Aihe: Pianon soitto mahdollista oppia itsenäisesti?
1
futureevo
15.01.2007 19:31:35
Elikkä nyt olisi innostusta ja motivaatiota opetella pianon soittoa. Kysyisin onko kenelläkään kokemuksia itsenäisestä soiton opettelusta ja minkä laista tulosta on saatu aikaan? Itseltä löytyy vanhat Yamahan kosketinsoittimet jotka tietenkään eivät ole sama kuin piano mutta kait niillä alkuun pääsee, onhan kuitenkin vähän saman tyyppisistä soittimista kyse. Pianon voi sitten ostaa kun tietää että tulee sitä todella soittamaan, onhan se kuitenkin aikas arvokas hankinta. Kitaraa on tullut soiteltua ja opeteltua ihan omaksi ilokseen noin pari vuotta ihan kohtalaisesti edeten. Jos pianon soitto lähtisi samalla tavalla rullaamaan niin olisi hienoa. Olisiko Ideoita mistä kannattaisi aloittaa? Myydäänkö soitin liikkeissä jotain kirjasia mitä kannattaisi hankkia vai mistä liikkeelle?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen :) (jos niitä tulee :D)
baron
15.01.2007 21:06:36 (muokattu 15.01.2007 21:55:26)

Aikani yrittelin yksin.
Homma alkoi toimia vasta kun hankin open.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Rojekti
15.01.2007 22:42:43
Aikani yrittelin yksin.
Homma alkoi toimia vasta kun hankin open.

Minkä ikäisenä yrittelit?

Joskus miekin saatan opettajan hankkia.
Ugn stagn agn pagn.
maza
15.01.2007 23:16:28

Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että siedettäväksi ja ehkä jossain määrin myös tyylitajuiseksi (ja jos intoa riittää, myös tekniikaltaan hyväksi - tässä en kyllä todellakaan itse loista...) kosketinsoittajaksi bändihommiin voi mitä ilmeisimmin oppia itse. Mulla tosin taustalla oli useampi vuosi musaopistossa teorian ja trumpetinsoiton parissa, mutta kyllä esim. yksi frendini on oppinut muutamassa vuodessa aika paljon kosketinjuttuja ihan itse mm. netistä opiskelemalla.

Mutta hyväksi klasari- tai jazzpianistiksi nimenomaan en kyllä ihan helpolla usko, että oppii.

Riippuu siis erittäin paljon tavoiteltavasta tasosta ja laadusta (riittääkö, että voi säestää auttavasti yhteislauluja, vai pitääkö osata soittaa rokki/poppi/tanssibändissä, vai peräti jatsia tai jotain hienoja pianobiisejä), voiko riittävän tason oppia itse.

Kaikki on tietysti niin kiinni henkilöstä. Kyllä hyvä opettaja olisi varmasti mainio apu nyt, kun motivaatiotakin on.
futureevo
17.01.2007 15:42:45
Nii eihän sitä ilman opettajaa varmaa mikään ammattitason pianisti todenäköisesti tulekkaan olemaan. Kunhan nyt sen verran oppisi soittamaan että omaksi ilokseen saisi jotain aikaiseksi. Ja aikaahan se tietenkin vie ja voihan sitä ottaa sen opettajan sitten kun tuntuu ettei oikein enää itse mitään pysty oppimaan tai tiedä mitä virheitä sitä tekee. Mutta kait tällä itsenäisellä oppimisella aika hyvän alun ainakin saa. Aika näyttää mihin sitä pystyy.
baron
17.01.2007 15:46:51

Myydäänkö soitin liikkeissä jotain kirjasia mitä kannattaisi hankkia vai mistä liikkeelle?

Mä aloin Aaroneista.
Rojekti
18.01.2007 23:04:54
Mie lainasin just kirjastosta tuon Suomalainen pianokoulu osa 1, tms. Se alkukirja oli vähän liian primitiivinen mutta tuo on sitten osittain jo vähän kumma vaik en oo viel kunnolla tutustunut - ihan liian vähän tekstiä yms. selittävävä teoriaa. Olettaa, että mulla on opettaja ja tuo on avustava oppikirja.

Jotain teoriaoppikirjoja ois kivempi saada! Tuolla ei esim. selitetä kunnolla mitä kvintit ja kertit tms kvertit mitä ovatkaan lienevät. Just sellaisia asioita joiden tietämättömyys on mua haitannut.

Eli ts.. vähän.. vanhemmill tms. tarkoitettu oppikirja? Ei ihan sellainen että oletetaan oppilaan olevan todella nuori joka ei kunnolla voisi sellaista antiraskasta teoriaa syödä itsestään..yrrrr.
Ugn stagn agn pagn.
baron
18.01.2007 23:35:20

Mie lainasin just kirjastosta tuon Suomalainen pianokoulu osa 1, tms. Se alkukirja oli vähän liian primitiivinen mutta tuo on sitten osittain jo vähän kumma vaik en oo viel kunnolla tutustunut - ihan liian vähän tekstiä yms. selittävävä teoriaa. Olettaa, että mulla on opettaja ja tuo on avustava oppikirja.

Periaatteessa pianokoulu ja teoriakirja ovat eri asioita, teoria on kaikille soittimille samanlaista.
Haipuma
19.01.2007 08:23:45
Kun aloittelin soittoa, niin yksi virhe minkä tein oli siinä että yritin heti liian vaikeita juttuja -> kun ne ei onnistunut, tuli pientä lannistusta.

Kirjastosta hain kaikenlaisia nuotteja ja keyboard-soittooppaita, niistä kyllä saa irti ihan hyvin kun viitsii laittaa vähän aikaa ja vaivaa. Tosiaan opettajasta on ollut paljon apua, omat korvat ei kuule oikeastaan miltä oma soitto kuulostaa ja mitä kaikkia virheitä sieltä saattaa löytyä. Tietty jos nauhoittaa paljon omaa harjoitteluaan ja kuuntelee säntillisesti ne ja miettii mitä sieltä voisi parantaa. Tämäkin vaatii vaan aika paljon kärsivällisyyttä.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
sakvaka
19.01.2007 19:14:55 (muokattu 19.01.2007 19:16:02)
Itse opettelin pianonsoittoa Carl-Bertil Angestigin kirjasta "Vi spelar piano". Nyt on soittotaidot jo melko hyvät. Ko. kirjan voit lainata vaikka kirjastosta. Kielihän on tietenkin ruotsi, mutta musiikin kieli on aina yhteinen.

EDIT: Ai niin, et haluakaan mitään pikkuväen pianokouluja. Unohda. Mutta kirjaston muita oppikirjoja kannataa selata.
baron
19.01.2007 21:50:44

EDIT: Ai niin, et haluakaan mitään pikkuväen pianokouluja. Unohda. Mutta kirjaston muita oppikirjoja kannataa selata.

??
Kyllä ekaksi kannatta todella tsekata onko ne "pikkuväen" kirjat liian helppoja!
Mä tiedän monta kiipparistia joille Thompsonin "Teaching Little Fingers To Play" olisi ihan oikea!
futureevo
19.01.2007 23:09:26
Menin nyt sitten ostamaan tämmösen ku

Faber Music
Pam Wedgwood
It's never too late... to play piano

Toi vaikuttaa aikas hyvältä. Asioita käydään läpi sopivalla tahdilla ja harjoituksia on riittävästi. Ja tietenkin toi mukana tullu cd on aikas hyvä keksintö kun sieltä tulee tausta ni pysyy tahdissa paremmin. Tällä lähdetään liikkeelle.
Rojekti
19.01.2007 23:09:49
Löysin sellainen kuin "Kiehtovat koskettimet", todella vanha, 85-vuodelta, mutta uudempaa tämän kunnan kirjastolta on turha odottaa.

Eli kirjassa ei ole mm. tuhatjalkaisia Elle Matoja näyttämässä kuinka sormet toimii vaan ihan fiksusti lähdetään liikkeelle eikä tunnu takertuvan sellaisiin iänikuisiin juttuihin joita esim. Suomalaisessa Pianokoulussa käydään läpi :)

Suunnattu aikuisille + nuorille aikuisille. Nuo laulutkin ovat kansanlauluja/yms., paljon parempia kuin ne "Hevonen menee kauppaan, mitä heppa ostaa? Valitse korista hedelmiä ja soita ne" :E (jokaises hedelmäs on "C" tai "D"...)
Ugn stagn agn pagn.
lukkari
20.01.2007 12:19:06
Elikkä nyt olisi innostusta ja motivaatiota opetella pianon soittoa. Kysyisin onko kenelläkään kokemuksia itsenäisestä soiton opettelusta ja minkä laista tulosta on saatu aikaan? Itseltä löytyy vanhat Yamahan kosketinsoittimet jotka tietenkään eivät ole sama kuin piano mutta kait niillä alkuun pääsee, onhan kuitenkin vähän saman tyyppisistä soittimista kyse. Pianon voi sitten ostaa kun tietää että tulee sitä todella soittamaan, onhan se kuitenkin aikas arvokas hankinta. Kitaraa on tullut soiteltua ja opeteltua ihan omaksi ilokseen noin pari vuotta ihan kohtalaisesti edeten. Jos pianon soitto lähtisi samalla tavalla rullaamaan niin olisi hienoa. Olisiko Ideoita mistä kannattaisi aloittaa? Myydäänkö soitin liikkeissä jotain kirjasia mitä kannattaisi hankkia vai mistä liikkeelle?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen :) (jos niitä tulee :D)

Ota kunnon ope ainakin alkuun,joka opettaa soitto ym asennot sekä oikeata soittotekniikkaa.
Pilponaketsu
24.01.2007 16:18:02
Michael Aaronin pianokoulu-kirjaset on ollu ihan hyviä :) Ykköskirja alkaa ihan alkeista,että jos ei kokemusta pianonsoitosta kauheesti ole niin ehkä ihan hyvä valinta.
Sharkman
24.01.2007 21:28:43
Itseopiskelussa on se vaara, että tottuu huonoihin soittotottumuksiin jotka sitten taas vuorostaan saattavat aiheuttaa tulehduksia ja vahinkoa käsille. Tällaisia pitkäaikaisia huonoja tottumuksia on vaikea lähteä jälkeenpäin opettajan kanssa repimään auki ja uudelleen rakentamaan terveellistä soittotekniikkaa.

Toinen haasteellinen homma on saada hyvä sointi. Kaikenlainen koskettimien perkussiivinen vasarointi, ranteiden jäykkyys ja sormilla puristaminen ovat pois terveestä soundista. Ristiselän ja käsivarsien yhteispelillä on mahdollista saavuttaa terve ja yläsävelsarjaltaan täyteläinen sekä kantava yleissoundi ilman noita edellämainittuja paheita.

Näitä asioita silmälläpitäen on mielestäni hyvä saada ammattilaisen ohjausta pianon soittoon, koska näitä on niin hurjan vaikeaa opetella itsekseen.
Tämä on silkkaa vittuilua.. alusta loppuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)