Aihe: Lattiatomi
1 2 3 4 5 6 7
Esp
13.01.2007 12:18:37

Iso Jeh!!! kaikkiin edellisiin! Ja olihan se Ramonesin Blitzkrieg Bopinkin kohokohta kun biisi menee alussa tomikompille.

Kuten myös Teenage Lobotomy. Helmiä loistavan yhtyeen tuotannossa (missä on myös paaaljon sitä ei-niin-hyvää materiaali, ja itsehän olen kuitenkin Ramones fanipoika henkeen ja vereen), mutta eipä tuo the Ramones varmaan tomikompin takia tunnetuksi tullut ;)

Onhan noita biisejä jotka perustuu tomikomppiin, mutta sehän tässä ei ollut se pointti :)
Täh?!?
kivi
13.01.2007 12:24:52
Notta Nurmon painistadikalla kävimmä rymistääs :-D
(meniks toi hymis sinne päinkään)

Hymiö meni mutta murre ei.
:-D

Muuten, jos lattiatomin soundista tuntuu uupuvan botnea, asia on helpoimmin autettu siirtämällä rummut niin että lattiatomi on ihan seinän vieressä. Sillä sitä saa. Muistakaa kuitenkin että botne ja attack ovat vaihtoehtoisia - kun toista tulee lisää, toinen katoaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
koopop
13.01.2007 13:17:20

jos lattiatomin soundista tuntuu uupuvan botnea, asia on helpoimmin autettu siirtämällä rummut niin että lattiatomi on ihan seinän vieressä. Sillä sitä saa. Muistakaa kuitenkin että botne ja attack ovat vaihtoehtoisia - kun toista tulee lisää, toinen katoaa.

Word. Sointiin vaikuttaa myös lattiatomin kumitapit. Usein ongelmana on liikaa soiminen tai sitten soimattomuus. Kumitapit yks kerrallaan pois, niin huomaatte eron. Tomii kovalla lattialla parhaiten.

Samoin räkkitomeissa, missä kiinnityksenä on tappi joka penetroituu rummun sisälle, vaikuttaa kiinnityskohdan painopiste. Mitä syvemmällä tappi on, sitä vähemmän runko soi.

Tapeilla ja kumeilla voi vaikuttaa jopa sekunnin verran sointiin.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
Groovi
13.01.2007 13:38:00
Niin, ammattilaiset ja amatöörit.

Tästä keskustelusta väkisin kumpuaa mieleeni taannoinen "rumputeknikon funktio" -väittely, jossa peräänkuulutettiin kovasti tuota mystisen miehen virkaa, eikä missään vaiheessa suostuttu hyväksymään sitä että joskus rumpali osaa todellakin virittää omat kamansa. Ja joskus se teknikko ja rumpali ovat yksi ja sama asia.

Kyllä nytkin tilanne on hyvin paljon se, että se avarakatseisuus taitaa hukkua näiltä ammattilaisiltakin. Tottakai ammattilaisella on työssään hieman eri näkökulma, ja käytänön toiminnan vuoksi kehittyy väkisinkin tiettyjä työtapoja. Amatöörillä on taas varaa puuhastella samojen asioiden parissa vaikka yökaudet, ja kokemusta kertyy sitäkautta. Ei ole maksava asiakas selän takana tuijottamassa kelloa, eikä tarvitse hallita kaikkia instrumentteja kerralla.

Usein näillä pikkustudioilla on yksi ongelma, nimittäin se että ne tuotokset kuulostavat siltä ko. studiolta, eikä niinkään kyseiseltä bändiltä. Puhtaasti paikallisella tasolla liikuttaessa voin jopa todeta, että kykenen uusien levyjen soundeista kertomaan mistä pajasta lätty on lähtenyt. Tämä johtuu vain siitä, että studiolla on tietty pinttynyt käsitys hyvästä soundista eikä siinä ole pelivaraa ollenkaan.

Tällaisia "ammattilaisia" on pilvin pimein, mutta taas oikean ja sen bändin ominais-soundin osaavasti ja positiivisella tavalla esille tuovia pajoja ja tyyppejä on ylättävän vähän.

Voi siis kysyä, että sikiävätkö nämä täälläkin kirjoittelevat ammattilaiset jossakin mongolian takametsissä, ja mitä noitamenoja he ovat saaneet osakseen jotta muut eivät voi koskaan oppia heidän taitojaan? Jos kutsuu itseään kovalla äänellä ammattilaiseksi, siihen täytynee olla myös kovat näytöt. Amatööri taas voi sanoa mitä vaan.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
kivi
13.01.2007 13:49:23
Amatööri taas voi sanoa mitä vaan.

Kuten tuli huomattua.

Kyllä noita näyttöjä keskustelijoilla on. Mutta katsos, muualla kuin Pohjanmaalla on vähän noloa kulkea takki auki.

Jotenkin musta tuntuu samalta kuin silloin rumputeknikkokeskustelussa, että sä yksinkertaisesti et ymmärrä mitä sanotaan, ja katsot sitten asiaksesi ottaa itseesi. Silloinkaan, kuten nytkään, ei ollut mitään syytä kiihtyä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Teijo K.
13.01.2007 13:54:36

Amatööri taas voi sanoa mitä vaan.

Voi sanoa juu, mutta äkkiä siinä saa pässin maineen oli sitten amatööri tai ammattilainen. Eikä kyse ole siitä _mitä_ sanoo, vaan siitä _millä tavalla_ sen sanoo. Kaikki keskustelijat täälläkin ovat lopulta ihmisiä, kun mennään sen ammatinvalinnan taakse. Olisi kiva jos puhuttaisiin kuten ihmiselle vaikka netissä ollaankin.

Täytyy vain todeta, että onneksi meidän rumpalilla ei ole lattiatomia setissä. Paljolta ollaan säästytty näinollen.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Gardiner
13.01.2007 14:01:08

Täytyy vain todeta, että onneksi meidän rumpalilla ei ole lattiatomia setissä. Paljolta ollaan säästytty näinollen.

Hih Hih. Haastattelija kysyy Maccalta:"Mikä se nyt hajotti sen piitleksen?"
Macca vastaa:" Se oli se Ringon lattiatomi, se hajotti koko orkesterin."
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
passe
13.01.2007 14:01:56 (muokattu 13.01.2007 14:05:39)
studiolla on tietty pinttynyt käsitys hyvästä soundista eikä siinä ole pelivaraa ollenkaan...
..Tällaisia "ammattilaisia" on pilvin pimein

Tuosta olen täysin samaa mieltä. Niitä äänittäjä-miksaajia, jotka osaavat sen yhden jutun hyvin on aika monta. Joskaan ei nyt mielestäni pilvin pimein. Itse en kuitenkaan näe tuossa mitään kovin negatiivista. Se normaalein tie tuohon lienee se että kaikki alkaa niiden omien demojen väännöllä. Sitten sitä laitteistoa pikkuhiljaa kertyy ja homma alkaa muutaman vuoden virittelyn jälkeen toimimaan, sillä kapealla musiikin alalla jota tulee itse soitettua. Sitten ne alkavatkin jo tutut ja tutun tututkin kinuamaan niitä demosessioita ""tutun tuttu"-hintaan:-)...

En minä näe tuossa mitään negatiivista. Onko se sitten ammattimaista? Jos homma hoituu niin mielestäni on. Mutta tietysti on tärkeää tietää omat heikkoutensakin eikä mainostaa studiotaan minään all-arounder pajana, jos se ei sitä kerran ole. Itse olen täysi amatööri ihan kaikessa, mutta näitä omia hardrock juttuja on tullut nyt nysvättyä sen verran, että voisin ehkä justiinsa suostua jonkun rokahtavan talkoodemon vääntämään joillekin innokkaille 12-kesäisille. Jazz-hommille tiukka ei, niiden äänittelystä kun ei ole sitten mitään hajua eikä mitenkään hirveästi kiinnostakaan.
Sometimes more is more
Groovi
13.01.2007 14:13:53 (muokattu 13.01.2007 14:15:18)
Kuten tuli huomattua.

Kyllä noita näyttöjä keskustelijoilla on. Mutta katsos, muualla kuin Pohjanmaalla on vähän noloa kulkea takki auki.

Jotenkin musta tuntuu samalta kuin silloin rumputeknikkokeskustelussa, että sä yksinkertaisesti et ymmärrä mitä sanotaan, ja katsot sitten asiaksesi ottaa itseesi. Silloinkaan, kuten nytkään, ei ollut mitään syytä kiihtyä.

Tällainen nettiväittely on turhaa. Täällä kun on paha mennä sanomaan mitään, koska tekstistä kumpuava äänensävy on enemmän kiinni lukijasta kuin kirjoittajasta. En minä ole halunnut osoittaa sormella jotain tiettyä ryhmää tai henkilöä, olen vain vastaillut niihin lukuisiin lainauksiin ja minun teksteihini kohdistuviin kannanottoihin.

Toki voi se olla ihan totta etten ymmärrä aina kirjoittajan pointtia, mutta täytyy sanoa että kyllä on omatkin esilletuomani näkökulmat menneet harakoille, varsinkin kuin niitä jaksetaan vääntää ja vääristellä tai tulkita kuin olisin sanonut ne musta-valkoisina raamatun sanoina. Onko siinä jotain kohteliasta tai puhettapa kuin "ihmiseltä-ihmiselle"?

Jos sä luet esimerkiksi mun ensimmäisen kirjoitukseni, huomaat että sanoin itseasiassa saman faktan kuin sinä 4 sivua myöhemmin: atakki ja botne ovat sidottuja toisiinsa. Toista lisäämällä toinen vähenee. Et siis ole ymmärtänyt tai edes lukenut tekstiäni, mutta silti kerrot kuinka minä "en tajua".

Kuten tuolla taannoin sanoin, laitetaanko jäitä hattuun?

Nyt sitten vielä selvennykseksi: jäitä hattuun = vähemmän lainauksia minun kirjoituksistani, ja enemmän vinkkejä kysyjälle. Ei täällä kukaan ole kiihtynyt.

E. laitetaan nyt vielä =)
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Teijo K.
13.01.2007 14:31:30

Tällainen nettiväittely on turhaa. Täällä kun on paha mennä sanomaan mitään, koska tekstistä kumpuava äänensävy on enemmän kiinni lukijasta kuin kirjoittajasta. En minä ole halunnut osoittaa sormella jotain tiettyä ryhmää tai henkilöä, olen vain vastaillut niihin lukuisiin lainauksiin ja minun teksteihini kohdistuviin kannanottoihin.

"Täytyy olla melkoinen puukorva jos ei eri mikeillä mikitettyä sounderoa huomaa."

Tätä lausetta kannattaa pohtia vähän pitempäänkin, koska tästä koko väittely sai sen käyttövoimansa. Tämän takia homma meni osittain pieleen. Sanon osittain, koska tätä ketjua lukemalla saa ihan oikeasti jo todella hyviä neuvoja siihen miten sitä lattiatomin soundia saa paranneltua pikkuhiljaa askel kerrallaan. Eli ei tämä hukkaan mene jos infoa halunnut henkilö jaksaa tutkia ketjua.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
koopop
13.01.2007 14:46:04 (muokattu 13.01.2007 14:53:25)

Kyllä nytkin tilanne on hyvin paljon se, että se avarakatseisuus taitaa hukkua näiltä ammattilaisiltakin.

Perustele. Mä luulen että se mitä mä teen työkseni vaatii enemmän avarakatseisuutta kuin se miltä kannalta sä katselet asiaa. Elä ota loukkauksena, se on hyvin todennäköistä. Toisaalta, mä tässä asemassa tuskin koskaan tulen olemaan jossain yhdessä ainoassa asiassa mitenkään erityisen spektaakkelinomaisen hyvä.

Tottakai ammattilaisella on työssään hieman eri näkökulma, ja käytänön toiminnan vuoksi kehittyy väkisinkin tiettyjä työtapoja. Amatöörillä on taas varaa puuhastella samojen asioiden parissa vaikka yökaudet, ja kokemusta kertyy sitäkautta.

Niin. Eikös ammattilaiseksi tulla amatööriyden kautta? Kai ne ammattilaisetkin on joskus puuhastellu niitä omia juttujaan yötämyöten. Minä esimerkiksi teen sitä edelleen, foliohattu päässä.

Puhtaasti paikallisella tasolla liikuttaessa voin jopa todeta, että kykenen uusien levyjen soundeista kertomaan mistä pajasta lätty on lähtenyt. Tämä johtuu vain siitä, että studiolla on tietty pinttynyt käsitys hyvästä soundista eikä siinä ole pelivaraa ollenkaan.

Puhut edelleen demopajoista? Onko sulla kokemuksia ns. isoista studioista ja maamme kärkikaartin miksaajista? Uskon että osaat nimetä jonkun demopajan saundin joka tekee paikallisten demobändien demoja, mutta et pysty nimeämään kaikista levyistä studiota. Nykyisin levynteko on hajautettu 3-5 paikkaan, helposti. Ainoa mistä voit kuulla studion on rumputilan saundi, ja todennäköisesti siinä studiossa ollaan äänitetty kannut ja ehkä muutamia muita juttuja. Loppu on miksaajasta kiinni. Mä oon kuullu kymmeniä todella hyvin tehtyä äänitteitä, jotka on miksattu kotisohvalla. Eikä ne oo mitään konemusaa.

Tällaisia "ammattilaisia" on pilvin pimein, mutta taas oikean ja sen bändin ominais-soundin osaavasti ja positiivisella tavalla esille tuovia pajoja ja tyyppejä on ylättävän vähän.

Kohta musta alkaa tuntua siltä että samanlaisia soittajia on yllättävän vähän.

Voi siis kysyä, että sikiävätkö nämä täälläkin kirjoittelevat ammattilaiset jossakin mongolian takametsissä, ja mitä noitamenoja he ovat saaneet osakseen jotta muut eivät voi koskaan oppia heidän taitojaan? Jos kutsuu itseään kovalla äänellä ammattilaiseksi, siihen täytynee olla myös kovat näytöt. Amatööri taas voi sanoa mitä vaan.

Eli sä sittenkin otit henkilökohtaisesti? Niin mä vähän arvelinkin. Kuka täällä on kovalla äänellä kutsunut itseään ammattilaiseksi? Mä olen antanut ymmärtää että mä olen alalla ja teen tätä työkseni, mutten käsittääkseni ole käyttänyt ammattilais- sanaa kehuskellen. Se nyt vain on termi, joka kuvaa mun tilannetta. Sä vääristelet nyt asioita. Onko sulla ongelma siinä että tällä palstalla sun kanssa juttelee ihmisiä, jotka tekee äänityksiä/ääntä/miksauksia työkseen?

EDIT: ainii, hymiö tosiaan unohtu. :)
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
Groovi
13.01.2007 17:55:02
Perustele. Mä luulen että se mitä mä teen työkseni vaatii enemmän avarakatseisuutta kuin se miltä kannalta sä katselet asiaa. Elä ota loukkauksena, se on hyvin todennäköistä. Toisaalta, mä tässä asemassa tuskin koskaan tulen olemaan jossain yhdessä ainoassa asiassa mitenkään erityisen spektaakkelinomaisen hyvä.

En ota. Sun tehtäväs on olla avarakatseinen kokonaisuuden kannalta, ei niinkään pilkun tarkasti yksittäisen instrumentin kannalta. Tässähän siis puhutaan enemmänkin yksittäisen instrumentin osasta.

Niin. Eikös ammattilaiseksi tulla amatööriyden kautta? Kai ne ammattilaisetkin on joskus puuhastellu niitä omia juttujaan yötämyöten. Minä esimerkiksi teen sitä edelleen, foliohattu päässä.

Kyllä, enkä uskokkaan että olet syntynyt kultalusikka suussa ja monitorit messissä.

Puhut edelleen demopajoista? Onko sulla kokemuksia ns. isoista studioista ja maamme kärkikaartin miksaajista? Uskon että osaat nimetä jonkun demopajan saundin joka tekee paikallisten demobändien demoja, mutta et pysty nimeämään kaikista levyistä studiota. Nykyisin levynteko on hajautettu 3-5 paikkaan, helposti. Ainoa mistä voit kuulla studion on rumputilan saundi, ja todennäköisesti siinä studiossa ollaan äänitetty kannut ja ehkä muutamia muita juttuja. Loppu on miksaajasta kiinni. Mä oon kuullu kymmeniä todella hyvin tehtyä äänitteitä, jotka on miksattu kotisohvalla. Eikä ne oo mitään konemusaa.

Kyse onkin siitä että ovatko tämän palstan herrat juuri näitä alansa huippuja, mitä edellä peräänkuulutat. Voi olla reilu kauppias tai sutki kauppias, molemmat on silti kauppiaita.

Kohta musta alkaa tuntua siltä että samanlaisia soittajia on yllättävän vähän.

Kai se voi niinkin olla?

Eli sä sittenkin otit henkilökohtaisesti? Niin mä vähän arvelinkin. Kuka täällä on kovalla äänellä kutsunut itseään ammattilaiseksi? Mä olen antanut ymmärtää että mä olen alalla ja teen tätä työkseni, mutten käsittääkseni ole käyttänyt ammattilais- sanaa kehuskellen. Se nyt vain on termi, joka kuvaa mun tilannetta. Sä vääristelet nyt asioita. Onko sulla ongelma siinä että tällä palstalla sun kanssa juttelee ihmisiä, jotka tekee äänityksiä/ääntä/miksauksia työkseen?

En ottanut henkilökohtaisesti, mutta sinusta en tiedä. Eihän kirjoitukseni ollut edes mitenkään erityisesti sinulle suunnattu? Sitävastoin vastaat kuin olisin piikitellyt sinua. Mä olen hyvin kiinnostunut siitä mitä näkökulmia tämänkin palstan äänittäjät tuovat esille, joten olen kiinnostunut myös sinun näkökulmastasi. Voisit silti kysymyksen jälkeen jättää tilan vastaukselleni, eikä vastata itse perään, ikäänkuin tietäen mitä ajattelen.

Mistä tämä lähti liikkeelle, oli juurikin tuo alun mainintani "puukorvasta". Sekään ei ollut silti edes erityisesti sinulle tarkoitettu, vaan kyseenalaistin amatöörinä ajatuksen siitä, ettei ammattilaisen mielestä ole merkitystä mikrofonin valinnalla.

Olen äänittämisen puolella melkoisen vihreä moneen muuhun täällä olevaan verrattuna, mutta jos kykenen kuulemaan mikrofonien eron puhtaasti amatöörinä, miten voi olla mahdollista ettei ammattilainen sitä kuule? Tai ei pidä sitä merkityksellisenä?

Ne äänittäjät ja miksaajat joita itse tunnen, ovat yleensä jokseenkin kama-addikteja, ja hyväksikäyttävät usein erilaisia klassikkoja-rautoja, mikkejä tai jotain muita vermeitä jotka ovat käytännössä hyväksi havainneet. Nyt musta tässä valossa tuntuu siltä, ettei millään olisikaan mitään väliä ja timantinkova soundi irtoaa mistä tahansa matolaatikosta. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?
Esp
13.01.2007 18:12:43

Mistä tämä lähti liikkeelle, oli juurikin tuo alun mainintani "puukorvasta". Sekään ei ollut silti edes erityisesti sinulle tarkoitettu, vaan kyseenalaistin amatöörinä ajatuksen siitä, ettei ammattilaisen mielestä ole merkitystä mikrofonin valinnalla.

Olen äänittämisen puolella melkoisen vihreä moneen muuhun täällä olevaan verrattuna, mutta jos kykenen kuulemaan mikrofonien eron puhtaasti amatöörinä, miten voi olla mahdollista ettei ammattilainen sitä kuule? Tai ei pidä sitä merkityksellisenä?

Ne äänittäjät ja miksaajat joita itse tunnen, ovat yleensä jokseenkin kama-addikteja, ja hyväksikäyttävät usein erilaisia klassikkoja-rautoja, mikkejä tai jotain muita vermeitä jotka ovat käytännössä hyväksi havainneet. Nyt musta tässä valossa tuntuu siltä, ettei millään olisikaan mitään väliä ja timantinkova soundi irtoaa mistä tahansa matolaatikosta. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?

Olet ymmärtänyt todella väärin mitä tässä on ajettu takaa, mikrofonin valinnalla on juurikin se merkitys. Tässä tilanteessa suositeltiin erilaista mikrofonia, ja juurikin tästä syystä. Kukaan äänittäjistä ei ole sanonut, etteivätkö mikrofonit soundaa erilaiselta, mutta tätä siinä juuri haettiin, mikrofonia joka kykenisi taltioimaan tuon alakerran jysäyksen. Ei siihen tarvita mitään kultakorvia, että osaa valita parhaiten tilanteeseen sopivan mikrofonin, vain hieman pohjatietoa ja kykyä käyttää niitä (ihan normaaleja) korviaan. Jos mikrofoni A (joka toimii muissa tomeissa) ei tuota toivottua tulosta eri paikoista, eri kulmista ja eri vireillä kokeiltuna, on liene järkevää siirtyä vaihtoehtoon B.

Laitteilla on tietysti merkitystä, tajuaahan sen hieman hitaammallakin järjenjuoksulla varustettu yksilökin, mutta kaikkein eniten on merkitystä sillä henkilöllä joka niitä laitteita käskee. Amatööri ei saa taivaallista soundia SSL:n 9000 sarjan tiskillä ja uskomattomalla outboardilla, kun taas Chris Lord-Alge todennäköisesti tekisi järkyttävän hyvää soundia ihan minkä tahansa suomalaisen demopajan kalustolla, kaluston rajoitukset tietysti huomioon ottaen. Miksaaminen ja äänittäminen kun on nimenomaan kiinni niistä korvista, eikä siitä hienosta raudasta tahi muusta tilpehööristä (ja tämän sanoo sellainen kamarunkkari, joka viettää kaiken vapaa-aikansa audiosälän parissa :)).
Täh?!?
Aki
13.01.2007 23:41:41

Mulle käy aika usein näin, että mielenkiintoiset väittelyt käydään kun mä katon muualle. Mutta "antakaa kun määkin huudan, määkin olen kännissä!" (En siis ole juuri nyt kännissä, mutta myös minä haluan väitellä.

Mitä siis pitää tehdä, lisätä vuotoääniä?
Mikäli olet yhtään koskaan tehnyt äänihommia, tiedät kyllä että jokaiseen tilanteeseen on oma individuaali ratkaisunsa. Niitä ei voi kukaan listata netissä. Eikä ole plugaria jonka preseteillä kaikki vaan muuttuu paremmaksi. Äänimiehellä on oltava mahdollisuus kokeilla erilaisia ratkaisuja ja lähestymistapoja ja valita niistä se joka auttaa silloiseen ongelmaan halutulla tavalla. Mun mielestä tän aiheen vinkit on olleet juuri niin hyviä kuin vain voi tuollaiseen kysymykseen toivoakaan.

kun miksaaja alkaa tiskin tuoltapuolen jo virittämään instrumentteja, homma alkaa olla vähän huteralla pohjalla.
Jaa. Mun mielestä se on yleensä se ensimmäinen askel haluttua lopputulosta kohti. Soittajat eivät kovinkaan usein tiedä omista soundeistaan kovin paljoa, eivätkä ainakaan osaa ajatella miten heidän soundinsa asettuu tallenteelle, saati sitten miten istuu miksaukseen. Ne on kaikki äänimiehen vastuulla välittää soittajankin tietoisuuteen.

usein miksaajat haluavat tehdä biisistä tai levystä pelkästään oman käsityksensä mukaan "hyvän" kuuloisen.
Tämä on valitettavasti ainut tapa. Harva äänimies osaa tehdä sellaisia soundeja jotka ovat jonkun muun käsityksen mukaan hyvänkuuloinen, mutta ei omasta mielestään. Jos äänimiehellä on eri näkemys kuin artistilla, artisti tehköön seuraavan äänitteen jonkun muun kanssa.

biisin tulee kuulostaa sen tehneeltä bändiltä
Kauniit on sulla ajatukset, mutta tuo ei valitettavasti kovinkaan usein ole totta. On paljon tilanteita joissa soittajan todellisia piirteitä joudutaan piilottelemaan koska ne haittaavat kokonaisuutta.

miksaajilla ei tarvi olla resursseja instrumentin virittämiseen
Jaa. Minun soitinkorjaustaitoja on tarvittu äänityssessioissa aika usein. Ja moni rumpalikin on kysynyt että osaanko virittää rumpuja. He kun eivät itse oikein osaa.

Jaa, vissiin meikäläisellä nupissa heittää jo aika muhevasti, kun en moneen kertaankaan lukemalla löydä näistä teksteistä mitään asian tynkää. Henkilökohtaisuuksia toki pulppuaa senkin edestä.
Ei sulla peiliä olis siellä lähistöllä?

lattiatomi (vaikka hienoa ja käyttökelpoinen instrumentti onkin) ei ole kuitenkaan se syy miksi suurin osa ihmisistä kuuntelee musiikkia.
Jing Chi - The Hong Kong Incident (Colaiuta)

Mutta jos lattiatomin soundi ei millään meinaa olla kohdallaan, sehän saattaa johtua vaihevirheestä. Olisko täällä ketään joka vois kertoa raitojen siirtelystä.... ;o)

Tämä johtuu vain siitä, että studiolla on tietty pinttynyt käsitys hyvästä soundista eikä siinä ole pelivaraa ollenkaan.
Miten sä saat ton kuulostamaan niin negatiiviselta asialta? Jazz-historian saksofonisteissa on yksi olennaisimmista asioista se että heidät tunnistaa omasta soundistaan.

oikean ja sen bändin ominais-soundin osaavasti ja positiivisella tavalla esille tuovia pajoja ja tyyppejä on ylättävän vähän.
Mitä kukin haluaa. Jos kaipaat tuollaisia lähestymistapoja, niin löydät työkumppanit niistä yllättävistä vähistä hepuista. Ei siinä ole mitään väärää. Aika monet (jostain kumman syystä) haluavat että levynsä kuulostavat Karmilalta. Sitten palkkaavat karmilan joka tekee omilla työtavoillaan omaa soundiaan. Ei siinä ole mitään väärää. Mutta jos Elwoodit eivät halua Karmila-soundia, he käyttävät jotakuta muuta. Näinhän se on aina mennyt.

sikiävätkö nämä täälläkin kirjoittelevat ammattilaiset jossakin mongolian takametsissä, ja mitä noitamenoja he ovat saaneet osakseen jotta muut eivät voi koskaan oppia heidän taitojaan?
Mistä ihmeestä sä nyt oikein puhut?

jäitä hattuun = vähemmän lainauksia minun kirjoituksistani
Jaa. Että sellaista keskustelua. Kuten mainittua, aloittaja on varmasti saanut kaikki vinkit mitä täältä on saatavissa, nyt sen sijaan on vauhdissa mielenkiintoinen ja viihteikäs taistelu Ammattilaiset vs Amatöörit. Se tietää nimittäin sotaa, koska samoja mielipiteitä ei saa olla.

kykenen kuulemaan mikrofonien eron puhtaasti amatöörinä, miten voi olla mahdollista ettei ammattilainen sitä kuule?...timantinkova soundi irtoaa mistä tahansa matolaatikosta. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?
Olet ymmärtänyt väärin. Hyviä soundeja ei ole yksi, jonka takia oikeita mikkivalintojakaan ei ole yksi. Tottakai se mikrofonien soundiero huomataan, sen takia lattiatomissa monet käyttävätkin eri mikkiä kuin räkkitomeissa. Käytin kaverini laulun mikityksessä mieluummin $120 arvoista mikkiä, koska sen soundi sopi laulajalle paremmin kuin ~3000€:n arvoisen Neumann M149:n.

Millään ei ole mitään väliä MIKÄLI lopputulos on haluttu. Matolaatikko on oikea ratkaisu JOS sen soundi on se mitä halutaan. Siinä se onkin se iso haaste että keksii omaperäiset toimintatavat joilla löytää hyviä soundeja.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Esp
14.01.2007 00:04:08

Jing Chi - The Hong Kong Incident (Colaiuta)

Mutta jos lattiatomin soundi ei millään meinaa olla kohdallaan, sehän saattaa johtua vaihevirheestä. Olisko täällä ketään joka vois kertoa raitojen siirtelystä.... ;o)

Hei! Älä niputa mun sanomisia samaan kategoriaan :D vaikka sanoinkin että SUURIN osa ihmisistä ei kuuntele musiikkia lattiatomin takia. Täytyyhän se tietysti ottaa huomioon, että tällainenkin vähemmistö löytyy, tämä ei estä kuitenkaan käyttämästä lattiatomia ja satsaamasta sen soundiin. Onhan niitäkin hulluja, jotka eivät osta levyjä hyvän kitarasoundin, bassarisoundin, virvelisoundin, lauluSOUNDIN (eihän kukaan niistä melodioista tai sanoista nyt oikeasti piittaa!) tai minkä ikinä soundin takia... :P
Täh?!?
Säätäjä
14.01.2007 00:29:51
Miksi Sound replacer? Onko se nyt niin mahdotonta edes yrittää äänittää settiä oikeasti?
:-(

Mä äänitän aina oikeasti, joka kerta. Onko sulla syytä epäillä etten näin tekisi? Sound Replacer ei aina tarkoita jotain Alesiksen jytäsampleja. Laitan sampleraidan yleensä överien tueksi, varmistamaan että tomit kuuluvat. Joskus alkuperäinen raita ja sample rinnakkain. Hevihommat tietty erikseen, siellä vaikka pelkkää jytäsamplea, kunhan vaan lopputulos miellyttää.

Sound Replacer on just päällikkö työkalu, mut ei sitä oletusarvoisesti käytetä. Tän päivän miksissä toimeissa oli vain eq ja kompura, ja vuodotkin tukivat kokonaisuutta. Aina näin ei kuitenkaan ole. Pyrin aina äänittämään setin niin hyvin kuin on resursseja, ja otan samplet yleensä biisin parin välein. Totuus on kuitenkin se, että aina ei oo niin paljon aikaa ja niin hyviä soittajia kuin toivoisi, tällöin tollaset työkalut saattaa pelastaa paljon.

En mä häpeä käyttää Replaceria yhtään sen enempää kuin geittaamista käsipelillä (=en häpeä), kuten sanottu, lopputulos ratkaisee.
Nauhoitusta, miksausta ja tuotantoa tarjolla pääkaupunkiseudulla hyvällä hinta-/laatusuhteella.
Säätäjä
14.01.2007 00:32:28
Tällainen nettiväittely on turhaa

Ei oo. Hanki itsetunto.
Nauhoitusta, miksausta ja tuotantoa tarjolla pääkaupunkiseudulla hyvällä hinta-/laatusuhteella.
kivi
14.01.2007 02:32:46
Mä äänitän aina oikeasti, joka kerta. Onko sulla syytä epäillä etten näin tekisi?

Ei mitään, paitsi että Replacer oli aika pian ketjussa
:-D

se on piis,

kivi
(Handsome Dick Manitoba)
koponen
14.01.2007 09:19:22 (muokattu 14.01.2007 09:21:23)
Meiän äiti tekee teijän äitille ruuat...

Sen mitä tämän palstalaisten tekemisiä olen kuullut, niin kenelläkään ei kyllä ole varaa nostaa itseään kovinkaan korkealle jalustalle. Allekirjoittanut mukaanlukien. Peace.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)