Aihe: Soittokohta
1
samuxul
16.01.2007 08:55:26

Kielet pystyy vaimentamaan myös otelaudan kädelle. Kun bendaat, pidät jollain sormella muut kielet kurissa.
mikseristä: Infernal Suicide
man9
16.01.2007 10:10:49 (muokattu 16.01.2007 10:11:14)

Kielet pystyy vaimentamaan myös otelaudan kädelle

Ni. Itse vaimennan alakielet (e, a, joskus d) joko otelautakäden peukalolla tai plektrakädellä, ja yläkielet yleensä otelautakäden etusormella. Poikkeuksiakin on, esim. joku pitkä legato yhdellä kielellä, jolloin taas on näppärämpi dempata muut kielet plektrakäden sormilla jättäen vaan soiva kieli vapaaksi.
Frusci-ante
16.01.2007 13:17:44
Joo, kiitos vastauksista, mutta eipä noi paljon auttanut. Noita olen juuri tullut itsekin kokeiltua, mutta ongelma on se, että bendaan kieliä kohtalaisen suorilla sormilla (mikä ainakin omalla kohdalla helpottaa nopeaa ja puhdasta soittoa - käytän myös pikkusormea), joten peukalolla pystyn kuolettamaan vain E ja A kielen. Plektrakäden peukalolla (muut sormet kun ovat tässä kohtaa tallan takana) vaimennus onnistuu kohtalaisen hyvin lead soitossa, mutta jos haluaa pickailla esim. Sweet child of mine intron niin äänien kontrolloita ei onnistu. Jos soitan kyseisen pätkän siitä kohtaa kuin normaalisti ongelmaa ei ole, koska voin tarvittaessa vaimentaa kieliä kämmenen sisäsyrjällä.
Frusci-ante
16.01.2007 13:22:25
Ja pitää lisätä vielä, että ne "ongelmaäänet" bendatessä tulee niemenomaan kieltä laskiessa ei nostaessa.
Frusci-ante
16.01.2007 14:50:42
Ja vielä tämän halauaisin lisätä: eli parhaiten ongelma tulee esille jos soittaa skaaloja alhaalta (iso E-kieli) ylöspäin. Siirryttäessä seuraavalle kielelle (varsinkin jos soittaa nopeasti) jää edellinen kieli soimaan. Siis tämä ongelma vain jos soittaa edellisissä viesteissä mainitsemastani kohdasta. Koko juttu ei itsessään ole mikään suuri ongelma , sillä pystyn soittamaan hyvin muista kohdista, mutta haluaisin silti kuulla lisää ehdotuksia. Eli plekta osuu kolmos mikin ja tallan väliin sormien ollessa tallan takana.
Tämä siis sulkee pois mahdollisuuden käyttää muita kuin peukaloa vaimennukseen.
samuxul
16.01.2007 15:42:08 (muokattu 16.01.2007 15:43:07)

Ehkä sun kannattaisi opetella bendaamaan sormet koukussa, jolloin saisit vaikka otelautakäden etusormella dempattua muut kielet. Ainakin se demppaaminen on huomattavasti helpompaa kun sormet ovat koukussa.
mikseristä: Infernal Suicide
Frusci-ante
16.01.2007 18:43:18 (muokattu 16.01.2007 19:06:10)
Joo, kyllä mä osaan bendata sormet koukussa (suorilla se on paljon vaikeampaa), mutta on monia todella nopeita juoksutuksia, missä etusormen pitää olla seuraavaksi pienellä e:llä jos bendi tapahtuu g:llä. Silloin on huomattavasti helpompaa jos etusormi ei ole demppaamassa matalia kieliä. No joo, kai mä itse kokeilemalla löydän jonkun sopivan ratkaisun. Sillä kuten jo mainitsin niin se ongelma syntyy vain "takaa" soittaessa ja monet kitaristithan soittavat aina "keskeltä". PS. tarkoitin tosin että ne sormet on suorassa kulmassa kun bendaa...eli silloinhan ne on koukussa...hyvä minä :=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)