Aihe: Sooloskaba kitinä, urputus ja kiitokset
1 2
sähkö
14.01.2007 14:29:58

Perustan tällaisen keskustelun, niin ei sotketa enempää tuota äänestys ketjua eikä tulevia muita sooloskaba ketjuja urputuksella ja kitinöillä. Tällaisen voisi perustaa vaikka joka sooloskaban yhteyteen, niin pysyy tuo skaba ketju asiallisena. Toivottavasti tämä vain toimii.

Jucciz kirjoitti keskustelussa Sooloskaba 63 äänestys:
Rakentava palaute on usein negatiivissävyistä, muttei suinkaan loukkausmielessä kirjoitettua.

Tässä on minun mielestä koko homman pointti. Minusta on aivan turhaa kirjoittaa "Kiva soolo diipa daapa, varsinkin lopussa mukava diffa duffa" HÖPÖ HÖPÖ! Itse ainakin saan eniten siitä kun joku sanoo että "Bendit on hanurista ja farkut väärän väriset". Silloin ainakin tietää mitä treenata ja minkä väristä spottia käyttää. On päivän selvää, että kaikkia ei voi miellyttää ja jokainen tietenkin asettaan kommentille oman painoarvon sen mukaan kuinka paljon palautteen antajaa arvostaa.

Minä osallistuin piiitkän tauon jälkeen taas sooloskabaan ja yllätyin ensinnäkin osallistujien määrästä ja soolojen laadusta. Päällimmäisenä minulle kuitenkin jäin mieleen ahdasmielisyys. Eräällä kaverilla meni heti papu sieraimeen kun minä en kehunut hänen sooloaan ja hän päättikin haukkua minun sooloni aivan lyttyyn. Toinen itsepäinen kaveri ei hyväksynyt että sooloskabaan osallistutaan digikameralla nauhoitetulla klipillä, vaan hänen mielestään se laskettiin taustan muokkaamiseksi. No, nämä asiat hoidettiin loppuun yksityisviestein ja saamme kenties elää.

Nyt vielä eräs kaveri on kilahtanut niin pahasti jostain (minulle tuntemattomasta syystä) että veti koko soolonsa pois skabasta.

Aika nihkeää meininkiä sanon minä. Jatkakaa, sana on vapaa!
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Krice
14.01.2007 14:45:46

Aika harvat ihmiset varmaan pystyvät käsittelemään näitä asioita täysin objektiivisesti. Minusta tämä koko soolokisa ei ole niin vakava, että siitä pitäisi hätääntyä mitenkään. Ihmiset antavat eri perustein pisteitä ja pitävät erilaisista asioista. Kun joku sanoi, että aina samat voittaa kisoja, niin minusta se ei ole mitenkään ihmeellistä. Jotkut on vaan parempia soittamaan.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Leper Messiah
14.01.2007 14:53:49 (muokattu 14.01.2007 15:35:22)
Ulkopuolisen näkökulmasta tätä keskustelua on tullut seurailtua.

Se tuli mieleen, kun tässä SG:n & kumppaneiden avautumisessa valiteltiin "koulukuntaäänistä". Mitäs ihmeellistä niissä muka on?! Jos joku soittaja tykkää bluesista niin tottakai hän antaa pisteet bluessoololle, kun se omaa korvaa kerta miellyttää. Sama juttu joka genren kohdalla.

Tuskinpa siellä kukaan ajattelee, että "Olipa hyvä soolo mutten anna pistettä, kun se oli hevitilutusta", eiköhän kaikki anna ne pisteet juuri niille sooloille, joista itse tykkää. Ja sen myötä tulee luonnollisestikin semmoinen ns. jako, että esim. jazzarit antavat pisteitä jazzimmille sooloille ja hevitiluttelijat niille hevitiluille, näin rankasti yleistettynä.

Punttisika #3 Runkku monsteri #4 Lopettaisit jo pikkuhiljaa ton ininäs. -Julmettu
Jucciz
14.01.2007 15:03:03 (muokattu 14.01.2007 15:03:53)
Itseäni kummastuttaa vähän tuo kuppikuntaisuusväite, ettäkö "samat tyypit äänestää aina tiettyjä, koska ollaan hyviä kavereita ja tuttuja ja blaablaa". Eikö se ole ihan selvä, että jokaisella meillä on tietynlainen musiikkimaku, ja joidenkin (yleensä samojen) tyyppien soitanta puree kerta toisensa jälkeen paremmin, vaikka kaikkia kuunteleekin ja yrittää löytää niistä jotain kivaa. Jotkut tyypit ovat avoimesti kertoneet ottaneensa nämä skabat eräänlaisina oppimiskokemuksina: he eivät ehkä aina osu maaliin, mutta saavat palautetta ja yrittävät ensi kerralla kovemmin ja ovat itsekin kokeneet, että homma onnistuu koko ajan vähän paremmin. Juuri tällaisina haluaisin sooloskabat itsekin nähdä - omassa soitannassa kasvamisena, ei niinkään hampaat irvessä ja pisteiden kuvat silmissä puurtamisena.

Pointsithan voi jokainen toki jakaa oman maun, mutta aivan hyvin myös "tavallista kokeellisempien tai rohkeiden vetojen" perusteella, ihan miten kukin parhaaksi näkee. Huolestuneena katson, miten vakavaksi tämä touhu on nyt joidenkin osalta mennyt ja millaiseen loanheittoon moni alentuu. Itse luulin, että tämä on vain hauskanpitoa ja että jokainen soittaa soolonsa puhtaasti soittamisen ilosta vailla sen suurempaa kiinnostusta siihen, miten pisteet jakautuvat. Itse mietin: "jos joku tykkää, se on vaan plussaa, mutta itse ainakin olen valmis aivan mieluusti kuulemaan, mitä olisin voinut tehdä paremmin".

EDIT: Jahas, Leper Messiah olikin meikäläisen kanssa samoilla linjoilla...
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Hank Hill
14.01.2007 16:04:11

Rehellisiä ja avoimia,mutta perusteltuja kommentteja olisi kiva kuulla lisää,kaikista sooloista,vaikka aika iso urakka ne kaikki on kahlata läpi.En minä ainakaan pisteillä mitään tee,mutta kommentit innostavat tai pistävät miettimään omaa soittoa.Allekirjoittanut hakee ainakin täältä pientä hienoviritystä omaan soittoonsa.

Ps.joskus voisi tehdä kaksiosaisen skaban,olisi karsinta ja finaali,jossa olisi vähän pidempi tausta?
Kirkkaan tummansinistä
BigPapa
14.01.2007 16:21:12 (muokattu 14.01.2007 17:05:43)

Eräällä kaverilla meni heti papu sieraimeen kun minä en kehunut hänen sooloaan ja hän päättikin haukkua minun sooloni aivan lyttyyn.

Just just...ei menny, en oo niin kiitoksen kipee. Se arvio minkä annoin oli kai hieman pikaistuksissa kirjoitettu. Ja ei kai se minusta ole kiinni jos soolosta ei jää muuta mieleen kuin "Katzoo" siis oikeammin Kazoo. Enemmän se on vastaanottimesta ja sen virityksestä kiinni. No hyvä että vedit soolos kerralla, saman tein minäkin. Mulle ei soolossa äänten paljous merkitse mitään, ainoastaan se, että onko niillä äänillä jokin merkitys ja nimenomaan minulle kuulijana. Ja seuraavaksi jotain aivan muuta.
Kitaroita pitää soittaa simppelisti ja typerästi. Ne tykkää siitä.
J.Hollström
14.01.2007 16:57:59 (muokattu 14.01.2007 17:07:20)
Mitään kommenttia halveksimatta, haluan esittää erityiskiitoksen tästä kommentista:

juki68: pettämättömästä melodiatajusta

Tämä lämmittää todellakin minua, koska tiedän että minulla ei ole riittävästi eväitä hämmästyttää ketään teknisellä osaamisella ja hienoilla skaaloilla. Laihoillakin eväillä on näemmä joskus mahdollista keittää maukas soppa.

E: Laihon eväät vaihdettu laihoiksi.
"Kekkulissa ei seiso, rapulassa vaan." -hemmo
apenaattori
14.01.2007 17:01:38
Laihollakin eväillä on näemmä joskus mahdollista keittää maukas soppa.

Laihon eväillä on mahdollista keittää aika nopea soppa... Eiku...

Mutta niinkuin sanottua, kaikki kommentit ovat tervetulleita ja mukavia. Positiiviset ovat tietenkin mukavia ja negatiiviset auttavat kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Kuha
14.01.2007 17:04:49

Mitäs negatiivista lätkytystä täällä on.

Omasta puolestani kiitos ja kukkia kaikille osallistujille. Ni.
Muistakaa venytellä.
Mazah
14.01.2007 17:06:55

Just just...ei menny, en oo niin kiitoksen kipee. Se arvio minkä annoin oli kai hieman pikaistuksissa kirjoitettu, mutta soolossasi on kieltämättä juuri niitä juttuja mitä siihen kirjoitin. Ja ei kai se minusta ole kiinni jos soolosta ei jää muuta mieleen kuin "Katzoo" siis oikeammin Kazoo. Enemmän se on vastaanottimesta ja sen virityksestä kiinni. No hyvä että vedit soolos kerralla, saman tein minäkin. Mulle ei soolossa äänten paljous merkitse mitään, ainoastaan se, että onko niillä äänillä jokin merkitys, muukin kuin näyttöhalut. Ja seuraavaksi jotain aivan muuta.

Hassuinta tässä on kai se että sahkon soolo oli ainoa minkä arvostelit. Ja täytyy sanoa että kaikillahan meillä nämä "vastaanottimet" ovat eri tavalla tässä vuosien aikana virittyneet. Ei minullekaan jäänyt soolostasi muuta käteen kuin että oli hassu soundi. Soolo oli suorastaan huono, se mitä sanoit noista nuottien määrästä ja merkityksestä on todellakin totta, sinun soolossasi en tainnut kuulla yhtään merkityksellistä nuottia, toisin kuin esim. Pande, WanhanWetäjän, Velsan ja muiden sielukkaiden soittajien. Sahkolla taas yleissoundi oli huomattavasti huonompi, mutta soolosta pidin enemmän vaikkei sekään päällimmäiseksi mieleen jäänyt.

Ja mitä äänestämis touhuun tulee, niin kyllä minä sieltä ensimmäisenä odotan Panden sooloa (pande on lemppari sooloskabattavani), ja yritän jättää Ambituksen soolon viimeiseksi sillä siihen täytyy virittäytyä aivan eri tavalla kuin muiden vetoihin, tulee sellaisia nuottiryöppyjä sellaisella tahdilla että niiden ymmärtäminen varmasti meneekin useammalta yli hilseen. Kun on siitä leuanpudottavasta tekniikan määrästä toipunut kuuntelemaan sooloa objektiivisesti, huomaa ettei sellaisessa ns. "tilutranssissa" pystyy soittamaan juurikaan sieluttomia nuotteja. Erikseen on sitten Farerit ja muut pellet joiden touhu on tietoista suorittamista. Jokaisessa hyvässä soolossa kuuluu se ettei sen soittaja ajattele tietoisesti sitä mitä vetää, vaan kaikki tulee alitajunnasta eli "taiteilijatermein" tunteella tai sielukkaasti. Syntyy sellainen transsitila jossa tajunnan tila laajenee käsittämään sekä soittajan että kitaran, mahdollisesti myös esim. wah-pedaalin tms. Näin kuuluu tapahtuvan esim. Pandella, Velsalla, WW:llä, Ambituksella, Kuhalla, Robert R:llä ja monilla muilla. Siksi näiden jätkien soolot saavat minulta pisteen, tunnen sen minkä hekin tunsivat tuota sooloa vetäessään, se on mielestäni musiikin olemassaolon peruste ja oikeutus.
www.farmakonband.com www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org
Mazah
14.01.2007 17:10:34

Laihon eväillä on mahdollista keittää aika nopea soppa... Eiku...

Mutta niinkuin sanottua, kaikki kommentit ovat tervetulleita ja mukavia. Positiiviset ovat tietenkin mukavia ja negatiiviset auttavat kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin.

Esimerkkejä positiivisista kommenteista:
Soitat hyvin, pidän tyylistäsi, hienoja lickejä.
Soitat hyvin, mutta en pidä tyylistäsi.
Soitat huonosti mutta keksit hienoja lickejä, harjoittele lisää.
Jatkaa treenaamista, hyviä ideoita mutta lopputulos oli kamala.

Esimerkkejä negatiivisista kommenteista:
Olet ihan paska, säähhh...
Mee kotiin vitun LaihoWannabenoob...

Minun mielestäni.
www.farmakonband.com www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org
Novac
14.01.2007 17:14:20

Kuten joku aikaisemmin sanoi, niin ei tätä kisaa kannata niin vakavasti ajatella. Ei tässä olla missään Idolsissa jossa kyse on elämästä ja kuolemasta. Rakentava kritiikki on sallittavaa, mutta kannattaa aina itsekin miettiä tekstiään ja sitä, onko jotain sittenkään tarpeen sanoa.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
sähkö
14.01.2007 18:07:12 (muokattu 14.01.2007 18:30:46)

Se arvio minkä annoin oli kai hieman pikaistuksissa kirjoitettu, mutta soolossasi on kieltämättä juuri niitä juttuja mitä siihen kirjoitin.

Minusta on kiva lukea palautetta omasta soolosta, mutta tuo Sinun kritiikki aiheutti lähinnä huvittuneisuutta. Mutta kun luin palautteen uudestaan, niin kyllähän minä pystyn olemaan useastakin asiasta samaa mieltä. Ensi kerralla yritetään saada vibaraa paremmaksi jne...

Enemmän se on vastaanottimesta ja sen virityksestä kiinni. Mulle ei soolossa äänten paljous merkitse mitään, ainoastaan se, että onko niillä äänillä jokin merkitys, muukin kuin näyttöhalut.

Juuri näin! Minun vastaanotin on viritetty 2000-luvulle sekä se taitaa lisäksi olla uudempaa mallia kuin sinun ja siksi se pystyy käsittelemään tietoa nopeampaan tahtiin.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
sulevi
14.01.2007 18:30:18
Muutamaan skabaan olen osallistunut viime aikoina. Kertaakaan ei ole kiinnostanut saamieni pisteiden määrä tai antaja mutta joka kerta olen odottanut jotain kommentteja soitosta. Ymmärrän kyllä että näin vanhalle foorumille on vaikea tulla uutena voittamaan skaboja varsinkin ihan tavallisena sunnuntaisoittelijana ilman mitään mainittavia meriittejä mistään. Mielestäni olisi mukavaa jos sovittaisiin yksissä tuumin että osallistuminen edellyttää kaikkien rykäisyjen kommentointia, ei jäisi niin helposti sellainen olo että "toi ei taas kuunnellu kun noi tietyt" yms. Palautteen saaminen näissä mun mielestä parasta on.
BigPapa
14.01.2007 18:30:28 (muokattu 14.01.2007 18:39:59)

sinun soolossasi en tainnut kuulla yhtään merkityksellistä nuottia, toisin kuin esim. Pande, WanhanWetäjän, Velsan ja muiden sielukkaiden soittajien

Sielukkuus on kuulijan korvassa.

Soolo oli suorastaan huono

Se oli hyvä, jos oli huono.

Juuri näin! Minun vastaanotin on viritetty 2000-luvulle sekä se taitaa lisäksi olla uudempaa mallia kuin sinun ja siksi se pystyy käsittelemään tietoa nopeampaan tahtiin.

Joo mä oon enemmän noita analogi ihmisiä..:-D
Kitaroita pitää soittaa simppelisti ja typerästi. Ne tykkää siitä.
cbs
14.01.2007 18:31:53

Kuten joku aikaisemmin sanoi, niin ei tätä kisaa kannata niin vakavasti ajatella. Ei tässä olla missään Idolsissa jossa kyse on elämästä ja kuolemasta. Rakentava kritiikki on sallittavaa, mutta kannattaa aina itsekin miettiä tekstiään ja sitä, onko jotain sittenkään tarpeen sanoa.

Näin se on.
Minun mielestä rakentava kritiikki on sellaista, että negatiivisetkin asiat pystytään esittämään positiivisessa hengessä. Silloin se menee myös parhaiten perille.
Hyvä soittaja soittaa vaikka saappaan varrella.
Teijo K.
14.01.2007 21:00:28

Tulipa kuunneltua nuo kaikki, ja täällähän on monta hyvää soittajaa, no onhan se ennenkin tiedetty. Mutta eipä noita enää uskalla kommentoida mitenkään kun tämä tällaiseksi menee. :)

Ehdotus: Tehkää seuraava kisa salaisena että kaikki lähettävät soolonsa jollekin joka koostaa ne yhteen ja arvostelijoille tulee näkyviin vain koodi millä äänestetään niin jää noi turhat syytökset piirileikeistä pois.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
sulevi
14.01.2007 21:25:39
Ehdotus: Tehkää seuraava kisa salaisena että kaikki lähettävät soolonsa jollekin joka koostaa ne yhteen ja arvostelijoille tulee näkyviin vain koodi millä äänestetään niin jää noi turhat syytökset piirileikeistä pois.

Tälläistähän on väläytelty kai ennenkin. Ongelma on siinä että kukapa jaksaisi huviksensa tälläistä systeemiä alkaa kehittämään ja etsimään riittävän määrän levytilaa yms. Ideana helkkarin hyvä mutta mitenpä toteutat...
T-Man 5000
14.01.2007 21:26:13

Täältä vähän sivusta huutelen, että eipä tuokaan systeemi estä kertomasta pikaviestillä omaa koodia "piirileikkiläisille". En väitä, että kukaan moiseen viitsisi ryhtyä, mutta koska tällainen "anonyymi" äänestys ei olisi aukoton, toisi se vain turhaa vaivaa koostajalle/kisan vetäjälle. Kuppikuntien muodostaminen on ihan normaalia ihmisen käyttäytymistä, eikä siitä varmaan pääse mnetissäkään eroon, joten ei auta muu kuin suhtautua vähän rennommin näihin kisoihin. Tai sit nauttia kunnon verisistä väännöistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)