Aihe: Gibson ja minä - kysely?
1 2 3 4 5 6
McNulty
10.11.2006 12:27:57
Gibson Explorer '76, eli tämmöinen uusi reissue.
http://img233.imageshack.us/img233/5295/explorerwv7.jpg

Onpas kerrassaan komea (s)Explorer.
Itselleni kovasti koitan Exploreria metsästää... valkoista kovasti toivoisin.
"Serenity Now!" -Frank Costanza
RHirvela
10.11.2006 12:45:52
1. Mikä Gibson sulla on & kuva kitarasta jos löytyy?

Oli vielä joku aika sitten Gibson Les Paul Studio Fireburst-värityksellä.

2. Mitä mieltä olet soittimen laadusta suhteessa kilpailijoihin?

Aiempaan Tokain Korealaisvalmisteiseen Les Pauliin laatu oli erinomaista. Kesällä ostin kuitenkin Tokain Japanilaisvalmisteisen 335-kopion, jossa laatu vaikutti olevan paikoitellen jopa parempaa kuin LP Studiossa esim. lakkauksen ja mikkikytkimen osalta.

3. Miksi olet päätynyt soittamaan Gibsonilla, etkä esim. Tokailla, Epiphonella tai Jack&Dannyllä?

Gibsoniin alunperin päädyin hyvän tuntuman ja brändin aiheuttaman luotettavuuden tunteen takia. Ja olihan se laadukas kitara pääpiirteissään.

4. Kannattaako sinusta sijoittaa rahaa "arvokitaraan" jos samalla rahalla saisi 3-4 kopiosoitinta ja miksi?

Hmm...jos ajattelee vaikkapa Gibsonin ES-335:ä ja Tokain vastaavaa kopiota joka maksaa noin kolmanneksen aidon hinnasta, joten ainakaan tässä tapauksessa en välttämättä ostaisi Gibsonia.
"...engages the VIBE circuit, this gives the player the sound and feel of a stadium gig" -Laneyn joku manuaali
Ukko
10.11.2006 17:26:18

Onpas kerrassaan komea (s)Explorer.
Itselleni kovasti koitan Exploreria metsästää... valkoista kovasti toivoisin.

Ei kai sillä värillä ole väliä kunhan se on musta.

t: tuomari vai oliko se erotuomari tai jotain....
hollstro
10.11.2006 18:15:00 (muokattu 10.11.2006 18:15:40)

- Les Paul Standard (All Gold) vuodelta 1975
- Les Paul Standard (darkburst) 1989
- SG Standard 1974

- Gibson on jämäkkää työtä ja työkalu soittajille

3. Miksi olet päätynyt soittamaan Gibsonilla, etkä esim. Tokailla, Epiphonella tai Jack&Dannyllä?
- Tokaissa ei ole sitä hehkua ja tunnetta, HW ja mikit ei pärjää Gibsonille. On ne toki OK soittimia
- Epiphone on selvästi heppoisempi (tyttärelläni on LP Standard jolla soittelen paljon) vaikka on ihan OK kitara
- J&D:stä ei kokemuksia ollenkaan

4. Kannattaako sinusta sijoittaa rahaa "arvokitaraan" jos samalla rahalla saisi 3-4 kopiosoitinta ja miksi?
- kannattaa, kun ostaa oikein, ei voi tehdä tappiota. Uuden osto on turvallinen juttu jos ei tunne soittimia. Yksityiseltä ostaessa saattaa tulla viilatuksi linssiin jos ei teidä mitä ostaa

5. Lohdutuksen sanoja niille joilla ei ole varaa ostaa aitoa Gibsonia?
- kaikilla on varaa ostaa Gibson jos sitä oikeasti haluaa. Tonnilla saa jo ihan mainioita pelejä. Jos röökaat niin laske paljon sulla menee siihen, jos juot kaljaa niin tee sama temppu. Äkkiä siinä on kitaran hinta mennyt. Ruokakauppaan tuo tonni menee tosi hätäsesti. Jonne Aaronillakin meni kolme donaa tyttöihin Reeperbahnilla. Sillä rahalla ois kannattanu ostaa hyvä Gibson niin ei ketuttaisi tänään.
- Oka -
13.11.2006 16:38:33
Kysely ihmisille joilla on Gibsonin kitara:
Herve.

Les Paul studio -03 mallia fireburst. Kuva ois kiva mutku ei ole.

Muutamia suurin piirtein yhtä hyviä tapauksia tullut soiteltua, mutta pääsääntöisesti hakkaa kyllä saman hintaluokan tehdaslespat soitettavuuden ja sustainin yms. osalta.

Koska omat periaatteet ei siedä kopiokitaroita, ja vaikka sietäisivätkin niin eipähän tarvitse harmitella, että en omista "aitoa tavaraa".

Jälleenmyyntiarvon, sekä yleisen fiiliksen ansiosta kyllä. Kuten tuossa yllä tuli jo mainittua, en myöskään pidä kopiokitaroita minään.

Hyviä soittimia ovat varmasti muunkin merkkiset, varsinkin kalliimman luokan kopiot.
Homon mielestä nainti on poikaa. Eikä taidolla, eikä tuurilla, vaan RÖYTÄMÄLÄ!
Tompsi
13.11.2006 17:18:56

'67 Reissue Flying V, löytyy omista kuvista.

Kilpailua ei juurikaan ollut, mahonkisen Veen halusin ja vaihtoehdoiksi jäivät joko Gibson taikka kolmatta tonnia maksava Hamer.

Kaikki kilpailijoiden mallit ovat lehmusta taikka leppää, jos Tokai väsää markkinoille mahonkisen Flygärin niin toki katsastan moisen.

Jaa-a, näitä saa uutena tonnilla... Saako sillä rahalla 3-4 kopiota?

Oh!! Baby, baby, baby, baby, baby, baby, baby...

HUOM! Ihmisten joilla ei ole Gibsonin kitaraa ei tarvitse kirjoittaa tähän threadiin. Suunaukomiseen riittää muitakin ketjuja!
fox
14.01.2007 03:05:41

Aika hilpeitä kyselyitä, kettuilun makua... :D

Ei kai? 8)

Les Paul Custom -89 joku burst (tietääkö joku)?
darkburst, tobaccoburst.. vähän eri nimityksiä.

http://muusikoiden.net/dyn/users/14110.jpg

On niin vaikea kopioida tuollanen, ettei oo näkynyt muitten valmistajien yritelmiä eikä kyhäelmiä...
Tuollanen löytyy myös..
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LesPaul%20PTG.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
PLing
14.01.2007 03:54:53 (muokattu 14.01.2007 04:12:02)

'90 valkoinen Gibson Explorer, huonohko kuva gitarasta:
http://i109.photobucket.com/albums/n44/PLinger/explo.jpg

Ennen Gibsonin ostoa kokeilin useita explorer-kopioita, mm. Tokaita ja Corttia, soittimista jäi usein "muovinen" jälkituntuma jota omassa kitarassa ei ole. Cort tosin liikkuu aivan eri hintaluokassa mutta Tokai oli 990 eurolla aika likellä mitä omasta Gibsonistani maksoin käytettynä. Kiitos mutta ei kiitos. Kitara on 15-16 vuotta vanha mutta kunto on lähes uudenveroinen, nauhat ovat kunnossa ja muukin hardware pelaa täydellisesti. Soittotuntuma loistava. Nitrolakan kellastumista tuskin voi viaksikaan haukkua.

Muoto, se muoto. :P Nojoo, ja lukeehan siinä Gibson. Emmää osaa selittää.

Totta mooses, sitä ei vain aina tajua ennenkuin on kokeillut hyvää kitaraa. Tunnettu merkki (tässä tapauksessa Gibson) pitää arvonsa paljon paremmin aikojen saatossa eikä hyvän ja rakkaan soittimen hintaa voi mitata rahassa tai kitaroissa. Toki myös kopiosoittimet voivat olla hyviä soittaa.

Eikä näitä soittimia niin järjellä ostella muutenkaan.

Kyllä ne varat aina jostain löytyy. ;)
Doh, nakki.
M4ss3 m/
14.01.2007 11:23:41
Ksysyisin vain että onko noloa soittaa Epiphonella jos ei ole varaa Gibsoniin eikä jaksaisi säästää(onhan epiphonekin tavallaan Gibson:)
Olen vain avuton aloittelija joka ei tiedä mistään mitään.
Ziggy Bubba
14.01.2007 11:28:09

Ksysyisin vain että onko noloa soittaa Epiphonella jos ei ole varaa Gibsoniin eikä jaksaisi säästää(onhan epiphonekin tavallaan Gibson:)

No ei tietenkään. Se on ihan siitä kiinni mitä itse ajattelee tarvitsevansa. Tunnut vähän liikaa miettivän mitä muut ajattelevat... Jos rahat riittää ja halua on, niin Gibsonia kehiin - vaikka kyllähän sillä Epilläkin soittelee :)
Dr. Muff
14.01.2007 11:52:08

Goldtop Gibson Les Paul. Eli Custom Shopin Historic-sarjaa, -57Ri eli R7. Omakuvasta voi vilkaista.

Ehkä tätä tulee verrata saman hintaluokan soittimiin, jotka lienevät lähinnä pikkupajojen tekemät Les Paul replicat ja niitä ei ole juuri tullut soiteltua. Kestää varmasti vertailun, mutta eiköhän ne muutkin ko hintaluokassa ole verrattoman hyviä soittimia.

Kerran soitettuani Historicia olin ihan vakuuttunut että siinä on kaikki kohdallaan. Soundi ja näkö. Kevytkin vielä ilman kevennysreikiä. Neljää Gibson cs pajan kitaraa olen soittanut ja kaikki ovat olleet erittäin hyviä. Tiedä sitten johtuuko parempi soundi pitkästä kaulaliitoksesta vai paremmista puista, mutta soundi on vaan paljon parempi.

Kannattaa joo. Koen saavani rahalle vastinetta, paras kitara tähän mennessä. Ei se hinta/laatusuhde niinkään vaan se laatu.
waltari
14.01.2007 13:34:33
darkburst, tobaccoburst.. vähän eri nimityksiä.

http://muusikoiden.net/dyn/users/14110.jpg

Ok kiitti. Näytti aika eriltä toi darkburst mitä netistä selasin kuvia. Olen muuten edelleen sitä mieltä että mun skitta on maailman kaunein, joten aika hyvät kaupat on tullut tehtyä :D
There is nothing more pathetic than an aging hipster.
LesPaul70
14.01.2007 14:08:09

LP Standard (Goldtop) ja SG Special Faded. Kuvaa löytyy jäsenkuvauksesta.
Ollut myös muita, mutta tällä nyt hetkellä nuo kaksi.

Ammattimainen ja laadukas työnjälki, tasokkaat puut & komponentit. Ei mitään ylimaallisen upeaa, mutta ei myöskään mikään pettymys. Sitä saa mitä tilaa.

No jos Gibson-tyyppisistä soittimista puhutaan, niin onhan aito aina aito ja muut kopioita. Enkä nyt sano, että esim. Tokain lippulaivamallit olisivat mitään huonoja kitaroita, se vain ei ole sama juttu. Sen sijaan esim. jotain Epiphonen halpoja Korea-malleja en ole oikein kyennyt koskaan mieltämään edes kunnon kitaroiksi vaan jotenkin lelumaisilta ne ovat aina tuntuneet näpeissä. (Laittakaa tämä kirjoittajan piikkiin; jos itsellänne Epiphone tuntuu hyvältä, the more power to you.)

Kannattaa. Ainakin minulla on vain kaksi (2) kättä, eikä niillä kuitenkaan voi soittaa samanaikaisesti kuin yhtä kitaraa. Sitä paitsi eivät ne Gibsonitkaan *niin* kalliita sentään ole, että niiden hinnalla kolmea tai neljää kopiosoitinta saisi - ainakaan mitään omistamisen arvoisia.

Paljon hyvää musiikkia on tehty ja levytetty paskoilla soittimilla. Oikeasti. Ei se viime peleissä ole soittimesta kiinni vaan soittajasta.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
Tinmo
14.01.2007 14:11:51
1. Gibson ES-135
2. Gibsonit, joita olen omistanut (lue: kaksi), ovat osoittautuneet varsin laadukkaiksi ja virheettömiksi yksilöiksi. Kilpailijoilla on ollut useinkin häikkää, esimerkiksi elektroniikkapuolella
3. Erittäin hyvä kysymys, johon ei ole järkevää vastausta. Siksipä kyseinen luuttu onkin nyt kaupan
4. Ei todellakaan
5. Pysykää lujina, aion liittyä joukkoonne. Vaikka minulla oli varaa Gibsoniin, ei minulla ole varaa pitää sitä.
W.A.R
15.01.2007 00:25:22
1. Les Paul Custom -82
2. Paha sanoa, kun ei minullaoloaikanaan ole ollut soittokunnossa vielä...
3. Lespa tuli luokseni. Perin sen siis enkä vielä osaa soittaa mutta kai se on pakko opetella kun tuommonen kitara kerran on!
4. Jos itsestä tuntuu siltä että se on tärkeää niin kannattaa.
5. En minäkään omaani ostanut! :D
fox
15.01.2007 02:06:27

5. Pysykää lujina, aion liittyä joukkoonne. Vaikka minulla oli varaa Gibsoniin, ei minulla ole varaa pitää sitä.

Aika vähän ne yleensä hankinnan jälkeen kuluttaa rahaa, joten ihmettelen mitä kuluja siitä sitten on myöhemmin.. Ja lieneekö merkkikohtaista tuo.. 8)
Kun joihinkin joutuu ostelemaan mikkejä, virikoneita, laukkuja ja kaikenlaista muutakin tilpehööriä....olen lukenut.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juzpe
15.01.2007 03:28:14 (muokattu 15.01.2007 03:34:49)

LP Studio -03, ja käyttäjäkuvasta löytyy ko. skeba, tosin ei ollu vielä mun kuvan ottohetkellä.

Hyvä peruskitara. Ei mitenkään erikoinen, mutta aika lailla hintansa arvoinen. Hinta laatu-suhde ei nyt älyttömän kova ole, kun tuo hinta on aikas korkea.

Kaverilla oli sopiva LP myynnissä, jolla olin jo muutaman keikan ja 20-30 reenisessiota soitellut. Lisäksi koin tarvitsevani coverbändikeikoille jonkun perustyökalun. Syy on varmaan lähinnä "no ku se ny sattu oleen siinä..."

Eipä oo noista kopioista hirveesti kokemusta. Ostin kitaran siksi että se oli hyvä kitara, en merkin takia. Ei se logo lavassa pidennä ainakaan allekirjoittaneen pippeliä.

Leikatkaa hipit tukkanne ja menkää töihin. (en mäkään sitä paulia vielä kokonaan oo maksanu.)
P.S.
Kitaroita ne vaan on meille omistajillekkin.
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
mattim
15.01.2007 10:23:57

Gibson Les Paul Standard (Omakuvasta löytyy)

Kilpailukykyinen.

Minulla on myös kaksi Tokain "lepsakopioita", jotka myös ovat hyviä kitaroita.

Omien kopioideni ja aidon gibsonini hintojen suhde on jotakuinkin 16:10, ja mielestäni saan vastinetta tuolle korkeammalle hinnalle. Gibsonini hankin ulkomaanmatkalta varsin edullisesti, enkä laske kitaran hintaan matkan kuluja. Suomen hinnoilla en Gibsonia olisi ostanut.

Gibsonit ovat hyviä kitaroita, mutta eivät likimainkaan ainoita hyviä kitaroita.

HUOM! Ihmisten joilla ei ole Gibsonin kitaraa ei tarvitse kirjoittaa tähän threadiin. Suunaukomiseen riittää muitakin ketjuja!

Matti
Chemo
15.01.2007 10:28:21 (muokattu 15.01.2007 10:37:08)

Gibsoneita mulla on vain yksi: Gibson Les Paul Standard 1987, ebony (eli musta). Ollut mulla uudesta asti eli yhteistä taivalta on kohta 20 vuotta takana.

Ton häävimpää kuvaa en nyt tähän hätään keksi: http://myspace-748.vo.llnwd.net/00741/84/77/741917748_m.jpg

Toi toimii mulla lähinnä äänityskitarana, silloin kun tarvitsen paksua ja mehevää LP + Marshall-soundia (Marshallina mulla Silver Jubilee 2553 50 W, koko pino parilla 2 x 12" kaapilla). Sekä komppi- että liidityyppistä käyttötarvetta on ollut, ja on tiedossa jo nyt että tulee lähitulevaisuudessakin olemaan.

Kopioita mulla ei oo mitään syytä käyttää.

Ennemmin kilpailu mulle tarkoittaa erimallisia kitaroita joita voi käyttää samantyyppisiin käyttötarkoituksiin. Ihan oolsprait G LP on silläkin tavalla ajateltuna.

Koska sain sen halvalla: olin jenkeissä vaihtarina, ja paikallisessa musaliikkeessä oli pari tehtaan "värivirheellistä" yksilöä myynnissä. Hinta oli orkkislaukun kanssa silloista Suomen rahaa n. 2400 markkaa.

Sittemmin tajusin mitä olin tullut ostaneeksi.

Pysähdytääns hetkeksi! Onko puolentoista-parin tonnin soitin "arvosoitin"?

Väitän että ei ole. Se että kopion saa muutaman satasen halvemmalla, ei tosiaankaan nosta soitinta vielä mihinkään eliitti-ihmisten ökytuotteeksi. Peruskapula toi on. Hyvä sellainen vaan.

Arvosoittimia ovat huippuviulut, flyygelit jne. Sähkökitaroista niitä ovat vasta halutummat vuosikertasoittimet.

Meneekö fyrkkaa kaikkiin tai johonkin seuraavista: rööki, dokaaminen, viihdesyöminen? Jos menee, eikä silti mukamas löydy rahaa, niin multa ei sääliä heru.

Ne muut, joilla olisi Gibsonille oikeasti käyttöä, eivätkä saa sellaista itselleen järjestettyä, lienevät muutenkin todella pahassa taloudellisessa ahdingossa. Tsemppiä kaikille heille.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)