Aihe: Voimakas huuto, tyyliin Sepultura, Mokoma (tai armeija.. ;)
1
sqxo
05.01.2007 23:59:38

Moi!

Esitän tämän kysymyksen täysin amatöörinä metallihuutajana. Luin jo tosta rääkymisestä, mutta se on mielestäni eri asia kuin otsikon mukainen äänenkäyttö, jossa vedetään maksimaalisella äänenpaineella suht matalalta (mitä nyt täydellä paineella voi). Max Cavalera lienee hyvä esimerkki, tai siltä sen huuto ainakin kuullostaa että vedetään paineella. Annalan Markokin kuullostaa huutavan suht lujalla voimalla.

Olen täysin itseoppinut ja en ole ikinä saanut laulutunteja tai ollut musaluokilla tms. Bändin kanssa musa vaan rankkenee pikkuhiljaa, ja treeneissä vedän lähinnä täyttä huutoa em. tyylillä melkein koko ajan. Nostan myös rautaa aktiivisesti ja monipuolisesti, joten rutistusvoimaa löytyy myös keskiruhosta ja muutenkin "suuret" fyysiset ponnistukset on tuttuja (kyykyt jne). Rääkynä-topikissa jotkut asiantuntijat kantoi huolta että rääkymisestä voi tulla jotain pysyvää vahinkoa. No, tuleeko sitä jos karjuu kun vähäpäinen niin kovalla paineella kuin vain voi?

Parin tunnin huutaminen saa mun huutoäänen vähän "heikkenemään", ei pysty laittamaan enää ihan täyttä painetta peliin koko ajan (mitä pidän ainakin osittain harjoittelun vähyyden syynä), mutta kurkku ei ole koskaan kipeä eikä ääni häviä tai murene treeneissä eikä seuraavana päivänä. Pitäisikö olla huolissaan? Puheääni on vahva ja selkeä, kehuttu esim. jossain puhe-esityksissä että kuuluva ääni, ja tuntuu että karjuminen on lähinnä vahvistanut ääntä sekä laulussa että puheessa.

Tätä on tullut puuhattua nyt noin 5 vuotta. Ääni vaan paranee (omasta mielestä siis), huuto on aina vaan vahvempaa ja puhekin kuuluvaa eikä ääni ole käheä. Onko mitään syytä kantaa huolta kurkusta kun kerta tämä huutaminen on omasta mielestä hauskaa/mielekästä?
MartinB
06.01.2007 10:12:08
Niin... ihan oikein.

Itsekin nostelen puntteja ja karjun minkä jaksan. Silti voin laulaa seuraavana päivänä valssia ongelmitta. Vahva ruumis tukee laulamista, IMO ihan selvästi... Caruso, pavarotti ja callas ovat kaikki olleet aika isoluisia. Carusosta sanottiinkin että hänellä oli valtava rintakehä jota hän pystyi laajentamaan jopa 9 tuumaa... sitä voi itse yrittää.

Yksi ohjesääntö minkä olen itse saanut selville on että voimakas ääni vaatii myös sen että ääni menee suht. syvältä, eli että "pohja" on mukana. Muuten ääni menee aika nopeasti sillä huojuminen on todennäköistä ja huudosta/vahvasta laulannasta ei tule kuin kiljaisua. Kevyt-korkea huuto saattaa olla kovakin ja terävä, mutta se ei anna vaikutelmaa todellisena fortesta vaan se on enemmänkin jonkinlainen "paniikki-kiljaisu", ihan kuten laulajalla itsetuntoa ei olisi... Tällaista tulee usein kun aloittelija yrittää jotain vähän korkeampaa ja kovempaa...

Ongelma tässä karjunnassa on lähinnä se että sitä on akustisissa olosuhteissa (ilman mikkiä) saada sulautumaan yhteen muuhun lauluun. Myös karjunnassa on se tietty ylimeno-alue, itselläni tämä on jossain f' kohdalla eli matalampi sävel on aikalailla laulua vielä. Eli pitää säveltää niin että se sulautuu soppaan.

Jos vielä pohtii miten karjunta on saanut alkunsa niin sanoisin että syyt ovat seuraavasti:

1. musiikki vaatii vahvan tulkinnan
2. harjoitustilassa on mirkofooni, joka m.m. kompressoi...
3. harjoitustilassa voi huutaa niin kovaa kun lähtee.

Jonkinlaista karjuntaa on myös musikaalityyppisessä musiikissa ajoittain.
sqxo
08.01.2007 11:37:17

Juu minkäs sille voi kun musiikki vaatii ko. tyylin vokaaleita ja itse niitä tykkää viljellä, täytyyhän sitä sitten huutaa! ;)

Viimeisimpien nauhoitusten perusteella bändikaveri vertaili vokaaleja Slipknot:iin.. Eipä näillä Pro-huutajillakaan ole ääni kadonnut vuosien varrella, Cavalerakin karjuu edelleen Soulfly:ssa ja muita vastaavia piisaa maailmalla.
paavi
08.01.2007 13:40:58
No tässäkin kuten missä vaan äänenkäytössä tulee muistaa, että se voima lähtee kropasta eikä kurkusta. Ja rankan soundin saa kontroloidustikin. Eipä muuta.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
sqxo
09.01.2007 11:47:08

No tässäkin kuten missä vaan äänenkäytössä tulee muistaa, että se voima lähtee kropasta eikä kurkusta. Ja rankan soundin saa kontroloidustikin. Eipä muuta.

Juu ruholla yritän hoilata! :D

Joskus tulee testailtua rajoja, se on kai salilla käymisenkin perimmäinen tarkoitus, joten myös äänenkäytössä tulee vedettyä toisinaan ihan maksimilujaa. Esim. viime kerralla laulumikin ollessa telineessä, valahti teline yhtäkkiä 30cm lyhemmäksi kun oli kädet mikissä huutaessa ja jännitin tuota keskiruhoa vähän turhankin reippaasti.. (tässä ei ehkä ole ihan 100%:nen kontrolli enää mukana kun käytetään jo pinnallisiakin vatsalihaksia?) Kyllä se tästä lähtee.
Epik
11.01.2007 00:41:08
Mainitsepa hieman ohi aiheen, mutta Annalahan vetää kuulemma kauhean hiljaa todellisuudessa. Olisiko Mokoman uusimman levyn studiopäiväkirjassa siitä mainittu kuinka sen lauluääni on todellisuudessa tosi hiljainen.

En sitten tiedä mitä hiljainen tässä tapauksessa meinasi, mutta ilmeisesti sitä ettei se ainakaan koko aika naama punaisena kaikkia lihaksiaan käytä vaan muodostaa äänensä jotenkin toisin...
sqxo
11.01.2007 12:34:08

Mainitsepa hieman ohi aiheen, mutta Annalahan vetää kuulemma kauhean hiljaa todellisuudessa. Olisiko Mokoman uusimman levyn studiopäiväkirjassa siitä mainittu kuinka sen lauluääni on todellisuudessa tosi hiljainen.

En sitten tiedä mitä hiljainen tässä tapauksessa meinasi, mutta ilmeisesti sitä ettei se ainakaan koko aika naama punaisena kaikkia lihaksiaan käytä vaan muodostaa äänensä jotenkin toisin...

Hyvä pointti, en tiennytkään! Mun aiempi maininta Annalasta olikin vaan oletusta, kummasti kun kuullostaa ainakin levyllä siltä että olisi vedetty 110 barin paineella.. Pitääpä varmaan käydä kahteleen sitä niiden päiväkirjaa jahka ehtii! Tietty Annala käyttelee ääntä aika monella tavalla, löytyy normi laulua ja infernaalista kiljuntaa ym, vaikka uusimmalla lätyllä melkosta murinaa ja rähinää onkin suuri osa.

Lieneekö täyspainehuuto sitten enemmän HC-puolen juttuja...? Kaveri vihjaili myös jotain Rytmihäiriö-soundista joku kerta tässä...
Paranoid Trooper
11.01.2007 23:02:09 (muokattu 11.01.2007 23:14:14)

Mä tarttisin lähinnä neuvoja ja ohjeistusta. Kuinka se siis pitää hoitaa? Rääkymistopikista en oikein löytäny.

EDIT: Etenki sellanen Marco Aro-tyylinen (The Hauntedin One Kill Wonder -levyllä etenkin) huuto olis ihanaa osata.
"As we both kept advancing til the final round, I knew I had to do something drastic so I smashed my guitar to bits. I won..." -Marty Friedman
markku.rankaisija
11.01.2007 23:28:16 (muokattu 11.01.2007 23:28:57)
Mä tarttisin lähinnä neuvoja ja ohjeistusta. Kuinka se siis pitää hoitaa? Rääkymistopikista en oikein löytäny.

EDIT: Etenki sellanen Marco Aro-tyylinen (The Hauntedin One Kill Wonder -levyllä etenkin) huuto olis ihanaa osata.

Itse ainakin painotan rentoutta, äärimmäisestä jännittämisestä ainakin itselläni seuraa vain helvetilliset niska- ja päänsäryt. Ryhtiä pitää kuitenkin olla. Lisäksi hyvä fyysinen kunto on todella plussaa, itse olen suunnitellut lenkkeilyä ja vatsalihastreenien aloittamista, sen kun vain saisi säännölliseksi tavaksi.

Omakohtainen vinkki, mitä voisin jaella on se, että itse ainakin annan äänen resonoida (onkohan nyt oikea termi?) suussa ja yritän ammentaa äänen vatsasta. Ainakin itselläni tuo toimii. Tuo vatsasta huutaminen/öriseminen on kanssa sellainen juttu, jota on hiukan hankala toiselle selittää, sen vain ymmärtää sitten kun on sen itse oppinut, tai ainakin luulee oppineensa. Lisäksi kannattaa muistaa, että mitä vähemmällä ilmalla saa mahdollisimman brutaalia ääntä aikaiseksi, sitä parempi. Ei tarvitse haukkoa ilmaa joka sanan välissä.
Romantikkoitkijät #45
Paranoid Trooper
11.01.2007 23:56:05 (muokattu 11.01.2007 23:56:30)

Lisäksi hyvä fyysinen kunto on todella plussaa, itse olen suunnitellut lenkkeilyä ja vatsalihastreenien aloittamista, sen kun vain saisi säännölliseksi tavaksi.

Millanen treeni olis hyvää lenkkeilyn ja vatsalihasreenin lisäks?
"As we both kept advancing til the final round, I knew I had to do something drastic so I smashed my guitar to bits. I won..." -Marty Friedman
sqxo
12.01.2007 10:23:54

Millanen treeni olis hyvää lenkkeilyn ja vatsalihasreenin lisäks?

Punttitreeni! Sitähän tässä joku muukin mainosti. Itse olen 170 pätkä ja rintakehän ympäri on jotain yli metri, en tiedä sitten miten vaikuttaa vai vaikuttaako.. En kyllä usko että mikään lihasmassa siihen ääneen vaikuttaa, keuhkojen tilavuus ja hengitystä ohjaavan pallean kova kunto luulisi olevan tärkeintä lauluun vaikuttavia tekijöitä lihaskunnossa.

Hmm.. Eihän sitä kai löydä kun testailemalla paljon erilaisia tapoja. Kurkusta ei mielestäni tarvitse "kiristää" ääntä, ainakaan itsellä.. Lähtisin kokeilemaan vaikka niin, että kuvittelet olevasi armeijassa komentamassa joukkoja ja huudat mahdollisimman kovaa kimittämättä ja puhtaalla äänellä, sitten lisäät vähän painetta että tulee risaisempaa ääntä. Näin se taitaa (?) itsellä suunnilleen mennä, nykyään paine on vaan melkein se mitä äijästä vaan irtoaa. Ja soundikin jostain metallin ja HC-punkin välimaastosta..

Vaikea sanoa miten kukakin todellisuudessa vetää. Levyllä voi kuullostaa täyshuudolta, mutta katsoppa tästä aiemmat viestit tosta Annalan Markon "laulu"-tavasta.. :-/ Ei voi tietää. Vetääköhän Max Cavalerakaan voimalla vai olenko kuvitellut senkin? Olenko ainoa päänräjäytyspaineella toimiva huutaja..? :D

Itse ainakin painotan rentoutta, äärimmäisestä jännittämisestä ainakin itselläni seuraa vain helvetilliset niska- ja päänsäryt. Ryhtiä pitää kuitenkin olla.

Itsellä ehkä jännittyy niska ja muut mestat mitä ei pitäisi toisinaan, sen sit huomaa viimeistään seuraavina päivinä. Kehonhallintaa pitäisi saada tai hillintää ettei ihan kaikilla lihaksilla tee ääntä.. Ryhdissä taitaa kyllä lähteä parhaiten ääntä, totta.

Lisäksi hyvä fyysinen kunto on todella plussaa, itse olen suunnitellut lenkkeilyä ja vatsalihastreenien aloittamista, sen kun vain saisi säännölliseksi tavaksi.

Aerobista kuntoa tarvis ainakin painehuudossa, pelkkä punttitreeni muutaman kerran viikossa ei ihan tuntuis riittävän kun välillä kieltämättä meinaa happi käydä vähiin jos ei ole pientäkään taukoa karjumisessa.

Omakohtainen vinkki, mitä voisin jaella on se, että itse ainakin annan äänen resonoida (onkohan nyt oikea termi?) suussa ja yritän ammentaa äänen vatsasta.

Joo sieltä jostain se taitaa tulla vatsasta se ääni. Noista resonoinneista en ymmärrä mitään.. ;D

Lisäksi kannattaa muistaa, että mitä vähemmällä ilmalla saa mahdollisimman brutaalia ääntä aikaiseksi, sitä parempi. Ei tarvitse haukkoa ilmaa joka sanan välissä.

Tämä on totta, itsellä on vaan joku aitous-asennevamma, että kun huudetaan niin huudetaan oikeasti eikä vaan feikata murinaa! :D
paavi
12.01.2007 13:03:56
Vaikea sanoa miten kukakin todellisuudessa vetää. Levyllä voi kuullostaa täyshuudolta, mutta katsoppa tästä aiemmat viestit tosta Annalan Markon "laulu"-tavasta.. :-/

Kyllä mä huomasin jo vuosia sitten, että Annala laulaa kohtalaisen hiljaa oikeasti. Sen nykyistä laulutapaa en oikein tiedä, kun en oo enää pahemmin kuunnellut. Se äänenpaine vaihtelee ihan tyypin mukaan. Missään tapauksessa mikkilaulussa kova äänenpaine ei ole mikään laadun tae.

Itsellä ehkä jännittyy niska ja muut mestat mitä ei pitäisi toisinaan, sen sit huomaa viimeistään seuraavina päivinä. Kehonhallintaa pitäisi saada tai hillintää ettei ihan kaikilla lihaksilla tee ääntä.. Ryhdissä taitaa kyllä lähteä parhaiten ääntä, totta.

Kyllä. Sellanen huomio, että itse asiassa on hyvä, jos saa paljon eri lihaksia vaan mukaan äänentuottoon, KUNHAN pystyy myös rentouttamaan ne joka välissä. Entisenä pikajuoksijana vertaan mielelläni pikajuoksuun: Eihän sprintteritkään mee eteenpäin jäykkinä ku paska vaan etenkin parhaat pystyy rentouttaa joka askeleella takaisin lihakset ja ottamaan taas sen iskevän voiman sieltä kerta toisensa jälkeen.

Aerobista kuntoa tarvis ainakin painehuudossa, pelkkä punttitreeni muutaman kerran viikossa ei ihan tuntuis riittävän kun välillä kieltämättä meinaa happi käydä vähiin jos ei ole pientäkään taukoa karjumisessa.

Pitää muistaa, että tavotteena on iso tilavuus ja paine, ei suora huutaminen tai ilman puhaltaminen. Ei laulussa pyritä saamaan ilmaa liikkeelle vaan etenevän paineaallon siinä ilmassa. Tää nyt oli huomio joihinkin edellisiin kirjoituksiin.

Joo sieltä jostain se taitaa tulla vatsasta se ääni. Noista resonoinneista en ymmärrä mitään.. ;D

"Vatsasta laulaminen" tarkoittaa siis sitä, että mahdollisimman iso osa kropasta tukee laulua. Että saadaan se tuki alas. Sillä tavalla rintakehä pystytään pitämään helpommin laajana ja ääni resonoi paremmin kropassa. Paine pysyy kuin itsestään yllä.

Resonointi tarkoittaa yleisesti siis jonkun kappaleen vastetta/vastaamista jostain tulevaan värähtelyyn. Laulamisessa se tarkoittaa sitä, kuinka kroppa värähtelee ja samalla tukee tai tukahduttaa syntyvää ääntä.

Tärkeintä on saada pään ontelot resonoimaan oikealla tavalla. Käytännössä siis pitää saada suu ja nenä ja kitalaki, kitapurje (ja mitä ikinä niitä nyt onkaan) oikeaan asentoon ja "rentousasteeseen". Toiseksi pitää saada myös muu kroppa resonoimaan.

Ääni oikeastaan syntyy äänihuulissa, mutta siihen tarvittava paine tulee ihan koko kropasta. Äänihuulissa syntynyt ääni sitten pääosin "vahvistetaan" pään onteloissa.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
MartinB
12.01.2007 15:27:32
IMO kaikki laulaminen perustuu siihen peruslaulantaan, ja karjunta, örinä, rääkkynä, säröily ovat taas vaan efektejä. Eli sanoisin että missään nimessä ei tarvitse koko ajan karjua ja huutaa kuin gorilla että sellaisetkin vokaalit onnistuisi... Itselläni on kotona akustisella säestyksellä käytössä pelkkä vahva neutraali-ääni kun lauleskelen/sävellän... Ihan vain naapurien takia. Ainoastaan treenikämpällä ensimmäisen biisin jälkeen käytän särötekniikoita, ja silloinkaan ei koko ajan. Olisi tietenkin hienoa päästä useammin kokeilemaan oikein kovaa karjuntaa.

...Toivottavasti pystyn tulevaisuudessa mahd. hyvin yhdistämään säröä ja puhdasta laulua samaan pötköön, olen sitä jo tehnytkin aika paljon jo...
insight
12.01.2007 17:15:53 (muokattu 12.01.2007 17:23:31)
kummasti kun kuullostaa ainakin levyllä siltä että olisi vedetty 110 barin paineella..

Öh tarkoittanet 110 db.
Oot muuten kova jätkä jos puhallat yhdenkin barin paineella. Nyt oli tietenkin kyse ylipaineesta ;)
Mun oivallus lauluäänen synnystä on se, että ilmanpaine-eron vaihtelu eli ääniaallot syntyvät vain ja ainoastaan äänihuulissa. Kaikki muu vain vahvistaa sen tuottamaa ääntä.
Erilaisuus on nykyisin mainstreamiä. Tahdon olla tavis. Olenko siis erilainen vai mainstreamiä?
ouz0
14.01.2007 16:07:52
juuri Zen of Screaming DVD:ssä sanottiin että: "DON'T PUSH!" ja taisi vielä olla Lamb of Godin laulaja Randy Blythe joka sanat kertoi. Ääni siis ei lähe työntämällä sitä suurella paineella ulos. Kannattaa kattoa tuo dvd. Siinä tulee hyvii vinkkejä ja siinä kerrotaan, miten lauletaan huutoa ilman että sattuu/kurkku menee paskaks/ääni lähtee.
Hair Force One
sqxo
15.01.2007 14:08:51

Öh tarkoittanet 110 db. Oot muuten kova jätkä jos puhallat yhdenkin barin paineella. Nyt oli tietenkin kyse ylipaineesta ;)
Ei kun paineen yksikköä eli bar. Mutta en tietenkään tarkoittanut sanan mukaisesti vaan "kuhan heitin". 110dB:hän ei ole edes kovin paljon, jos mittaa dB-mittarilla metrin päästä niin senhän vois hyvinkin saada aikaan.. Olen myös huutanut bändikämpällä vokaaleita meidän hevityksiin ilman PA:ta kun ei ollut hetkeen yhtään ehjää laulumikkiä, kuulemma huutokohdat kuului kuitenkin. Säästä sähköä - sammuta PA:t huutokohtien ajaksi. ;))

juuri Zen of Screaming DVD:ssä sanottiin että: "DON'T PUSH!" ja taisi vielä olla Lamb of Godin laulaja Randy Blythe joka sanat kertoi. Ääni siis ei lähe työntämällä sitä suurella paineella ulos. Kannattaa kattoa tuo dvd. Siinä tulee hyvii vinkkejä ja siinä kerrotaan, miten lauletaan huutoa ilman että sattuu/kurkku menee paskaks/ääni lähtee.
Hmm.. Näissä tilanteissa herää aina kysymys että kukahan sen asian on tälle suuruudelle opettanut? Sillä tavoin voi siis saada ulos samanlaista ääntä kuin ko. henkilö, mutta voihan sitä huutaa omallakin tavalla jos haluaa... Kaikkea kannattaa tietysti kokeilla, miksei siis myös "hiljempaa" huutamista, en sitä vastusta. En ole myöskään kyseistä DVD:tä nähnyt enkä kyseenalaista sen sisältöä, mutta onhan se ihan "siistiä" tehä myöskin omaa juttua tai ei ainakaan niellä kaikkia "vinkkejä" ihan sokeasti. Se sit joko onnistuu tai ei! ;D Itselle on toiminut tämä kokeilemalla löydetty oma tapa ihan ok.

Hyvin se ääni/kurkku mulla kestää muutaman tunnin täyttä huutoa, harjoittelemalla varmaan lisääkin. Tämä voi tietty olla henkilöstä kiinni että kestääkö ääni hetkeäkään, ja täysiä huutaminen on suhteellista kun mulla on astma, joka tunnetusti hidastaa ulospuhalluksen nopeutta merkittävästi. Mutta irtoaapahan astmalimat keuhkoista hyvin ainakin! Terveellinen harraste siis.

Huudetaan kun tavataan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)