Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: laulun äänitys..
1
paristo
11.12.2003 03:17:31 (muokattu 11.12.2003 03:17:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ole nyt ihan varma onko tää oikee alue tälle tekstille mut kumminki..
ollaan tässä äänitelty demoa n-track softalla ja nyt tarvis saada laulu nauhalle.. miten sen sais parhaiten onnistumaan.. eli mitä purkkia laitan tohon mikin ja tietokoneen väliin.. tai jotain..
 
Niq
11.12.2003 09:07:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaamista helpottaisi jos kertoisit mitä mikkejä ja "purkkeja" sulta löytyy...
 
Periaatteessa kuitenkin paras mikki mikä löytyy parhaan etuasteen (mikä löytyy :)) läpi koneelle. Mikki mielellään telineeseen ja osoittamaan hieman yläviistosta laulajan suuhun (ettei nenäpuhinat tartu nauhalle). Kaikuja ym. ei kannata laittaa tähän väliin (jos olikin huono kaiku tms. niin sitä ei saa sitten pois millään siitä täydellisestä suorituksesta, jonka jälkeen laulajalta meni ääni;)) jos on mahdollista lisätä ne myöhemmin esim. plugarilla.
 
Ja eikun kokeilemaan vaan rohkeasti...
 
[ostin ku sai halavalla]
jannu
11.12.2003 10:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin olisi muutama kyssäriä:
 
Mikäs on periaate laulujen eq:tamisessa? Elikäs mitä taajuuksia sieltä kannatta korostaa ja mitä huidella kuuseen?
 
Entä miten tulisi hoitaa jälkikäteen kompressointi jos moista tarvitaan?
Komuroinnista vielä... Kumpi ensin, muut efektit(kaiut,delayt sun muut) vai kompressointi?
 
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
Vilhelmus
11.12.2003 10:09:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on periaate laulujen eq:tamisessa? Elikäs mitä taajuuksia sieltä kannatta korostaa ja mitä huidella kuuseen?
 
Käsittääkseni aika paljon yksilökohtaista ja lisäksi laulu on sellainen, mistä pitäisi saada jo mikin valinnalla mahd. hyvä, ettei eq:n tarvetta juuri olisi. Itse olen koittanut sieltä jostain alamiddlestä hakea honotusta hieman pois, varoen hävittämästä tukevuutta kuitenkaan.
 
Entä miten tulisi hoitaa jälkikäteen kompressointi jos moista tarvitaan?
 
Miedommalla ratiolla mieluummin, mutta kun tottumattomia äänittäjiä on itse äänittänyt demomielessä, niin kyllä aika härskejäkin arvoja on joutunut käyttämään ihan surutta.
 
Komuroinnista vielä... Kumpi ensin, muut efektit(kaiut,delayt sun muut) vai kompressointi?
 
Jos siis ihan insert-ketjussa mennään niin tietty kompura ensin, ettei se kompuroi kaikujakin... jos tajusin.
 
Ihan kuin Danny nuorena, paitsi ettet tarvi olkatoppauksia (-Steelin)
Burning Winter The Coveralls
Roberto
11.12.2003 10:23:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä lähtökohta kaikenlaisten purkkien ja nappuloiden käyttöön on ymmärtää mitä ne äänelle tekevät. Eli pientä Googletusta ja lueskelua kehiin, ja maailma pelastuu. Kyse ei ole kuitenkaan mistään ydinfysiikasta (tai mistä minä tiedän onko sekään kovinkaan monimutkaista), vaan aika simppeleistä fysiikan säännöistä.
 
Standardiratkaisuilla ei kuitenkaan osu kohdilleen edes hyvällä tuurilla, joten hyvän lopputuloksen saamiseksi jotain duunia aina vaaditaan.
 
Vilhelmus
11.12.2003 10:27:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Standardiratkaisuilla ei kuitenkaan osu kohdilleen edes hyvällä tuurilla, joten hyvän lopputuloksen saamiseksi jotain duunia aina vaaditaan.
 
Vitut, randomilla vaan alamiddleä joka raidasta pois ja bueno.
 
:)
 
Ihan kuin Danny nuorena, paitsi ettet tarvi olkatoppauksia (-Steelin)
Burning Winter The Coveralls
Juntunen
11.12.2003 10:45:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vitut, randomilla vaan alamiddleä joka raidasta pois ja bueno.
 
Hoho. Nimenomaan.
luu
11.12.2003 10:50:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tavallisesti toiminut seuraava EQ laulussa:
 
+3 db:n korostus 10 000 - 12 000 hertsin kohdilla.
-3 db:n leikkaus joistain 400-1000 hertsin kohdilta. Riippuu laulajasta mikä taajuus kuulostaa huonolta.
Joskus olen käyttänyt ylipäästösuodinta 50 hertsin kohdilla. Tuo hieman selkeyttä lauluun.
 
Kompuraa täytyy tavallisesti laittaa lauluun aika paljon. Tämä varsinkin riippuu aika paljon laulajasta. Ratio 4:1 ja tresshold jossain -15 db:n kohdilla.
 
Teemu Tee
11.12.2003 10:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Equtus:
 
- laulussa on aika vähän alle 100Hz tavaraa, joten ei kannata buustata vaan leikata vaikkapa kaikki alta 80Hz
- n.200Hz tienoilla on mattaäänisemmällä laulajalla ongelmataajuus. Siitä hiukan pois, 3-5dB voisi olla aika hyvä lähtökohta. Jos leikkaa turhaan/ liikaa, tukevuus eli pohja putoaa pois. Ohuen äänen omaava laulaja taas voi vaatia alueen lievää nostamista.
- nasaaliäänelle pieni leikkaus 1kHz kohdalta voi jelpata
- selkeää kirkkautta tähän mattalauluun löytyy 3-4kHz tienoilla. Pieni korostus, 2-3dB voi auttaa. Ilmavuutta taas voi hakea 6kHz alueelta.
Nyrkkisääntö: leikkaa mieluummin kuin korosta
Nyrkkisääntö 2: leikkaa vähemmän kuin 6dB, korosta vähemmän kuin 3dB. Jos ei riitä, mieti mikin sijoitus uudestaan.
 
Kompressoinnista:
 
Haku -toiminnolla löydät paljon ohjeita tästä, joten suosittelen.
 
Jos nyt kuitenkin joku pikkuvinkki:
- äänittäessä voi kompressoida hyvin miedosti esim. 1:2, threshold: -10dB, gain: +4dB. Miksatessa sitten lisää.
 
Jos käyttää konkkamikkiä, kandee laittaa ns.pop-filtteri eli transienttipiikkejä leikkaava juttu mikin eteen. Köyhänmiehen popfiltteri on rautalankahenkarista taivutettu pyöreä kehä johon pingotetaan sukkahousut. Se mikin eteen ja avot, ei pauku peet, koot ja teet.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «