Aihe: Häiriöäänten vaimennus
1 2
Petrukki
09.01.2007 18:48:13
Argh. Menee hermo tuohon. Aina kun soitan nopeampaa lickiä tai, niin pakostakin alkaa soimaan vapaat kielet ärsyttävästi. Miten siitä pääsisi eroon? Kielten demppaaminen pikkurillillä on ainakin liian vaikeaa, mitään muita tapoja? Pitäisikö kiinnittää huomiota pikkauskäden asentoon?
"Duncaneita katon pelkästään, mutta kyllä muutkin käy..." -Legenda-statuksen (hoho) saanut Mnettiläinen
SDMF
09.01.2007 18:58:06
Juu mulla sama ongelma oli , tulee nyttenkin vastaan mut huomasin että vika on siinä , että soittamasi likki ei ole vielä tarpeeks puhdas , eli reenaamalla tarkkuutta ni se menee poies. ei ole helppoa tietä :)
Kaikki käy kunhan se ei ole huonoa musiikkia.
Stalkah
09.01.2007 19:41:36

ei ole helppoa tietä :)

mikä ihana lause, aah, lisää...
Masturbate est Humanum- Damnd'oh!
Petrukki
09.01.2007 19:56:52 (muokattu 09.01.2007 19:57:45)
Tottakai sitä reenataan, mutta voisi sitä kuitenkin kertoa mihin erityisesti kannattaa huomiota. Esim SDMF, miten itse sait ongelman kuriin, kiinnititkö johonkin huomiota?

Tää on just tätä Mnettiä. Kysytään, miten voisi tietyt ongelmat voisi soitostaan poistaa ja vastaus on aina "Treenaa!", ilman minkäänlaisia muita ohjeita. Mistäs sitä tietää mitä treenaa?

E: plääh... omaan väsymykseen mennee, sori SDMF. Tarkkuutta tietenkin.
"Duncaneita katon pelkästään, mutta kyllä muutkin käy..." -Legenda-statuksen (hoho) saanut Mnettiläinen
SDMF
09.01.2007 20:06:29 (muokattu 09.01.2007 20:08:21)
Tottakai sitä reenataan, mutta voisi sitä kuitenkin kertoa mihin erityisesti kannattaa huomiota. Esim SDMF, miten itse sait ongelman kuriin, kiinnititkö johonkin huomiota?

Tää on just tätä Mnettiä. Kysytään, miten voisi tietyt ongelmat voisi soitostaan poistaa ja vastaus on aina "Treenaa!", ilman minkäänlaisia muita ohjeita. Mistäs sitä tietää mitä treenaa?

E: plääh... omaan väsymykseen mennee, sori SDMF. Tarkkuutta tietenkin.

Hah , no offence taken !

Mutse siinä oli , pistin seiniä paskaks ja riehuin ku ei millää saanu poies niitä ääniä , paitsi ku rupesin klikillä renaamaan sitä tiettyä juttua ! en enempää voi vastata oikeesti !

Se on raivostuttavaa , 'i feel your pain brotha' !

EDIT :mieleen putkahti yks juttu muuten , treenaa jotai sellasia tylsiä kuvioita ja keskity pikkaus käteen , koska sieltä ne tulee ku huomaamatta lyöt viereisiä kieliä.
ite treenaas sitä telkkaria katsellessa koska se on äärettömän vittumaista , kuvioiden toistaminen siis..
SDMF
09.01.2007 20:09:05
mikä ihana lause, aah, lisää...

Se on vaikea tie , se on pitkä ja soranen tie , se on todella mutainen tie , sillä tiellä asuu peikkoja...äh ei jaksa enää ;)
Hammermul
09.01.2007 20:14:37

Aloita hitaasti ja keskity jokaiseen säveleen. nuff said
Do you know who I am?
sus
09.01.2007 20:25:35
Mulla tuo tuli ainakin jotenkin itsestään.
sen jälkeen en nähnyt enää nuorta miestä, joka puhui vanhan miehen sanoja.
sähkö
09.01.2007 21:07:18

No tuohon nyt vain on mahdoton vastata yksiselitteisesti. Minä esim. demppaan kaikki kielet oikean käden kämmensyrjällä. Tuosta videosta ei nyt näy aivan tarkasti käden asento, mutta toivottavasti edes vähän auttaa.

http://www.saunalahti.fi/pelindem/sahko-sooloskaba63.avi

Kun soitan matalilta kieliltä, niin vaseman käden sormet demppaa kielet automaatiisesti ja kun soitan yläkielillä niin oikean käden kämmen demppaa matalat kielet.
Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10!
Y3J
09.01.2007 22:29:44 (muokattu 09.01.2007 22:30:25)
Kun soitan matalilta kieliltä, niin vaseman käden sormet demppaa kielet automaatiisesti ja kun soitan yläkielillä niin oikean käden kämmen demppaa matalat kielet.

Justiinsa sama tapa miullakin käytössä. Huomasin myös aikanaan että on helpompi soittaa kun pitää kättä hieman ylempänä (siis pituussuunnassa) kuin tallassa asti, ehkäpä noin mikkien välissä, tai siis näin ainakin silloin kun on gibsonmallinen talla kyseessä.
Kamoilla ei soiteta. Tai siis soitetaan, mutta siis tiedättehän,
Apricot
10.01.2007 01:44:07
Minä esim. demppaan kaikki kielet oikean käden kämmensyrjällä.

Näinhän se menee. Tuo on niin vaistomaista, että siihen ei tule edes kiinnitettyä huomiota. Kädet vain kääntyvät sellaiseen asentoon että turhat kielet saa dempattua.

Myös vasurin peukalo demppaa paksuja kieliä joissain tilanteissa. Lisäksi itsellä plektrakäden peukalon syrjä tai jopa muutkin sormet sammuttelevat kieliä samanaikaisesti kun lyö plektralla. Se on jo aika hienomotorista, mutta vuosien saatossa kehittynyt juttu.

http://www.youtube.com/watch?v=Skvqd-7lR9U

Tuossa Eric Johnson puhuu ja demonstroi häiriöäänten vaimentamisesta.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Vipu
11.01.2007 11:26:53 (muokattu 11.01.2007 11:27:34)
Tai sitten pistät teipin niihin kieliin joiden et halua soivan.
Näin ainakin tässä videossa kitaristi tekee. Ei taida olla tilu miehiä Meshuggahin miehet? :D ----> http://www.youtube.com/watch?v=4CTEFkWFAHI
TILU soolot < all! Ja 90% sooloista kans turhia! (IMO)
Ibanez_90
11.01.2007 15:04:59
Silloin ei soita täysin puhtaasti jos häiriö ääniä kuluu.
Olen Stratocaster_90
Rakoni
11.01.2007 16:23:07

Ei pidä täysin paikkaansa. Toiset vahvarit/pedaalit ym. ovat paljon häiriöherkempiä ja toisinaan siitä ei pääse eroon mitenkään.
Makuasioista ei voi kiistellä mutta mä olen aina oikeassa.
Soma city ward
12.01.2007 13:22:42

Jos vetelee isoilla säröillä jotain sooloilua, niin kyllä ne ne muut kielet häiriöääniä päästää, jos niitä ei demppaa mitenkään vaikka kuinka olis tekniikka kunnossa.
I LIED
Jucciz
12.01.2007 17:57:21
Jos vetelee isoilla säröillä jotain sooloilua, niin kyllä ne ne muut kielet häiriöääniä päästää, jos niitä ei demppaa mitenkään vaikka kuinka olis tekniikka kunnossa.

Vois ajatella myös niin päin, että siinä vaiheessa kun häiriöäänet tulee selvästi läpi, vaikka tekniikka ei ole "aivan kelvoton", voi myös soundissa olla jotain pielessä: tarpeeksi säröä niin ihan kaikki pienimmätkin rasahdukset vahvistuu aika reippaasti. "Järkevämpi" soundi antaa monesti vähän anteeksi tässä mielessä, joskin se myös paljastaa tehokkaammin, mistä puusta soittaja on veistetty.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Atron
12.01.2007 18:45:45

Vois ajatella myös niin päin, että siinä vaiheessa kun häiriöäänet tulee selvästi läpi, vaikka tekniikka ei ole "aivan kelvoton", voi myös soundissa olla jotain pielessä: tarpeeksi säröä niin ihan kaikki pienimmätkin rasahdukset vahvistuu aika reippaasti. "Järkevämpi" soundi antaa monesti vähän anteeksi tässä mielessä, joskin se myös paljastaa tehokkaammin, mistä puusta soittaja on veistetty.

Järkevä särön määrä riippuu kyllä musatyylistä. Aika harva dödis- tai blackmetal bändi soittaa bluesrosoilla.. Mutta kyllähän sitä voi ilman häiriöääniä soittaa vaikka millä säröillä (raja tulee tietysti vastaan siinä vaiheessa itse soundin voi laskea häiriöääneksi) kunhan kielien demppaustekniikka on kunnossa.
Jucciz
12.01.2007 18:59:29 (muokattu 12.01.2007 19:01:40)
Sivukommenttina vain: kun kuuntelee monia hyvin tuotettuja hevilevyjä, isosäröiset soundit itse asiassa monesti loistavat poissaolollaan, etenkin riffipuolella. Raskas fiilis biiseihin saadaan tarkasta soitosta (ennen kaikkea rummut ja basso) ja useasta tuplauksesta kitararaitojen puolella, ei niinkään särön määrästä. Monien blueskitaristien "reippaammat" soundit saattavat itse asiassa olla säröisempiä kuin soundit, joilla monet raskaina pidetyt heviriffit on itse asiassa soitettu.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
skellu
12.01.2007 20:04:24
Tai sitten teet niin kuin Apulannan poijaat, laitat sukan demppaamaan kieliä.

&#189;-offtopic: On muuten Apulannun uusissa biiseissä mukavan munakas kitarasoundi, Pahempi Toistaan alkuriffi rokkaa kympillä, kivaa pörinää. Mahtaako olla 7-kielisellä soitettu? Taisi B-vireestä lähteä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)