Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko kokemuksia baritoni-kitarasta?
1 2
Stedi
15.01.2007 21:43:19 (muokattu 15.01.2007 21:51:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.......
 
bfoc
15.01.2007 22:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.......
 
...on joo... Jotain tiettyä mielessä?
 
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
mailbag
15.01.2007 22:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei oo kyllä
 
Stedi
15.01.2007 22:41:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aikeissa ostaa baritoni-kitaran, sellaisen halpiksen. Onko kellään kokemuksia, ostosuosituksia, jne. seuraavien mallien suhteen?
 
Gretsch G5265 Jet Baritone
 
OLP MM5 Silhouette Baritone
 
Danelectro Longhorn Baritone
 
Hintaluokka näillä kaikilla on 400 euron molemmin puolin.
 
Sitten harkittavana olisi vielä
 
Fender Jaguar Bass IV Custom
 
kunhan ei tarvitsisi maksaa OVH yli 700, on meinaan budjetin ylärajoilla.
 
bfoc
15.01.2007 22:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ookke.
 
Suosittelen tsekkaamaan LTD:n 200-sarjan. Viper ei ole sitä paljon parjattua Agathista. Hinta karvan päälle 500€ Suomessa. Saatavuus voi olla hieman heikko kun valmistus on lopetettu, mut jos jostain löytyisi.
 
Hauska peli tuo baritoni on. Vire H sta H:hon (tai vielä alemmas) ja avoimia sointuja matalalta. Kummaa murinaa...
 
Niin ja jos Fenderiä meinaat niin ehkä mielummin se Jaguar baritoni? Tossa Bass VI:ssä on järkyn paksut kielet vakiona. Tiedä sit mihin se on tarkoitettu...
 
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Väinämöinen
15.01.2007 23:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä on, LTD:n GL600FB:stä, http://www.espguitars.co.jp/ltd/GL-600FB.html . Olen ollut varsin tyytyväinen, komppimiehenä kun sille ylimmälle kielelle ei juurikaan ole ollut käyttöä. En huomannut skaalan pituudessa mitään eroa, vaikka olen aiemmin soittanut 25,5" kitaroilla. Baritonillakin soittaa helposti pieniä leadeja, jos sitä ylintä kieltä ei varsinaisesti tarvitse, 6 paksua kieltä karsii pois vain viisi säveltä. Rohkenen väittää, että paksu alakieli on tullut soittooni jäädäkseen.
 
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
-K-
15.01.2007 23:44:46 (muokattu 15.01.2007 23:48:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä taas pieni musiikkierojen kohtaaminen. Näillä "alaviremetallibaritoneilla" ei paljoa ole tekemistä fenkun ja musarin baritonikitaroiden kanssa. Tätä on aiemmin käsitelty josssain threadissa.
 
Esimerkkinä että näissä thö baritoineissa on 30" scale ja alaviremetalliabaritoneissa on 27" kaula. Soundimaailma tietysti se suurin ero.
 
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
tommiot
15.01.2007 23:52:56 (muokattu 15.01.2007 23:53:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vaan mieleen että onko se pidempi skaala välttämättömyys? Tai no se riippuu mihin on tottunut. Oon ite tottunu 10-settiin Eb-vireessä, mikä on kyllä hitusen liian löysä. Pistin tänään toisen Ibanezin (25,5") Bb-vireeseen 0.060 Bb-kielellä ja loput vanhaa kymppisettiä, ja se on ihan hyvä soittaa.
 
-K-
16.01.2007 01:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vaan mieleen että onko se pidempi skaala välttämättömyys? Tai no se riippuu mihin on tottunut. Oon ite tottunu 10-settiin Eb-vireessä, mikä on kyllä hitusen liian löysä. Pistin tänään toisen Ibanezin (25,5") Bb-vireeseen 0.060 Bb-kielellä ja loput vanhaa kymppisettiä, ja se on ihan hyvä soittaa.
 
Se on hyvin pitkälti soittajasta kiinni, ja kitarakohtaista myös vaikka olisi sama skaala. Esim Bb vireessä itsellä 11-60 27" scalen seiskassa (1077XL) ja toisessa vanhassa LTD 607B:ssä (27" myös) piti olla 64 paksuin että sai saman jämäkkyyden.
 
Toisaalta olen soitellut ihan E vireestäkin pidemmällä skaalalla. Mukava kun saa laitaa 9-42 setin kiinni ja silti tiukka tatsi. Omat sormeni yleensä viihtyvät enemmän pidemmällä skaalalla, toki aika alien nakit omaan.
 
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
bfoc
16.01.2007 08:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä on, LTD:n GL600FB:stä, http://www.espguitars.co.jp/ltd/GL-600FB.html . Olen ollut varsin tyytyväinen, komppimiehenä kun sille ylimmälle kielelle ei juurikaan ole ollut käyttöä. En huomannut skaalan pituudessa mitään eroa, vaikka olen aiemmin soittanut 25,5" kitaroilla. Baritonillakin soittaa helposti pieniä leadeja, jos sitä ylintä kieltä ei varsinaisesti tarvitse, 6 paksua kieltä karsii pois vain viisi säveltä. Rohkenen väittää, että paksu alakieli on tullut soittooni jäädäkseen.
 
Itseasiassa tota LTD:n George Lynchiä on 1 kappale Riihimäen S-musiikissa- Senkin testasin ennen tuon Viperin ostoa. Hyvä oli soittaa mutta se ulkonäkö ei oikein osunut... Jos tykkää hieman näyttävämmistä kitaroista niin mikä ettei sekin käy.
 
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Stedi
16.01.2007 14:23:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä kommentteja, kiitos.
Soitan itse bassoa, mutta biisit teen teräskielisellä akustisella.
Baritoni tulisi ensisijaisesti sävellys-, komppauskäyttöön, sointujen ja riffien soittoon, ei niinkään sooloiluun.
Haen äänimaailmallisesti uutta ulottuvuutta biiseihin. Baritoni saattaisi korvata basson jossain kanppaleessakin...
 
Eikös kellään ollut kokemuksia niistä listan peleistä: Danelektro, MM5 ja Gretsch?
 
Werde
16.01.2007 14:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä taas pieni musiikkierojen kohtaaminen. Näillä "alaviremetallibaritoneilla" ei paljoa ole tekemistä fenkun ja musarin baritonikitaroiden kanssa.
 
Juuri näin, baritonikitaroissa on kaikki kielet punottuja ja vire usein basson E. Nämä täällä esilletulleet ehdotukset taas ovat tavallisia 27" skaalalla varustettuja hevikeihäitä.
 
'Raha ei tee onnelliseksi, vaan sen käyttäminen' -minä
bfoc
16.01.2007 16:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OT:tä melkein koko teksti
 
Täytyy näin marraskuussa LTD:n heavybaritonin hommanneena toivottaa onnea tähän hankinta-pyrkimykseen. Kävin puolen vuoden aikana kymmenkunta pääkaupunkiseudun musiikkiliikettä ja näiden lisäksi Hyvinkää-Riihimäki-Hämeenlinna-Lahti-Tampere -osastot baritonin metsästyksessä.
 
Ainoat bariskat mitkä löysin oli Helsingin Musamaailmassa ja Riihimäen (tai Hyvinkään) Musiikki S:ssä. Kumma homma ettei muissa kaupoissa niitä ollut kun Musamaailmassa sanoivat että menekki on hyvä.
 
Anyway kaikki löytämäni kitarat on tällä 27'' metalli-skaalalla (joka sopii mulle varsin hyvin) ja pitkää 30'' bassonkorvike-skaalaa en löytänyt mistään.
 
Anyway hyvää jalkatyötä ja toivottavasti sopiva luuttu löytyy. Oliskohan muuten bassopalstalla tietoa näistä pitkäkaulaisista baritoneista...
 
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Hotlicks
16.01.2007 16:18:00 (muokattu 16.01.2007 16:20:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuomari myy näköjään torilla LTD:n barskaa. Ihan ystävälliseen hintaan vielä.
 
e: Mulla on Danon baritoni, ei tosin Longhorn. Toimii sen verran kun tarttee ja tykkään soundista. Laadullisesti tuo on pääosin ihan kuraa, mutta se on ehkä osa sitä Danojen juttua.
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
SlantSix
16.01.2007 16:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tossahan torilla on heti LTD.n baritoni Nurmiolla kaupan kohtuuhintaan että eikun kaupantekoon...
 
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys...
kege
16.01.2007 17:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö täältä LTD VB-400 omistajia?
 
Parantaako se Earvanan talla olennaisesti vireisyyttä siinä? Muistaakseni joskus Earvanan kotisivujen FAQ:ssa luki että earvana ei toimi matalampien vireiden kanssa.
 
Luokatonta rävellystä
tsingtsing
16.01.2007 20:17:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on tuollainen 30" Danelectro (6 string bass, vai mikä lie nimeltään). Se tuli alunperin E-vireessä, siis basso, ja punotuilla kielillä. Soittelin aikani sillä niin, mutta halusin päästä vähän enemmän kitarafiiliksiin joten vaihdoin kahteen ylimmäiseen punomattomat kielet ja nostin virettä G:hen. Mukavahan tuolla on soitella. Suosittelen kyllä Danelectroa kokeilemaan. Itse ostin ihan kokeilematta ebaysta. Ajattelin että kyllä noista aina eroon pääsee, jos ei miellytä.
 
Kakkish
18.01.2007 22:38:11 (muokattu 18.01.2007 22:39:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen Esp-Ltd VB200:n onnelinen omistaja jo kuudetta kuukautta! Ja Musamaailma näyttää edelleenkin myyvän samaisia keppejä, ainakin verkkokaupan puolella. Todella tyydyttävää matalaa mörinää...
 
Mutta pieni kysymys sallittakoon?
 
Osaakohan joku täällä neuvoa noista baritonien kielistä ja virityksestä hieman? Olen pitänyt kitaraa A-D-A-D-G-H vireessä (014-060 kielillä), mutta nyt olisi mahdollisuus soittaa bändissä, jossa biisit on tehty H-F#-H-E-G#-C# vireelle. Täytyykö kitaralle tehdä hienosäätöä tms. jos vaihtaa virettä noinkin radikaalisti? Entä uskaltaako keppiin asettaa 014-070 kielisatsin H-C# -vireelle? Hyviä ehdotuksia kaivataan...
 
kege
19.01.2007 00:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaakohan joku täällä neuvoa noista baritonien kielistä ja virityksestä hieman? Olen pitänyt kitaraa A-D-A-D-G-H vireessä (014-060 kielillä), mutta nyt olisi mahdollisuus soittaa bändissä, jossa biisit on tehty H-F#-H-E-G#-C# vireelle. Täytyykö kitaralle tehdä hienosäätöä tms. jos vaihtaa virettä noinkin radikaalisti?
 
Kaularaudan säätöä ei kaipaa jos kielten jännitys pysyy suht samana ylemmässäkin vireessä, eli 14-60 setistä noin 13-58 settiin. En huolestuisi, kyllä se samoilla kielillä ja säätämättäkin varmasti menettelee. Hienosäätää sitten myöhemmin jos huvittaa. Minulla on kokemusta että kyseisen kepukan kaula ei ole rakenteeltaan heikko: kaveri viritti 13-62 kielillä kitarani 2,5 sävelaskelta ylös normaalivireeseen ja muutaman päivän se sai tuota kurimusta kestää.
 
Entä uskaltaako keppiin asettaa 014-070 kielisatsin H-C# -vireelle? Hyviä ehdotuksia kaivataan...
 
Minulla oli samassa baritonikitarassa A-kielessä 70 ja se oli järkyttävän tiukka vaijeri, jota ei tiukkuudeltaan edes saanut sävelaskelta ylös h:hon viritettyä. 14 ylös tulee olemaan tiukka myös...
 
Lopuksi yksi ehkä hyvä ehdotus: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl158.htm
 
Luokatonta rävellystä
Juunsku
19.01.2007 12:25:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fender Jaguar Bass IV Custom, paksut kielet
 
Vähän offtopic, pahoittelen..
 
Mielipide kysymyshän toi on, mut en menis sanoon et nuo nyt paksut kielet olis. Itellä on hitusen paksummat kielet ku tuossa vakiona. A- vireellä rouritaan, mut ei kyllä oo baritone kitaraa.
 
Eilen kyllä tuli sellainen elämys kun vaihdoin uuden kielisetin. Niin ÜBER mahtava, terävä, sopivan riipivä, mellevä ja vähän bassokas ruoskiva soundi uusilla kielillä.. Ei oo samaa kuullu ennen muiden kitaroista! Pitää jossain vaiheessa vielä hommata baritoni-kitara ja kuulis et minkähänlainen mehevä soundi siitä tulis samoilla kielillä.. Jos nyt ihminen yleensä voi säädyllisesti soittaa mun kielisetillä, baritoni kitaralla ja A-vireessä :
 
Huumori on yksi elämän elin ehdoista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «