Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jenkkituottaja Timbaland plagioinut suomalaista demoartistia
1 2 3 4 5 6 7
Mohla
14.01.2007 23:51:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amerikkalaista hiphop-tuottaja Timbalandia syytetään suomalaisen plagioinnista
Julkaistu 14.01.2007, klo 20.23 (päivitetty 14.01.2007, klo 23.19)
 
Muun muassa Jay-Z:lle, Missy Elliottille ja Aaliyahille hittejä tuottanutta amerikkalaista hiphop-artisti Timbalandia syytetään suomalaiskappaleen plagioinnista.
Suomalainen Tempest eli Janne Suni sävelsi vuonna 2000 demotapahtuma Assemblyyn kappaleen Acid Jazzed Evening, jonka myös Timbaland (oikealta nimeltään Timothy Mosley) on mitä ilmeisimmin kuullut.
 
Yhtäläisyydet hänen Nelly Furtadon levylle koostamaansa kappaleeseen Do it vaikuttavat selviltä.
 
Kappaleiden samankaltaisuus on herättänyt laajaa keskustelua Internetin avoimilla uutissivustoilla ja muun muassa YouTubessa.
 
Alkuperäisen kappaleen säveltänyttä Sunia on kehotettu ryhtymään oikeustoimiin, mutta toisaalta samplausta eli toisten kappaleiden hyväksikäyttöä omissa tuotoksissa on myös puolustettu.
 
Digg-uutissivustolla myös kappaleen alkuperäiseksi tekijäksi esittäytyvä Tempest on osallistunut keskusteluun. Hän teki kappaleen Amiga-tietokoneella, ja Assemblyssä se voitti vanhemman polven tietokonemusiikin Oldskool-sarjan.
 
YLE Uutiset
 
Asiaa käsitteleviä sivustoja:
 
Digg-uutissivuston ketju aiheesta
http://digg.com/music/Timbaland_ripped_off_a_track_from_my_buddy
 
YouTube -video plagiaatista
http://www.youtube.com/watch?v=M4KX7SkDe4Q

 
Lähde:
http://www.yle.fi/uutiset/kulttuuri/vasen/id51183.html
 
Suosittelen tsekaamaan tuon Youtube pätkän, aika selvät todisteet.
 
Tuossa vielä aiheesta lisää:
http://www.fairlight.fi/tempest/
Tuolla on mm.alkuperäinen biisi ladattavissa ja todisteet biisin sävellysajankohdasta.
 
http://www.limpninja.com/acidjazz/furtado_doit.mp3
Tuolla furtadon biisistä pätkä.
 
Mielenkiinnolla odotetaan mitä herra Timbaland vastaa syytöksiin.
Mun mielestä aika selvä juttu, mutta mitä jenkkiläiset asianajajat onnistuvat tekemään on, niin se on jännää.
Kaiken järjen mukaan Suni olisi oikeutettu tekijänoikeuksiin tosta biisistään.
 
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Ritsie
14.01.2007 23:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka hyvin pystyy pieni suomalainen panemaan isolle ja menestyneelle nimelle hanttiin. Innolla jään odottamaan.
 
"Sinä Oksanen oisit erinomainen sinne Big Brotheriin. Vaikket keltään pillua saiskaan, niin ainakin oisit kiinnostunu niistä asioista" - Harri Ahonen
dfast
14.01.2007 23:56:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella hämmentävä tapaus.
En muista demoscenessä törmänneeni ikinä vastaavanlaiseen tilanteeseen. Timbaland kun on kuitenkin hyvin arvostettu ja vahvassa asemassakin, niin miten tämmöistä on päässyt tapahtumaan? Koska todisteet osoittavat kiistattomasti sen tosiseikan, että voidaan puhua jo plagioinnista. Luulisi herra tuottajan itse tietävän, että sampleclearing on sämpläysmaailmassa päivän sana.
Ei tässä auta muu kuin odottaa herran itsensä kommenttia asiaan. Juttu levisi sen verran nopeasti maailmassa, että eiköhän tämä uutinen tule pian Timbalandin tietoon.
 
Turmis
15.01.2007 00:35:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

YouTube -video plagiaatista
http://www.youtube.com/watch?v=M4KX7SkDe4Q

 
No huhhuh. Oikeasti, tuo on jo perseestä... uskomatonta.
Vaikka katkerana olen aina kironnut musiikkiteollisuuden kieroutuneisuutta, en kuitenkaan tähän olisi ikinä uskonut.
 
MIKÄ V**** SIINÄ ON ETTÄ SE LAULU PITÄÄ OLLA NIIN S******* KOVALLA? P******!
kimurantti1
15.01.2007 00:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No huhhuh. Oikeasti, tuo on jo perseestä... uskomatonta.
Vaikka katkerana olen aina kironnut musiikkiteollisuuden kieroutuneisuutta, en kuitenkaan tähän olisi ikinä uskonut.

 
On sitä ennenkin biisintekijät kopioineet toisilta, ja tosi härskisti vieläpä tunnustamatta alkuperäistä tekijää. Mikä tekee tästä poikkeuksellisen? Sekö että "uhri" on suomalainen?
 
Onhan se persiistä, mutta mitäpä suomalainen tyhjätasku amerikkalaiselle huipputuottajalle oikeudessa mahtaa. Vaikka kipaleiden yhdenmukaisuus on helppo todistaa ja kuka tahansa sen huomaa, voidaan samantien alkaa periaattellinen väittely tulkinnasta. Mikä on kopiointia, mikä samplausta, mikä mitäkin...
 
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Walrus
15.01.2007 01:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa nähdä saako kaveri Timbalandilta rahoja. En kyllä ymmärrä miksi tuon tason tuottaja ottaa edes riskin kun varmaan hyvin tietää minkälaisiin korvauksiin tuosta voi joutua. Tuo asia oli tiedossa jo kesällä mutta artisti ilmeisesti odotteli asioiden etenemistä ennen kuin juttu päästettiin julkisuuteen. Toivottavasti artisti itse tulee kertomaan väliaikatietoja tapahtumista.
 
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
Jemo
15.01.2007 01:34:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chris Cornellin uudessa You Know My Name -biisissä, joka tunnetaan myös paremmin uuden James Bond -leffan tunnarina, on ihan kohtalaisen samankaltainen kertosäkeen lopuke kuin Jore Marjorannan esittämässä Haaveet kaatuu -biissä. Marjorantahan ei käsittääkseni ole tuota biisisä säveltänyt, ja Cornellillakin siinä on jokin apukäsi ollut mukana, mutta huvittavan samankaltaisia ovat.
 
-Jemo
 
95% Rock n' Rollista on paskaa. Se loput 5% onkin parasta jytää maapallolla.
Lennu
15.01.2007 01:43:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chris Cornellin uudessa You Know My Name -biisissä, joka tunnetaan myös paremmin uuden James Bond -leffan tunnarina, on ihan kohtalaisen samankaltainen kertosäkeen lopuke kuin Jore Marjorannan esittämässä Haaveet kaatuu -biissä. Marjorantahan ei käsittääkseni ole tuota biisisä säveltänyt, ja Cornellillakin siinä on jokin apukäsi ollut mukana, mutta huvittavan samankaltaisia ovat.
 
-Jemo

 
Marjaranta. Ja biisi on Ville Pusan.
 
"Naiset kun tykkäävät siivota. Miehethän ovat liian kiireisiä tämmöiseen, kun pitää miettiä kaikkia asioita. Kuten tissejä ja räjähdyksiä.."
Juhani
15.01.2007 03:33:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka hyvin pystyy pieni suomalainen panemaan isolle ja menestyneelle nimelle hanttiin. Innolla jään odottamaan.
 
Aivan uskomatonta. Edes tempoa ei ole muutettu. Ei siis peitelty mitenkään.
 
"Mitä suurempi puu sitä kovempi ääni kun se kaatuu", Jukka Poika
Walrus
15.01.2007 04:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyisköhän Tempest haastamaan Geffeniä Suomessa edustavan tahon rosikseen? Amerikkaan asti ei ole kenelläkään varaa lähteä rojalteista tappelemaan, varsinkin kun tietää miten paikallinen oikeuslaitos toimii ja minkälaiset juristit Geffenillä ja Timbalandilla on. Sitä löytää pian ittensä vaan telkien takaa niin kuin Chef South Parkissa konsanaan kun meni syyttelemään isoa lafkaa plagioinnista.
 
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
Mike M. Hiirenloukku
15.01.2007 09:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos mietitään niin periaatteessahan on täysin mahdollista ettei kopiointia ole tapahtunut - on vaan käynyt aika mäihä ;)
 
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Gandhi
15.01.2007 09:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmankos se Timbaland ehtiikin olla tuottamassa kaikkien jenkkipoppareiden levyt...
 
"Juo sinä ittes kauniiks, niin minä juon itteni mukavaks"
Jucciz
15.01.2007 09:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohhoh!
 
Kyllähän noissa paljon samaa on: tempo, biitti ja soinnutkin pitkälti. Hauskaa sinänsä kuulla "vanhoista tutuista" jotain, Tempestin kanssa kun väännettiin hetken aikaa musaa samassa demogroupissakin 90-luvun puolivälin paikkeilla. Taisi olla nimeltään "Abomination".
 
Oon melkein julcciz.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Ali
15.01.2007 10:19:24 (muokattu 15.01.2007 10:25:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti Sunni alkaa jonkinlaisiin oikeustoimiin, mutta realistisin tavoittein.
 
E: Hyvä biisi muuten, jäi soimaan päähän!
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Mohla
15.01.2007 10:20:49 (muokattu 15.01.2007 10:22:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos mietitään niin periaatteessahan on täysin mahdollista ettei kopiointia ole tapahtunut - on vaan käynyt aika mäihä ;)
 
Niin jos mietitään. Mutta sen sijaan jos kuunnellaan nuo näytteet, niin sieltähän kuulee että Timbaland on samplannut pätkiä/pätkän suoraan tuosta Tempestin biisistä.
 
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Ali
15.01.2007 10:27:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä itse asianomaisen analyysi aiheesta Digg'in foorumilta:
Ok. Something fucked up. I'll try again:
 
I came here to clear up some things...
 
Seems like many of the people writing here didn't even bother to listen closely to 'Acidjazzed Evening' (referred as AE from now on) and 'Do It' (referred is DI from now on), or are just plain tonedeaf. Maybe it would help if I'd explain what those songs have and don't have in common. Grab your headphones, because they really help spotting the stuff in DI that got sampled!
 
First: the basis of the song DI is the intro from AE. If you want to spot the similarities, then don't listen AE longer than 15 seconds, which holds 16 bars of music (no, DI is not "quoting" AE - 1-2 seconds would be quoting). There is not a single part in DI that is not based on these 16 bars. In the chorus of DI, the sampled part is cut into half and only the first half of it is being used, played over and over till the next verse, when the whole sample is being played again.
 
AE repeats it's intro-theme at some point, but mainly it goes to another directions. If you have hard time finding the resemblance between AE and DI, then don't listen AE for more than 15 seconds. This is crucial.
 
What was sampled?
For DI someone sampled the intro of GRG's C64-version of AE, but with disabling the bass-channel. The bassline was reconstructed in DI - no, It's not "totally different" than AE's bassline as someone said. It's just a stripped down version, with octave intervals removed (fe. A2-A3 -> A2) and 2-3 notes left out. There are 6 different chords (of which many are repeated) in AE's intro, jazzy kind of chords that for most I dont even know their names, but I'll list them here to show that it's not a typical pop-song chord-progression (actually if someone can find a similar chord-progression, I'll give him a beer or two):
G# C C# F | A# C# F G# | G# C# D# F | F# A# C# F | A# C D# G# | G# C D# F
Each column represents a list of notes used in each chord. It's not the actual chord-progression, but a list of the 6 chords (most popsongs have around 3-4 chords all together) used in the intro, but I think you get the point...
 
The chords are arpeggiated, which means that the notes in the chord are being played at the same time, but being rapidly from lowest note to the highest and not at the same time. This is a crucial point for anyone who can differentiate a clear note from a dog bark and because chords are not usually played like this, unless you're a superfast heavy metal guitar player, J. C. Bach or a 80s homecomputer-soundchip with only 3 channels available.
But in mainstream pop music? No chance.
 
The melody?
Listen to AE's intro few times and then listen to DI with headphones on. It's all there, playing in the background. The melody that Nelly sings is kind of a variation of the melody in AE's intro, but the original melody is also there, in the background of DI! Here's another crucial point; they didn't remove the original melody, but only lowered down it's volume and placed another melody (which Nelly sings) on top of it. I'd call this counterpoint, if the the people behind DI wouldn't be such hacks. If you want to verify my claim about the melody, then don't pay much attention to what Nelly is singing (or the drums) but everything else what is there; bassline, "background-melody" and the arpeggiated chords.
 
There you have it. 16 bars of music, a whole verse, which became about 4 verses in the hands of another.
 
I can't discuss the legal issues here. Let's just say that Big Record Companies are surely the works of The Devil.
Spread the word...
 
-tempest
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Mohla
15.01.2007 10:30:05 (muokattu 15.01.2007 10:57:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltalehti kertoo asiasta seuraavaa:
 
Onko Nellyn hitti Suomesta?
15.1.2007 0:06
 
Amerikkalaista huipputuottajaa syytetään suomalaismuusikon plagioinnista.
 
Nelly Furtadon viime vuonna julkaistu levy Loose on myynyt Suomessa noin 7 000 kappaletta. (EPA / PETER FOLEY)
 
Muun muassa Justin Timberlaken ja Missy Elliotin kanssa työskennelleen Timbalandin Nelly Furtadon uusimmalle levylle tuottama kappale Do It muistuttaa melodiakulultaan ja rakenteeltaan suomalaisen konemuusikon Tempestin kuusi vuotta vanhaa instrumentaalibiisiä Acid Jazz Evening.
 
Furtadoa Suomessa edustavan Universal-levy-yhtiön kotimaisen tuotannon päällikkö Hannu Sormunen kuulee Iltalehdeltä ensi kertaa konemusiikkipiirejä raivostuttaneesta tapauksesta.
 
- Jos artisti aikoo viedä asiaa eteenpäin, on hänen mentävä Amerikkaan ja kohdattava sikäläinen lakikäytäntö. Se vaatii aikamoista uskoa asiaansa ja tietysti rahaa, Sormunen toteaa.
 
Tiettävästi Tempest on luopumassa oikeustoimista juuri taloudellisista syistä.
 
Acid Jazz Evening jaettiin ilmaiseksi internetiin kappaleen voitettua Assembly-multimediatapahtuman vuonna 2000.

 
Onko jollain tietoa tuosta:
Tiettävästi Tempest on luopumassa oikeustoimista juuri taloudellisista syistä.
Vai onko tuo taas iltalehden luovaa journalismia?
 
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Hargon
15.01.2007 10:42:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainahan sitä vakuutellaan, että juu juu, laita vaan biisisi esille joka puolelle nettiä, ei niitä kukaan pölli. Eikä varsinkaan kukaan iso stara. Tekijänoikeus syntyy sillä hetkellä, kun oot biisin tehny...jne...jne...
 
Tosipaikan tullen homma sitten meneekin dollareik$i.
 
Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin.
Mesikehrääjä
15.01.2007 10:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chris Cornellin uudessa You Know My Name -biisissä, joka tunnetaan myös paremmin uuden James Bond -leffan tunnarina, on ihan kohtalaisen samankaltainen kertosäkeen lopuke kuin Jore Marjorannan esittämässä Haaveet kaatuu -biissä. Marjorantahan ei käsittääkseni ole tuota biisisä säveltänyt, ja Cornellillakin siinä on jokin apukäsi ollut mukana, mutta huvittavan samankaltaisia ovat.
 
-Jemo

 
Hahah, vihjailetko, että tuollainen maailmanluokan stara rippaa joltain hikiseltä suomalaiselta "rokkarilta" biisin?
 
Pelsi
15.01.2007 11:00:10 (muokattu 15.01.2007 11:01:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hahah, vihjailetko, että tuollainen maailmanluokan stara rippaa joltain hikiseltä suomalaiselta "rokkarilta" biisin?
 
Nyt tähän debaattiin mitenkään liittymättä (en ole siis kuullut noista kuin Pusan Ingen Vinnar-biisin ja Marjarannan Haaveet Kaatuu-version. EDIT: Olenpas muuten, kävin uuden Bondin katsomassa, mutta en Cornellin biisistä just mitään muista): Eikös se juuri ole kannattavampaa ripata joltain hikiseltä suomalaiselta "rokkarilta", kuin tunnetulta, hiettömältä jenkkistaralta? Ei välttis tule oikeustoimia ainakaan niin helposti.
 
You fight like a dairy farmer. | >-)))>
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «