Aihe: Kummalla puolella, vai onko väliä?
1 2
sirduke
13.01.2007 03:21:01
En tiedä onko ollut puhetta aiheesta mutta mielenkiinnosta kysyn arvon kollegat, kummalle puolelle rumpusettiä kasaatte vehkeenne? Maatomin ja hitsupellien? Tai oikealle vai vasemmalle yleisöstä katsoen?
Toisin sanoen siis miten sijoitat itsesi lavalle suhteessa muuhun soittoseurueeseen? Vai onko mitään väliä?
Itse sijoittaudun mieluusti aina hi-hatin puolelle kun siitä jotenkin näkee rumpalin liikkeet mielestäni parhaiten..
Huolellisuus tyydyttävä, käytös hämmästyttävä...
okabass
13.01.2007 04:02:25
Itse sijoittaudun mieluusti aina hi-hatin puolelle kun siitä jotenkin näkee rumpalin liikkeet mielestäni parhaiten..

Samoin. Ja vielä suunnilleen samalle tasalle syvyssuunnassa setin ja kalvotaiteilijan kanssa. Molemminpuolinen näköyhteys helpottaa joskus yhteissoittoa -joskus ei ;) Sellainen helpottaa myös kuulemista, jos runsputtimet on korokkeella.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
poppamies
13.01.2007 07:27:31

...Vai onko mitään väliä?

On sillä oikeestikin väliä. Oikea paikka on haitsupuolelle. Haitsulla on kaikista suurin merkitys basistille. Sieltähän se perusbiitti löytyy. Toki se basarikin on tärkeä mutta sitä ei tarvitse nähdä. Siis keikolilla aina vaistomaisesti haitsun puolelle kiipparin viereen.
G strings are for strippers!
sirdickyj
13.01.2007 09:31:45
On sillä oikeestikin väliä. Oikea paikka on haitsupuolelle. Haitsulla on kaikista suurin merkitys basistille. Sieltähän se perusbiitti löytyy. Toki se basarikin on tärkeä mutta sitä ei tarvitse nähdä. Siis keikolilla aina vaistomaisesti haitsun puolelle kiipparin viereen.

Mä kans haitsun puolelle, mutta siinä on tärkeä osuus myös virvelillä, eli haluun että virveli tulee just eikä melkein. Ei bassarilla niin väliä, se tulee joka paikkaan.
Pataan! ...+alv.
absqua
13.01.2007 09:46:29

Haitsupuolelle mieluiten jos saa valita. Aina ei saa, joten siihen toiseenkin vaihtoehtoon on jo ehtinyt tottua siinä määrin että nykyään sillä ei ole enää niin väliäkään. Jos nyt samalle lavalle pääsis.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Boxeri
13.01.2007 10:00:00
Riippuu kitaristeista kuka milloinkin viitsii ottaa viereen soittamaan ;-D Kerran kasasin vehkeet Hihatin puolelle niin eiköhän kyseisen puolen kitaristikaveri tuumaa että "Tämän keikan saat soitaa toiselta puolelta lavaa.. Hän haluaa kerrankin kuulla oman kitaran!"

Tuosta episodista eteenpäin oon aina "kohteliaasti" kysynyt kuman (saatanan) puolella sitä tänään saa soittaa...
Mutta loppupeleissä en oo huomannut mitään eroa. Kunhan saa riittävästi kiinni rummuista niin homma OK. Siis tarkoitan tukea rummuista etten tuuskahda selälleen kesken perfimanssin.. Hehh
"VoiVoi..."
2541
13.01.2007 10:56:18

Yleensä tomipuolelle, mutta paikan mukaan on joskus pakko elää (eli kummalle puolelle bassokamat ylipäätään paremmin mahtuu). Joskus pidin tuota haitsupuolta optimina, mutta nykyään tomipuoli tuntuu vaan luonnollisemmalta.
Johnny Buzz
13.01.2007 11:01:03 (muokattu 13.01.2007 11:01:26)

Mulle on loppupeleissä aika sama kummalla puolella rumpalia on. En itse asiassa ole edes ajatellu, että toinen jompi kumpi puoli olisi jollain tavoin parempi. Eli pääasiassa olen, sillä puolella, jolle paremmin mahtuu. Treeneissä olen treeniksen järjestelyistä johtuen haitsun puolella.
Soulstab live 12.1.2007 @ Yano, Järvenpää. PERUTTU SAIRASTAPAUKSEN VUOKSI!
www.soulstab.com
seak
13.01.2007 11:05:33
Jos nyt samalle lavalle pääsis.

Juurikin näin! Rumpalilla kun on valtava räkkisetti ja kun on kuusihenkinen bändi niin välillä pienissä paikoissa tulee sellainen farssi kamojen sovittelusta lavalle niin että kaikki saadaan mahtumaan että en tosiaan jaksa nipottaa paikasta. Tästä johtuen olen myös tottunut soittamaan "missä vaan".
A veteran of a thousand psychic wars.
Teijo K.
13.01.2007 11:33:45

Eipä tuolla merkitystä ole minulle. Kuitenkin se setin kuuleminen on olennaisempaa kuin näkeminen ja se on toistaiseksi onnistunut aina. Tähän saattaa vaikuttaa jonkinverran sekin, että alkuvuosina toimin basistin pestin lisäksi bändin laulajana ja siinäpä tuli oltua suoraan rumpujen edessä, ei siis kummallakaan puolella. Eli kunhan samalle lavalle pääsee niin homma on siinä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Pallisti
13.01.2007 12:45:37
No mä pyrin olemaan haitsupuolella. Syytä tälle en todellakaan tiedä.. kaikki mun lemppari basistit ovat tosin aina vasemmalla puolella..
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.org www.myspace.com/collarboneband
Wilkeson
13.01.2007 13:04:25
Haitsun puolella pojotan aina.

En sit tiä onko sillä niin merkitystä missä stondailee mutta näin oon aina ollu.
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
leksi-B
13.01.2007 13:14:31
En tiedä onko ollut puhetta aiheesta mutta mielenkiinnosta kysyn arvon kollegat, kummalle puolelle rumpusettiä kasaatte vehkeenne? Maatomin ja hitsupellien? Tai oikealle vai vasemmalle yleisöstä katsoen?
Toisin sanoen siis miten sijoitat itsesi lavalle suhteessa muuhun soittoseurueeseen? Vai onko mitään väliä?

Emt. keikasta mutta reeniksel mulla o "yleisöstä" katsottuna vasemmalla puolen. Ja kitarat ovat sitte minne mahuu :)
8v soitellu bassoa!
Wilkeson
13.01.2007 13:50:14
Emt. keikasta mutta reeniksel mulla o "yleisöstä" katsottuna vasemmalla puolen. Ja kitarat ovat sitte minne mahuu :)

Treeniksel me ollaan iha miten sattuu. jonku sortin ringissä siinä paukutellaan.siit näkee mitä kukakin tekee,mut keikalla oon aina tosiaan yleisöstö katottuna oikealla puolella.

Jotenki niin että esim.treeneissä on hyvä nähä kaikki kitaristien ja rumpalin koukerot ja näkee ku ne painottaa jotain juttuja ja varsinkin lopetukset ym.

Ku ne on juurtunu kaaliin ni helpompi livenä vetää menee ku ne on kuultu,treenattu ja nähty nää koukerojutut lopetukset jne...lähinnä tietää mitä kitarat tai rummut on tekemäs ja mitä tulossa.
Pirkka
13.01.2007 14:19:41
Haitsun puolella mieluiten.
Wilkeson
13.01.2007 14:28:33
Minulle on kyllä aika yhdentekevää millä puolen lavaa oleskelen.
Pääasia, että kuulen mitä bändi soittaa. Ja kattelen mielummin yleisöä kun runpalistia kuitenkin.

Joo harvemmi tulee keikalla rumpalii kyylättyy. Ei muuta mut se on nii ryöttäsen näkönen heebo et ei huvita sitä kyylää.treenit on treenit ja keikka on keikka.

Ennemmin Backup-laulaja-mimmin naamaa tai persettä välillä vilkuilla!

Mutta anyway niin että pakko kuuluu rummuista ne mitä pitää.Mun tapaukses haitsu,snare ja diggaan et basari junttaa riittävästi. Eli yleisöstä oikealla.

Ja jos on juurtunu takaraivoon joka biisi ni se nyt on iha sama mis sitä on ku tietää jokatapaukses mitä on tulos ja menos.

Aika hyvin loppupeleis kuulee iha mihin vaan mis ikinä skulaatkaan.
Jorbagha
13.01.2007 15:02:03
Itse enemmän jazzmusiikkiin keskittyneenä soitan mahdollisimman usein lavan keskellä, yleisöstä katsottuna rumpalin vasemmalla puolen ja pianistin/kitaristin oikealle. Eli siis rumpalin ride-käden puolella koska tässä tyylilajissa se pulssi on yleensä siellä. Johtunee myös siitä että tavoitellessamme mahdollisimman akustista ilmaisua on järkevintä laittaa hiljaisin soitin (basso) keskelle. Jos rumpali olisi keskellä, basisti ja pianisti joutuisivat kuuntelemaan toisiaan monitorista. Jos pianisti olisi keskellä, joutuisi rumpali kuuntelemaan monitoristaan ainakin bassoa. Kun basisti on keskellä, ei välttämättä tarvita monitorointia ollenkaan, mikä on intiimiyden ja autenttisuuden kannalta aina paras.
Oonpa aika körny.
Teijo K.
13.01.2007 16:50:29

Itse enemmän jazzmusiikkiin keskittyneenä soitan mahdollisimman usein lavan keskellä, yleisöstä katsottuna rumpalin vasemmalla puolen ja pianistin/kitaristin oikealle. Eli siis rumpalin ride-käden puolella koska tässä tyylilajissa se pulssi on yleensä siellä. Johtunee myös siitä että tavoitellessamme mahdollisimman akustista ilmaisua on järkevintä laittaa hiljaisin soitin (basso) keskelle. Jos rumpali olisi keskellä, basisti ja pianisti joutuisivat kuuntelemaan toisiaan monitorista. Jos pianisti olisi keskellä, joutuisi rumpali kuuntelemaan monitoristaan ainakin bassoa. Kun basisti on keskellä, ei välttämättä tarvita monitorointia ollenkaan, mikä on intiimiyden ja autenttisuuden kannalta aina paras.

Tuohan on nerokasta, suorastaan. Tätä me kokeillaan seuraavalla keikalla, kiitos kafru.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Leeni
13.01.2007 18:05:17 (muokattu 13.01.2007 18:07:31)
Juu treeneissä tietysti tulee katteltua et liikkuuko niitten muiden tyyppien päässämitään vai ei, varsinkin jamitellessa. ;) Ja treeneissä seison yleensä runpujen edessä, johtuen äärettömän pienestä tilasta.

Mimmejä on kyllä huomattavasti mukavampi kattella, kuin edes siedettävän näköstä miehenturjaketta.
Ja samaa mieltä tohon toiseenkin. Ylipäätään keskityn soittaessa enemmän kuunteluun ja annan sen tyhjään katsovan tuijotuksen kiertää milloin missäkin.

Ennemmin Backup-laulaja-mimmin naamaa tai persettä välillä vilkuilla!
Aika hyvin loppupeleis kuulee iha mihin vaan mis ikinä skulaatkaan.
maximi bassot kaikilla taajuuksilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)