Aihe: esim. Bb vireiset ja stemmat
1 2 3
JPQ
25.07.2006 03:57:59

Jos sä kirjoitat kitaristille, mitä säveliä se soittaa kompatessaan, niin lopputulos voi olla juuri sun haluamasi, mutta harva pystyy.
Jos sä pistät sointumerkin, lähes jokainen pystyy sen soittamaan.

Prima vista mä kiippareilla soitan sointumerkin, jos se on nuoteilla merkitty, joutuu treenaamaan.

Noh ne teen viime tingassa toisekseen mun tyylissä kitaristi harvoin saanee noin alhaista tehtävää kuin pelkät soinnut. Tässä softassa pitää muutenkin sointumerkit kirjoittaa käsin mitä käyttelen.
isojussi
25.07.2006 18:14:40
....toisekseen mun tyylissä kitaristi harvoin saanee noin alhaista tehtävää kuin pelkät soinnut....

Noniin - saatikka välimerkit.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
JPQ
10.01.2007 01:16:27

Kun kappale on alunperin C-duurissa, Bb-vireisen instrumentin stemma (esim. trumpetti, Bb-klarinetti) kirjoitetaan todellakin D-duuriin. Uuden sävellajin etumerkit kirjoitetaan rivien alkuun (2 ristiä), eli käytetään ns. pysyviä etumerkkejä. Nuottien eteen merkittäviä tilapäisiä etumerkkejä ei käytetä, ellei alkuperäisessä biisissä ole joku sävellajiin kuulumaton sävel (esim. C-duuribiisissä oleva Eb -->> merkitään D-duuriin kirjoitettuun stemmaan F:nä palautusmerkkiä nuotin edessä käyttäen).

mietin vaan noista oudoista sävelistä riittääkö että transponoin biisin ihan suoraan siirtäen
eli hoitaakhoan kone etumerkit oikein silloin vai onko tää sävellajiin kuulumattomat sävelet jotain poikkeus logiikkaa noudattava kohta?
Jos on aika uusia musan nuotinnus ja pian. Siis koko nuotti kirjoitus systeemi
selvästi silloin lähtenyt soittajista ei säveltäjistä.
Ps. vanha ketju mutta miksi tehdä uutta ketjua? kun sehän periaateita siis foorumin
vastaan.
Martso
10.01.2007 03:57:41 (muokattu 10.01.2007 03:57:55)
mietin vaan noista oudoista sävelistä riittääkö että transponoin biisin ihan suoraan siirtäen
eli hoitaakhoan kone etumerkit oikein silloin vai onko tää sävellajiin kuulumattomat sävelet jotain poikkeus logiikkaa noudattava kohta?
Jos on aika uusia musan nuotinnus ja pian. Siis koko nuotti kirjoitus systeemi
selvästi silloin lähtenyt soittajista ei säveltäjistä.
Ps. vanha ketju mutta miksi tehdä uutta ketjua? kun sehän periaateita siis foorumin
vastaan.

Siis vittu JPQ!!! En tiedä onko minun sisälukutaidossa pahasti ongelmia, kun minä en saa oikein tolkkua mistään sinun kirjoittamasta tekstistä? En saa vaan sinun kysymyksestä selvää ollenkaan. Mut edelleenki: ota selvää koko transponointisysteemistä ihan teoriassa, ennen kuin alat arvostelemaan järjestelmää. Sen jälkeen tutustu notaatio-softiin.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
baron
10.01.2007 05:51:56

mietin vaan noista oudoista sävelistä

Ei säveliä oo kuin 12. En oo vielä outoa kohdannut.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
JPQ
12.01.2007 00:37:32

Oudot tarkoitti nyt sävellajin ulkopuolisia säveliä.
EP
12.01.2007 01:37:51
...Automaattiset transpaussoftat on kivoja, mutta jos niiden avulla vältytään ymmärtämästä asioita, on ne totaalisesti perseestä.

Juurikin näin!
...sitäpaitsi varmaan kaikki nuotinnussoftat tuollaisen pystyy tekemään, tuohan on tosi tarpeellinen juttu.
NHR
12.01.2007 01:42:37

Tutustuppas joskus vaikka johki perinteiseen intialaiseen tai arabialaiseen musaan, niin eiköhän tuu vastaan vähän enemmänkin säveliä. Mikrotonaalisiako ne skaalat nyt oli nimeltään noin niinkun yleisesti? Eli pienempiäkin kuin puolikkaita sävelaskeleita löytyy niistä. Vaikka kyllä mullekin on tähän asti ne länsimaisen musiikin perinteiset 12 säveltä riittäneet, mut pääsimpähän ees vähän pätemään... ;)
I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin
JPQ
12.01.2007 02:36:10

Juurikin näin!
...sitäpaitsi varmaan kaikki nuotinnussoftat tuollaisen pystyy tekemään, tuohan on tosi tarpeellinen juttu.

Samaa mieltä ja kun mä kuitenkin haluan opetella käsinkin nuotti kirjoituksen miljoona kolmesta eri syystä.
Imper
12.01.2007 14:52:04

Samaa mieltä ja kun mä kuitenkin haluan opetella käsinkin nuotti kirjoituksen miljoona kolmesta eri syystä.

Opettelehan nyt ihan alkuun yhdyssanat, niin saadaan vähän tolkkua noihin sun teksteihis.
Everyone is a per-son
JPQ
12.01.2007 21:54:44

Opettelehan nyt ihan alkuun yhdyssanat, niin saadaan vähän tolkkua noihin sun teksteihis.

Miksi opettelisin? ja jollain taidoilla mulle henkistä väliä. terveisin yhdys sana hirviö. (tahallaan erikseen)
Klezberg
12.01.2007 22:02:06

Miksi opettelisin? ja jollain taidoilla mulle henkistä väliä. terveisin yhdys sana hirviö. (tahallaan erikseen)

Miksi sitten nuottikirjoitusta? Yhdyssanat ovat aika lailla sama asia kuin nuottien yhdistäminen kaarella.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
JPQ
12.01.2007 23:46:20

Miksi sitten nuottikirjoitusta? Yhdyssanat ovat aika lailla sama asia kuin nuottien yhdistäminen kaarella.

Siksi henkinen tarve haluan ideani niin että muut voivat ne esittää ja toisekseen yhdyssanat tulevat minulla lähinnä vahingossa erikseen mutta palataan asiaan josko mahdollista enään?
JPQ
13.01.2007 06:23:33

Eli asia jota kysyin on lyhyesti: koskeeko tää transponointi sääntö
kaikkia nuotteja samalla tavalla ? eli jopa sävellajin ulkopuolisia.
NHR: en otakkaan, jos tekstistä näkee jos asiallisia ollaan eikä hattulijoita.
Klezberg
13.01.2007 09:47:00

Eli asia jota kysyin on lyhyesti: koskeeko tää transponointi sääntö
kaikkia nuotteja samalla tavalla ? eli jopa sävellajin ulkopuolisia.
NHR: en otakkaan, jos tekstistä näkee jos asiallisia ollaan eikä hattulijoita.

Transponoinnissa toki kaikkia säveliä siirretään yhtä monta puolisävelaskelta, muutenhan sävelukulku ei enää olisi sama. Ja lopputulos kirjoitetaan ihan niin kuin se uudessa sävellajissa kirjoitettaisiin. Eikä ole eroa siinä transponoidaanko siksi että halutaan soittaa uudessa sävellajissa, vai siksi että kirjoitetaan transponoivalle soittimelle. Ei tuossa ole mitään epäloogisia poikkeuksia.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
baron
13.01.2007 10:07:51

Jos sattuu piano tai joku muu kosketinsoitin olemaan käytössä, voi käyttää sitä alussa apuna.
Soitetaan transponoitava sävel, sitten lasketaan oikea määrä puolisävelaskelia oikeaan suuntaan, katsotaan mikä kosketin siinä on ja sitten mietitään miten se uudessa sävellajissa kirjoitetaan. Jos sattuu olemaan uuden sävellajin asteikon sävel, sellaisenaan, jos ei, korotetaan tai alennetaan tarpeen mukaan.
NHR
13.01.2007 15:44:14

Jos sattuu piano tai joku muu kosketinsoitin olemaan käytössä, voi käyttää sitä alussa apuna.
Soitetaan transponoitava sävel, sitten lasketaan oikea määrä puolisävelaskelia oikeaan suuntaan, katsotaan mikä kosketin siinä on ja sitten mietitään miten se uudessa sävellajissa kirjoitetaan. Jos sattuu olemaan uuden sävellajin asteikon sävel, sellaisenaan, jos ei, korotetaan tai alennetaan tarpeen mukaan.

Kitaran otelauta on ainakin musta ihan yhtä hyvä apuväline tossa ku pianon koskettimetkin. Riippuu varmaan siitä kumpaan on enempi tottunu...

Mut hei, selittäkääs joku lyhyesti: mistä tietää nuotteja kirjottaessaan pitääkö joku tietty sävel kirjottaa ylennyksellä vai alennuksella? Siis jos esim. pääosin C-duuriskaalassa kulkevassa melodiassa tuleekin yhtäkkiä vaikka G#/Ab -nuotti, niin kummalla tavalla se pitäisi nuottiviivastolle kirjoittaa? Vai riippuuko se jotenkin tilanteesta, vai onko kenties ihan sama (tuskin kuitenkaan)?
I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin
baron
13.01.2007 16:09:13 (muokattu 13.01.2007 16:12:48)

Vai riippuuko se jotenkin tilanteesta, vai onko kenties ihan sama (tuskin kuitenkaan)?

Kyllä mun ymmärtääkseni riippuu tilanteesta. Naapurinuoteista ja soinnusta voi päätellä onko kyseessä ylennetty G vai alennettu A.

Primitiivinen esimerkki: Jos sointu on E, sävel on G# ja jos sointu on Fm, sävel on Ab.
panadol
13.01.2007 16:34:02
Tähän löytyy varmaan jokin sääntö. Jota en tunne.

Sitä odotellessa voinee turvautua maalaisjärkeen: ylöspäisessä kromaattisessa melodisessa kulussa G:stä A:han kannattaa kirjoittaa G - G# - A, varsinkin jos äänet ovat samassa tahdissa, muutoinhan joudut kirjoittamaan Ab:n jälkeen palautusmerkin A:lle. Ja sama ruåtsiksi; alaspäin mennessä A- Ab -G, samasta syystä.

Mutta kuten Baron sanoi, harmoniakin on syytä ottaa huomioon. Itse en esim. kirjoittaisi ylöspäistä melodiakulkua G - A - A#, C-duuribluesin 4. tahdissa, C7 sointua vasten.

Toisaalta helppolukuisuus on myös kriteeri. C-dim7 soinnun kaksoisalennetun B-sävelen ainakin allekirjoittanut mieluiten lukee A-sävelenä.

Monesti myös esim. E-duuribluesissa I asteen soinnun #9-intervalli kirjoitetaan palautettuna G:nä, eikä kaksoisylennettynä F:nä.

Hmmm...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)