Aihe: Basarin mikitys
1 2 3
kampela
15.01.2007 11:40:51

No nythän on niin että mielenkiinto heräsi tuota Subkickiä kohtaan. Kiitos herätyksestä! Pitääkin värkätä oma Subi.

Lisäsin edelliseen asetelmaan subkickin bassorummun edessä n. 10 cm resokalvosta. Olen tämän testinyt jo aiaa tulla. Sitä saa irti jopa liikaakin. Yhdistelmällä D770 napse + subkick jytinä, saa säädeltyä hyvänkin soundin.

Kokeilin myös subkickin yksistään ja menettelee, mutta ei välttämättä ihan sitä mitä nyt haettiin.

Seuraavaksi D112:nen basariin. Suunnilleen sama sijoittelu, kuin aikaisemmin D770:sen kanssa. EQ nollilla soundi on vielä vähän tuhnuinen. Ylä- ja alapäät esille, niin soundi hyvä. Väittäisin viinimäisesti, että tämä on tasapainoisempi, kuin tuo subkick + D770 yhdistelmä. Kyllä tuo D112:nen vaikuttaisi olevan ihan rahan väärti ja on tuo helpompi käyttää. Mikki vain sisään ja säätö tarpeen mukaan.

Hieman turinaa tuosta subkickistä. Tein sen erään autotarvikeliikkeen 8'' elementistä, jonka ilmoitettiin menevän toistotaajudeltaan 40Hz saakka. Ruuvasin sen kiinni puulevyyn, mihin kiinnitin myös XLR-liittimen piuhoituksineen. Piuhat liittimessä on 2 pinni plussa ja 3 pinni miinus. Tein tämän miksauspöydän käyttöohjeiden mukaan, tuntuu toimivan. Minulla on DI-boksi välissä ennen miksauspöytää ja siitä 20 dB vaimennusta. Oma subkickkini potkii ilman vaimennusta sen verran (enemmän kuin D112:nen), että sitä on kokeilua enemmän mahdoton käyttää. Tuo levy on sitten kiinnitetty toiseen levyyn pystysuoraan ja siinä se töröttää. Hintaa tälle tuli n. 35 euroa (+ toimiva passiivinen DI-boksi 30 euroa).
..
-Rytmi on havaitun äänen tapahtumia ajassa
HeavyMachinery
15.01.2007 12:02:23

No nythän on niin että mielenkiinto heräsi tuota Subkickiä kohtaan. Kiitos herätyksestä! Pitääkin värkätä oma Subi.

Se on helppoa :D Oon tehnyt noita useita kappaleita joista osa on ihan ammatti käytössä studiossa. Parhaan saa yamahan ns-10 elementistä jota myydään thomanilla. SE on napakka ja botnesta ei tule löysä, kuten kaiken maailman autosubien ja muiden kanssa kävi.

Hyväksi kombinaatioksi olen todennut subkickin ja senheiser 421.

Kuvia siitä: http://muusikoiden.net/dyn/users/10313.jpg

http://muusikoiden.net/dyn/users/10043.jpg
Tuossa näkyy hyvin sivukuva kun se on basarin eessä.
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Strumbali
15.01.2007 12:29:23 (muokattu 15.01.2007 15:12:13)
Parhaan saa yamahan ns-10 elementistä jota myydään thomanilla. Aivan, eikös tämä ole myös sen Yamahan kaupallisen version elementtinä. Tuolla elementillä sille jo tulee yhden basarimikin verran hintaa, jos silleen miettii. Soundi kommenttisi pitänevät paikaansa, sitä en epäile.

(Korjaan hieman hintakäsitystäni. Eihän tuo elementti ihan niin kallis ollutkaan, kuin muistin. Korjaan vielä sitäkin, että eihän se tuo elementti ole: http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA … 3D551436%2526CNTYP%253DNEWS,00.html )
ettäjotta
Niq
15.01.2007 12:31:13 (muokattu 15.01.2007 12:31:23)

Jos nyt oikein järkeilin niin herkkä, 5"-8" suht alas menevä elementti lienee paras tuohon subkicktouhuun. Itse ajattelin napata pakettistereoiden bassokajarin testaukseen. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
HeavyMachinery
15.01.2007 12:44:25

Aivan, eikös tämä ole myös sen Yamahan kaupallisen version elementtinä. Tuolla elementillä sille jo tulee yhden basarimikin verran hintaa, jos silleen miettii. Soundi kommenttisi pitänevät paikaansa, sitä en epäile. (Korjaan hieman hintakäsitystäni. Eihän tuo elementti ihan niin kallis ollutkaan, kuin muistin.)

http://www.thomann.de/fi/yamaha_ns10m_tieftoener.htm

http://www.thomann.de/fi/yamaha_subkick_dynamic_mikrofon.htm

Onhan se tavallaan kalllis mutta olen myös kuullut puhuttavan ettei yamahan oma subkick olisi niin hyvä, kotelointiu ilmeisesti syö herkkyyttä....

Jos nyt oikein järkeilin niin herkkä, 5"-8" suht alas menevä elementti lienee paras tuohon subkicktouhuun. Itse ajattelin napata pakettistereoiden bassokajarin testaukseen. :)

Ehkä ei. Katsoskun alas menevän elementin iskun pituus on suuri niin se subkickin botne jää löysäksi. Tähän ongelmaan törmäsin ekoissa protoissa kun käytin 10" subbasta, se ai jaksanut pysyä oikein mukana nopeass poljennossa. Tuo ns-10 elementti on lyhyt iskuinen. ELi iso kaartio mutta lyhyt isku = paras kiintein botne. Sen löysän botnen saa helposti konkka mikilläkin sen takia subkickilla saa parampaa jälkeä, toki subkickki ei ota tausta vuotoakaan.
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
passe
15.01.2007 16:56:24 (muokattu 15.01.2007 16:56:38)
Ja taas kysellään...

Oottekos poijjaat testannut AT PRO25:sta basarissa? Kokemuksia, vertailukohtia?
Sometimes more is more
Strumbali
16.01.2007 08:46:02
Ja taas kysellään... Oottekos poijjaat testannut AT PRO25:sta basarissa? Kokemuksia, vertailukohtia? Minun piti ainakin ensin tarkistaa, että mikä: http://www.hedcom.fi/files/hedcom/maken_pdf/PRO25.pdf Eikä ole kokemusta.
ettäjotta
ÄM
16.01.2007 11:05:45

Joo mä näkisin kanssa, että suorastaan mitä epäherkempi, sen parempi. Eli kajarissa täytyy rakenteensa ja magneetin puolesta olla tarpeeksi vastusta, että se reagoi tarpeeksi tarkasti.

Nyt heräs kyllä mielenkiinto. Tässä saattaa löytyä nyt ratkaisu ongelmaani, reiättömän kalvon ja mikityksen suhteen. Olen jo likellä hankkia B-band-systeemin, mutta kokeillaampas tätäkin ensin:

Meinasin vähän modifioida tätä "subkick"-meininkiä niin, että laittais kaiuttimen keskelle, basarin sisälle, kelluvaksi jousien varaan. Tyrmätkää nyt äkkiä, ennen kuin innostun, jos jollain on kokemuksia, että ei toimi.

Eilen kokeilin ihan vaan pistää kitarakaapin (1x12" vissiin) basarin eteen ja siitä piuha pikkumikseriin. Kuuntelin tulppanapeilla ja jumalauta kun ampui hyvin.

Sisään meinaan ensin kokeilla eri kaiuttimia, joita itseltä jo löytyykin. 10" Pioneerin autosubbaria en tuomitse kuulematta, sillä se on "free air"-mallinen, eli tarkoitettu asennettavaksi ilman koteloa, joka puolestaan kertoo siitä, ettei se ole kovin herkkä. Koteloon asennettavat on herkempiä, sillä kotelo toimii omalta osaltaan vastuksena. Muutamaa, kun kokeilee, niin eiköhän se siitä rupea selkenemään, millaista haetaan. Pienempi olis toki parempi, ettei rupea rumpu painamaan ihan helvetisti.

Ripustusta täytyy varmaan myös miettiä tarkkaan, ettei kaiutin pääse liiaksi liikkumaan, aiheuttaen kumoutumista. Myöskin rummun rungon värinä pitäisi saada estettyä pääsemästä kaiuttimen runkoon. Ensimmäisenä tulee mieleen ihan vaan pingottaa, vanhojen mikkien tyyliin, jousien varaan useista pisteistä, rummun kehältä, tehden kiinnikkeen virityspesien ruuveihin.

Katotaan kuin käy.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
ÄM
16.01.2007 14:42:07

Entä, jos virittelet tomiholderiin putken, johon sitten kaiutin kiinni. Varmaan pitää vaimentaa jollakin kumimatolla liitosta, mutta pysyypähän paikallaan.

Hieno idea, mutta ei oo moista vekotinta basarissani. Ainoat on virityspesien ja jalkojen ruuvit.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
pitk
21.01.2007 02:19:58

Shure sm57. Toimii, vaikka kuulostaa ajatuksena oudolta.

Ja laitetaan se lyöntikalvon puolelle. Toimii.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)