Aihe: Tapani Kansa: Kulkumies
1
Qsine
21.10.2006 22:21:10

Tähän en löytänyt ketjua, joten eiköhän perusteta.

Onko joku jo tutustunut tähän äänitteeseen? Tapani Kansan virallisilla kotisivuilla sanotaan:

"KULKUMIES nyt kaupoissa! Levyn kaikki kappaleet ovat Tapanin itsensä tekstejä, jotka Kassu Halonen yhdessä hänen kanssaan sävelsi. Tapanin omien sanojen mukaan se on sisältörikas, moni-ilmeinen ja erittäin omakohtainen levy, täynnä lämpimiä tarinoita eletystä elämästä. Vaikka hän onkin sanoittanut paljon jo aiemmin levyttämiään kappaleita, nyt hän on mielestään saavuttanut myös Helismaa - Vainio -henkeä teksteihinsä".

Mielestäni ei tuollaisia asioita voi kukaan sanoa itse. Muut määrittävät sinun taiteilijuutesi, kirjallisuutesi, vaikutteittesi onnistuneisuuden. Mutta mitäpä tuosta: miljoona kertaa ollaan täälläkin palstalla todettu, ettei TK ole maailman nöyrimpiä tapauksia.

Nimikappaletta onnistuin kuulemaan radiosta taannoin, ja täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että legendaarinen "Erkki 15" tuli mieleen. Kuten myös se, että sellainen kappale ei menisi läpi missään, mikäli joku muu sellaisen demona levy-yhtiölle esittäisi.

Johtopäätös: Tapani Kansa tekee mitä huvittaa. Kuka tahansa saa toki tehdä mitä vain, mutta se, että saa maamme kaupallisen levybisneksen ravintoketjun suht huipulla tehdä mitä huvittaa, on sekä onnellinen että hyvin kadehdittava asiaintila.

Tapsun olemassaolo sekä hänen uusimman levynsä ilmestyminen eivät siis missään nimessä häiritse allekirjoittanutta, eikä tarkoitus ole muodostaa sadatta pohdintaketjua artistin jännistä toilailuista tahi mielenterveydestä, jossopii. Lähinnä kiinnostaisivat arvon tanssimuusikoiden arviot tästä sangen intressantista uutuudesta, jonka nimiraita niin koskettavasti tuntuu peilaavan puurattien raskasta elämää.
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
pekkajau
21.10.2006 22:36:35 (muokattu 21.10.2006 22:39:41)
Eilen oli puhetta juuri aiheesta...Joskus nuorena miehenä T.K.n ollessa oli sattunut että T.K. oli kuullut samalla keikalla ollessaan kun mestari Matti Viljanen oli SOITTANUT harmonikkaa ja T.K. oli todennut Viljaselle: "Sinä se olet tainnut soittaa tuota haitaria joskus ennenkin!" Viljanen oli tuuminut: "Kuule poika! Laula sinä vaan sitä liilaa-laalaa!"
Joo sanoi Olli kun leipä loppu.
ronkeli
21.10.2006 23:02:11 (muokattu 22.10.2006 00:12:25)
Helsinginsanomissahan oli tuosta Tapsan "Kulkumies"- levystä juttua just 2-3 päivää sitten. ( myös Katri Helenan ja Paula Koivuniemen uusista levyistä kirjoitettiin samassa jutussa ).
Kaikkien kolmen konkarin uutuuslevyt saivat hyvät arvostelut.
Kansan levystä todettiin mm, että Tapsan levyllä laulelma ja iskelmä lyövät kättä ja T.Kansa laulaa erinomaisesti, mutta sanoituksissa hän olisi voinut luottaa myös muihinkin, kuin itseensä .

Radiosta olen kuullut sellaiset biisit, kuin " Kulkumies " , " Elämäni laulukirja " ja " Kuolleet tunteiltain ".
"Kulkumies " on sellainen kantrirenkutus, joka ei niin kauheasti meikäläiseen nappaa, mutta paranee kyllä mitä useamman kerran sen biisin kuulee. Nuo kaksi viimeksi mainitsemaani biisiä sensijaan miellytti minua kovastikkin. Erityisesti "Elämäni laulukirja" on hyvin kaunis laulu. Ja "Kuolleet tunteiltain" - biisissä Tapsan komea ääni pääsee myös hyvin oikeuksiinsa.
Musiikkia korville
15.01.2007 08:29:26

Tuossa viime vuoden puolella oliskohan ollut Iskelmä Finlandia -ohjelmassa Tapsa laulo yhden biisin käsittääkseni tuolta levyltä. Ainakin tämä oli sen omaa matskua... Kuuntelin, että jopas on ääni menny eli vanhuus ei vissiin tule yksin ja siks toisekseen kuuntelin, että jopa on paska biisi. Muuta en tuosta levystä oo kuullut, mutta se yks ei kyllä vakuuttanut sitten mitenkään.

Kyllähän herra on komian uran tehnyt ja laulajana/muusikkonakin on mielestäni ollut hyvä. Kuitenkin aikansa kutakin...
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
ronkeli
15.01.2007 09:41:13 (muokattu 15.01.2007 14:04:45)
Olin T.Kansan joulukonsertissa, ja syksyllä Lauri Viita- konsertissa Tamperetalolla ja kyllä se on sanottava ,että Tapani Kansan lauluääni on aivan omaa luokkaansa, jos vertaa muihin suomalaisiin miespuolisiin iskelmälaulajiin. Hänen äänessään lauluopiskelu kuuluu.
Eikä ole miehen ääni iän myötä todellakaan ainakaan yhtään huonontunut . Ennemminkin päinvastoin. Ääni soi komeana ja on saanut siihen myös lisää tunnetta, syvyyttä ja ja kauniita sävyjä. Ei ole laulu pelkästään sellaista paatoksellista ja pateettista "kailottamista " niinkuin joskus aiemmin on välillä ollut.
Ääni on hieman madaltunut, mutta se nyt tuskin on mikään huono asia mieslaulajalla ainakaan. Ja minusta T.Kansa kuulostaa vieläkin paremmalta livenä, kuin levyllä.

Ja kyllä Tapsalla suosiota riittää ja paljon. Vastahan hän syksyllä sai kaksi kultalevyä ja mm. ne molemmat konsertit joissa olin ( Tamperetalolla ja Savoy-teatterissa) olivat loppuunmyytyjä.
Iskelmä-Finlandia konsertissahan hän jännitti selvästi ja se kuului äänessä ja näkyi olemuksessa muutenkin ( kädet tärisi ja posket punotti ) juuri erityisesti sen oman uuden biisin aikana. "Delilah" sujuikin jo paljon rennommin.

Pidän kovasti tuosta "Kulkumies"- levystä se on nautittavaa kuunneltavaa, vaikakkin sanat joissakin kohdissa ovat hieman kornit. Eikä nuo biisit ole mielestäni mitään synkkiä . Löytyy sieltä kepeämpääkin irrottelua: Esim. "Täällä onni on", " On rakkaus sokea" . "Elämäni laulukirja" taas on todella kaunis.
Kahdesta biisistä sillä levyllä en pitänyt, ja ne ovat : " Huomispäivä eilisen" ja " Elokuun yöt" ( "Elokuun yöt" on lliian jatsahtava minun makuuni ja laulu menee jo liikaa ylitulkinnan puolelle).

Hyvät arvostelut tuo levy on saanut musikkiarvostelijoiltakin mm. Helsinginsanomissa ja "Aksentti"-lehdessä. Kuten tuolla aikaisemmin jo mainitsikin niin Hesarin arvostelija kirjoitti ,että Tapani Kansa laulaa levyllä erinomaisesti, mutta biisit eivät välttämättä ole hittiainesta. Ne eivät ole puhdasta iskelmää, vaan laulelman ja iskelmän yhdistelmiä.
"Aksentti"- äänitemusiikkilehdessä taas arvostelija kirjoitti ,että T.Kansalla on laulu ja tulkinta hyvin halluussaan ja levy on miellyttävällä tavalla poikkeava verrattuna ns. "tavallisiin" iskelmälevyihin.

Eli makuasioitahan nämä ovat, niinkuin kaikkien muidenkin levyjen kohdalla eli toiset tykkää ja toiset ei :)

Tästä voi kuunnella pieniä pätkiä levyn lauluista:
http://www.laturi.fi/kauppa.dll?alb … C68940D-1D79-8247-A9A1-0D7175F6FC2F
nonih@mymail.fi
15.01.2007 09:58:45
Olin T.Kansan joulukonsertissa, ja syksyllä Lauri Viita- konsertissa Tamperetalolla ja kyllä se on sanottava ,että Tapani Kansan lauluääni on aivan omaa luokkaansa, jos vertaa muihin suomalaisiin miespuolisiin iskelmälaulajiin. Hänen äänessään lauluopiskelu kuuluu.

yhdyn edelliseen,komein ääni mikä tällä hetkellä mieslaulajista löytyy,fraseeraus ja nyanseeraus toimii,laulutekniikka huippuluokkaa
Mistelli
15.01.2007 10:34:04 (muokattu 15.01.2007 11:42:11)
yhdyn edelliseen,komein ääni mikä tällä hetkellä mieslaulajista löytyy,fraseeraus ja nyanseeraus toimii,laulutekniikka huippuluokkaa

Komppia !
T.Kansan ääni on taipuisa, sävykäs, soinnukas, miehekäs ja hän fraseraa hyvin kauniisti. Ainoastaan liika mahtipontisuus ja ylitulkintoihin taipuvaisuus häiritsee joskus.
Tapani Kansan äänessä on potenttiaalia ja kapasiteettia muunkin tyylisen musiikin tulkitsemiseen, kuin vaan siihen perushumppaan ja- iskelmään. Ääni on vanhemmiten vaan jalostunut entistäkin hienommaksi mielestäni.

KULKUMIES- levy on sellainen ,että se vaati pari kuuntelukertaa ennen, kuin täysin minulle ns. "avautui". Nyt kun olen levyä useammankin kerran kuunnellut on se mielestäni laadukas "tekele". T.Kansa ja muusikot tekevät siinä hienoa työtä ja Kassu Halosen sävellykset ovat ihan tyylikkäitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)