Aihe: Intonaatio ei korjaannu!
1 2 3 4
mailbag
13.01.2007 15:35:38
v*tut säädöistä kun mökää lähtee ;)
cruel_destiny
13.01.2007 16:05:18
v*tut säädöistä kun mökää lähtee ;)

v*tut musasta
Surreal life
blueslover
13.01.2007 16:15:55
Havaitsin itse samanlaisen ilmiön että turhan taakse tallapalat täytyy tuoda, joten väkästelin stratoon kokeilumielessä messinkiset tallapalat, joissa on kiillotetusta jousiteräksestä tapit jonka päältä kieli kulkee. Nämä tapit ovat sijoitettu tallapalaan siten että vievät kielen lähtöpistettä hieman tavallista taaksepäin.
Palat ovat tavanomaisella paikalla, mutta lähtöpiste siis on taaempana. Materiaalina tapeissa jousiteräs siksi ettei kielet kuluttaisi uraa ajan myötä niin pahasti kuin se tavallisissa tallapaloisa tekee..
Tällä virityksellä sain intonaatioon paremman säädettävyyden, tallapalojen korkeudensäätö ruuvit piiloon kämmentä repimästä ja saundiin kaipaamaani kirkkautta.

http://www.rcp.fi/kuwat/tallapalat.jpg

Kun tekee itse, niin saa sellaisen kun haluaa!

:)

P.S. Allekirjoitan myös erimerkkisten kielten vaikutuksen intonaatioon.
Erityisesti punottojen kielten osalta ollut suuriakin vaihteluja..
Grabel
13.01.2007 16:33:12
Kun tekee itse, niin saa sellaisen kun haluaa!

Hienot ovat! Käsipelilläkö nuo tekaisit?
Rokkia rennolla asenteella!
Tomtom
13.01.2007 17:44:54
Minä tarttisin nimittäin justiinkin yhen tuommoisen. Straton tallassa ei riitä säätövara paksun E-n osalta.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
blueslover
13.01.2007 19:14:28
Palat on tehty 6mm messinkilevystä vesileikkurilla tuttuni metallipajan vehkeillä.
Ovaalin muotoinen keskireikä samoin. Muut reiät, kierteet ja kolot akkuporakoneella/dremelillä.
faq1
14.01.2007 12:25:22
Miten voin selvittää (ei kait mitenkään, jos ei kokemussilmää nähdä?) minkä vahvuiset (mm tmv) kielet sähkökitarassani ovat?

Kitara on Mexicon Fender std fat ja kielet ovat alkuperäiset. Kitaran ostin vuosi sitten.
Kielet kyllä vaikuttaa melko ohuilta, ehkä paksummat voisivat olla käytössäni paremmat. Ohuet bendaavat (mm. venyvät painettaessa otelautaan) turhan herkästi.
faq1
14.01.2007 13:25:20 (muokattu 14.01.2007 13:37:10)
Jos vaihdan seuraavaksi vahvempaan kielisettiin, niin tuskin se vielä kaularaudan säätöä vaatii?
Mitä kielisettivahvuuksia on markkinoilla? Mitkä siis yleisimmät?
ReBeat
14.01.2007 17:20:08

Jos vaihdan seuraavaksi vahvempaan kielisettiin, niin tuskin se vielä kaularaudan säätöä vaatii?

Riippuu varmaan siitä miten tarkka olet säätöjen kanssa. Ilman kaularaudan säätämistäkin varmasti soittelee tuolla pykälää vahvemmalla setillä, mutta eri kielimerkeillä esimerkiksi on vähän eroa asettumisessa ja optimi "setup" voi vaatia kaularaudan säätämistä.

Mitä kielisettivahvuuksia on markkinoilla? Mitkä siis yleisimmät?

http://saitenkatalog.de/catalog/def … id=3b6b488599d8a8606f8f9edbc13f2427
faq1
15.01.2007 15:19:27 (muokattu 15.01.2007 15:22:30)
Kävin ostamassa sähkökitaraan kielisetin. Aikaisemmat kielet tuntuivat liian ohuilta, joten ostin (DR BT-10) 10-13-17-30-44-52 -sarjan.
Myyjä ei tiennyt kielistä mitään, toivottavasti nuo ovat ok kielet ihan suht rauhalliseen peruskäyttöön?????

Toivottavasti saan tallasta säädettyä kielten korkeuden kohdalleen niin, ettei tarvitse kaularautaa säädellä. Onhan mahdollista, että nämä hieman paksummat kielet vetävät kaulaa hieman eri "kulmaan".
McNulty
15.01.2007 15:21:46
Kävin ostamassa sähkökitaraan kielisetin. Aikaisemmat kielet tuntuivat liian ohuilta, joten ostin (DR BT-10) 10-13-17-30-44-52 -sarjan.
Myyjä ei tiennyt kielistä mitään, toivottavasti nuo ovat ok kielet ihan suht rauhalliseen peruskäyttöön?????

DR:n kielet ovat ihan hyviä, setin paksuus sitten taas käyttäjän henk.koht. tottumus ja makuasia. Itse käytän DR Hi-Voltage 10-52 parissa skebassa... varsin mainiot kielet käyttämissäni vireissä ja meiningeissä.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
faq1
15.01.2007 17:30:33 (muokattu 15.01.2007 17:33:21)
Vaihdoin juuri uuden - paksumman kielisetin stratoon. Ensinnäkin vahvimmat kielet eivät mahdu virityskoneiston päässä olevan tallan kieliloviin, vaan jäävät kantamaan.
Millähän olisi lovia parasta viilata leveämmäksi, vai olisko parempi viedä jollekin säädettäväksi?
Vibra-tallan olin aikaisemmin säätänyt kanteen kiinni lisäämällä tallaan yhden lisävetojousen. Niitä on 4 kpl, mutta nyt paksummat kielet vetävät tallan taas kannesta ylös, joten kait sinne täytyy vielä viides vetojousi lisätä. Ehkä voisi vaihtoehtoisesti tallaa vetää siinä olevilla kiristysruuveilla enemmän taaksepäin, ehkä tekisi saman asian.
oiva tumpeloinen
15.01.2007 17:35:01 (muokattu 15.01.2007 18:18:27)
Vaihdoin juuri uuden - paksumman kielisetin stratoon. Ensinnäkin vahvimmat kielet eivät mahdu virityskoneiston päässä olevan tallan kieliloviin, vaan jäävät kantamaan.
Millähän olisi lovia parasta viilata leveämmäksi, vai olisko parempi viedä jollekin säädettäväksi?
Vibra-tallan olin aikaisemmin säätänyt kanteen kiinni lisäämällä tallaan yhden lisävetojousen. Niitä on 4 kpl, mutta nyt paksummat kielet vetävät tallan taas kannesta ylös, joten kait sinne täytyy vielä viides vetojousi lisätä. Ehkä voisi vaihtoehtoisesti tallaa vetää siinä olevilla kiristysruuveilla enemmän taaksepäin, ehkä tekisi saman asian.

Koita kuoria sitä punottua kieltä vähän. Pitäisi mennä hyvin virittimeen sen jälkeen. Siis ensin poikkaiset kielen sopivan mittaiseksi, sitten kuorit punosta vähän pois ja kiristät normaalisti.

Lisäjousen tarve riippuu siitä, miten paljon tukevamman setin laitoit kiinni. Kokeilemallahan sekin selviää. Itse lähtisin aluksi kiristämään niitä ruuveja.

ÄH......mä luin, ettei mahdu virikoneeseen kieli. Unohda tämä ja tee, kuten tuossa alempana neuvottiin. Varo, ettei tule painettua kieltä liikaa, ettei mene ura liian syväksi.
BigPapa
15.01.2007 17:35:56

Itte oon joskus kun ei oo kieli sopinut satulan loveen, hionut kyseisellä kielellä loven sopivaksi. Yleensähän se juuri tapahtuu E-A-D kielillä.Hiomattomilla kielillä voi hyvin työstää.. ainakin minä sain onnistumaan.
Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä.
faq1
15.01.2007 18:13:36
Itte oon joskus kun ei oo kieli sopinut satulan loveen, hionut kyseisellä kielellä loven sopivaksi. Yleensähän se juuri tapahtuu E-A-D kielillä.Hiomattomilla kielillä voi hyvin työstää.. ainakin minä sain onnistumaan.

Tuopa kekseliäs oivallus! Voisin yrittää samaa. Jos kuitenkin onnistun jotenkin pilaamaan tallan, niin eiköhän noita varaosina saa.
karkki
23.10.2007 18:59:52

Näyttää olevan noita hienovirettä käsitteleviä ketjuja niin paljon, ettei uutta viitsi aloittaa. Tässä käsitellään koko lailla samaa ongelmaa kuin minulla, joten jatketaan tähän.

Ostin äskettäin Meksikon Straton, uuden sellaisen. Hienovirettä säätelin, mutta ei tahdo riittää säätövara. Painettu ääni korkeampi kuin huiluääni, eli kauemmas satulasta pitäisi tallapalaa viedä, mutta ei enää kulje.

Aion piakkoin vaihtaa kielet nykyisestä ysisetistä kymppeihin. Miten tämän voisi olettaa vaikuttavan asiaan? Talla nousee ylemmäs ja hienovire vielä kauempana oikeasta vai?

Miten tuo jousien määrä vaikuttaa tilanteeseen? Kolme tuolla näyttää olevan. Pitäisikö laittaa lisää, kun vaihtaa paksumpiin kieliin?

Maalaisjärjellä tuntuisi siltä, että jousia lisäämällä tallan takapää painuisi lähemmäs lankkua eli näin tallapalatkin siirtyisivät haluamaani suuntaan?

Tuskin tuota kampea muutenkaan käyttelisin, ei minun juttuni. Joten olisiko paras pistää jo siitäkin syystä täysi setti jousia sisään?

Sorry, jos kysymykset tuntuvat typeriltä, ensimmäinen Stratoni :-)
Tarjoa King Crimson -vinyylejä!
ravensoul
23.10.2007 19:17:00
Ostin äskettäin Meksikon Straton, uuden sellaisen. Hienovirettä säätelin, mutta ei tahdo riittää säätövara. Painettu ääni korkeampi kuin huiluääni, eli kauemmas satulasta pitäisi tallapalaa viedä, mutta ei enää kulje.

Otitko jo sen pienen jousen pois välistä? Sillä saa millin-pari lisää säätövaraa.

Aion piakkoin vaihtaa kielet nykyisestä ysisetistä kymppeihin. Miten tämän voisi olettaa vaikuttavan asiaan? Talla nousee ylemmäs ja hienovire vielä kauempana oikeasta vai?

Miten tuo jousien määrä vaikuttaa tilanteeseen? Kolme tuolla näyttää olevan. Pitäisikö laittaa lisää, kun vaihtaa paksumpiin kieliin?

Tallahan säädetään haluttuun asentoon vastajousia säätämällä, ei sitä jätetä siihen mihin se nyt sattuu menemään paksumpien kielten vedossa. Hienosäätöä varten on ne jousilevyn ruuvit, jos ei riitä, laitetaan lisää jousia tai muutetaan jousten asentoa (sivummaisten asentaminen vinoon lisää jännitystä).
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
oiva tumpeloinen
23.10.2007 19:59:35 (muokattu 23.10.2007 20:00:31)
Ihan näin tyhmänä kysymyksenä...onhan sitä hienovirettä säädetty uusilla kielillä?

E: myös korkea action vaikuttaa kovin helposti intonaatioon.
karkki
23.10.2007 20:52:13

Otitko jo sen pienen jousen pois välistä? Sillä saa millin-pari lisää säätövaraa.

No enpä ottanut, luulin että sillä oli hyvä syy olla siellä missä on. Mutta joo, siitä voisi löytyä se kaivattu säätövara. Pitää irroitella siinä vaiheessa kun vaihdan ne kymppikielet.

Tallahan säädetään haluttuun asentoon vastajousia säätämällä, ei sitä jätetä siihen mihin se nyt sattuu menemään paksumpien kielten vedossa. Hienosäätöä varten on ne jousilevyn ruuvit, jos ei riitä, laitetaan lisää jousia tai muutetaan jousten asentoa (sivummaisten asentaminen vinoon lisää jännitystä).

Jousilevyn ruuvit - siis siellä takakannen alla jousien luona?
Onko niillä tallan edessä olevilla kuudella ruuvilla mitään säätötehtäviä vai onko niiden tehtävänä vain pitää talla kiinni lankussa?
Jousien vinoon asentaminen kuulostaa tutulta nyt kun mainitsit siitä, muistelisin nähneeni/kuulleeni jotain tällaista. Hyvä, pitää aloittaa siitä, jos tuntuu, että jousiin pitää saada lisää vetoa.

Tiedän että floikan voi halutessaan lukita sopivalla puukapulalla kiinteäksi, kuinkas on Straton tallan kanssa? (Voipi olla tyhmä kysymys taas, kestäkää...)
Tarjoa King Crimson -vinyylejä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)