Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalien järjestys?
1 2
Novice
14.01.2007 22:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elikkäs kysymyksiä pedaalien järjestyksistä.
 
Mul on volumepedaali(BOSS FV-50H), distortion(BOSS MT-2), overdrive(BOSS OD-3), flanger(BEHRINGER UF100) ja Wah(Dunlop cry baby).
 
Sen tiedän, että toi kyseinen volumepedaalimalli on tarkotettu ennen efektejä, mut entäs muut, mihin väliin kannatta laittaa wahi vai onks sil mitää välii? miten itte asettelisit nää?
 
..tarkoituksena ei oo käyttää distortionia ja overdrivea samanaikaisesti.
 
moikki
14.01.2007 22:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elikkäs kysymyksiä pedaalien järjestyksistä.
 
Mul on volumepedaali(BOSS FV-50H), distortion(BOSS MT-2), overdrive(BOSS OD-3), flanger(BEHRINGER UF100) ja Wah(Dunlop cry baby).
 
Sen tiedän, että toi kyseinen volumepedaalimalli on tarkotettu ennen efektejä, mut entäs muut, mihin väliin kannatta laittaa wahi vai onks sil mitää välii? miten itte asettelisit nää?
 
..tarkoituksena ei oo käyttää distortionia ja overdrivea samanaikaisesti.

 
kitara --> volume --> wah --> säröt --> flanger
 
Jees jees
mailbag
14.01.2007 22:10:40 (muokattu 14.01.2007 22:12:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

volume kannattais kyllä laittaa viimeiseksi niin pihinät ja suhinat sais varmasti hiljennettyä
edit: säröt laittaisin ite ekaks ja sitten flangeri -> wah tai wah -> flanger, makuasioita toki
 
Jucciz
14.01.2007 22:12:13 (muokattu 14.01.2007 22:13:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volumepedaalin paikka ennen säröjä tai säröjen jälkeen, riippuu vähän mitä haluat soundiltasi. Toisaalta volume-pedaalilla saa kätevästi muiden pedaalien pörinät nolliin, jos se on viimeisen pedaalin ja vahvistimen välissä.
 
Muuten kytkisin näin:
Kitara -> wah -> OD-3 -> MT-2 -> UF100
 
Loppupeleissä soundi ratkaisee ja se, mikä kuulostaa hyvältä, on hyvä.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Arabian Lauri
14.01.2007 22:12:13 (muokattu 14.01.2007 22:18:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita ensin volume, sitten vaakku ja sitten säröt. Od voi toimia myös vaakun etupuolella, distortion harvemmin. Viimeiseksi flängerit, chorukset ja feiserit. Kaikujen paikka on aina efektilenkissä. Volumespedua voi sovitella myöskin efektilenkkiin...
 
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
cruel_destiny
14.01.2007 22:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite laittaisin volumen vikaksi, koska kitaran oma volume ajaa saman asian kuin se että volume olisi ekana. :) (pakollinen hymiö, jolla todistan olevani idiootti)
 
Surreal life
Flaser_Phanger
14.01.2007 22:34:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wah-wah kannattaa aina laittaa ennen säröjä, koska säröt luo korkeita harmonisia taajuuksia, jotka puolestaan wahissa korostuu korvia halkovaksi kihinäksi.Eli kuten yllä jo useampaan kertaan todettiin, on yleisesti parhaaksi järjestykseksi koettu:
 
wah -> säröt -> modulaatiot (chorus,flanger,phaser) -> delay/reverb
 
Voluumipedaali (ja mahdollisesti kompurat) on sitten oma lukunsa, ne toimii eri tavalla eri kohtaa signaaliketjussa. Jos laitat volumipedaalin ennen säröjä, se toimii samalla tavalla kuin kitaran volapotikka, (eli jos on kovin dynaamiset säröt niin särön määrä seuraa volumetasoa) ja jos taas sijoitat sen säröjen jälkeen ei särön määrä muutu vaan pelkkä volume. Eli sijoitus riippuu siitä mitä hakee ja mitä pedaaleja on tarjolla. Kokeilemallahan se omaan korvaan parhaalta kuulostava setuppi löytyy.... :)
 
ei se siitä!!
PJS
14.01.2007 23:26:44 (muokattu 14.01.2007 23:29:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikujen paikka on aina efektilenkissä. Volumespedua voi sovitella myöskin efektilenkkiin...
 
kahdessa viimeisessä olen ehdottomasti eri mieltä.
 
Volumepedaali kannataa pitää ennen etustetta koska silloin sen avulla voi vaikuttaa etuasteeseen (ja säröpedaaleihin) tulevan signaalin voimakkuuteen ja näin ollen myös särön määrään.
 
Ja delay sopii kyllä lenkkiin ennen etuastettakin, itse ainakin tykkään pitää omaa bossin delayta ennen etastetta jolloin normisäädöissä saundista ei tule tunkkainen ja delay on "orgaanisempi" sillä toistojen saundi muuttuu vähemmän säröytyneeksi kun signaali heikkenee. Tosin en käytä vahvistimen särökanavaa vaan olen säätänyt puhtaan kanavan sellaiselle tasolle että juuri ja juuri säröytyy jos lujaa raapii. säröt otan sitten pedaaleilla. jos käyttää vahvistimen omia säröjä niin ennen etuastetta oleva delay saa saundin tukkoutumaan ja puuroutumaan aika helposti.
 
oma setuppi
 
(vola)--->wah--->OD/distortion--->Fuzz--->Chorus--->Phaser--->Dly--->Vahvistin
 
"...et sutko sais partioasussa myymään jotain keksejä ja olis itse mummo, niin sitä puristelis sun poskia ja sanoi, että awwwww..." -Tomomi
Reddie
15.01.2007 03:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa pedalboard FAQissa on kanssa jauhantaa aiheesta..
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Arabian Lauri
15.01.2007 12:57:00 (muokattu 15.01.2007 12:57:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kahdessa viimeisessä olen ehdottomasti eri mieltä.
 
Volumepedaali kannataa pitää ennen etustetta koska silloin sen avulla voi vaikuttaa etuasteeseen (ja säröpedaaleihin) tulevan signaalin voimakkuuteen ja näin ollen myös särön määrään.

 
Tuo paikkahan nyt riippuu ihan siitä mihin sitä pedaalia haluaa käyttää. Mua vituttaa se kun särön määrä muuttuu volumen mukana, joten käytän sitä luupissa. Vähennän säröä sitten kitaran volumesta.
 
Kaikkein näppärinhän tommonen volumespedu on kun laittaa vaivihkaa kaverin signaalin menemään siitä läpi...
 
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Exhausted
15.01.2007 14:46:31 (muokattu 15.01.2007 14:46:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikujen paikka on aina efektilenkissä.
 
Jos käytetään vahvistimesta vain puhdasta saundia, niin en näe mitään syytä asettaa mitään pedaalia efektilenkkiin.
Terry Pantheras
15.01.2007 14:53:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään käyttää modulaatioita (flanger, phaser, chorus) ennen säröä.
 
(pakollinen hymiö, jolla todistan olevani idiootti)
 
Hehe! Päivän paras!
 
Olipas taas vitisti asiaa...
 
Elä sie kimpoile...
Lancelot
15.01.2007 14:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos käytetään vahvistimesta vain puhdasta saundia, niin en näe mitään syytä asettaa mitään pedaalia efektilenkkiin.
 
No jos semmonen looppi löytyy ni kyl se esim. delay tai reverb kannattaa sinne tuikata. Ei se ainakaan sen huonompi siellä ole kuin kitaran ja vaffarin välillä..
 
Country Larry
15.01.2007 14:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenkohan mä ainoa, joka pitää delayn vahvistimen edessä ja tykkää että toistot menee murolle vahvarin etuasteessa? Tää ei tietenkään toimi, jos haluaa pitää toistot kirkkaina.
 
Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille.
Lancelot
15.01.2007 15:01:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenkohan mä ainoa, joka pitää delayn vahvistimen edessä ja tykkää että toistot menee murolle vahvarin etuasteessa? Tää ei tietenkään toimi, jos haluaa pitää toistot kirkkaina.
 
Makuasioitahan nämäkin ovat.
 
Exhausted
15.01.2007 15:36:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos semmonen looppi löytyy ni kyl se esim. delay tai reverb kannattaa sinne tuikata. Ei se ainakaan sen huonompi siellä ole kuin kitaran ja vaffarin välillä..
 
Saundillinen ero on varmasti minimaalinen, mutta efektilenkin kanssa joutuu häsläämään kahden ylimääräisen piuhankin kanssa. Tietysti eri juttu jos käytössä on räkkiefekti joka vaatii linjatasoista signaalia, tai jos käytetään vahvistimesta säröä.
Arabian Lauri
16.01.2007 08:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos semmonen looppi löytyy ni kyl se esim. delay tai reverb kannattaa sinne tuikata. Ei se ainakaan sen huonompi siellä ole kuin kitaran ja vaffarin välillä..
 
Eikös vahvistinten omat reverbit ole yleensä sijoitettu myös tuohon etusen jälkeen ja ennen päättäriä, eli juurikin siihen missä efektilenkki on?
 
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Fortune
16.01.2007 10:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saundillinen ero on varmasti minimaalinen, mutta efektilenkin kanssa joutuu häsläämään kahden ylimääräisen piuhankin kanssa. Tietysti eri juttu jos käytössä on räkkiefekti joka vaatii linjatasoista signaalia, tai jos käytetään vahvistimesta säröä.
 
Olen edelleenkin sitä mieltä, että esimerkiksi Memory Man menee ihan eri tavalla murolle efektilenkissä ja ennen etusta, sori nyt vaan.
 
Eron kuulee puhtaalla soundilla jopa kaltaiseni puukorva.
 
Look behind you, a three-necked guitar!
varakeef
16.01.2007 11:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenkohan mä ainoa, joka pitää delayn vahvistimen edessä ja tykkää että toistot menee murolle vahvarin etuasteessa?
 
Tuo on perinteinen ja hyväksi havaittu kytkemistapa. Efektilenkit ovat 80-luvun vitsaus ja delayta oli käytetty tuolloin jo pari vuosikymmentä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jucciz
16.01.2007 11:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenkohan mä ainoa, joka pitää delayn vahvistimen edessä ja tykkää että toistot menee murolle vahvarin etuasteessa? Tää ei tietenkään toimi, jos haluaa pitää toistot kirkkaina.
 
Myös mä käytän näin ja tykkään. Johtuu tietty siitäkin, että mun yhdessäkään vahvistimessa ei ole efektilenkkiä. Toisaalta, muutamassa on ollut ja silti käytin niissäkin delaytä etusen edessä. Tykkään tuosta kuvaamastasi efektistä. Loopeista en välitä ollenkaan.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «