon säestyksellä, ulkoa, ja eihän siitä mtn tullu. Siitä asti oon ottanu asenteen, että parhaansa yritetään, mutta jos reisille menee, niin se sitten menee. Maailma ei siihen kaadu, v*tuttaahan se saattaa, rankastikin. Mulla nykyään keikat menee huonommin, jos ei jännitä yhtään. Vireystila katoaa. Ja instrumentistakin johtuen, oon oppinu hyödyntämään kaikki suotavat tauot, niin kappaleitten aikana, välillä ja pilliä kuivatessa-> hengittää muutaman kerran übersyvään ja rentouttaa itteesä. Mutta hei, tämähän oli taas vain yksi mielipide. Ehkä olen yksin aatteideni kanssa? Onnea kuitenkin joka tapauksessa matkaan :). No olet oikeilla jäljillä. :P Siis esiintymiskokemusta mulla ei ole klassisen kitaran kanssa. Mutta jännitys voi haitata jopa soittotunneilla (tosin loppuu yleensä kun tunti etenee) ,ja vuositutkinnot tms tollaset aiheutti jännitystä. Joten voin päätellä että kyllä se konserttikin jännittäisi :) Varmaankin johtuu siitä kun ei ole nassikasta asti soittanut missään matineoissa.. Ja totta sekin että ei sen kuuluisi haitata vielä tässä vaiheessa vaikka keikka menisikin ihan reisille.. Pääasia että pääsee edes soittamaan niihin. Tuntuu vain siltä että tämän ikäisenä pitäisi jo osata soittaa yleisölle liiemmin tärisemättä. prk. Saa nyt nähdä mitä teen / tapahtuu.. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
|
No harvempi sitä menee keikalle tai esiintymään ilman jännitystä ammattilaisistakaan.. ja toisaalta kyllä sitä tarvitaankin jonkin verran, että kroppa ns. skarpaa Itse kartan beta salpaajia kuin ruttoa, monet tutut kokeilleet, sanovat että jännityksen oireet (kuten juuri tärinä jne.) häviää, mutta samalla sitten usein häivää se tietynlainen intensiivisyys ja läsnäolo.. Tiedä sitten, jokainenhan niihinkin vähän omalla tavallaan reagoi... kaikkea ei voi osata mutta aina täytyy yrittää |
|
No olet oikeilla jäljillä. :P Siis esiintymiskokemusta mulla ei ole klassisen kitaran kanssa. Mutta jännitys voi haitata jopa soittotunneilla (tosin loppuu yleensä kun tunti etenee) ,ja vuositutkinnot tms tollaset aiheutti jännitystä. Joten voin päätellä että kyllä se konserttikin jännittäisi :) Varmaankin johtuu siitä kun ei ole nassikasta asti soittanut missään matineoissa.. Ja totta sekin että ei sen kuuluisi haitata vielä tässä vaiheessa vaikka keikka menisikin ihan reisille.. Pääasia että pääsee edes soittamaan niihin. Tuntuu vain siltä että tämän ikäisenä pitäisi jo osata soittaa yleisölle liiemmin tärisemättä. prk. Saa nyt nähdä mitä teen / tapahtuu.. Mut hei, kun ikää on enempi, niin voi jo suhteuttaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Elämä ei jätä tienposkeen vaikka soittaisikin konsertin kokonaan punastellen, täristen ja hikoillen. Vaikka toisaalta, tiiän kuin inhalta tuntuu soittaa yleisölle, jonka tietää koostuvan musiikinopiskelijoista ja -ammattilaisista. Sillon tuntuu, että ei välttämättä tahtois nähdä ketään keikan jälkeen...Kävi miten kävi, niin älä ihmeessä jätä kitaristina esiintymistä näihin kertoihin. Mitä useammin esiintyy, sitä tutummaksi tulee niitten fyysisten ja henkistenkin tuntemusten kanssa, eikä ne sillon näyttele enää niin suurta roolia siinä MUSIIKISSA. Parhaimmillaan julkisesti esiintyminen voi kuitenkin olla oikein hieno kokemus. Tsemppiä :)! |
|
Niin no, miksei se toimi, kunhan muistaa että puhuu sille ihmiselle sitten muutakin kuin Slayerin kitarasooloista/Mozartin etydeistä. Tollaseen postaukseen törmäsin ,ja aloinkin pohtimaan että tekikö Mozart etydejä? En ainakaan muista kuulleeni/nähneeni missään.. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
tuura 16.01.2007 18:13:55 (muokattu 16.01.2007 18:55:12) | |
|
Probleemia. Sain soittoläksyksi tuollaisen duon ja netistä ei ainakaan löydy ääninäytettä tai tuota duoa ollenkaan. Enkä löytänyt myöskään keskustelua siitä tmv. Tuo on Carullin op. 89 ja tuossa näyttää isolla lukevan "Zwei Gitarren musizieren". Andante und Allegretto. Auttaisi paljonkin jos tietäisi jotain tuosta ja voisi kuunnella. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|