Aihe: En saa viritettyä basareita samaan saundiin/vireeseen
1
sbege
09.01.2007 21:05:08
Molemmat basarit samaa sarjaa, mutta olen tuon toisen hankkinut myöhemmin. Resokalvot samanlaiset, mutta iästä ei tietoa. Lyöntikalvoilla n.3kk:n ikäero! Olen koittanut viritellä ilman demppausta, ja demppauksen kanssa. Mutta tuloksetta? Löytyiskö kikkoja/ideoita saundin löytymiseen?
hollmi-5
09.01.2007 21:34:43
Ota kalvot kokonaan irti ja asttele ne uudestaan paikalleen. Molemmat samalla tavalla yhtä kireälle. Yleensä kiertelen viritystappien varsista oikealla ja vasemmalla kädellä yhtä aikaa vastakkaisia ja lopulta niin kireälle, kuin näin menetellen saa. Sitten puoli kierrosta kaikkia avaimella tai T-kappaleesta. Aletaan olla jo alueella. Loppu sitten oman maun mukaan... Kyllä se onnistuu, kun olet järjestelmällinen. Soundin ei kahdessa bassorummussa ihan identtinen tarvitse olla. Monet hakevat hiukan eri vireen rumpuihinsa ihan tarkoituksella.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
markkuliini
09.01.2007 21:36:43

Ja rummuissahan on yksilöllisiäkin eroja. Joskin kyllä kaksi saman sarjan samankokoista pitäisi melko lähelle saada keskenään.
welho
10.01.2007 12:31:38

Monet hakevat hiukan eri vireen rumpuihinsa ihan tarkoituksella.

Jeps. Kun noita mestareiden tuplasettejä kuuntelee niin monesti basareissa on hieman eri soundi. On myös pirun vaikeaa saada molemmista käsistä ja jaloista sama soundi irti joka iskulle joten se on myös ihan luonnollista että söyndi on hieman erilainen.
www.welhodrum.com
savopie
12.01.2007 11:24:21 (muokattu 12.01.2007 11:25:01)
Jalkojen tatsi on varmaan aika erilainen. Oikea jalka on vahvempi, ja basari kuulostaa erilaisilta? .

E. korjausta
Pietu.
Eukka
12.01.2007 19:56:08
oot torilla ostaas triggereitä niin basarit vaan täyteen täkkejä ja vilttejä ja patjoja ja triggerit kii. ei tartte virittää. ja rippaat sen basarisämplen larssilta joltai metallican ceedeeltä.
Akatax for you!
Roberto
12.01.2007 21:13:53

Pakko taas kysyä et miks ne pitäiskään olla saman kuuloisia?
ruuhkis
13.01.2007 03:52:23
Hieman ehkä offtopic..mutta..
Jokseenkin itseäkin kiinnostas ostaa 18" basari tuon 20" kaveriks :) vois olla aika vängät saundit ku naputtelis vähän...vaikka tupla kikkailut ei mun juttu olekkaan...

Ja mitä niihin topicin aloittajan basareihin tulee, niin tarkista ne kalvot kuitenkin kunnolla, siis että on ehjää jne. kun toisinaan tuntuu, että porukalla on tullut paljonkin vastaan noita basarikalvojen maanantaikappaleita :)
Jupi57
13.01.2007 11:17:19
Hollmi ja Markkuliini jo sanoivatkin oleellisen.
Sinullahan on syyyyyyvät basarit?
Laita basarit matolle lyöntipuoli ylöspäin vierekkäin ja viritä Hollmin neuvomalla tavalla. Itse käytän malletteja/nuijia saman vireen
aikaansaamiseksi. Siis vuoroin iskut viereisiin rumpuihin ja tarvittavat korjaukset; MUTTA VAIN TOISEEN basariin.
Ja sitten resokalvo toiseen basariin. Jos soundi on liian kapea, niin käännä bassorumpu oikeaan asentoon ja kokeile, kunnes soundi miellyttää. Seuraavaksi etsit saman vireen toiselle resolle.
Mutta ole suurpiirteinen.
Hommaa vaikeuttaa (mutta ei tee mahdottomaksi), jos yksikin ruuvi on tihkeä tai vanne/runko on "elänyt" ja kalvo tuntuu kantavan jonkin lugin kohdalla. Aina ei ole mahdollista ostaa uutta, vaan täytyy tukeutua silmän/korvan/käden koordinaatioon.
miän vain
13.01.2007 11:35:25

Jalkojen tatsi on varmaan aika erilainen. Oikea jalka on vahvempi, ja basari kuulostaa erilaisilta? .

Tää on myös oleellinen pointti. Jos basarit ovat mielestäsi jo samassa vireessä, mutta kuulostavat silti setissä erilaisilta, kokeile vaihtaa niiden paikkaa. Jos mikään ei muutu, vika voi olla vaikkapa lattiatomissa, joka resonoi mukana. Tätä tietenkin tapahtuu enemmän sitä lähempää basaria soittaessa, siitä ero.

On kokonaan toinen juttu, onko hommalla niinkään merkitystä. Jos mulla olisi tuplasetti, basarit eivät todellakaan olisi samassa vireessä. Tai välttämättä edes samankokoiset.
Jupi57
13.01.2007 11:54:23
On kokonaan toinen juttu, onko hommalla niinkään merkitystä. Jos mulla olisi tuplasetti, basarit eivät todellakaan olisi samassa vireessä. Tai välttämättä edes samankokoiset.

Ginger Baker/Cream löytyy hyviä esimerkkejä : )
Niq
13.01.2007 12:47:40 (muokattu 13.01.2007 12:48:14)

Mulla oli 22"x14" ja 20"x14" basarit aiemmin käytössä, isompi vasurilla ja pienempi oikealla. Virittelin aika lailla samanmoiset soundit ihan soittaen välillä, eli en kuunnellut sävelkorkeutta jne. Sitten kun kokeilin oikealla jalalla polkea sitä vasemmanpuoleista niin kuulosti ihan erilaiselta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
miän vain
13.01.2007 22:25:16

Ginger Baker/Cream löytyy hyviä esimerkkejä : )

Jep. Ekoja esikuvia on hän.

Oli mulla aikoinaan 22 + 20 -setti, se oli kiva.
Groovi
14.01.2007 01:26:28
Ja kannattaa muistaa että huoneakustiikka vaikuttaa soundiin. Toinen bassarihan on suunnattu eri kohtaan huonetta kuin toinen, ja sillä on vaikutusta akustisesti kuultavaan soundiin. Kärjistyy eteenkin jos rummut ovat huoneen päätyseinällä, ja toisella pitkällä sivulla on esimerkiksi hyllyjä.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)