Aihe: Lattiatomi
1 2 3 4 5 6 7
koopop
12.01.2007 15:20:21

Juu, kyllä näin on fakta. Ei siis tietysti "joka" rummulle sama mikki, vaan tomeille keskenään. Täytyy olla melkoinen puukorva jos ei eri mikeillä mikitettyä sounderoa huomaa.

No huh! Jaa. Mä oon sitten puukorva. Mä oon tehny todella onnistuneita rumpuäänityksiä jossa räkkitomeille on pienikalvoinen konkka, ja lattiatomeille dynaaminen ja/tai isokalvoinen konkka. Tai päinvastoin.

Mitä sitten jos räkkitomi kuulostaa erilaiselle kuin lattiatomi? Hittovie ne on eri soittimet.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
koopop
12.01.2007 15:24:09 (muokattu 12.01.2007 15:24:28)

Sitäpaitsi, mä teen setin saundin kaikkien mikkien yhdistelmästä, jossa itse lähimikki on vain osa kokonaissaundia. Overit, tilamikit + vuodot, kaikki vaikuttaa.

Tuntuu todella kahlitsevalta ajatukselta käyttää kaikille tomeille pelkästään samanlaista mikkiä.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
passe
12.01.2007 15:31:38 (muokattu 12.01.2007 15:33:57)
Sitäpaitsi, mä teen setin saundin kaikkien mikkien yhdistelmästä, jossa itse lähimikki on vain osa kokonaissaundia. Overit, tilamikit + vuodot, kaikki vaikuttaa.

Tuntuu todella kahlitsevalta ajatukselta käyttää kaikille tomeille pelkästään samanlaista mikkiä.

Niin ja itse tärkein osa soundiahan tulee kuitenkin joka tapauksesta sieltä rumpalin persiin pohjasta. Se on muuten välillä suorastaan hämmästyttävää, kuinka samanlaiselta sama rumpali voi kuulostaa hyvinkin erilaisilla kamoilla. Kuinka suuri osa sitä soundia onkin itseasiassa puhtaasti rumpalin soittotatsi. Kokeneille studioketuille varmaan arkipäivää moisen havainnointi, mutta itse vielä välillä yllätyn tuosta vieläkin. Kun sattuu se kunnon tatsin ja tietotaidon omaava rumpali kohdalle, niin kaikki tuntuu toimivan...
Sometimes more is more
Daunt
12.01.2007 15:51:40
Niin ja itse tärkein osa soundiahan tulee kuitenkin joka tapauksesta sieltä rumpalin persiin pohjasta. Se on muuten välillä suorastaan hämmästyttävää, kuinka samanlaiselta sama rumpali voi kuulostaa hyvinkin erilaisilla kamoilla. Kuinka suuri osa sitä soundia onkin itseasiassa puhtaasti rumpalin soittotatsi. Kokeneille studioketuille varmaan arkipäivää moisen havainnointi, mutta itse vielä välillä yllätyn tuosta vieläkin. Kun sattuu se kunnon tatsin ja tietotaidon omaava rumpali kohdalle, niin kaikki tuntuu toimivan...

Harvinaisen totta. Olen äänittänyt samaa rumpusettiä arviolta 15 eri rumpalin kanssa ja aina kuulostaa erilaiselta. Etenkin tomit.
"In winter winds or summer breeze the only truth is fear." -G. Chambers
Groovi
12.01.2007 16:15:06
No huh! Jaa. Mä oon sitten puukorva. Mä oon tehny todella onnistuneita rumpuäänityksiä jossa räkkitomeille on pienikalvoinen konkka, ja lattiatomeille dynaaminen ja/tai isokalvoinen konkka. Tai päinvastoin.

Mitä sitten jos räkkitomi kuulostaa erilaiselle kuin lattiatomi? Hittovie ne on eri soittimet.

Hyvä on, olkoon niin, koska en halua väitellä.

En vain jaa mielipidettäsi "Joten on aivan sama millä mikillä sä sen tomin äänität".
Tosin ei se kyllä mikään ihme ole, jos raidat pilkkoo ensin palasiksi ja copypastettaa soundit muualta. Se ei oo mitään äänittämistä ja soundin miksaamista mun mielestäni, koska sen perussoundin voit silloin ottaa vaikka tyhjästä silakkapöntöstä.

Meillä on siis hyvin erilainen näkymys rumpujen osalta soundin hakemiseen, koska minulla kuluu usein tovi aikaa saada kaksi bassaria soundaamaan täysin samalta keskenään, vaikka niissä on itse rummun lisäksi samanlaiset kalvot, demppaus, vire, nuijat ja toki myös mikit etc.

Tämän valossa olen hyvin huvittunut siitä että käytännön rumpusoundeissa jaetaan neuvoja jo sen pohjalta, miten jokin saadaan kuulostamaan hyvältä monitoria tuijottamalla ja pluggareita veivaamalla.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Gardiner
12.01.2007 16:26:13

Joskus on kokeiltu laittaa mikki standiin rumpusetin viereen osottaan kohti lattiaa (puulattia), mikki ihan muutaman sentin päähän lattiasta.Sitä töminää kun laittaa ripauksen sinne sekaan niin kuulostaa kun ois isommatkin kinkerit menossa.

EI Hifisteille.
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
JoKo
12.01.2007 17:16:12

Näinhän se on.

Itse tykkään MD421:stä tomeissa, mutta viisseiskakin menettelee.

Yksi kokeilemisen arvoinen jippo on sidechainata tomeilla (ja muillakin lähimikeillä, maun mukaan) geittiä, joka on ambienssiraidoissa (äänitetty silleen mikit poispäin rummuista osoittamassa seinää tai nurkkaa päin...) Gaten ajoilla ja syvyydellä pelaamalla saa sitten vaikka mitä aikaan.
kivi
12.01.2007 18:04:53
Joskus on kokeiltu laittaa mikki standiin rumpusetin viereen osottaan kohti lattiaa (puulattia), mikki ihan muutaman sentin päähän lattiasta.Sitä töminää kun laittaa ripauksen sinne sekaan niin kuulostaa kun ois isommatkin kinkerit menossa.

EI Hifisteille.

Mä laitoin sulle kerran erillisen parkettivanerinkin setin eteen 45 asteen kulmaan lattiasta, kun sä halusit sellaiset Sweet / Slade -soundit. Hyvin jytisi
:-D

Mikkien valinta ei oo koskaan samantekevää. Sen sijaan mä en näe mitään syytä ajatella räkkitomeja ja lattiatomeja samoina instrumentteina jotka vaatisivat saman mikin, kun tosiasia on että niistä saa paremmin saman soundin käyttämällä kullekin rummulle sopivinta mikkiä.

Lattiatomi ja räkkitomi soivat ihan eri tavalla vaikka ne olisivat rakenteeltaan kuinka samanlaisia jo siksikin, että soittoasento on ihan eri kun niihin lyödään. hyvällä rumpalilla on tietysti oma ja kulloinkin tarvittava settibalanssi jo selkärangassa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
koopop
12.01.2007 18:09:05 (muokattu 12.01.2007 18:10:46)

Hyvä on, olkoon niin, koska en halua väitellä.

Mä haluan.

En vain jaa mielipidettäsi "Joten on aivan sama millä mikillä sä sen tomin äänität".

Noh, okei. Ei ihan sama. Tarkoitan "valikoimaa mikrofoneja jotka ovat tarkoitettu ammattilaisäänitykseen ja kytkettäväksi ammattitason kalustoon". Niistä valitsemalla on ihan yksi ja hailee mitä käytät oman saundisi hakemiseen.

EDIT: ääh, tarkoitan, että mitä sillä on merkitystä minkä niistä valitset, jos löydät sen oman juttusi.... tarkennusta äskeiseen, siis..

Tosin ei se kyllä mikään ihme ole, jos raidat pilkkoo ensin palasiksi ja copypastettaa soundit muualta. Se ei oo mitään äänittämistä ja soundin miksaamista mun mielestäni, koska sen perussoundin voit silloin ottaa vaikka tyhjästä silakkapöntöstä.

Joo joo. Geittaaminen ja triggaaminen ovat täysin eri asia. Ei kannata sekoittaa niitä samaan yhteyteen äänittämisen kanssa. Musta tuntuu nyt siltä että sä luulet että me täällä ei muuta tehdä kuin katellaan plugaria.

Meillä on siis hyvin erilainen näkymys rumpujen osalta soundin hakemiseen

No siksi me keskustellaan. Mun mielestä sun näkökanta on hyvin, hyvin rajoittunut ja mun mielestä et voi väittää millään perusteella, että on fakta, että kahden erilaisen mikrofonin käyttö kahdessa erilaisessa soittimessa olisi jotenkin "sääntöjen" ja lakien vastaista, ja että siitä ei voi seurata "hyvää soundia".

koska minulla kuluu usein tovi aikaa saada kaksi bassaria soundaamaan täysin samalta keskenään, vaikka niissä on itse rummun lisäksi samanlaiset kalvot, demppaus, vire, nuijat ja toki myös mikit etc.

Puhutaanko me nyt edelleen samasta aiheesta??? Äsken puhuttiin rumpusetin tomeista, jotka siis on erilaisia soittimia ja soivat eri taajuuksilla ja transienteilla. Nyt sä puhutkin tuplabassarista. Miksi sun pitää saada ne kuulostamaan samalta?

Tuplabassarin äänittämisessä on monia keinoja, usko pois. Yksi vaihtoehto on sun tekemä. Mutta se on vain yksi. Jos olet äänittäjä, tiedät kyllä loput vaihtoehdot. Mutta epäilen, että et ole äänittäjä koska me keskustellaan nyt aiheesta joka on täysin lapsellinen. Mä sanon nyt tässä äänittäjänä, että sä et voi rajata äänitystekniikkaa noin jyrkästi. Varsinkaan esittäen että se on fakta. Osoita se faktaksi.

Tämän valossa olen hyvin huvittunut siitä että käytännön rumpusoundeissa jaetaan neuvoja jo sen pohjalta, miten jokin saadaan kuulostamaan hyvältä monitoria tuijottamalla ja pluggareita veivaamalla.

Sä et vaan tiedä mistä me puhutaan. Osoita lause jossa joku kirjoittajista kirjoittaa saavansa jonkun kuulostamaan hyvältä tuijottamalla monitoria.
koopop
12.01.2007 18:19:38

Se on muuten välillä suorastaan hämmästyttävää, kuinka samanlaiselta sama rumpali voi kuulostaa hyvinkin erilaisilla kamoilla.

Kyllä! Hienosti sanottu.
Gardiner
12.01.2007 18:30:07

Mä laitoin sulle kerran erillisen parkettivanerinkin setin eteen 45 asteen kulmaan lattiasta, kun sä halusit sellaiset Sweet / Slade -soundit. Hyvin jytisi
:-D

Slatella ja swetillä on hienot rumpusoundit.Kun viel joskus itekkin oppis tömistään silleen
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
Mikael
12.01.2007 19:46:26

Samaa mieltä koopopin kanssa - ei todellakaan ole mikään välttämättömyys että tomimikit olisivat keskenään samanlaisia.

Alkuperäiselle kysyjälle: Mulla on kans noi e604 mikit ja mä oon saanut niillä ihan kelposoundia aikaiseksi. Luultavasti vika on joko äänilähteessä tai sit mikin asettelussa. Viritä/viritytä rumpu ja siirtele mikkiä. Aivan sama mitä mieltä rumpali on soundista hänelle jos nauhalle tarttuu paskaa - sitä tuskin rumpalikaan haluaa : )
Siitä mistä aita on matalin...
Gardiner
12.01.2007 19:58:41

Aivan sama mitä mieltä rumpali on soundista hänelle jos nauhalle tarttuu paskaa - sitä tuskin rumpalikaan haluaa : )

Mutta sanoppa tuo rumpalille " muusikon parhaalle ystävälle" diplomaattisesti.
Mikael
12.01.2007 20:04:13 (muokattu 12.01.2007 20:14:22)

Mutta sanoppa tuo rumpalille " muusikon parhaalle ystävälle" diplomaattisesti.

Mähän olen rumpali : )

...ja diblomatia ei läheskään aina ole tehokkain ja paras keino studiossa...
Gardiner
12.01.2007 20:15:00

Mähän olen rumpali : )

Kauheeta jos joutuu ittellensä puhumaan.(mä en vieläkään osaa niitä hymiöitä kirjottaa niin laitan hih hih)
Gardiner
12.01.2007 20:20:35

...ja diblomatia ei läheskään aina ole tehokkain ja paras keino studiossa...

Tuo on totta. Joskus vaan jos Korostaa että vielä pitäs hioo niitä hommia kohilleen niin kuulee olevansa mulkku.
Mikael
12.01.2007 20:26:18

Kauheeta jos joutuu ittellensä puhumaan.

Sehän on just parasta. Voi kerrankin jutella niin että vastapuoli ymmärtää...

...mulkku

Mikäs sen hauskempaa. Varsinkin sitten kun valmiin äänitteen soundeja kaikki kilvan kehuvat ja voi kysäistä rumpalilta että "mitäs diggaat tomisoundeista?".
Roberto
12.01.2007 21:55:34

Aivan sama mitä mieltä rumpali on soundista hänelle jos nauhalle tarttuu paskaa - sitä tuskin rumpalikaan haluaa

Jees.. laita mikki johonkin perus-normaali-mestaan, rumpalille luurit päähän ja sano että virittää itse niin että kuulostaa luureissa hyvältä. Kun vire alkaa lähestymään toivottua käy etsimässä mikille se kaikkein paras mesta. Ihan sama miltä se akustisesti soundaa.
Groovi
12.01.2007 23:42:44
Tässä nyt vähän kärjistetään turhaan yksinkertaista asiaa, nimittäin näkemyseroja.

Ei minulla ole tarkoitus väittää että on olemassa vain yksi ja ainoa tapa mikittää rummut, tai ylipäänsä katsoa koko äänitysjuttua yhdestä näkökulmasta. Ei se ole niin. Mä en vain käsitä että kaikki jauhaa jotain "mambo-jamboa" jostain bassarin mikin käytöstä lattiatomissa, sensijaan että joku avaisi edes vähän sanallista arkkuaan vastatakseen kysyjälle omien kokemuksien pohjalta. Siis ihan konkreettisia vinkkejä, eikä mitään "tää on tosi woodoota".

Mitä tästäkin kysyjä saa vastaukseksi, jos sanotaan että "se on vähän vuotoääntä ja lähimikin ääntä sekä niiden sekoitusta, ja pikkusen vielä tilamikkejä"? Mitä siis pitää tehdä, lisätä vuotoääniä? Vai..ööö..hä?

Mä olen monessa asiayhteydessä sanonut että hyvä soundi esimerkiksi levyllä on tulosta saumattomasta yhteistyöstä miksaajan ja soittajan välillä. Kuitenkin siinä vaiheessa kun miksaaja alkaa tiskin tuoltapuolen jo virittämään instrumentteja, homma alkaa olla vähän huteralla pohjalla. Toki on ymmärrettävä että äänitystekniikka asettaa omat ehtonsa, joten soittajienkin on ehdottomasti mukauduttava niihin. Kumpikin siis kunnioittakoon toisen tonttia hyvässä hengessä.

Ongelma mikä minusta näissä piilee on usein se, että jos on soittajilla pinttynyt käsitys hyvästä soundista, niin sitä on myös valitettavan monilla miksaajilla. Soittajan puutteita ei paikkaa sekään, että usein miksaajat haluavat tehdä biisistä tai levystä pelkästään oman käsityksensä mukaan "hyvän" kuuloisen. Juuri tässä vaiheessa miksaaja saa yleensä sen legendaarisen tittelin "mulkku".

Siinä pakkaa unohtumaan se raaka fakta, että miksaaja ei tee biisejä eikä niiden sisältöä. Sen vuoksi biisin tulee kuulostaa sen tehneeltä bändiltä, eikä vain miksaajan näkemykseltä hyvästä soundista. Miksaajan tehtävä on koota se koko paketti yhtenäiseksi nipuksi, ja pyrkiä kaivamaan esiin ne puolet joita bändikin haluaa korostaa.

Edelleen muistutan, että miksaajilla ei tarvi olla resursseja instrumentin virittämiseen etc., vaan heillä tulee olla näkemys siitä yleis-soundista jota tavoitellaan. Ei formula-1 tallin insinöörikään aja kovinta kierrosaikaa radalla, eikä vastaavasti kuljettaja välttämättä tiedä autonsa tekniikasta juuri tuon taivaallista.

Ja jos nyt tässä vaiheessa vedettäisiin kaikki jäitä hattuun?
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)