Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaatio ei korjaannu!
1 2 3 4
Paddle
22.02.2003 19:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain nyt pitkän odotuksen jälkeen viritysmittarin, ja näyttäisi siltä että 12. nauhan nuotit ovat vieläkin reippaasti ylävireisiä vapaan kielen nuotteihin nähden vaikka ruuvit on ruuvattu mahollisimman kiriälle siitä "intonaatiosysteemistä". Onko mittään tehtävissä? Auttaisko jos vähän löysäis näitä kitaran "sisäjousia"? Kitarassa oli tehtaalta tulon aikoihin ysisetti tai kymppisetti ja käytän nykyään 11-settiä, onko sillä mitään merkitystä?
 
Anteeksi jos joku ei saa termeistäni selvää, pitäisi ehkä pistää tämäkin aloittelijapalstalle.
 
Tosimiehet pysyisivät hiljaa.
LaXu
22.02.2003 23:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro nyt ihmeessä, mikä kitara on kyseessä.
 
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
kivi
23.02.2003 03:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, stratoissa varsinkin on sellainen ihan alkuperäisvika, että tallaa ei saa tarpeeksi taakse, jos on johonkin .052 - .056 loppuvat kielisetit, ja jo .010-.046 -setillä joutuu ainakin ala-E:stä ottamaan jousen kokonaan pois ja ruuvaamaan rautaan kiinni.
 
Asiantunteva soitinrakentaja voi siirtää kaulaa viilujen avulla (mahdollista) tai siirtää tallaa aavistuksen kauemmas (onnistuu, jos talla on kaksiruuvinen Wilkinson, kuusiruuvisella vintagetallalla ei onnistu) tai sitten pitää siirtyä ohuempiin kieliin, mikä on vähän pöljää.
 
Suosittelisin neuvonpitoa jonkun soitinrakentajan kanssa. Kyllähän tuo pitää kuntoon saada, jos mielii soittaa sointuja tai useammalla kuin yhdellä kielellä kerrallaan:-)
 
Mites, auttaako jos säädät intonaatiot niin että vapaa ja 7. nauhalta sormitettu äääni ovat vireessä? Tuo riittää useimmiten tarkkuudeksi, ja mun itseni mielestä on jopa mukavampaakin (ylempänä voi aina kompensoida painamisvoimakkuudella).
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Paddle
23.02.2003 10:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kitara on siis Pasifica 112, eli stratomallinen, ja vintagetalla. Olen pitänyt kaikki kielet intonaatioltaan samalla tasolla, korvakuulolta kun joskus viritin, eli soinnut kuulostaa kyllä ihan hyvältä jos niitä ottaa korkeampaakin. Tosin jos sitten ottaa saman soinnun alempaa niin huomaan nyt että vähän mennään alle. Että ei mitään suurempaa ongelmaa, ei tuota intonaatio-ongelmaa erota kun soittaa pändin kanssa hillittömällä säröllä.
 
Pitänee varmaan kiikuttaa kitara sitte Oulun Musiikki-Kullakseen, siellä on tietääkseni ihan osaavia miehiä. Tosin on ollut tarkotuksena vaihtaa kymppisettiin tässä kohta, kieletkin on jo ostettuna.
 
Tosimiehet pysyisivät hiljaa.
upa
23.02.2003 11:18:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitänee varmaan kiikuttaa kitara sitte Oulun Musiikki-Kullakseen, siellä on tietääkseni ihan osaavia miehiä. Tosin on ollut tarkotuksena vaihtaa kymppisettiin tässä kohta, kieletkin on jo ostettuna.
 
Pikisaaressa pajaa pitävä Härönen on varteenotettava vaihtoehto...ammattimies. Itse vein kitarani hänelle ja johan soi puhtaasti... Härönen teki uuden satulan ja laittoi muutenkin säädöt kohdilleen. Pistä pikaviestiä jos yhteystietoja halajat...
 
Dumb
23.02.2003 11:21:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensäkin kannattaa melkein suosia ennemin soitinhuoltajia kuin musiikkikauppoja noissa huoltoasioissa. Yleensä musiikkiliikkeet kuitenkin kiikuttavat sen soittimen jollekin soitinkorjaajalle ja veloittavat siitä välityksestä sitten. Suoraan vaan soitinkorjaajille soittimet, IMO.
 
Billsner
23.02.2003 13:18:47 (muokattu 23.02.2003 13:19:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitänee varmaan kiikuttaa kitara sitte Oulun Musiikki-Kullakseen, siellä on tietääkseni ihan osaavia miehiä. Tosin on ollut tarkotuksena vaihtaa kymppisettiin tässä kohta, kieletkin on jo ostettuna.
 
Vie se suoraan Häröselle. Hän tekee ihmeitä.
 
EDIT: Olisi pitänyt lukea loppuun asti...
marx
12.01.2007 16:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain nyt pitkän odotuksen jälkeen viritysmittarin, ja näyttäisi siltä että 12. nauhan nuotit ovat vieläkin reippaasti ylävireisiä vapaan kielen nuotteihin nähden vaikka ruuvit on ruuvattu mahollisimman kiriälle siitä "intonaatiosysteemistä". Onko mittään tehtävissä? Auttaisko jos vähän löysäis näitä kitaran "sisäjousia"? Kitarassa oli tehtaalta tulon aikoihin ysisetti tai kymppisetti ja käytän nykyään 11-settiä, onko sillä mitään merkitystä?
 
Mulla on Tokain alc-53 lespa-malli ja vapaalla kun on vireessä, niin 12.nauhan kohdalta yläkieliltä mahdottoman alavireessä. Alakieliltä ei niinkään. Sitten vielä esim. e:ssä vire tippuu pikkuhiljaa nauhaväleillä 1-12 ja nousee taas normaaliin. Onko kukaan törmänny samanlaiseen ongelmaan. Oisko kaularaudan väännön paikka?
 
Persettä seinään
Sleepless
12.01.2007 17:57:39 (muokattu 12.01.2007 17:59:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Tokain alc-53 lespa-malli ja vapaalla kun on vireessä, niin 12.nauhan kohdalta yläkieliltä mahdottoman alavireessä. Alakieliltä ei niinkään. Onko kukaan törmänny samanlaiseen ongelmaan. Oisko kaularaudan väännön paikka?
 
Ei tarvitse koskea kaularautaan. Säädät vain niistä tallan intonaationsäätöruuveista niitä yläkieliä niin että 12. nauhan äänet on samat kuin vapaana soitettuna, jos niissä siis on varaa säätää.
 
Sitten vielä esim. e:ssä vire tippuu pikkuhiljaa nauhaväleillä 1-12 ja nousee taas normaaliin.
 
Onko tämä se E-kieli missä intonaatio on kohdallaan? Jos ei niin syy on siinä.
 
Hiljaa hyvä tulee.
BigPapa
12.01.2007 18:17:22 (muokattu 12.01.2007 18:18:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pojan Mini Squier Stratocasterissa parani intonaatio kun laitoin paksummat kielet. Oktaavit pitää ym ym...laitoin samat kun itellä eli:
 
011 – 014 – 018 – 030 –042 – 052
 
Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä.
Starlia
12.01.2007 18:35:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla menee hermot välillä mun JEMin kanssa. G, D ja A kielien tallapalat on siirretty niin kauas kuin menee ja silti 12. nauhojen sävelet ovat korkeampia kuin huiluäänet. Mitäköhän kannattaisi tässä oikein tehdä? .09 -kielet käytössä normaalivireessä.
 
Vois jossain vaiheessa viedä paikalliseen liikkeeseen kun on kielten vaihto edessä. Kympin kuulemma veloittavat, joten kai sen voi maksaa ja ihmetellä saakovat mitään aikaan.
 
Rasittavaa.
 
Werde
12.01.2007 18:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla menee hermot välillä mun JEMin kanssa. G, D ja A kielien tallapalat on siirretty niin kauas kuin menee ja silti 12. nauhojen sävelet ovat korkeampia kuin huiluäänet. Mitäköhän kannattaisi tässä oikein tehdä? .09 -kielet käytössä normaalivireessä.
 
Kokeile vaihtaa kielimerkkiä, niiden välillä on aika isojakin eroja.
 
'Raha ei tee onnelliseksi, vaan sen käyttäminen' -minä
Velli
12.01.2007 18:50:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intonaatiot kannattaa säätää aina uusilla kielillä. Vanhoilla niitä ei välttämättä saa enää kohdilleen. Näin luin jostain Ibanezin manuaalista.
 
Jucciz
12.01.2007 19:24:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intonaatiot kannattaa säätää aina uusilla kielillä. Vanhoilla niitä ei välttämättä saa enää kohdilleen. Näin luin jostain Ibanezin manuaalista.
 
Sehän on selviö, että kielten vaihdon yhteydessä hienovire aina tarkistetaan. Ja etenkin jos vaihdetaan kielimerkkiä ja/tai setin paksuutta. Itse kyllä säädän intonaation, vaikken merkkiä vaihtaisikaan: yleensä aina vähän saa ruuvata johonkin suuntaan.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Jussi M
12.01.2007 22:42:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän on selviö, että kielten vaihdon yhteydessä hienovire aina tarkistetaan. Ja etenkin jos vaihdetaan kielimerkkiä ja/tai setin paksuutta. Itse kyllä säädän intonaation, vaikken merkkiä vaihtaisikaan: yleensä aina vähän saa ruuvata johonkin suuntaan.
 
Liekkö merkin vaihdolla niin suurta merkitystä? Mutta paksuuden muutos toki vaikuttaa.
Mutta palataan alkuperäiseen ongelmaan. Joku vihjasi kaulan siirrosta viiluilla eteenpäin, mikä kuulostaa kyllä aika radikaalilta ratkaisulta, luulen kyllä että tarkalla ja huolellisella säädöllä intonaatio pitäisi asettumaan, en kyllä lähtisi kaulaa siirtämään, ei kai tallaa jammun tehtaalla niin perseelleen kuitenkaan olla laitettu, että intonaatiopta ei normaali kielien paksuudella kohdilleen saada, veikkaan etä vika on mualla. Kivi mainitsi, että on Fenkuissa normaali ongelma, itelläni on Mexikolainen Fenderin strato ja ei ole kyllä oingelmia tuon kanssa ollut, ei kannata liikaa yleistää.
 
Jucciz
12.01.2007 23:56:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liekkö merkin vaihdolla niin suurta merkitystä?
 
Tuntuisi olevan, varsinkin kun vaikkapa 11-52-setti ei ole samalla valmistajalla välttämättä saman paksuinen väliin jäävien 4 kielen osalta. Lisäksi eri valmistusmateriaali kielissä tuntuisi vaikuttavan siihen, miten intonaatiota joutuu veivaamaan. Saman valmistajan täsmälleen samoillakin seteillä on joskus joutunut tekemään pieniä säätöjä intonaatioon. Jotain "inhimillistä" kielissäkin siis on. Lisäksi kun kieli paskoittuu tarpeeksi, eikä aina jaksa vaihtaa uusia kieliä heti, vaikuttaa tuo törkykin säädön tarpeeseen: likaisten kielten mukaan säädetty intonaatio ei yleensä pelaa pakasta vedetyn setin kanssa. :)
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Ziggy Bubba
13.01.2007 01:23:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useasti porukka tuntuu omaan sinänsä toimivaan kitaraan vaihtavan ensimmäisenä mikit jos homma ei toimi, hienoa kuulla että edes jotakuta vielä kiinnostaa että kitara on kunnon vireessä ja säädöissä. Oman stratoni vein Kitarapajalle säätöön ja kitara on nykyjään paljon parempi soitettava. Kunnon säädöt lisäävät soittohalujakin kummasti..
 
Sori, en osannut tämän enempää auttaa :)
 
www.mikseri.net/sigkk My musique
oiva tumpeloinen
13.01.2007 01:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuisi olevan, varsinkin kun vaikkapa 11-52-setti ei ole samalla valmistajalla välttämättä saman paksuinen väliin jäävien 4 kielen osalta. Lisäksi eri valmistusmateriaali kielissä tuntuisi vaikuttavan siihen, miten intonaatiota joutuu veivaamaan. Saman valmistajan täsmälleen samoillakin seteillä on joskus joutunut tekemään pieniä säätöjä intonaatioon. Jotain "inhimillistä" kielissäkin siis on. Lisäksi kun kieli paskoittuu tarpeeksi, eikä aina jaksa vaihtaa uusia kieliä heti, vaikuttaa tuo törkykin säädön tarpeeseen: likaisten kielten mukaan säädetty intonaatio ei yleensä pelaa pakasta vedetyn setin kanssa. :)
 
Ominen kokemusten mukaan myös kielten merkki vaikuttaa säätötarpeeseen. Samanlaisia kieliä vanhojen tilalle laittaessa, en kyllä ala virittelemään mitenkään automaationa. Joskus kylä tarkastanut mittarista, mutta ei se ainakaan niillä kerroilla mitään eroa löytänyt. Eikä kyllä korviinkaan kuulunut sellaista. Jos on reilusti intonaatiossa ollut eroja samanlaisella setillä, niin kyllä mulla on poikkeuksetta ollut huono kieli silloin kiinni, mitä ei saa vireeseen millään. Nämä siis näin perskohtaisena tuntemuksena, ei mitenkään sen kummemmin tutkittuna tietona.
 
Tympee Huttunen
13.01.2007 09:20:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularaudan säädöt ja kielten korkeus myös vaikuttaa intonaatioon.
 
Minä Rakenna itse pedaalisi Jau? Ostan: Virityskoneistot kitaralle, EMG-aktiivit. Tarjoa!
Spasi
13.01.2007 15:12:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin oli samantapainen ongelma kuin aloittajalla, mutta se parani itsestään kun vaihdoin kielimerkkiä. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «